בכפר ראמה חיים 8,000 תושבים, 50 אחוז מהם נוצרים, 30 אחוז דרוזים והיתר מוסלמים. את הכפר מקיפים מטעים של עצי זית, מהעתיקים בארץ, שגילם מוערך ביותר מ-3,000 שנה. למעשה, האזור מכונה "ארץ כרמי הזית", למרות שמבחינה גיאוגרפית הוא ממוקם על התפר שבין הגליל התחתון לגליל העליון ובשכנות לכרמיאל ולאזור משגב.
עוד סיורי אוכל שיכולים לעניין אותך:
הרוב הגדול של המסעדות שפועלות כאן נפתחות בשעות הבוקר המאוחרות, וכולן בלי יוצא מן הכלל מציעות תפריטים עם מחירים דמיוניים, כאלה שנעלמו מהעולם מזמן. גם השירות והכנסת האורחים כאן יוצאי דופן ועושים טוב בלב, בין אם מדובר במסעדת פועלים שמציעה אוכל אותנטי ובין אם במסעדה חדשה שמציעה פירות ים וסטייקים.
16 צפייה בגלריה
כפר ראמה
כפר ראמה
אותנטיות לצד מודרניות. מסעדת "בורה בורה" בכפר ראמה
(צילום: לין לוי)
ועוד משהו: לצד האוכל המצוין, הכפר נודע גם בזכות העובדה שחלק לא מבוטל מהשמות הגדולים ביותר במוזיקה הערבית הם תושבי המקום: כמעט בכל מסעדה תוכלו ליהנות מצלילי העוד המופלאים שמוסיפים אותנטיות לארוחה. יצאנו לבדוק מה אוכלים בכפר ראמה - וחזרנו שבעים ומרוצים.
16 צפייה בגלריה
כפר ראמה
כפר ראמה
הכנאפה של "אלערישה"
(צילום: לין לוי)

אלערישה

"אלערישה׳" זו אמנם מסעדה, אבל עבור בעליה היא מסמלת הרבה יותר מזה: זיכרון ילדות, מקום של אהבה, סוכה של מוזיקה וחופש, פינה שבה כל הטוב שישנו בכפר ראמה נפגש עם הנוף הפנורמי של בקעת בית הכרם שממול.
16 צפייה בגלריה
כפר ראמה
כפר ראמה
(צילום: לין לוי)

המתחם בו היא פועלת כולל מספר חושות עץ לאירוח המזכירות את החושות שבסיני, והמסעדה עצמה ממוקמת בתוך מבנה שחלקו חצוב בסלע. בחלל המסעדה ישנו חדר פרטי נפרד עם חלונות זכוכית גדולים, המשמש לאירועים קטנים או סתם למנוחה עם הנרגילה. המסעדה עצמה מחולקת לשני אזורים: אזור אחד מציע ישיבה נמוכה על מזרנים והכניסה אליו היא ללא נעליים, והאזור השני, המוגבה יותר, מציע נוף פנורמי של 180 מעלות. במסעדה עצמה, בכל פינה אליה תביטו - תיתקלו בדבר מה שונה או מיוחד: נברשות מטורקיה, אריחים ממרוקו, שטיחים רקומים ושולחנות פסיפס.
16 צפייה בגלריה
כפר ראמה
כפר ראמה
(צילום: יח"צ)

למרבה ההפתעה, מסתבר כי הרבה לפני שהפכה למסעדה, "אלערישה" שימשה כמקום מפגש חברתי עבור התושבים במקום. המסעדה עצמה הוקמה לפני ארבעה חודשים בלבד על ידי ארבעה חברי ילדות צעירים, תושבי הכפר, והיא מציעה אוכל ערבי מודרני והופעות חיות של מוזיקאים מקומיים. ומה בתפריט? כל ארוחה נפתחת עם שבעה סלטי פתיחה (60 שקלים), ביניהם סלט צ׳ינקליש מהמטבח הסורי (45 שקלים לסלט נפרד ולא כחלק ממנות הפתיחה), סלט פריקה וסלט ג'רג'יר.
בגזרת העיקריות, מציעים שם מנות במחבתות כמו נתחי עגל או סלמון, שישברק (52 שקלים), קלמרי, פילה קלאסי (55 שקלים) ועוד. וכשאתם מגיעים למקום, אל תפספסו את הקטאייף הספוג במי סוכר ואת הכנאפה עם הגבינה הנמסה. יש גם מלבי מושלם ללא מי ורדים, ופלטה אחת (שווה במיוחד, יש לציין) הכוללת את כל שלושת הקינוחים לצד פירות. וטיפ אחרון: אל תשכחו לטעום את הערק הביתי שמייצרים במקום מענבי קריניאן ואניס ירוק - אתם תודו לנו.
כפר ראמה, 050-5774320

