איחוד האמירויות הערביות הוא גן עדן עבור חובבי אוכל, ולא רק בגלל 327 מסעדות של שפים זוכי מישלן שפזורות רק ברחבי דובאי ואבו דאבי. לפי המחלקה לפיתוח כלכלי בדובאי, נפתחו שם 429 מסעדות חדשות בארבעת החודשים האחרונים של שנת 2019 - בממוצע שלוש מסעדות חדשות ביום, נתון שלא היה מבייש ערים סוערות באירופה. כמובן, שכל זה היה בתקופה שלפני הקורונה, אבל נכון להיום גם שם המסעדות מתחילות אט אט לחזור לשגרה.
6 צפייה בגלריה
דובאי איחוד האמירויות
דובאי איחוד האמירויות
דובאי, איחוד האמירויות
(צילום: shutterstock)
השפים המפורסמים בעולם מחזיקים במסעדות מכובדות ומרשימות ביותר באמירויות – החל מהשף המעוטר ב-16 כוכבי מישלן - גורדון רמזי, המחזיק בשתי מסעדות - "ברד סטריט קיטשן" במלון אטלנטיס (מטבח אנגלי מודרני), ומסעדת "הל'ס קיטשן" במלון סיזרס בדובאי.
6 צפייה בגלריה
גורדון רמזי בדובאי
גורדון רמזי בדובאי
(מתוך אתר האינטרנט של המסעדה)
6 צפייה בגלריה
גורדון רמזי בדובאי
גורדון רמזי בדובאי
ברד סטריט קיטשן: גורדון רמזי בדובאי
(מתוך אתר האינטרנט של המסעדה)
האיירון שף היפני, מסהארו מורימוטו, מחזיק במסעדת "מורימוטו" שנמצאת בקומה ה-23 ו-24 במלון רנסאנס דאונטאון בדובאי, והשף אלן דוקס מחזיק במסעדת "סושיאל" במלון וולדורף אסטוריה בדובאי. וזה לא הכל: שמות נוספים כמו השפים תומאס קלר, פייר גנייר, מאסימו בוטורה, ז'וזה אווילז דיוויד מאיירס, מחזיקים שם מסעדות, שחלקן מהמפוארות בעולם.
באיחוד האמירויות יש מגוון מסעדות ובתי קפה. סגנונות פופולריים של מטבחים המקבלים שם ביטוי במסעדות הם אפגני, אפריקני, אמריקני, ערבי, בריטי, סיני, פיליפיני, צרפתי, גרמני, יווני, הודי, אינדונזי, פרסי, איטלקי, יפני, מלאי, ים תיכוני, מקסיקני, נפאלי, פקיסטני, תאילנדי וויטנאמי. לצד מסעדות היוקרה אפשר למצוא בכל מקום גם אוכל עממי.
בימים שבשגרה, ולא בתקופת קורונה, פסטיבל האוכל הנחשב של דובאי מתקיים בין החודשים פברואר למרץ. על פי החזון, האירוע נועד לשפר ולחגוג את מעמדה של דובאי כבירה הגסטרונומית של המפרץ הפרסי. הפסטיבל מיועד להציג את מגוון הטעמים המוצעים בדובאי, ומציג מטבחים של יותר מ-200 לאומים. האם בשנה הבאה לישראל תהיה נציגות בפסטיבל? יכול מאוד להיות שלא רחוק היום שבו גם סצנת האוכל והתרבות הישראלית תקבל שם במה מיוחדת.
כותרת ביניים
מאכלי ים מהווים את עיקר תזונת תושבי האמירויות מזה מאות שנים. המטבח שלהם הוא למעשה השתקפות של מורשת ערבית גדולה עם כור היתוך של תרבויות רבות. בשל האיסור על אכילת חזיר באסלאם, לרוב חזיר אינו נכלל בתפריטים שם. בבתי המלון אפשר לעיתים קרובות למצוא תחליפי חזיר כמו נקניקיות בקר ופסטרמות עגל בתפריטי ארוחת הבוקר שלהם. עם זאת, אם מסעדה כלשהי מגישה חזיר, היא תהיה מתויגת בבירור ככזו. סופרמרקטים ספציפיים מוכרים בשר חזיר, אך הוא נמכר באזור נפרד.
6 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
בשר, דגים ואורז הם חלק חשוב ביותר במטבח האמירתי. וכמו במטבח השאמי - כבש הוא הבשר המועדף ביותר, אבל אפשר למצוא גם בשר עיזים, בקר או גמלים.
וכמו במטבח הערבי המוכר לנו - משקאות פופולריים הם קפה ותה, שלהם מוסיפים הל, זעפרן או נענע. אלכוהול מוגש בדרך כלל רק במסעדות ובברים במלונות (אך לא באמירות שארג'ה). כל מועדוני הלילה ומועדוני הגולף מורשים למכור אלכוהול.
כותרת ביניים
המאכלים האופייניים לאזור, המשקפים את הגיאוגרפיה, התרבות והאקלים באיחוד האמירויות, הם מגוונים, וחלקם מוכרים לנו ממטבחים שונים כמו המטבח השאמי והמטבח הטורקי.

