בנפת היין יהודה פועלים 35 יקבים - חלקם גדולים ומוכרים וחלקם יקבי בוטיק קטנים ומשפחתיים, כשהקטן ביניהם הוא יקב גראז' שמייצר בסך הכל 1,000 בקבוקים בשנה.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
אזורי יין נחשבים ומוערכים כמו בורדו, בורגון, טוסקנה, ריוחה ופיימונטה, ידועים בזכות הגפנים האיכותיות ושיטות הפקת היין הייחודיות שלהם. נפות יין אלו זוכות לציין את שם האזור על תווית הבקבוק, כחותמת איכות ליין.
7 צפייה בגלריה
בקבוק וכוסות של יין מבעבע
בקבוק וכוסות של יין מבעבע
מבעבעים: חלומו של כל יינן
(צילום: Shutterstock)
לפני כשלוש שנים גם נפת מטה יהודה זכתה להכרה רשמית כאזור יין, ועכשיו, סצינת היין באזור תוססת מתמיד: שלושה יקבים באזור היין הזה החלו לייצר יינות מבעבעים, שזה סגנון היין הקשה ביותר לייצור - אם מבחינת איכות חומרי הגלם ואם זה בשל הציוד המקצועי הייחודי שדרוש לזה (בניגוד ליינות רגילים).
7 צפייה בגלריה
הסמל של נפת יהודה
הסמל של נפת יהודה
נפת היין מטה יהודה
כל זה עוד לפני שדיברנו על הסכנה בקבוקים שעלולים להתפוצץ תחת לחץ אטמוספירי לא נכון. הפקת יין מבעבע איכותי הוא חלומו של כמעט כל יינן: יש ייננים שממשיכים לחלום ויש כאלה שתכננו את המהלך של הפקת יין מבעבע במשך שנים רבות.
לקראת פסטיבל היין שייפתח השבוע במטה יהודה (ויימשך במהלך חודש יוני) יצאנו להתחקות אחר הסיפור של היקבים שהחליטו ללכת עד הסוף עם החלום ולייצר יינות מבעבעים.

המבעבע שהוציא את היינן מאיזור הנוחות

דורון רב-הון הוא אחד הייננים המוכשרים יותר בארץ. לאחר שלמד ייננות בבורגון שבצרפת (באזור המצטיין ביינות לבנים, והשלים התמחויות במחוז שמפניה) ועבד במספר יקבים בארץ, הוא פתח את יקב "ספרה", יקב המתמחה בייצור יינות לבנים. אבל עכשיו, החל מהשנה, לרב-הון יש גם יין מבעבע. מי שמכיר את יינות היקב מזהה מיד את המינימליזם, הדיוק והאיכות של יינות היקב.
7 צפייה בגלריה
יקב ספרה
יקב ספרה
יקב ספרה: אהבה גדולה לבועות
(צילום: אילן נחום)
במשך שנים רבות רב-הון חלם לייצר יין מבעבע "מתוך אהבה גדולה לבועות", כדבריו. "הרבה מחשבה ואומץ נדרשו ממני לייצר את המבעבע הזה, כי מדובר על תהליך סופר מורכב מבחינה פיזית וגם נפשית, יותר מכל יין אחר. זה הוציא אותי מהקומפורט זון שלי".
תהליך הפקת היין המבעבע של ספרה היה מורכב מאוד - רב-הון צריך היה לבחור בקבוקים נכונים שלא יתפוצצו מהלחץ, והייתה לו הרבה עבודה, כמו סיבוב הבקבוקים (תהליך המכונה רמואז'), הסרת השמרים, שמירה על סביבה קרירה מן הרגיל ועוד. רב-הון גילה כי בבציר 2018 ענבי השרדונה היו יוצאי דופן באיכותם, ולכן החליט ליצור בלאן דה בלאן – יין לבן מבעבע מזן השרדונה.
7 צפייה בגלריה
יקב ספרה, גבעת ישעיהו
יקב ספרה, גבעת ישעיהו
יקב ספרה, גבעת ישעיהו
(צילום: אילן נחום)
רב-הון ייצר את זה בשיטה המסורתית שבה מייצרים את יינות שמפניה, והשבוע יוצא לראשונה היין המבעבע הראשון של היקב, משנת בציר איכותית במיוחד. יש כרגע רק 900 בקבוקים של בלאן דה בלאן 2018 של יקב ספרה, אז כל הקודם - זוכה. מחיר: 250 שקל לבקבוק, ניתן לרכוש רק ביקב יקב ספרה (גבעת ישעיהו, 02-9938577).