בורה בורה

את המקום הבא לא ציפינו למצוא במהלך הסיור שלנו בכפר, מודים. מדובר במסעדה מודרנית ומעוצבת, שניכר כי הושקעה מחשבה רבה (לצד השקעה כלכלית לא קטנה בכלל) בכל פרט ופרט הנמצאים בה - החל מהבר הענק שנמצא במרכז החלל, דרך התפריט הנפלא שמשלב בין האוכל הערבי האותנטי לבין מגוון רחב של נתחי בשר מיושנים.
16 צפייה בגלריה
כפר ראמה
כפר ראמה
(צילום: לין לוי)

את המסעדה הקימו בני הזוג יאמן ונגוא אבו יאמן, תושבי הכפר, ועל התפריט אחראי השף סאלח ארשד, גם הוא תושב הכפר. המקום מתחיל לעבוד מידי יום החל מ-11:00 בבוקר, ומציע ארוחות בוקר (80 שקלים לארוחה זוגית) וגם מנות מהמטבח הערבי, אבל עם טוויסט, ביניהן: מנה של חציל קלוי עטוף בפירורי לחם עם חזה אווז מעל; קבב המוגש בתוך פלפל שיפקה ומבחר סלטים מפוארים, שכל אחד מהם יכול להיות ארוחה בפני עצמה.
16 צפייה בגלריה
כפר ראמה
כפר ראמה
(צילום: לין לוי)

כל ארוחה נפתחת כאן עם 16 סלטים (40 שקלים לסועד), בהמשך מוגשות לשולחן מנות ביניים ענקיות ואז מגיע תורן של העיקריות, בהן תוכלו לבחור בין סטייק טומהוק אוסטרלי (260 שקלים ל-800 גרם), סטייק ניו יורק, סטייק וג׳יו, פילה עגל ופורטר האוס (140 שקלים ל-450 גרם).
16 צפייה בגלריה
כפר ראמה
כפר ראמה
(צילום: לין לוי)

אבל עם כל הכבוד לכל אלו, ב"בורה בורה" תוכלו למצוא את אחד מנתחי הבשר העצומים בגודלם, כמוהו כמעט בלתי אפשרי למצוא במסעדות בשר אחרות בארץ. מדובר בסטייק הנקרא - Tom & Jerry (כן, בדיוק כמו החתול והעכבר מסדרת הטלוויזיה המצוירת), שהגיע אלינו מאמריקה אהובתנו (כמה לא מפתיע) ומשקלו נע בין 3-2.5 קילוגרמים. והשוס: הוא נמכר כאן במחיר של 200 שקלים לק"ג ובליווי צמוד של בובות ענק בדמותם של החתול והעכבר האלמותיים. אז אם עשינו לכם חשק ואתם כבר בדרך להתניע את האוטו ולצאת לנסיעה לכיוון כפר ראמה, שימו לב כי יש להזמין את הסטייק ההיסטרי הזה לא פחות מ-24 שעות מראש.
16 צפייה בגלריה
כפר ראמה
כפר ראמה
(צילום: לין לוי)

כפר ראמה, 04-8535499‏

עזבה

מסעדתם של חביב ומינרווה דאוד היא, ככל הנראה, אחת מהמסעדות היותר מוכרות שפועלות בכפר ראמה, וגם אחת מהמסעדות הערביות המוערכות והפופולריות בארץ. והאמת? בצדק. היא נפתחה בשנת 1995, ומאז ממשיכה לפעול באותו המבנה המחולק למספר מתחמים ויכול להכיל מספר עצום של סועדים.
16 צפייה בגלריה
כפר ראמה
כפר ראמה
(צילום: לין לוי)

