אחרי כמעט שלושה שבועות של סגר, בהם המסעדות, בתי הקפה ודוכני אוכל רחוב אמורים לעבוד במתכונת של משלוחים בלבד על פי ההנחיות, כבר יש מסעדנים שהחליטו לא לחכות להנחיות החדשות המתירות טייק אווי ובחרו לפתוח לפעילות, עוד לפני שהגיע המועד הרשמי לכך.
3 צפייה בגלריה
הקוסם
הקוסם
הבוקר בקוסם: יש איסוף עצמי
(צילום: תיקי גולן)
במהלך השבועות האחרונים ראינו איך מסעדנים יצירתיים במיוחד פועלים על פי מודל השמ"ק (שליח מרחק קצר) - החל ממיקרופון שהוצב על המדרכה מול פלאפל בנס ציונה, ועד שלט במרכז תל אביב מול סביח פרישמן שמזמין את הרעבים "לצעוק" את ההזמנה שלהם והיא תגיע עד אליהם לספסל הציבורי.
אבל יש כאלה שלקחו את כל העניין הזה צעד אחד קדימה: אריאל רוזנטל, הבעלים של פלאפל הקוסם בתל אביב, לכל הדעות מוסד ותיק, פופולרי ורציני, החליט שנמאס לו והוא עושה מעשה. רוזנטל, שהתחיל רק השבוע למכור אוכל במתכונת משלוחים בוולט, פתח הבוקר את הקוסם לאיסוף עצמי - אתם מגיעים לדלפק ההזמנות, מזמינים פיתה ויוצאים איתה ביד.
3 צפייה בגלריה
עם חציל או בלי?
עם חציל או בלי?
עם חציל או בלי?
(צילום: לין לוי)
רוזנטל, אתה לא יכול להתאפק?
"הנושא מורכב מאוד. במהלך כל הסגר הראשון והשני שמרנו על כל ההנחיות ואנחנו עדיין שומרים על הכללים, אבל מבחינתי לפחות אני רואה שכל ההחלטות שמתקבלות הן קצת איטיות מדי, קצת לא ברורות מדי וקצת מעורפלות מדי, ואם גם ככה פותחים ביום ראשון אני לא רואה שום סיבה בעולם שנמשיך לסבול ולעבוד בצורה שהיא לא צורה. משלוחים מותר לעשות אבל כשיש פה 100 שליחים ביום שבאים והולכים, הם גם בני אדם, גם הם יכולים להדביק ולהידבק. אני מציע שראש העיר יקבל את המנדט ממשרד הבריאות, יחד עם הפרופ' גמזו ויחד עם שאשא ביטון ויגידו שמי עומד ברמזור ומי שיש לו תו סגול יכול לפתוח לאיסוף עצמי".
אתה מוסד ידוע, אתה מכבד את החוק, גם אהוד ברק אוכל אצלך פלאפל. זה "אירוע" מאוד פומבי ומשמעותי מה שאתה עושה עכשיו. "בוודאי שאנחנו שומרים על החוק. אנחנו מסמנים פה שני מטרים, יש פה שתי בחורות שכל תפקידן זה לשמור על הסדר והארגון, הן מודדות 2.2 מטרים, מחמירות אפילו - לקחנו עוד 20 ס"מ קדימה. אנחנו בעיר ירוקה, אנחנו בתו הסגול, אין שום סיבה בעולם שלא נפתח ונתחיל לצאת מהסגר יחד. זה לא נגד הממשלה, זה עם הממשלה. זה לא נגד העירייה, זה עם העירייה. אנחנו גם עיר ירוקה וגם תו סגול, שני הדברים האלה ביחד צריכים לאפשר לפתוח".
