חוות בודדים הן חוות המתפרשות על שטח לא גדול ומנוהלות, בדרך כלל, על ידי משפחה אחת. הן הוקמו בארץ בשנות ה-60, ועד היום הן מתבססות על חקלאות ותיירות. מי שהקים אותן בזמנו, היו חלוצים אמיצים שרצו ליישב את השממה. בשנות ה-90 ובתחילת שנות ה-2000 היה גל נוסף של הקמת חוות בודדים, שצצו בעיקר באזור הדרום במסגרת פרויקט ״דרך היין״. הסיפור שלהן היה מעט שונה מאלו שנוסדו בגל הראשון, בעיקר בשל העובדה שהן הוקמו על ידי אנשים שרצו להתרחק מהמולת העיר ולחיות חיי מדבר.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם:
אבל בואו נודה על האמת - כמה אנשים מסוגלים לעזוב את ביתם לטובת מגורים באוהל מבודד בלי מים, בלי חשמל ולעיתים אפילו בלי שירותים? אז נכון, בקלות אפשר להתמכר לפשטות, לתחושת החופש ולחיבור שיש לבעלי החוות לאדמה ולעבודת הכפיים, אבל האם אנחנו היינו יכולים לעשות את זה? השאלה הזו, סביר להניח, תרחף באוויר במהלך הביקור שלכם בחוות.
22 צפייה בגלריה
הגבינות של חוות צאלה
הגבינות של חוות צאלה
הגבינות של חוות צאלה
(צילום: לבנת גינזבורג)
ואיך הסיפור הזה קשור לקולינריה? בחלק מהחוות מייצרים יין, שמן זית וגבינות, מה שמספק לבעלי החוות פרנסה לצד השכרת יחידות אירוח. בחוות בהן מייצרים גבינות, מגדלים גם עדרי צאן: הכבשים או העיזים רועות במרעה טבעי וניזונות מעשב טרי ועונתי המשפיע על טעמו ואיכותו של החלב שלהן. מרבית הגבינות המיוצרות בחוות הללו הן אורגניות ועשויות מחלב מלא, ולא מעט פעמים תוכלו למצוא שם גם מוצרים שלא תמצאו אפילו במחלבות בוטיק נחשבות.
לרגל חג שבועות יצאנו לחפש את הסיפורים הקטנים של החוות המיוחדות האלה, שבחלקן מציעים גם תיירות חקלאית או מסעדות עם נוף. הכי "פארם טו טייבל" והכי "סלואו פוד" שיכול להיות.
22 צפייה בגלריה
הכנאפה של חוות "קורנמל"
הכנאפה של חוות "קורנמל"
הכנאפה של חוות "קורנמל"
(צילום: נורית שרת )



חלב עם הרוח

חוות בודדים השוכנת בסמוך למושב השיתופי יודפת שבגליל התחתון, בה מגדלים עיזים הניזונות ממרעה טבעי בלבד ומסיבה זו, הן גם מספקות חלב אורגני טהור ממנו מייצרים גבינות נפלאות. מלבד המחלבה, פועלת בחווה גם מסעדה אליה מומלץ להגיע (בתיאום מראש בלבד) בעיקר כדי לטעום מהגבינות המוגשות שם לצד סלטים ובתוספת של משקה מי ורדים לא שגרתי.
22 צפייה בגלריה
חוות צדק
חוות צדק
(צילום: טל גליק)

כל הגבינות המיוצרות בחווה הן אורגניות, והמבחר כולל ריקוטה מעושנת ושברייה עטופי בעלי גפן, גבינה קשה עם זרעי שומר מצרי, גליל גבינה מגולגל בזעפרן, גבינה צפתית קלילה וגם כזו שמנוקדת בקצח, קפרינו פלפל (גבינה בשלה שמכילה גרגרי פלפל שלמים), ופחיה - גבינה שמצופה בפחם (ומבושלת בתוכו). לעיתים, מציעים שם גם גלידה מחלב עיזים המוגשת עם נגיעת סילאן.
22 צפייה בגלריה
חוות חלב על הרוח
חוות חלב על הרוח
(צילום: טל גליק)
22 צפייה בגלריה
חוות חלב על הרוח
חוות חלב על הרוח
(צילום: טל גליק)