יין מבעבע בשיטה המסורתית

בשנת 2015 עבר יקב "קסטל" למשכנו החדש ביד השמונה לאחר 20 שנות פעילות במושב רמת רזיאל. עם התבססות היקב במיקום החדש, הקימה משפחת בן זקן את יקב "רזיאל" בחלל היקב הישן ברמת רזיאל, ושם מתנסים הייננים בזנים חדשים ובשיטות יינניות מתקדמות, ובין השאר בייצור יין מבעבע.
7 צפייה בגלריה
יקב רזיאל
יקב רזיאל
אלי בן זקן, יקב רזיאל
(צילום: אלעד ברמי)
"עבדנו על היין המבעבע שש שנים", מספר אלי בן זקן (77), היינן הראשי וראש המשפחה, מבכירי תעשיית היין בישראל. "ידענו שהתהליך ארוך, ורצינו ליצור יין מבעבע בשיטה המסורתית ועל פי הספר. עשינו הרבה ניסיונות, ורק לאחר חמש שנים יצא היין המבעבע הראשון. בשנה שעברה שחררנו לשוק את היין, שנחשב לפי הפרוטוקול שווה ערך ליין שמפניה מבעבע מסורתי, כלומר - השקה רק לאחר 16 חודשים אחרי התסיסה השנייה, ולפחות ארבעה חודשים אחרי הוצאת השמרים".
אפשר למצוא יין מבעבע - לבן או ורוד - של "רזיאל" המורכב מבלנד של מספר בצירים. עם זאת, השנה לראשונה בוקבק גם יין וינטאז' (היוצא רק בשנת בציר איכותי במיוחד), המכונה גם הוא, בלאן דה בלאן (כיוון שמיוצר רק מענבי שרדונה), אולם הוא יושק רק בעוד כשנתיים, לאחר שהיין יתסוס בבקבוק.
7 צפייה בגלריה
יין מבעבע רזיאל
יין מבעבע רזיאל
מבעבע של רזיאל: בלנד של מספר בצירים
(צילום: יח"צ)
כיום מייצר יקב רזיאל כ-2,000-3,000 בקבוקים של יין מבעבע לבן ורוזה, כלומר, בסך הכל 6,000-9,000 בקבוקים של יין מבעבע בשיטה המסורתית. מחיר: 265 שקלים, ניתן לרכישה במרכז המבקרים של יקב קסטל ובחנויות היין.

20 סוגי מבעבעים ביקב אחד

יקב הבוטיק המשפחתי, "כרם ברק", הוקם לפני 11 שנים, לאחר שאב המשפחה, יוסי רוזנברג, סיים קורס לייצור יין בבית הספר ליין של יקב "שורק". היקב נקרא על שם הבן הבכור של המשפחה, ברק שמואל רוזנברג ז"ל, שנפטר ממחלה קשה בשנת 2010 בהיותו בן 18. ברק היה חובב ציור וקומיקס, ועל מרבית תוויות היקב מתנוססים ציוריו.
7 צפייה בגלריה
יקב כרם ברק: מוביל את סגנון הפט נט
יקב כרם ברק: מוביל את סגנון הפט נט
יקב כרם ברק: מוביל את סגנון הפט נט
(צילום: יעל רוזנברג)
לפני כשנתיים הכיר רוזנברג את סגנון היין המבעבע המכונה "פט-נט" (מהמילה טבעי בצרפתית), שזה סגנון ייצור יין במהלכו עובר היין תסיסה כוהלית, וברגע שרמת הסוכר מגיעה לרמה שמתאימה לגיזוז וללחץ שבוחר היינן, מבקבקים את היין יחד עם שמריו. באופן טבעי היין ממשיך לתסוס בבקבוק, ולכן על-פי רוב, היין בסגנון הזה הוא עכור – מה שלעיתים קצת מרתיע. יחד עם זאת, שמתבגרים על המראה וטועמים – הטעם מחפה על הכל.
אמנם כרם ברק הוא לא היקב הראשון בישראל שייצר יינות בסגנון פט-נט, אבל הוא בהחלט המגוון מכולם: כיום מיוצרים ביקב כ-20 סוגים של יינות מבעבעים, כמעט לכל זן שקולט היקב: יש מבעבעים לבנים, רוזה, כתומים וגם אדומים. היקב הזה מוביל את סצנת הפט-נט בישראל.
התוויות לבקבוקי פט-נט עוצבו על ידי הילה, בתם הבכורה של משפחת רוזנברג, אמנית וסטודנטית בבצלאל, שיצרה תוויות קלילות ומשעשעות. היקב מייצר 10,000-12,000 בקבוקי פט-נט בשנה. מחיר: 110 שקל לבקבוק (אפשר לרכוש ביקב כרם ברק במושב בקוע, 052-6288591).
את היינות המבעבעים האלה ואחרים תוכלו לטעום בפסטיבל היין ה-24 של מטה יהודה שיתקיים ביום חמישי 2/6 בשעה 20:00 ביד השמונה ובו יהיו טעימות ממבחר יינות של 35 יקבי מטה יהודה.