רק חודשיים לפני פרוץ הקורונה פתחו נתנאל דנינו וגדי מרדכייב סניף של "קפה נמרוד" במתחם סינמה סיטי בבאר שבע. שני חברים, ששירתו יחד בגדוד 12 של גולני, שרצו להקים עסק משותף, ולא ציפו שימצאו את עצמם, חודשים ספורים אחרי הפתיחה, מול רשת קורסת וחובות של מאות אלפי שקלים.
3 צפייה בגלריה
קפה נמרוד באר שבע
קפה נמרוד באר שבע
קפה נמרוד, סינמה סיטי באר שבע
(צילום: יח"צ)
"השקענו הרבה כסף בפתיחה של המקום", אומר דנינו, "זה נפל עלינו כמו בום. השקענו בזכיינות, בשיפוץ, בהקמה, בבינוי, בציוד, ברהיטים, במקררים - בחלל שבו פתחנו את בית הקפה לא היה כלום, הקמנו הכל מאפס. כל זה מסתכם במאות אלפי שקלים. רק הזכיינות עלתה לנו 100,000 שקלים".
הרשת הוקמה בשנת 2010 על ידי אח שכול - אהוד שגב, ששכל את אחיו נמרוד במלחמת לבנון השנייה, ורצה להנציח את זכרו. שותפו של שגב ברשת הוא חבר ילדות שלו, דוד אייל. בשיא משבר הקורונה הודיעו השניים כי לא יוכלו להמשיך להפעיל את הרשת אם לא יימצא משקיע, ובשבוע שעבר הודיעו על סגירתה הסופית. עד לפני פרוץ הקורונה היו לרשת שמונה סניפים, ונכון לעכשיו נשארו חמישה סניפים פעילים: בנמל תל אביב, במתחם שרונה בתל אביב, בחולון, בחיפה ובבאר שבע. סניף "קפה נמרוד" בראשון לציון הסיר את השלט ופתח בית קפה אחר במקום, הסניף בקריות נסגר לגמרי והסניף באגמון החולה שינה את שמו ל"מרקט נמרוד".
3 צפייה בגלריה
קפה נמרוד באר שבע
קפה נמרוד באר שבע
תמונתו של נמרוד שגב ז"ל על קיר בית הקפה
(צילום: יח"צ)
סניף "קפה נמרוד" בבאר שבע נפתח בתאריך 31/12/2019, רגע לפני שכל העולם מצא עצמו מתמודד עם נגיף הקורונה. את השכול דנינו ומרדכייב מכירים מקרוב - חבר מהיחידה נהרג בפעילות מבצעית בעזה, והסיפור של נמרוד שבה אותם. "הסיפור של נמרוד נגע לנו ללב. רצינו לפתוח מקום בסינמה סיטי בבאר שבע, רצינו להביא מותג שאין בעיר, ולא רצינו עוד סניף של רשת קיימת", מספר דנינו. "יש לנו סיפור של שכול ביחידה, חבר שלנו נהרג בעזה, ושלושתנו שירתנו יחד מהטירונות וכל המסלול הצבאי. עד היום אנחנו עדיין בקשר עם המשפחה ועושים פעילויות הנצחה לזכרו. בתור כאלה שיודעים מקרוב מה זה שכול ומה הערך של כל חייל שנהרג, קשה לנו להסיר את השלט ואת התמונה שלו מהסניף".
אתם יכולים לעשות את זה? הרי הרשת נסגרה.
"אנחנו מפעילים את הסניף במתכונת של 'קפה נמרוד' עד שתהיה לנו מניעה משפטית לכך, אנחנו לא רוצים להוריד את השלט. אנחנו מבינים שמצד אחד אנחנו צריכים לדאוג לעצמנו כלכלית, אבל מצד שני יש פה קשר רגשי חזק עם הסיפור של נמרוד. המותג נקרא על שם של חלל צה"ל, בכל סניף יש את התמונה של נמרוד ואת הסיפור שלו, וכל הרשת הזאת היא משהו שקם לזכרו, אנחנו לא יכולים להוריד את השלט עם התמונה שלו".