את החווה ייסדו בני הזוג דליה ואמנון זלדשטיין־שפיגל בשנת 1996, ומאז ועד היום מתגוררים שם - לצד העיזים - גם אווזים, תרנגולות וסוס אחד. יש שם גם אוהל אינדיאני, וכמה בתי מגורים אותם חולקים בני הזוג יחד עם בנם פנואל ומתנדבים המסייעים בתחזוקת החווה. ההתנהלות שם נעה סביב הטיפול ב-200 העיזים המתגוררות בה (וכמובן גם בשאר בעלי החיים הנמצאים שם) ובייצור הגבינות, שמתבצע בעזרת שיטות עתיקות ומסורתיות אותן אמנון הביא לחווה ממקומות כמו סרדיניה, קורסיקה, טוסקנה ופרובאנס. חנות המחלבה עצמה ממוקמת בקיבוץ יודפת אמנם, אבל כאמור, אפשר ליהנות מהגבינות גם במסעדה הנמצאת בחווה.
22 צפייה בגלריה
חוות חלב על הרוח
חוות חלב על הרוח
(צילום: טל גליק)

סמוך לכניסה למושב השיתופי יודפת, 050-5327387, בתיאום מראש, לא כשר


חוות אלה-צדק

חווה משפחתית שייסדו בני הזוג יצחק ועירית צדק, הממוקמת בשיפולים הדרום-מזרחיים של חבל לכיש. כאן, עוסקים בגידול עדר עיזים אורגני ומייצרים מוצרים אורגניים, בריאים וטריים על פי עקרונות תפיסת ה"חי בריא" - כלומר, תוך שמירה על תנאי גידול נאותים והומניים; העיזים עצמן רועות במשך כל ימות השנה במרעה טבעי (בעונת החורף והאביב הן ניזונות מעשב ירוק וטרי, ובעונת הקיץ הן ניזונות הצמחייה הרב שנתית המקומית המאופיינת בצמחים ארומטיים בעלי סגולות מיוחדות, התורמות רבות לטעמו של החלב).
22 צפייה בגלריה
חוות צדק
חוות צדק
(צילום: יעל דאובה)

מהחלב המלא של העיזים, מייצרים במחלבת "אלה-צדק" - הפועלת בשטח החווה - גבינות איכותיות, כולן בעלות תו תקן של "חי בריא". בין היתר, מצאנו שם גבינות חצי קשות וקשות (סנט מור, פטה, קממבר עטופה בעלי גפן, צפתית, קצ'וטה וגבינה מתובלת בפרחי כובע הנזיר) ואפילו יוגורט, כולם מיוצרים בתהליכים מסורתיים וללא שימוש בחומרים משמרים, מתוך כוונה לשמר את סגולות החלב ככל האפשר. אגב, מלבד הגבינות - אפשר לרכוש בחווה גם דבש, שמן זית וזיתים.
22 צפייה בגלריה
חוות צדק
חוות צדק
יצחק צדק, מייסד החווה
(צילום: נעה גלבוע)
22 צפייה בגלריה
חוות צדק
חוות צדק
(צילום: נעה גלבוע)

המלצה שלנו: רכשו לכם פלטת גבינות, לחם כפרי איכותי ויין טוב, ושבו באחד משולחנות הפיקניק שבמקום, ותיהנו מהפסטורליות ומהאווירה הנינוחה שמאפיינת את אזור החווה (תאמו את הגעתכם מראש, כמובן). ואם תחליטו להגיע לשם במהלך חג השבועות, דעו כי בימים אלו תוכלו לזלול שם גם ארוחות בוקר המבוססות על גבינות.
מושב שומריה, 054-6431407, כשר

22 צפייה בגלריה
כותרת ביניים
כותרת ביניים
(איור: גרפיקה ynet)

