בעוד חגיגות הפתיחה של המסעדות נמשכות, יש מסעדנים שלא מצטרפים למסיבה ולא פותחים את המסעדות שלהם - על אף ההקלות במתווה החזרה לשגרה. ולמסעדנים, לא חסרות סיבות למה לא לפתוח - עלות גבוהה לפתיחה (סחורה, ספקים), החשש מסגר נוסף והבעיה האקוטית שנראית שמעסיקה בשבועות אלה כמעט את כל המסעדנים בארץ - היעדר עובדים, שבחסות החל"ת מעדיפים להמשיך לקבל כסף מביטוח לאומי עד חודש יוני - במקום לחזור לעבודה.
שלומי סולומון: "אני רוצה לפתוח ואני מת לפתוח, אבל אני לא יכול לפתוח כי אין עובדים. מדינת ישראל החליטה שהעובדים ישארו בבית, והיא נותנת להם כסף"
"אני רוצה לפתוח ואני מת לפתוח", אמר הבוקר המסעדן שלומי סולומון ממסעדת "אמורה מיו" באולפן ynet, "אבל אני לא יכול לפתוח כי אין עובדים. מדינת ישראל החליטה שהעובדים ישארו בבית, והיא נותנת להם כסף. ישראל מעדיפה שעסקים יסבלו כדי שהעובדים יקבלו כסף בלי לעבוד. לנו אין עובדים בשביל לפתוח מחדש את המסעדה. חוץ מזה אני גם חושש מאוד מתחלואה נוספת שבעקבותיה יהיה עוד סגר. הביקוש מהלקוחות שנפתח מטורף, אז בינתיים אני מנסה לפתוח בקטנה. כרגע הבעיה היא שהעובדים מקבלים חל"ת ולא רוצים לחזור. הם יושבים בבית. אנחנו רוצים לעבוד, אבל מדינת ישראל לא מאפשרת לנו את זה".
3 צפייה בגלריה
מסעדה סגורה
מסעדה סגורה
רוצים לפתוח אבל אין עובדים
(צילום: תיקי גולן)
מה לגבי החשש מהתפרצות נוספת וסגר נוסף? "זה על הפרק אבל זה פרק 2. קודם כל תן לפתוח, להתחיל, להניע, ואחר כך נראה מה יהיה.אני זקוק למלצרים ולטבחים, בין 30 ל-50 עובדים. פרסמתי מודעת דרושים לפני 10 ימים, אחד עוד לא התקשר. אפילו לא אחד. אתמול ניסיתי לפתוח בערב והשליחים שלי עזרו לי להוציא קצת אוכל".
בתחילת הסגר השני סולומון פתח בשביתת רעב, אותה סיים אחרי כשבועיים אחרי שהתמוטט והובהל לאיכילוב.
3 צפייה בגלריה
אמורה מיו
אמורה מיו
המחאה של שלומי סולומון במסעדת אמורה מיו

יותר זול להישאר סגורים

גם השף והמסעדן אוראל קמחי ממסעדת "פופינה" בתל אביב, לא פתח השבוע את המסעדה יחד עם שאר הקולגות שלו. "אנחנו מנסים להיות שקולים ולבדוק את עצמנו", מסביר קמחי את ההחלטה, "והבנו שכדי לפתוח אנחנו צריכים משהו כמו 150,000-100,000 שקל לקניית מצרכים, להכשרת עובדים ולפתיחת המסעדה מחדש. אבל אז הבנו שאם יהיה סגר או עוצר בפסח או יום אחרי הבחירות, אנחנו נפסיד את כל הכסף שנשים עכשיו, ולא נוכל להחזיר את העובדים לחל"ת כדי שהם ימשיכו לקבל כסף".
אבל אתה מפסיד גם היום כשהמסעדה שלך סגורה. "היום כשהמסעדה שלי סגורה אני מפסיד משמעותית פחות".
ועד מתי תהיה במצב הזה? מתי יחזור האמון בממשלה ותהיה מוכן לפתוח? "אמון זו מילה כבדה מאוד, וזה לא משוה שחוזר מעכשיו לעכשיו. להחזיר את האמון בממשלה זה נראה לי כבר אבוד מראש מבחינתי. הגדרנו את ה-7 באפריל כתאריך פתיחה מחדש, בתקווה שעד אז דברים יתבהרו. ביום יום המסעדה מעסיקה 50-60 עובדים בערך, וכשדיברו על חזרה לשגרה השבוע יחד עם כל המסעדות, אחד הדברים שעצר אותנו זה העובדים - כי מתוך 50-60 עובדים שלנו, רק 25 היו אמורים לחזור. יש לי מקום לעוד 30 עובדים שלא רוצים לחזור עד יוני כי הם מקבלים חל"ת מהמדינה".

5,000 שקל לעובד שיחזור לעבודה

המסעדן צביקי עשת (גרינברג סאן, גרקו), הצהיר בשבוע שעבר כי הוא מציע 5,000 שקל מענק לעובדים שיחזרו מחל"ת ויישארו בעבודה עד סוף השנה. עשת, שפירנס 500 עובדים עד אמצע חודש מרץ אשתקד, נשאר בשנה האחרונה עם כמה עשרות עובדים בלבד, ועכשיו גם הוא מנסה לגייס בכל דרך אפשרית עובדים נוספים למסעדות שלו. לפני ימים ספורים הוא אף פתח בקמפיין גיוס עובדים שמציע, כאמור, 5,000 שקל לכל מי שיחזור לעבודה.
3 צפייה בגלריה
כיסאות מסעדות - אילוסטרציה
כיסאות מסעדות - אילוסטרציה
"כשהמסעדה סגורה אני מפסיד פחות"
(צילום: shutterstock)
זה מענק שישולם מהכיס שלנו", אמר עשת, "רק כדי שנוכל לפתוח את המסעדות, אבל אף אחד לא רוצה לבוא לעבוד. הם ממש באים ואומרים לי: 'אל תחזיר אותי מהחל"ת, ואם תחזיר אותי מהחל"ת אני אלך להוציא ימי מחלה'. אין גבול ואין סוף לשיטות, לדרכים ולקומבינות שמוכנים העובדים לעשות היום כדי לא לחזור לעבוד. הממשלה חייבת לעצור מיד את הסיפור הזה של דמי האבטלה".
עשת פתח השבוע את המסעדה שלו במתכונת של שירות עצמי, עקב היעדר עובדים: הוא הציב בכניסה למסעדה עמדת הזמנה בשירות עצמי (כדומה לעמדות ההזמנה הפזורות בסניפי מקדונלד'ס), והלקוחות מזמינים לבד ואוספים בעצמם את ההזמנה - אותה הם לוקחים לשולחן. "זאת לא משאת נפשי לארח ככה", מודה עשת, "אבל אם לא תהיה לי ברירה אז גם במסעדה השנייה שלי זה יקרה. היו הרבה קשיים שנאלצנו להתמודד איתם במהלך השנה האחרונה, ומי ציפה שזה מה שיהיה בסוף ועם זה נצטרך גם להתמודד".