אחרי מחאת המסעדנים על גובה העמלות של חברת השליחויות Wolt, שעוררה הדים לפני מספר חודשים, מתמודדת עכשיו החברה עם מחאה חדשה - הפעם מצד השליחים.
בימים האחרונים נפתחה קבוצת פייסבוק בשם "מחאת הוולטרים", ובה חברים נכון לכתיבת שורות אלה כמאה שליחים של חברת השליחויות הפינית, Wolt. "פתחתי את הקבוצה לפני חמישה ימים וכל יום נוספים לה עשרות חברים חדשים", מסביר ק', שליח של Wolt שהחליט לאגד את שליחי החברה מול ההנהלה, ולפעול "להשגת תנאי העסקה הוגנים". "בהתחלה הייתי עומד ברמזורים ומשכנע שליחים של וולט בשתי דקות של רמזור אדום למה טוב להם להצטרף למאבק שלנו. הרבה שליחים חששו מסנקציות כלפיהם, אבל עכשיו הקבוצה שלנו פרטית ולא ציבורית ואנחנו מקבלים מדי שעה עשרות בקשות להצטרף לקבוצה", הוא מסביר.
5 צפייה בגלריה
שליח wolt
שליח wolt
"אנחנו לא מתוגמלים כמו שצריך"
(צילום: shutterstock)
"אנחנו מרגישים נטו ניצול מצד Wolt", אומר ק', המופיע גם בקבוצת הפייסבוק בשם בדוי - "קרל מרקס". "בימים האחרונים השליחים קיבלו מוולט הודעה שהם מורידים לנו בעשרה אחוזים את דמי המשלוח המינימליים. זה היה הקש ששבר את גב הגמל ובגלל זה החלטנו לפעול, יש גבול. השליחים רואים את הסכום ברוטו שהם צוברים, אבל הנטו יוצא נמוך בהרבה, אז כשהם מחליטים להוריד מ-20 שקלים למשלוח ל-18 שקלים למשלוח, זה ייצא עוד הרבה פחות. אני מנהל לעצמי את התיק במס הכנסה ואני מבין שאנחנו לא מתוגמלים כמו שצריך על העבודה שלנו וכמה שזה לא הוגן".
5 צפייה בגלריה
שליחי וולט בפעולה
שליחי וולט בפעולה
שליחי וולט בפעולה
(צילום: יובל חן)
מה בדיוק הטענות העיקריות שלכם כלפי Wolt?
"קודם כל התמחור של המשלוחים הוא על פי קילומטר אווירי. זה הזוי, אנחנו לא עושים את זה במטוסים, אי אפשר להגיע באוויר מנקודה לנקודה. אין לנו זכויות מינימליות כמו שיש לעובדים כי אנחנו לא עובדים של וולט אלא רק ספקי שירות שלהם ואין בינינו יחסי עובד מעביד. כל זה יוצר המון בעיות, למשל אם מישהו מהשליחים צריך ללכת לשירותים באמצע העבודה הוא לא יכול כי אין לו איפה, וגם אין מקום להתרענן.
"אתמול הם שלחו הודעה ובה ביקשו שנשלח להם צילום תעודת זהות ולוחית רישוי. אני בכלל לא עובד אצלם, אני נותן להם שירותים, הבקשה הזאת תמוהה ופולשנית.
"אם מישהו מהשליחים שובר רגל באמצע העבודה, אז מבחינתם רק שיעדכן אם הוא ממשיך או לא ממשיך לעבוד ושיחזיר את הציוד או לא.
"אנחנו מרגישים שהיחס מצידם מזלזל וחסר סבלנות, זה יחס שהוא ההפך מאמפתיה. אני חושב שכל זה קורה בגלל שאין רגולציה, ויש יחסי כוחות לא שווים. אם לא אנחנו, וולט זה רק פוסטר. אם לא אנחנו אז אין מישהו שישנע את המערכת. אבל למרות זאת אנחנו חלשים, ועכשיו אנחנו בתהליך של היפרדות מהחולשה הזאת".
5 צפייה בגלריה
 וולט שליחים
 וולט שליחים


(צילום מסך )
5 צפייה בגלריה
 וולט שליחים
 וולט שליחים
(צילום מסך )
איפה למשל אתה מרגיש את הזלזול?