חוות הר איתן

את חוות הר איתן - הממוקמת מערבית לירושלים, על מורדותיו המזרחיים של הר איתן ובקרבת מעיינות הסטף - הקים שי זלצר ב-1974. זלצר, שהעתיק את מקום מגוריו לאזור וכיום מתגורר בו יחד עם משפחתו, החל בגידולן של כמה עיזים ותרנגולות בודדות לצד גינת ירק אותה שתל שם בעצמו, וכשנולדו ילדיו הוא החליט שהגיע הזמן להרים את המקום ולהגדיל את עדר העיזים שלו.
שש שנים מאוחר יותר, בשנת 1980, זלצר החל לייצר גבינות בוטיק, והיה הראשון בארץ שייצר אותן על פי עקרונות ה-Slow food (הרבה לפני שהמושג הזה היה מוכר כאן למישהו). בהמשך, הוא אף הצטרף לתנועת ה"סלואו פוד" הישראלית.
העיזים של זלצר הן בעלות ייחוס רב, בעיקר בשל העובדה שיש להן את הגנים של האנגלו נובי הטהור ושל עיזים קפריסאיות ממקור סורי. את הגבינות אותן הוא מייצר מהחלב שלהן, הוא מכין בהתאם למרכיבים המרכזיים בעונת המרעה, המשפיעים על טעמו של החלב והרכבו. לכן, למעשה, מדובר בגבינות עונתיות. בין הגבינות שמציע זלצר בחווה שלו יש גבינות מחופות באבקת פחם, גבינות שבושלו במיץ ענבים וכאלו העטופות בעלי גפן, כולן מבחילות בין מספר שבועות לכמה שנים במערת הגיר הטבעית שבחווה.
אפשר להגיע לביקור בחווה בתיאום מראש בלבד ורק בסופי שבוע. אם תחליטו להגיע לשם, זלצר ישמח לקחת אתכם לסיור בחווה ולהסביר לכם את ההיסטוריה שלה.
הר איתן, 02-5333748, לא כשר


חוות קורנמל

את החווה הזו הקימו לפני 25 שנה בני הזוג דניאל וענת קורנמל, שהעתיקו את מקום מגוריהם מאזור המרכז לטובת מגורים בחווה במטרה להגשים את חלומם - לחיות חיי מדבר ולהקים חוות בודדים. בחווה שלהם - הממוקמת כ-50 ק"מ ממצפה רמון - יש 45 עיזים מדבריות, בהן מטפלים בני הזוג יחד עם ילדיהם, שעובדים גם הם בחווה.
22 צפייה בגלריה
סיור קולינרי בהר הנגב
סיור קולינרי בהר הנגב
(צילום: לין לוי)
22 צפייה בגלריה
(צילום: נורית שרת)

בחווה ישנה גם מחלבה קטנה בה מייצר דניאל כעשר סוגי גבינות עיזים מצוינות - ביניהן גם גבינת "כתם" שהיא, למי שאינם מכירים, גבינה לקטית בעלת טעם עיזי מודגש, ואת גבינת "עדי" שמבשילה במשך שנה שלמה - מהן מכינים מנות נפלאות ולא שגרתיות במסעדה הסמוכה - אותה מנהלת החצי השני, ענת, מזה 11 שנה. את הגבינות, אגב, אפשר לרכוש רק בחווה עצמה
22 צפייה בגלריה
סיור קולינרי בהר הנגב
סיור קולינרי בהר הנגב
(צילום: לין לוי)

המלצה שלנו: אל תפספסו את המקום הפסטורלי הזה (שכיף לשבת בו גם בקיץ, בזכות הבריזה המדהימה שבו) שמשקיף על נוף מדברי משגע ומציע תפריט ייחודי הכולל פלטת גבינות המוגשת עם פירות (בקיץ) או עם תפוח עץ אפוי וקומפוט של סבתא (בחורף). עוד כדאי לטעום כאן: גבינת קממבר המוגשת על פרוסות תפוחי אדמה עם רוטב יוגורט (49 שקלים) וגבינת עדנה עטופה בבצק פריך ובציפוי סירופ יין ותפוחים (42 שקלים).
22 צפייה בגלריה
(צילום: אורנה בן חיים)
בנוסף לאלו, יש שם גם מוזלי עם יוגורט שמיוצר במקום, כנאפה שמכינים במקום ואפילו כוס של חלב עיזים (10 שקלים).
שני קילומטרים אחרי צומת טללים, 08-6555140, לא כשר

