אחרי 65 שנה של פעילות ייסגר בסוף השבוע קפה מרסנד בתל אביב, אחד מהמוסדות הוותיקים שהרכיבו את תרבות בתי הקפה של העיר. המקום, ששוכן כבר מאז שנת 1955 בפינת הרחובות פרישמן ובן יהודה, נאסף ונארז, למורת רוחם של השכנים ויושבי בית הקפה הקבועים.
בועז טרגרמן, הבעלים: "אני לא חושב שעכשיו זה זמן טוב להשקיע כסף בנכס, כשאתה לא יודע מה יקרה עוד שבועיים או עוד חודש"
המקום, ששמר על העיצוב המקורי שלו מאז פתיחתו, היה בית לאומנים ואנשי רוח רבים. בית הקפה איכלס בשלווה במשך שנים ארוכות את הגווארדיה היקית של המקום, לצד תיירים וצעירים מקומיים. לפני כשנתיים נמכר הנכס על ידי יורשיו של מייק מרסנד (שנפטר לפני כחמש שנים), מי שהיה הבעלים הקודמים של המקום ובנו של מייסד הקפה - וולטר מרסנד. מאז המכירה של הנכס, ריחפה עננה של חוסר ודאות על המקום: הבעלים החדשים דרשו להעלות את שכר הדירה, השוכר סירב, והסוף - בסגירה המתרחשת בימים אלה.
3 צפייה בגלריה
קפה מרסנד
קפה מרסנד
קפה מרסנד - הסוף
(צילום: תיקי גולן)
"המציאות השתנתה, זו תקופה קשה לכולם", מסר בעל בית הקפה ב-16 השנים האחרונות, בועז טרגרמן, "אנחנו לא מרוויחים. ניסיתי להציל את המקום ולנהל משא ומתן עם הבעלים החדשים אבל לא יכולתי לשלם מה שהם מבקשים. אבל אני לא אוהב לקרוא לזה לסגור אלא יותר רוצה להאמין שאני מעביר את המרסנד למקום אחר. עדיין אין לי מקום ואני גם לא חושב שעכשיו זה זמן טוב להשקיע כסף בנכס, כשאתה לא יודע מה יקרה עוד שבועיים או עוד חודש. הכי נכון כרגע זה לפרק את המקום, וכשהדברים יתבהרו לפתוח אותו במקום אחר. זה בית הקפה האחרון שהוא באמת מוסד מהמאה הקודמת".
איך התגובות ברחוב? "אנשים לא מאמינים שזה קורה, חיים טופול עבר שם היום ואמר שזה כואב לו מאוד. היו גם כאלה שהתעצבנו על בעלי הבית החדשים ואמרו שאין להם שום ערך לתרבות, אבל אני לא כועס כי אני יודע שגם להם קשה ושגם הם חווים אובדן הכנסות כי הכל סגור מסביב. מצאתי נוסחה להתמודד עם זה, שהיא לא קנטרנית, כועסת ומתוסכלת, אלא אופטימית ושמחה, כמו שהמרסנד היה תמיד".
3 צפייה בגלריה
קפה מרסנד
קפה מרסנד
קפה מרסנד בתקופת הקורונה
(צילום: תיקי גולן)

מעוז היקים

קפה מרסנד הוא אחד מבתי הקפה האחרונים שנשארו בתל אביב משנות החמישים. הוא נוסד בשנת 1955 על ידי וולטר מרסנד, שעלה לארץ מאוסטריה בשנות השלושים, ורצה להקים בית קפה בהשראת בתי הקפה האירופאים שהיו פופולרים אז. מהר מאוד המקום הפך למעוז היקים.
3 צפייה בגלריה
קפה מרסנד
קפה מרסנד
הקורונה הגיעה גם לקפה מרסנד
(צילום: תיקי גולן)
וולטר הוריש את המקום לבנו, מייק, בחור נאה חובב גלישה, שהצטרף לניהול המקום כבר בשנות השישים. בזקנתו, חלה מייק מרסנד, ומכר את בית הקפה לבועז טרגרמן, איש קפה ותיק ומי שהיה אז הבעלים של בית הקפה הבומהייני, קפה באצ'ו, ברחוב שלמה המלך בתל אביב.
טרגרמן, שהתאהב בעיצוב, שלא השתנה מאז שנות החמישים, השאיר את בית הקפה בדיוק כמו שהוא, ולא עיצב אותו מחדש. גם שמו של בית הקפה נשמר - מרסנד - חול ים בגרמנית.
קפה מרסנד מצטרף לעסקים מיתולוגים אחרים בתל אביב, שנסגרו לאחרונה, ובהם קונדיטוריה אלברט משוק לוינסקי וקפה תמר מרחוב שינקין.