התפריט ב"עזבה" מצומצם למדי, ועם זאת מציע את המאכלים המיוחדים ביותר שאפשר למצוא במטבח הערבי הגלילי. בין היתר, מכינים כאן את העכוב המפורסם - אותו ירק מושלם שקשה עד בלתי אפשרי למצוא, וחבל שכך שכן טעמו הוא לא פחות ממושלם (60 שקלים) ואת המלוחייה הכי טובה שייצא לכם לטעום (באחריות!) שעוברת כאן תהליך של חליטה שמתפרס על פני יומיים שלמים (35 שקלים).
16 צפייה בגלריה
כפר ראמה
כפר ראמה
(צילום: לין לוי)

עוד בתפריט: תבשילים כמו כרובית עם טחינה (30 שקלים), שישברק מושלם ממולא בבשר ומבושל בלבן קטיפתי (85 שקלים) וחומוס שחביב מבשל בעצמו במקום, ומגיש אותו בתוספת של גרגירים חמים שנמסים בפה ומעניקים לו טעם אגוזי נהדר. מנת הדגל של המקום - שאותה ממש, אבל ממש לא כדאי לכם לפספס, היא מנת הקובה סינייה האפויה בתנור, שיכולה להגיע בגרסה בשרית או טבעונית (75 שקלים).
כפר ראמה, 04-9888808

אל-אנואר

המסעדה של תאמר, שנמצאת על כביש 864 בכפר ראמה, קרויה על שם אחותו והפירוש שלה הוא: "האור". היא פועלת החל משעות הבוקר, ומציעה מאכלים מהמטבח הדרוזי, ביניהם תבשילים עונתיים עם עשבים כמו מלוחייה, עלי גפן קטנטנים ממולאים באורז, שאימו של תאמר מגלגלת בעצמה מדי יום (45 שקלים), וגם סלט ג'רג'יר, טאבולה ופאטוש (25-20 שקלים).
16 צפייה בגלריה
כפר ראמה
כפר ראמה
(צילום: לין לוי)

עוד תוכלו לזלול שם: חציל קלוי (30 שקלים) ומבחר בשרים, ביניהם קבבים (60 שקלים) וסטייקים. מנות הדגל במקום הן הסמבוסק הטורקי במילוי בשר, רכז רימונים ועגבנייה מגורדת והמג'דרה בורגול המעולה בעלת טעם חמצמץ ומרקם שמתפצפץ בפה.
על כביש 864 ראמה, 050-4441756, 050-6931800

Rai

מאחורי המקום הבא עומד אדם יוצא דופן, אדיב דוחא שמו, שמזה 20 שנה מפעיל כאן יקב בו הוא מייצר שלושה סוגים של יינות אדומים, ערק ומשקה בולגרי הנקרא "ראקייה". את המסעדה פתח דוחא לפני כשנתיים, באותו המתחם בו פועל היקב. בימים אלה, הוא שוקד על הקמת מרכז מבקרים של היקב, טאבון וגריל רומני שמסתובב על מים - שיפעלו גם הם במתחם, בסמוך ליקב ולמסעדה.
המסעדה עצמה ממוקמת בקומה השנייה של המבנה, וכל כולה צועקת בולגריה - החל מהשולחנות המכוסים במפות רקומות בגוונים בגוונים אדומים וירוקים, ועד התפריט שמציע אוכל ערבי אותנטי (אבל עם טוויסט) לצד מנות מהמטבח הבולגרי (ארץ המוצא של אשתו של דוחא).
16 צפייה בגלריה
כפר ראמה
כפר ראמה
(צילום: יח"צ)

המסעדה, הקרויה על שם בנם הבכור של בני הזוג (פירוש השם Rai בבולגרית הוא "גן עדן"), מציעה מנות כמו "באבא גאנוש" עם צ׳ימיצ׳ורי, טחינה גולמית ומלפפון חמוץ; חמוצים בולגריים (15 שקלים), סלט שופסקה (או פשוט סלט בולגרי), המורכב מירקות וגבינה בולגרית (29 שקלים) וסלסה בולגרית הנקראת "ליוטניצה" (8 שקלים) אותה מגישים שם לצד קובנייה ושולבטה (תבשיל בורגול עם עגבניות וקישואים). עבור מנה כזו שתמלא אתכם לכמה שעות טובות, תשלמו בין 45-40 שקלים.
הקרניבורים שביניכם ודאי ישמחו לדעת כי התפריט במקום מציע גם פילה חזיר עטוף בבייקון (59 שקלים), קבב בולגרי ועוף סטרוגונוף.
כביש 864 כפר ראמה, 054-7453734

