ברוכים הבאים לטחינה וחלבה אל יסמין שבאבו גוש. מאחורי העשייה המופלאה והטעימה הזאת עומד השף כאמל השלמון, אשר לו עבר מפואר במטבחי מסעדות, כולל בזו של מול ים במשך ארבע שנים. אחרי שלמד את רזי הטחינה בשכם ובאיסטנבול, הוא מיישם כאן את אומנות הכנתה וגם את זו של החלבה.
אפשר לשבת בשולחן היחידי במקום, להזמין חלבה ולהביא קפה מהמאפייה שליד ואז לקנות חלבה וטחינה לקחת ולהמשיך בדרככם. הטחינה מעולה ויש שלושה סוגים הנטחנים במקום ונמזגים עבורכם ישירות מברזי המיכלים אל תוך צנצנת זכוכית שתשמור על הטחינה בצורה מיטבית. אל תוותרו על הטחינה האדומה.
3 צפייה בגלריה
חלבה אל יסמין
חלבה אל יסמין
טחינה אוורירית, אל יסמין
(צילום: דויד קישקה)
פרוסת החלבה של אל יסמין שהגשתי אל פי הייתה אוורירית, סיבית, גרגרית ונימוחה - במרקם מושלם, לא מתוקה מדי ונטולת סממנים תעשייתים, מה שהופך אותה לטעמי לאחת הטעימות והמיוחדות שניתן למצוא בארץ. את החלבה של אל יסמין מכינים על בסיס הטחינה של אל יסמין, ששמה מוכר מאוד בקרב חובבי הקולינריה.
בהכנת החלבה הזאת נעשה שימוש ב-60 אחוז טחינה לפחות, שזה בין 20 ל-30 אחוז יותר ממה שנהוג במשק, וגם משתמשים בשורש ספונריה (שורש בורית רפואית) שייתן לה את האווריריות המושלמת.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
הטחינה עצמה, כאמור, מצוינת ומבוססת על זרעי שומשום ברמה הגבוהה ביותר המגיעים מאתיופיה ונטחנים באבן ריחיים שהובאה במיוחד מטורקיה ואותה יצר סתת סורי. באופן היסטורי הטורקים ידועים בתור המומחים העולמיים בתחום אבני הריחיים לטחינה.
3 צפייה בגלריה
כאמל השלמון
כאמל השלמון
כאמל השלמון, מלך החלבה של אבו גוש
אני מזמין לעצמי פרוסה נוספת, הפעם של חלבה עם פיסטוק, וגם ניגש למאפייה הסמוכה כדי להזמין עוד קפה. תוכלו לרכוש כאן גם דבס - דבש ענבים מצוין, רכז רימונים וגם אבן יוגורט בלאדי. רגע לפני שעוזבים, היכנסו למאפיית טאבון אל בלד השכנה, ממנה מביאים את הקפה, כדי לקנות גם פאטאייר מנגולד וכמה פיתות הביתה.
רחוב כביש השלום מחבר את החלק העליון של הכפר לחלקו התחתון והוא למעשה הציר המרכזי של התנועה באבו גוש, ולאורכו גם רוב בתי העסק והמסעדות. הרחוב מוכר גם בשמות נוספים כמו רחוב דרך השלום ורחוב השלום - תלוי את מי שואלים. יש לא מעט מבנים היסטוריים ובעיקר כנסיות ומנזרים עתיקים לאורך הציר וניתן להגיע לכל אחד מהם להתרשמות, למשל המנזר הבנדיקטיני ובו גם מעיין נובע עתיק או כנסיית גבירתנו של ארון הברית עם פסל המדונה והילד.
3 צפייה בגלריה
חלבה אל יסמין
חלבה אל יסמין
(צילום: דויד קישקה)
המסגד החדש של הישוב משנת 2014 הינו מרשים ומהגדולים בארץ ונבנה מכספי תרומות של ממשלת צ'צ'ניה, כיוון שהתושבים הראשונים של אבו גוש הגיעו משם בתקופת האימפריה העותמאנית. אפשר לשלב ביקור באזור עם אינספור אפשרויות החל מהגן הלאומי עין חמד, דרך ארוחה בכפר עין רפא (במסעדת מג'דה ובמסעדת ראשטא, למשל), טיול בהרי יהודה ואפשר גם לעצור על הדרך בנסיעה מירושלים לתל אביב ולהיפך.

מתכון לחלבה ביתית

המצרכים (12-10 מנות): 1 כוס טחינה גולמית 1 כוס שקדים טחונים או קמח שקדים 1/2 כוס שומשום 5 כפות סילאן ללא תוספת סוכר 1 כפית תמצית וניל
שדרוגים: כפית אבקת קקאו, שקדים, אגוזים קצוצים וכו' (לא חובה)
אופן ההכנה:
  1. מערבבים יחד את כל המרכיבים עד לקבלת תערובת אחידה. אם מעוניינים בדוגמת שיש, אפשר לערבב חלק מהתערובת עם אבקת הקקאו - ליצוק את התערובת הכהה מעל הבהירה וליצור דוגמאות עם סכין.
  2. מעבירים את התערובת לתבנית, מכסים ומכניסים למקפיא עד שהתערובת מתקשה לחלוטין.
  3. מוציאים, פורסים לקוביות או לרצועות. שמרים במיכל אטום במקפיא.