המסעדות ובתי הקפה מנסים לצוף מעל המים, ויש כאלה שעושים במקביל למשלוחים, המותרים על פי התקנות, גם שמ״ק - שליח טווח קצר - וכל זה בשביל לשרוד, אבל בעלי מסעדות מבולבלים ולא תמיד ברור עד לאן זה נחשב משלוח ומאיפה זה טייק אווי.
5 צפייה בגלריה
מסעדת חליל ברמלה (מימין לשמאל: מיכאל וקרי בלה)
מסעדת חליל ברמלה (מימין לשמאל: מיכאל וקרי בלה)
מסעדת חליל ברמלה. "אולי אקרא לעצמי חומוס גילה גמליאל" (מימין לשמאל: מיכאל וקרי בלה)
(צילום: יריב כץ)
״לא בדקנו בדיוק את המטרים, רק רצינו להתפרנס בכבוד״ אומר בעל חומוסיית חליל ברמלה, שקיבל דו״ח על סך 5,000 שקלים וצו סגירה לשבוע. ״אף לקוח לא נכנס לעסק, במקרה הזה יצאתי ללקוח החוצה עם ההזמנה, הוא התחיל ללכת לקראתי ואז בא שוטר ונתן לנו דו״ח והזמנה לשימוע״.
בפוסט שפרסמה המסעדה לפני שעה קלה בטוויטר, נכתב: ״אולי כשאני אחזור אני אקרא לעצמי ׳חומוס גילה גמליאל׳, ואז אני אוכל לעשות מה שאני רוצה, כנראה״.
5 צפייה בגלריה
הנחיות
הנחיות
שירות "טייק אווי" אסור
(צילום מסך)
אז זה היה טייק אווי או משלוח?
״זה לא בדיוק טייק אווי, זה משלוח החוצה לאוטו. אני עובד בעסק בעצמי כי אין לנו אפשרות להעסיק עובדים עכשיו, קשה לי ללכת אז הלקוח בא לקראתי, אני לא מבין מה הבעיה עם משלוח לאוטו. אנשים באים לכאן, מה אני אמור להגיד להם? לכו הביתה ואשלח לכם הביתה?
"אני לא בודק כל בוקר את התקנות ומודד, אני בסך הכל בנאדם שבא להתפרנס בכבוד, אבא שלי בנאדם מבוגר ואני עוזר לו. לא נתנו לנו הנחיות כמו שצריך בשביל שנדע מה כן ומה לא. יש לנו ילדים ומשפחות, לא מכרנו סמים. יכלו להסתפק לאזהרה״.
5 צפייה בגלריה
(צילום: שלום בר טל)
כבר לפני פחות מחודש, התריעו בעלי המקום, כי לא יוכלו לשרוד בלי טייק אווי: ״לטייק אווי יש נתח לא מבוטל מהרווחים שלנו, וברגע שמורידים את הטייק אווי זה מוריד את ההכנסות״, אמר אז קרי בלה בנו של חליל, ״הרבה אנשים לוקחים טייק אווי והולכים הביתה. נפגענו באחוזים די גבוהים בסגר הראשון, ואנחנו בדיוק מנסים להתאושש".

שמ״ק שהפך לשל״ק

אבל בעלי מסעדת חליל לא לבד: הרבה בעלי מסעדות ודוכני אוכל לא יודעים בדיוק איפה עובר הגבול בין טייק אווי למשלוח. מודל השליחות לטווח קצר הולך והופך לפופולארי יותר ויותר, ונוצר מצב אבסורדי שבו מותר לעשות שליחות לאוטו, לספסל או לטווח של שבעה מטרים מבית העסק וטייק אווי אסור.
השבוע, התחילו גם בסביח פרישמן בתל אביב לעשות משלוחים לספסל הסמוך. ״זה בדיוק שבעה מטר מהדוכן״, מסביר דניאל פאר, מבעלי המקום, ״אנחנו לוקחים הזמנה ומביאים לספסל״.
5 צפייה בגלריה
שמק סביח פרישמן
שמק סביח פרישמן
עמדת של"ק
(צילום: תיקי גולן)
למה בעצם להתעקש על המודל הזה? אי אפשר להסתפק במשלוחים?
״בעבר היו לנו משלוחים ולקח לי לבנות מערך כזה. היום, כשאת מתחלקת עם וולט או תן ביס ואין לי מערך משלוחים משלי אז אין רווח בזה ולא שווה לי לפתוח. אם אני נותן 22-25 אחוזים מכל בון לוולט - אז לא נשאר לי מזה כלום כי אם המנה עולה 25 שקלים ויורדת ל-18 שקלים אחרי החלק של וולט, זה לא שווה כי יש לי הוצאות והקופות ירדו. התיירות בתל אביב משמעותית ועכשיו כשאין תיירים זו בעיה. בעבר הייתי עושה מחזור של 500 אלף בחודש וזה צנח ל-250 אלף. ככה אי אפשר לשלם שכר דירה ותשלום לעובדים. היום 80 אחוז מהמשלוחים זה רק וולט ותן ביס, ואף אחד לא יכול לחיות רק ממשלוחים כאלה. אם לא היו משלוחים לספסל אז הייתי סוגר״.
5 צפייה בגלריה
סביח פלאפל פרישמן שוק לוינסקי
סביח פלאפל פרישמן שוק לוינסקי
סביח פלאפל פרישמן שוק לוינסקי
(צילום: יח"צ)
זה לא נשמע לך אבסורד שאפשר לספסל אבל אי אפשר לקחת?
״זה הדבר הכי דבילי שיכול להיות. אנחנו גם ככה לא נותנים לאנשים לקחת לבד חמוצים, אז מה ההבדל? צריכים לאשר טייק אווי למסעדנים בשביל שלא נהיה בלחץ שאולי נקבל דו״ח, אחרת זה לבוא ולהתעלל בכל מי שמתעסק באוכל. יש הבדל תהומי בהכנסות.
ומה אומרת התקנה? התקנה אומרת כי אין הכרח לשלוח את השליחות למקום המגורים של המזמין. מותר להוציא אוכל לקצה הרחוב או מחוץ למסעדה.