העיר טוקיו ביפן זכתה אמש למהדורה חדשה של מדריך האוכל הבינלאומי - מישלן. חברת הצמיגים הצרפתית, ממשיכה להיות נדיבה במיוחד בחלוקת כוכבים בבירת יפן, טוקיו, והעיר שומרת על התואר העיר עם הכי הרבה כוכבי מישלן בעולם.
במדריך 2021 שתי מסעדות חדשות זכו לשלושה כוכבים; שתי מסעדות קיבלו שני כוכבים; ו-18 מסעדות קיבלו בכוכב מישלן ראשון. מסעדת "סזנקה" (Sazenka) היא המסעדה הסינית הראשונה בטוקיו, שזכתה בשלושה כוכבי מישלן. על פי המדריך, המסעדה, בראשות השף טומויה קוואדה, משלבת טעמים סיניים מסורתיים עם טכניקות יפניות.
5 צפייה בגלריה
מישלן 2021 - מאכל במסעדת סזנקה יפן - שי שגב
מישלן 2021 - מאכל במסעדת סזנקה יפן - שי שגב
(צילום: מתוך אינסטגרם)
5 צפייה בגלריה
מישלן 2021 - מסעדת סנזקה יפן - שי שגב
מישלן 2021 - מסעדת סנזקה יפן - שי שגב
סזנקה: הסינית הראשונה בטוקיו עם שלושה כוכבי מישלן
(צילום: מתוך אינסטגרם)
"לאפברסנס" (L'Effervescence), מסעדה צרפתית שזכתה בשני כוכבים כבר בשנת 2015, מצטרפת לרשימה המכובדת עם שלושה כוכבי מישלן, ומעלה את המספר הכולל של מסעדות עם שלושה כוכבים בטוקיו לתריסר.
בטוקיו יש כיום 42 מסעדות עם שני כוכבים. למועדון המכובד הזה של מסעדות עם שני כוכבים, נוספו במדריך החדש שתי מסעדות יפניות: "קוטאן" (Kutan) ו"סושי קנסקה" (Sushi Kanesaka). שתי המסעדות האלה מציעות אומאקאזי (שיטת הגשה בה השף מחליט ממה ואיך יורכב הסושי, ש.ש.).
בעוד שסך בתי האוכל הנהנים מכוכב מישלן בודד בטוקיו מזנק ל-158 מסעדות, בין המסעדות עם כוכב אחד, אפשר למצוא קבוצה מגוונת יחסית, הכוללת מסעדות המגישות סושי, מסעדות יפניות ומסעדות סיניות, וגם כמה נציגים מהמטבח האירופי, כולל ארבע מסעדות בהשפעה צרפתית ואחת איטלקית.
מדריך מישלן העניק גם לשש מסעדות את פרס הקיימות החדש שלה: "הכוכב הירוק". בקטגוריה הזאת תמצאו, בין היתר, גם את מסעדת "לאפברסנס" (L'Effervescence) המעוטרת בשלושה כוכבי מישלן.
5 צפייה בגלריה
מישלן 2021 - מסעדת לאפרבנס טוקיו - שי שגב
מישלן 2021 - מסעדת לאפרבנס טוקיו - שי שגב
לאפברסנס, שלושה כוכבי מישלן
(צילום: מתוך אינסטגרם)
כמו תמיד, המדריך מכסה גם מסעדות "ביב גורמנד" - כלומר, מסעדות במחירים עממיים. השנה נוספו 35 מסעדות לרשימה הזו, ולראשונה, גם תוספת מפתיעה: המסעדה החדשה "אנריקה מארוקוס" הופכת למסעדה המרוקאית הראשונה שמופיעה במדריך מישלן של טוקיו.
ביניים
אבל לא הכל ורוד בבירה היפנית: רגע לפני חגיגות השנה החדשה, קבעה בסוף השבוע האחרון ממשלת המטרופוליטן של טוקיו, כי בפרק זמן של 20 יום מתבקשות מסעדות המגישות אלכוהול, וגם ברים ואתרי קריוקי, לקצר את שעות פעילות העסק, בכדי לסייע במאבק מול הגל החדש של הקורונה. הבקשה מגיעה חודשיים לאחר שהמסעדות פעלו באופן חופשי לחלוטין (עם הגבלה של עד ארבעה סועדים לשולחן).
ממשלת המטרופולין של טוקיו מעניקה תמיכה כספית של 400,000 ין (12,500 שקל) לכל עסק העונה לבקשת הסגירה עד השעה 22:00, עד לאמצע דצמבר. עם זאת, רבים מבעלי המסעדות מתלבטים אם לפעול על פי ההנחיה החדשה, וחלקם אף הודיעו מראש כי יסרבו לעשות זאת: "רק התחלנו להתאושש", אמר ג'ון סאגאי, מנהל הפאב "איזאקיה" בשכונת שימבשי, "אני יכול להבין למה מבקשים מאיתנו לסגור מוקדם, אבל קשה לעמוד בדרישה במהלך העונה העמוסה ביותר של סוף השנה האזרחית".
5 צפייה בגלריה
העיר טוקיו מקושטת לקראת האולימפיאדה
העיר טוקיו מקושטת לקראת האולימפיאדה
טוקיו
(צילום: EPA)
ג'וניצ'י קוואגוצ'י, המפעיל מסעדה ברובע אקאסאקה, אמר כי הוא יענה לדרישה ויסגור את המסעדה בשעה 22:00 בימי חול - שעה מוקדם מהרגיל, אבל הוא, בדומה למסעדנים נוספים בטוקיו, לא מסתירים את הספק המקנן בהם - האם לקיצור שעות הפעילות תהיה השפעה כלשהי במניעת התפשטות הנגיף.
ביניים
בין החודשים אפריל לספטמבר, המסעדות בטוקיו היוו 10% מכלל פשיטות הרגל ביפן, כך עולה מנתוני חברת הסקרים "טייקוקו". אבל יש חדשות גרועות יותר: 34 מסעדות ראמן הגישו עד סוף ספטמבר בקשה לפשיטת רגל – זו הפעם הראשונה מאז שנת 2000 שבהן מסעדות ראמן פושטות את הרגל (אז מספר המסעדות שפשטו את הרגל עמד על 30).
5 צפייה בגלריה
נגיף קורונה יפן טוקיו בובות ראווה ל ריחוק חברתי ב מסעדה
נגיף קורונה יפן טוקיו בובות ראווה ל ריחוק חברתי ב מסעדה
ריחוק חברתי במסעדה ביפן
(צילום: EPA)
חשוב לזכור שמסעדות הראמן הן חלק מהסמל החברתי של יפן, ואם המגמה תימשך, שנת 2020 עשויה להיות השנה הגרועה ביותר שידעה התרבות הקולינרית בטוקיו.
אבל למרות הכל, המסעדות ביפן הורשו להמשיך לעבוד לאורך כל תקופת הקורונה (אם כי הפחיתו חלק משעות הפעילות במהלך הגל הראשון), וקיבלו מענקים מהממשלה. האזרחים ביפן נחשבים לצייתנים, והם מקפידים לשמור על עטיית מסיכות פנים ועל ריחוק חברתי – ונראה שהודות לכל זה, ענף המסעדנות ביפן בכל זאת מצליח לשרוד, באופן יחסי לשאר המסעדות ברחבי העולם.