עמירם אוברוצקי, מייסד חוות ומסעדת עין כמונים בגליל המערבי, הלך לעולמו בגיל 91. הלווייתו נערכה היום (חמישי) בקיבוץ פרוד.
אובורוצקי היה חלוץ גבינות העיזים בארץ, ואף הקים את היישוב נאות הכיכר בערבה וחברת טיולים באותו השם.
"אבא היה איש חזון", אמר בנו אורי אובורוצקי ל-ynet. "הוא עבר לעין כמונים בסוף שנות ה-70 והקים שם משק חקלאי, שקרא לו על שמו של מקום בדיוני בסיפור של אפריים קישון - 'השועל בלול התרנגולות'. במשך שנתיים הוא נלחם שם בבירוקרטיה".
אוברוצקי נולד ב-1933 למשפחה ארץ-ישראלית שהעיסוק באוכל היה בנשמתה: אחרי שעלתה מאוקראינה בתחילת המאה ה-20, התיישבה בכפר סבא ופתחה שם את המאפייה הראשונה. בצבא שירת כקצין בסיירת, שהה בנופים מדבריים והתאהב בהם. אחרי השחרור הקים עם שישה חברים מהצבא את נאות הכיכר – משק פרטי בצפון הערבה ששילב חקלאות וטיולים. עשר שנים הוא חי שם עם משפחתו, עסק בחקלאות והפעיל חברה משגשגת לטיולי מדבר.
3 צפייה בגלריה
עמירם אוברוצקי בחוות עין כמונים
עמירם אוברוצקי בחוות עין כמונים
עמירם אוברוצקי והעזים בחוות עין כמונים
(צילום: אפי שריר)
המשק הפך למושב שיתופי, ואוברוצקי ומשפחתו החליטו ולעזוב אותו. את הפיצויים שקיבלו, השקיעו בקרקע בראשון לציון שאליה עברו. הם עסקו בחקלאות גם שם - גידלו ברווזים ואווזים, הקימו חממה לפרחים – אבל חיפשו מקום שקט ורגוע יותר.
התחנה הבאה הייתה הגליל, שם איתר אוברוצקי שטח שיאפשר הקמה של לולים ומדגרה לעופות מים. בשנת 1982 השתוללה אינפלציה בארץ והריבית נסקה לשמים, מה שהוביל לקריסה כלכלית של כל המשק ושל החזון של אוברוצקי. אבל מתוך הנפילה והכישלון, הגיעה הצמיחה. "חבר הביא לאבא כמה עזים בשביל שתהיה לו תעסוקה, ואבא התחיל לגדל אותן והתמחה בזה. לאט לאט הוא שיקם את המשק והביא עזים מכל מיני משקים בעולם. אבא זכה להיות חלוץ גבינות העזים בישראל. הוא הקים בעין כמונים מסעדה, וקיבל מקום ראשון ושני באולימפיאדת הגבינות העולמית בצרפת, שבחנה גבינות מכל העולם", סיפר בנו.
3 צפייה בגלריה
עמירם אוברוצקי
עמירם אוברוצקי
אוברוצקי בצעירותו
(צילום: מתוך אלבום משפחתי)
אבל לא רק בעיזים אוברוצקי היה חלוץ – הוא וחבריו היו הראשונים שהצליחו לעשות בארץ חקלאות במים מליחים. הם גידלו עגבניות ובעיקר הצליחו לגדל כך תמרים, ענף שפורח עד היום.
תחום נוסף שבו הצליח לחדש הוא סיורי המדבר: אחר מלחמת העולם השנייה הביא אוברוצקי לארץ כלי רכב ייחודי ששימש את האמריקנים במהלך הפלישה לנורמנדי. הרכב המיוחד הזה יכול היה לשוט במים וגם לנסוע ביבשה. "אבא הביא לכאן תיירים מכל העולם ועשה להם טיולי מדבר עד סנטה קתרינה. לפני שנתיים אבא סיפר לנו שכאשר הביא את הכלי הזה לארץ, לא ידעו במשרד הרישוי לאיזה רישוי לשייך אותו – זו לא סירה, זה לא טרקטור, זה לא מטוס וזה גם לא אוטו. אבל אבא ישב במשרד הרישוי והתעקש, ובסוף קיבל רישיון. הוא המשיך ושמר על הרכב כמה עשרות שנים. כשהקים את עין כמונים, היה מחסור בברזל וכונס הנכסים לקח את הרכבים, גרס אותם ומכר את הברזל".
3 צפייה בגלריה
רכב ים יבשה של עמירם אוברוצקי
רכב ים יבשה של עמירם אוברוצקי
ספינת המדבר של אוברוצקי
(צילום: מתוך אלבום משפחתי)
בשנים האחרונות מפעילים את עין כמונים האח פלג והאחות סלעית, שגרים בעין כמונים יחד עם בני משפחתם. בעין כמונים יש כיום משק עזים, מסעדה עם גבינות, מטעי זיתים ובית בד שבו אבני ריחיים בני מאתיים שנה שאוברוצקי הביא מירדן.
לפני כעשור אוברוצקי קיבל שבץ מוחי, ומאז הלך ודעך, עד שבשנה האחרונה כבר היה מבולבל. את אירועי המלחמה והטבח ב-7 באוקטובר הוא עוד הספיק לראות, אבל אף אחד לא יודע כמה הוא הבין. אחיינו של אובורוצקי הוא האלוף במיל' דורון אלמוג, שכמה מבני משפחתו נרצחו ונחטפו.
"אני שמח שבחודשים האחרונים אבא לא היה ממש צלול", אומר אורי, "הוא היה קצת מבולבל, אבל הוא ידע בוודאות שמשהו קורה. הוא מלמל משהו על מה שקרה לאנשים שם, אבל הוא לא היה איתנו ממש. הוא ידע ולא ידע. אני שמח על זה כי הוא לא היה מצליח לסחוב את מה שקרה פה מאז אוקטובר. אבא לא הבין שהקרובים של דורון נרצחו ונחטפו לעזה, לא הרבינו להראות לו טלוויזיה. הוא נפטר בבית שלו שאותו הקים ובמיטה שלו, בסביבה אוהבת וחמה עם הנוף הגלילי שאהב".