אתה לא חושש שהפקח יגיע וייתן לך דו"ח? "אני מקווה שקודם כל הפקח לא יגיע. אני מקווה שכולם מבינים שאם העיר ירוקה ויש תו סגול ואנשים עובדים בצורה מקצועית ונכונה, אז זה בסדר ואני מאוד מקווה שהוא לא יגיע. אם הוא יגיע, אבין אותו ואקבל את הדו"ח באהבה. אני לא יכול יותר לקום בבוקר, לפתוח חדשות ולשמוע מה שלומי. אני חייב לדעת ששלומי טוב, שאני עושה את שלי ואני שומר על החוק. ממש ככה. אתם מוזמנים לבוא, לאכול ולראות".
ביניים
רק לפני שבועיים עתרו בעלי מסעדה בצפון לבג"ץ בבקשה להסיר את המגבלה האוסרת על פתיחת המסעדות ועל מכירת טייק אווי; הטענה - סגירת המסעדות דרסטית ואינה מידתית. העותרים טענו כי על המדינה ליצור מתווה מסודר ומפורט, שיאפשר את פעילותן של המסעדות, גם אם במתכונת חלקית, ומתן אפשרות לשירות איסוף עצמי (טייק אווי) והושבה באוויר הפתוח.
העותרים טענו כי מתווה כזה ישרת, מצד אחד, את מטרת התקנות (הבטחת בריאות הציבור), ומצד שני גם ימנע את קריסת המסעדות, ויאפשר להציל את פרנסתם של מאות אלפי עובדים בענף. "מהסגר הראשון יצאתי, לא יודע אם אצליח לצאת מהסגר השני", אמר עידו פיינר, מהעותרים.
קרי בלה, מבעלי חומוסיית חליל ברמלה, הסביר בתחילת הסגר כי "לטייק אווי יש נתח לא מבוטל מהרווחים שלנו, וברגע שמורידים את הטייק אווי זה מוריד את ההכנסות. במיוחד בתקופה הזאת כשאנשים מפחדים להיכנס ולשבת במסעדות, יש הרבה שלוקחים טייק אווי והולכים הביתה". לפני כשבוע קיבלו בעלי החומוסייה דו"ח על סך 5,000 שקלים וסגירה לשבוע, בעקבות מכירה באיסוף עצמי.
רק השבוע פתחו בעלי הקוסם שירות משלוחים חדש, שהפך להצלחה מיידית באזור החלוקה, אבל כאמור - לא חיכו שם לעדכון ההנחיות. "כשעסק פועל רק במתכונת של משלוחים זה הפסד כלכלי", מודה רוזנטל, "גם ככה מתחילים בשבוע הבא טייק אווי בהתאם למתווה, פשוט הקדמתי קצת".
3 צפייה בגלריה
מסעדת "הקוסם"
מסעדת "הקוסם"
הקוסם טרום עידן הקורונה
(צילום: ירון ברנר)
מה המצב הכלכלי של העסק? סגר שני, אתה אומר אבל בכל זאת, אתה עסק מאוד מרכזי, מאוד ידוע, עם שם, כל החבילה כמו שאומרים. מה המצב העסקי שלך? "ברשותך, כרגע, אני לא חושב שזה יום לדבר על כלכלה, אבל אנחנו בסדר, קוראים לזה חתול רחוב, יש לי אופי הישרדותי. אנחנו מתוקתקים והכל בסדר. אנחנו כרגע עסוקים בלשמור על ההנחיות, בלהיות פה, לראות שהכול עובד כמו שצריך. אני אישית פה מחמש בבוקר, ואנחנו כרגע עסוקים בלהעניק שירות טוב, אוכל טוב וחיבוק וירטואלי מרחוק, בזה אני עסוק היום".
איך הקהל מגיב לפתיחה? בכל זאת, כבר כמעט שלושה שבועות שהכל סגור. "אני מופתע מזה שהקהל, בניגוד לסגר הראשון, מקפיד לשמור מרחק, מגיע עם מסכות ומבין את ההנחיות. אפשר לצאת מהסגר ביחד, תוך הקפדה מלאה על כל ההנחיות".