"למשל בתקשורת איתם, שהיא דלה ומזלזלת. אם שליח כותב להם משהו, יושבים נציגים עם טקסטים מוכנים ואותם הם שולחים כתשובה, כמו בוט - אבל הם לא בוט, הם נציגים עם תשובות מוכנות שנכתבו מראש. זו תחושת זלזול. יש להם שיטה - הם שולחים לך לבבות, גיפים וחיבוקים ומשתמשים במילים כמו 'נסיך שלנו' או 'אהוב שלנו'".
"נסיך שלנו"?
"כן, הם ככה מדברים עם השליחים בצ'אט אבל זה לא באמת יחסים קרובים, וזה גם לא עולה להם כסף".
וולט היא חברה בינלאומית, אתה עוקבים אחרי תנאי העסקה של שליחי החברה במדינות אחרות בעולם?
"כן, ואנחנו מאחור מבחינת תנועות המחאה בחו"ל. בכמה מדינות בעולם כבר הייתה פסיקה להכיר ביחסי עובד מעביד. יש מקומות בעולם שבהם גם חייבו את הנהלת החברה להציב שירותים לשליחים כל כמה קילומטרים. כל הרעיון של להעסיק אותנו ככה זה כי למסעדות לא משתלם להחזיק צי של שליחים, כי אחרת הן יצטרכו לשלם ביטוח, לקנות קטנוע, לשלם דלק, להוציא תלושי שכר ולשלם ביטוח לאומי ופנסיה. המסעדן לא צריך את כל זה אז הוא משלם להם 28 אחוז עמלה. אבל Wolt מקבלת בסופו של דבר נתח גדול כי גם הלקוח בבית משלם דמי משלוח. ומי משלם על הקסדה? ומי משלם על האופנוע? ומי משלם על הדלק? את כל זה Wolt מגלגלת על השליח".
למה אתה מתראיין בעילום שם ומנהל את הקבוצה בשם בדוי?
"כי יש שליחים שניסו להרים את הראש ולהביע עמדה שונה משל ההנהלה והראש שלהם 'נכרת'. אנחנו מרגישים שזה כמו משטר טוטאליטרי".
אז למה אתה עדיין עובד שם?
"כי אני סטודנט ושעות העבודה גמישות, והן מאפשרות לי ניצול טוב יותר של היום. כשאנשים בבית רעבים הם פותחים וולט ולפחות בתל אביב נוצר מצב שאם יש לך מסעדה עם משלוחים ואתה לא מופיע באפליקציה של Wolt - אז אתה לא קיים. עבדתי שנתיים כשליח במסעדה, ורוב הזמן אני הייתי יושב בחוסר מעש כשאני רואה את השליח של Wolt יוצא ונכנס כל דקה ולוקח לי את כל המשלוחים".

"השליחים שלנו הם השותפים שלנו"

דניאל רוזן, מנהלת השיווק של חברת Wolt, מסרה בתגובה: "יש אי -דיוקים וזה נושא שחשוב לנו כי אנחנו עושים הרבה עבודה לטובת השליחים. להלן התגובה:
1. בנוגע למודל ההעסקה ולטענות כלפי חישוב המרחק האווירי - השימוש בחישוב המרחק האווירי זו שיטה שאנחנו עובדים איתה מאז תחילת הפעילות, והיא נועדה לייצר סטנדרטיזציה כדי שכל שליח יקבל תגמול הוגן - לא משנה באיזה כלי הוא בוחר לנסוע ולא משנה באיזו דרך. יש לנו מודל תשלום חדש שייכנס לתוקף בתל אביב ביולי, והוא זהה למודל שקיים בערים אחרות (באזור השרון, בראשון לציון ועוד). בחנו אותו באזורי פעילות חדשים, וראינו שהוא מתגמל משלוחים ארוכים יותר טוב. חשוב להבין כי 70 אחוז מהמשלוחים הם יותר מ-1,250 מטר, וזה אומר שהרבה משלוחים יתוגמלו מעתה יותר טוב, ועל רוב המשלוחים יהיה תשלום גבוה יותר ממה שהשליחים קיבלו עד עכשיו, וזה יגרום לשליחים להיות מרוצים יותר. בסופו של דבר אין שליח שעושה רק משלוחים קצרים, אז על 70 אחוז מהמשלוחים ששליח עושה הוא יתוגמל טוב יותר. לגבי המשלוחים הקצרים שירדו מ-20 שקלים ל-18 שקלים - מדובר במשלוחים מהירים, ובסופו של דבר התשלום שהשליחים מקבלים לשעה, גבוה בהרבה משכר המינימום במשק. התשלום למשלוחים קצרים אמנם ירד, אבל התשלום למשלוחים ארוכים יעלה משמעותית. לדוגמה - 40 שקלים במקום 35 שקלים למשלוחים מעל 6 ק"מ, מה שאומר שבפועל שליחים ירוויחו יותר.