שווארמה

לא משנה כמה אתם אוהבים שווארמה או מאכלים מזרח-תיכוניים, אי אפשר להשוות את זה לשווארמות האותנטיות שמסתובבות ברחובות באיחוד האמירויות. על שיפוד גדול הם צולים עוף, כבש או בקר (תלוי מה תבקשו), וגם שם השווארמה מוגשת בפיתה, וממולאת בירקות טריים, בצל ורטבים שונים. מנה שווארמה תעלה בדרך כלל 10-6 שקלים.
6 צפייה בגלריה
(צילום: תיקי גולן)

שיש טאווק

מאכל פופולרי מאוד בקרב המקומיים, ואפשר למצוא אותו בקלות בכל דוכן אוכל מזרח-תיכוני. המנה מורכבת מחתיכות עוף דקיקות ופיתה. הפיתה מלאה בתבלינים, ומוסיפים לה גם עשבי תיבול, ירקות וחמוצים, עד שנוצר השילוב המושלם בין חריף ומלוח. מנה של שיש טאווק תעלה 15-10 שקלים.

מנקיש

המנקיש הוא מאכל חביב על המקומיים, שתמצאו אותו כמעט בכל דוכן רחוב. מנקיש, שמקורה בלבנון, היא פיתה שטוחה ורחבה במילוי גבינה, שאפויה בתנור ענק. אפשר להוסיף לה כל ירק שתרצו, וכמובן בשר ותבלינים. מנה תעלה לכם 30-10 שקלים.

קוסה מחשי

מנה קלאסית של המטבח השאמי המורכבת מקישואים ממולאים באורז. לעיתים קרובות משתמשים ביוגורט כדי להעניק לה חמיצות, והיא מוגשת גם עם אורז, שום ונענע. על מנה כזאת תשלמו שם 26 שקלים.
6 צפייה בגלריה
חצר גולדמן
חצר גולדמן
(צילום: ירון ברנר)

אל חריס

אחת המנות המסורתיות של איחוד האמירויות הערביות, המוגשת בדרך כלל בחתונות ובפסטיבלים דתיים, במיוחד במהלך חודש הרמדאן. זה תבשיל דמוי דייסה, המבושל ארוכות. השיטה המקובלת להכנת האל חריס היא על ידי ערבוב בשר וחיטה בסיר, יחד עם מים ומלח, ואז בישול למשך זמן רב. המחיר למנה קטנה כ-21 שקלים.
כותרת ביניים
רוב מוצרי המזון באיחוד האמירויות מיובאים, כך שהם יקרים יחסית לעולם הערבי. אם אתם אוכלים בבתי קפה זולים או במרכזי קניות, הארוחה יכולה לעלות 30-60 שקלים לאדם. לדוגמה, ארוחה בסגנון מזון מהיר, כמו מקדונלד'ס או KFC תעלה כ-25-30 שקלים, וקחו בחשבון כי המנות שם גדולות יותר ממה שאנו מכירים בישראל.
מנה זוגית במסעדה המיועדת לשני סועדים של עוף, אורז וסלט במרכז קניות - 90 שקלים; מנה ראשונה במסעדה: 50-30 שקלים, סלט - 15 שקלים, שתייה קלה - 10-5 שקלים; סלייס פיצה בפיצרייה איטלקית - 17 שקלים, כוס מיץ - 10 שקלים; מנה הודית או מנת פירות ים - 80 שקלים; אם תגיעו לאיזור שבו יש רק מסעדות מקומיות (ולא תיירותיות) - ארוחת צהריים תעלה כ-50 שקלים; קוקטייל או כוס יין במועדון לילה יעלו לכם כ-50 שקלים.