שראביכ

מסעדה בעלת חזות של מסעדת פועלים קלאסית, הממוקמת בחלק האחורי של בניין מגורים צמוד למוסך ישן. ולמרות כל זה ועל אף שסביר מאוד שהשלט הדהוי שלה יהיה נסתר מעיניכם, "שראביכ" עמוסה באנשים (רובם, אגב, אינם תושבי המקום אלא סועדים שמגיעים מהאזור וגם ממקומות רחוקים יותר בארץ) והסיכוי למצוא בה מקום בשעות הצהריים - שואף לאפס.
16 צפייה בגלריה
כפר ראמה
כפר ראמה
(צילום: לין לוי)

התפריט זול במיוחד ומציע חומוס לארוחת הבוקר (משאוושה, מחלוטה, מסבחה ומנות חומוס נוספות - 15 שקלים למנה קטנה), מנה של חציל קלוי עם טחינה ופטל (כן כן, פטל), מג'דרה, מחלוטה, עלי גפן וכרוב ממולא באורז, תבשיל מנזלה, במיה, עולש וחוביזה - הכול מוגש בצלוחיות קטנות במחיר של 15 שקלים לצלחת.
16 צפייה בגלריה
כפר ראמה
כפר ראמה
(צילום: לין לוי)

כפר ראמה, 04-9995768

Ghada

מסעדה חדשה יחסית המציעה מנות מהמטבח הביתי של ראדה, בשלנית ששמה הולך לפניה. בכניסה למסעדה יש חצר מוצלת וקטנה ממנה נשקף נוף פסטורלי, ובתפריט יש מנות כמו סמבוסק ומנקיש במגוון מילויים (25-12 שקלים), סלט פטוש וטאבולה (30 שקלים), שולבטו (35 שקלים), תבשיל מנזלה מהמטבח הדרוזי (35 שקלים), מקלובה (75 שקלים), מחמר (70 שקלים) וממולאים (60 שקלים).
16 צפייה בגלריה
כפר ראמה
כפר ראמה
(צילום: יח"צ)

לצד אלו, אפשר לזלול שם גם מנות בוקר כמו עג'ה - חביתה עם גבינה עיראקית (20 שקלים) ומחלוטה - גרגירי חומוס עם פול (20 שקלים).
כפר ראמה ביציאה לכיוון בית ג'אן, 052-2817610‏

סלע הנוטרים

מתחם אירוח שבו פועלת גם מסעדה ביתית עם חזות פסטורלית הכוללת סוכת גפנים רחבה וירוקה, ותפריט עם מנות מהמטבח הערבי.
האירוח במקום מיועד לקבוצות בנות חמישה משתתפים ומעלה ומציע מרק פריקי, סלט עולש בר עם בצל ולימון, באבא גאנוש, תבשיל של שומר בר עם עדשים, סמבוסק במילוי גבינת ברינזה וזיתים, פטאייר ממולא בחמציצים, פלפל ובצל וסינייה כבש ועגל.
שימו לב: ההגעה לכאן היא בתיאום מראש בלבד, ומחיר הארוחה (צהריים או ערב) נע בין 165-85 שקלים לסועד.
כפר ראמה, 04-9986483

Snobr

מסעדה ערבית מודרנית שפונה בעיקר לקהל הנועז יותר שמחפש ריגושים נוספים מעבר לאוכל הערבי האותנטי, ולכן לצד סלט פטוש וטאבולה (30 שקלים) תמצאו בה גם שרימפס (75 שקלים), המבורגר (38 שקלים) וכריכים (45-25 שקלים).
16 צפייה בגלריה
כפר ראמה
כפר ראמה
(צילום: יח"צ)

אפשר למצוא שם גם מנות מהמטבח האיטלקי כמו טורטיות ממולאות בבשר או במילוי צמחוני, מנות מוקפצות ומוקרמות וכמה סוגי פסטות עם רטבים שונים - והכל במחירים זולים במיוחד.
כפר ראמה, 050-2207799