דנינו גם מבקש להדגיש כי הפרסומים על סגירת כל סניפי הרשת - שגויים: "לא הכל נסגר, ויש הפרדה בין הרשת לבין הזכיין, אנחנו חברות נפרדות לגמרי ויישויות משפטיות שונות. הרשת פטרה את השף התפעולי, את המנכ"ל ואת העובדים של הרשת, אבל אנחנו לא פטרנו את העובדים, אנחנו שומרים עליהם עד כמה שאנחנו יכולים".
דיברתם על זה עם המשפחה?
"דיברנו עם אבא של נמרוד והוא אמר שהמשפחה של נמרוד תשמח אם נמשיך להפעיל את זה תחת שמו. אז בינתיים אנחנו מחכים לראות אם יתנו לנו להמשיך להפעיל את המותג".

מכה קשה

בתקופת הקורונה הסניף היה סגור לחלוטין, וכך נשארו שני הצעירים עם הלוואות גדולות וחלומות גדולים עוד יותר. שבוע אחרי פרוץ המגפה קיבלו השנייים הודעה מאחד השותפים: "לא ניתן להמשיך בפעילות הרשת שנקלעה למשבר תזרימי כמו גם בשל המצב האישי אליו נקלעתי לאור התחייבויות אישיות שמצריכות אותי לפעול באופן קולקטיבי. מוצע ומתבקש שתפנו לקבלת ייעוץ משפטי לאור המצב".
3 צפייה בגלריה
קפה נמרוד באר שבע
קפה נמרוד באר שבע
קפה נמרוד סינמה סיטי באר שבע: חודשיים לאחר הפתיחה הגיעה הקורונה
(צילום: יח"צ)
הסניף חזר לפעילות רק לפני פחות משבועיים, משום שפתיחתו הייתה תלויה בפתיחת המתחם כולו. נכון לעכשיו דנינו מדווח על ירידה של 40 אחוז בפעילות.
"הופתעתי ונחרדתי כשקיבלנו את ההודעה מהבעלים", מודה דנינו, "אנחנו בחורים צעירים בני 29 בתחילת דרכנו, וזו מכה קשה עבורנו. תפסנו את הראש וניסינו להבין מה קורה איתנו מבחינה משפטית, ומה אנחנו עושים הלאה. קיבלנו כאפה כי גם היינו סגורים בקורונה ויותר מזה - בגלל שאנחנו עסק חדש לא קיבלנו אגורה מהמדינה. גם לא חזרנו לפעילות עם כולם אלא רק לפני שבועיים, וגם עכשיו העסקים לא כרגיל ואנחנו ב-40 אחוזים ממה שהיה לפני הקורונה. אנחנו מרגישים שאין מי שייתן לנו גב. אין לנו שום קשר למה שקרה לרשת, ואנחנו לא צריכים לשלם על הטעויות שנעשו שם, אנחנו שילמנו מספיק".
עורכי הדין שי פיאדה ויונת מאיר מטעם דוד אייל מוסרים בתגובה: "לאור העובדה שדוד מצוי בהליך משפטי מול הנושים כדי להתמודד עם מצבו והדברים תלויים ועומדים בביהמ"ש, לא נכון יהיה לקחת חלק בסיקור תקשורתי כזה או אחר, גם ברמה האתית וגם מפאת שמירת כבודו של נמרוד ז"ל ושל המשפחה. לא זה המקום והעיתוי לדון בדברים. הנושא כאוב מדי ודוד מבכה על מצב הרשת אותה הקים יחד עם שותפו מתוך אידיאולוגיה להנצחת שמו של נמרוד, וכל כולו תקווה ורצון כי המורשת תימשך".