צאלה

מחלבה הפועלת בחוות בודדים הנמצאת בסמוך למושב עין הבשור שבנגב המערבי. את החווה הקימו הוריה של צאלה - בעלת המקום - בשנת 1967, והיא נחשבת לאחת החוות הוותיקות בארץ. את הגבינות עצמן, צאלה החלה לייצר בשיתוף עם המחלבה השכנה בשנת 2008; כל הגבינות מיוצרות מחלב כבשים גולמי ומפוסטר שעובר בדיקות מעבדה קפדניות, ועל פי מתכונים שפיתחה בעצמה בתהליכים מסורתיים ידניים, בפס ייצור קטן וללא שימוש בחומרים משמרים. בין הגבינות המיוצרות במחלבה אפשר למצוא גבינות קשות, גבינות עובש וגבינות חצי קשות, סך הכול עשרה סוגים שונים, בנוסף ליוגורט ולבנה.
22 צפייה בגלריה
חוות צאלה
חוות צאלה
צאלה
(צילום: יח"צ)
לצד המחלבה, פועלים בחווה גם מרכז מבקרים, מסעדה המארחת קבוצות בתיאום מראש ומעדניית גבינות קטנה, בה אפשר לרכוש את הגבינות המיוצרות במקום. בתיאום מראש בלבד, אפשר יהיה לקבל שם גם ארוחות בוקר וסלסילות פיקניק עמוסות בגבינות לצד לחמי מחמצת, ממרחים, גרנולה ביתית ויוגורט, קפה וביצים לבחירה. והמלצה שלנו: כשתגיעו לכאן אל תשכחו לבדוק האם יש בתפריט היומי את עוגת הלבנה המפורסמת של צאלה, ששמה יצא למרחקים.
22 צפייה בגלריה
(צילום: לין לוי)
22 צפייה בגלריה
חוות צאלה
חוות צאלה
חוות צאלה
(צילום: יח"צ)

ועוד משהו: מדי שנה, בחג השבועות, החווה פותחת את שעריה למבקרים ונערכות בה חגיגות של גבינות ומטעמים חלביים נוספים המאפיינים את החג. במהלך החגיגות הללו, מתקיימת במקום מכירת מארזי שי מיוחדים, סדנאות להכנת גבינות ופיתות, רכיבה על פוני, סיורים באזור ופעילויות נוספות לכל המשפחה.
חצי ק"מ דרומה למושב עין הבשור, 052-8478935‏, כשר

חוות נאות

את החווה הבאה הקימו גדי ולאה נחימוב סמוך לצומת טללים בשנת 2003, ומאז ועד עכשיו היא מתפקדת כחווה חקלאית תיירותית שבה מגדלים עדר המונה חמישים עיזים, מייצרים גבינות בעלות תו תקן ״חי בריא״ ומארחים מבקרים הלנים במתחם האירוח שבמקום.
22 צפייה בגלריה
(צילום: מישל אמזלג)

החווה - השוכנת בתוך מובלעת המוקפת בגבעות חשופות, ומשקיפה אל עבר נוף מדברי מדהים - מציעה מבחר מוצרי חלב תוצרת החווה כמו יוגורט, גבינת פטה, גבינת חלומי, גבינת ולנסי, גבינת הגר במגוון טעמים, גבינת נועם עם עובש, גבינת ניצן קשה עם מגוון תוספות לא שגרתיות,גבינת קסם בת חודשיים המושרית בשמן זית וגבינת תום - את כולם אפשר לרכוש בחנות שבמקום, יחד עם מגוון מוצרים נוספים המיוצרים באזור.
22 צפייה בגלריה
(צילום: מישל אמזלג)

בנוסף לחנות, מציעים כאן סיורים מודרכים הכוללים קפה ועוגה או נשנושים בסיומה (25 שקלים למשתתף, מותנה במינימום משתתפים). לטעימות ולרכישת הגבינות עצמן, אפשר להגיע לכאן לאורך כל שעות היום ובתיאום מראש, כמובן.
על כביש 40 דרומית לצומת טללים, 054-4218789, כשר