5 צפייה בגלריה
שליח wolt
שליח wolt
"המענה לשליחים אנושי, אין שימוש בבוט"
(צילום: shutterstock)
2. לגבי המענה מהנציגים - מהשליחים שדיברנו איתם קיבלנו רושם שהם כן מרוצים. יש פה צוות שאחראי על שימור הקשר מול השליחים, הצוות הזה גדל ב-200 אחוז בחודשים האחרונים, בשביל לתת מענה טוב יותר לשליחים. יש צוות אחד שמטפל באופרציה וצוות אחר של 30 נציגים שמטפל רק בשירות לקוחות לשליחים. זמן המענה לשליחים הוא 4-2 דקות וזה נחשב מענה מהיר. אנחנו לא עושים שימוש בבוטים, המענה שלנו אנושי ואישי. במקרים מסוימים כן נעשה שימוש בתבניות מוכנות מראש, אבל זה רק במקרים של שאלות גנריות או שאלות של איך לבצע פעולה מסוימת. יש שאלות שחוזרות על עצמן, ועל מנת לייעל את המענה ולתת לשליח את מענה מפורט, אז אנחנו משתמשים בתבניות.
3. לגבי טענת הביטוח - ביולי ייכנס לתוקף ביטוח לשליחים, ולכן ביקשנו מהם לשלוח את תעודות הזהות ולוחיות הרישוי שלהם, זה רק בשביל הביטוח. מי שלא רוצה למסור את הפרטים האלה יכול גם לא למסור ולא להיות מבוטח. זה מהלך שאנחנו גאים בו ועובדים עליו כבר שנה. המהלך הזה נדחה בגלל הקורונה וייכנס לתוקף בעוד כשבוע. לקח לנו המון זמן והמון משאבים להרים את המעט הזה, ואנחנו שמחים שאנחנו יכולים להעניק את זה למי שעובד איתנו.
4. לגבי הטענה למשטר טוטאליטרי - אנחנו תמיד אומרים שהשליחים הם השותפים שלנו, ובלעדיהם לא נוכל להתקיים. בגלל זה מושקעים המון מאמצים ויש וכוח אדם ספציפי שמטפל ברווחתם. כאמור, הצוות שמטפל ותומך במערך השליחים גדל בתקופת האחרונה, כי חשוב לנו להיות פה בשבילם. כל רבעון אנחנו מעבירים לשליחים סקר שביעות רצון והתוצאות של הסקר גבוהות. הנציגים בזמינות יום-יומית ושעתית לשליחים, והרבה מאוד פיצ'רים באפליקציה של השליחים פותחו מפידבקים שהתקבלו מהם, כמו פיצ'ר של דארק מוד שחוסך בסוללה. לפני כמה חודשים השקנו באפליקציה של הלקוחות אפשרות להשאיר טיפ באפליקציה. זו בקשה שעלתה מהשליחים בארץ, וזה לא משהו שנהוג בעולם. הטיפ הזה עובר אליהם ישירות לחשבון. לפני כמה חודשים הקמנו אתר לרווחת השליחים - הטבות בכל מיני מקומות כמו תיקוני אופניים. רוב השליחים שלנו גם עובדים בעבודות נוספות, ובאתר הזה הם יכולים להציע לקהילת הוולטרים את השירותים שהם מספקים, יש שם מעל 4,000 שליחים ויש להם אפשרות לקדם את עצמם. אנחנו כל הזמן לוקחים לתשומת ליבנו פידבקים שאנחנו מקבלים מהשליחים וחשוב לנו שהם יהיו מרוצים.
5. לגבי התגמול לשליחים - השליחים שעובדים איתנו הם עצמאים, וזאת בשביל לאפשר להם גמישות מלאה בלו"ז. הם עובדים מתי שהם רוצים, כמה שהם רוצים, והם יכולים למשל לטוס לשבוע או לחודש ולא צריכים להודיע לאף אחד. שליחים יכולים לעבוד פעמיים בשבוע או כל יום. יש שליחים שמרוויחים יפה ומרוויחים יותר משכר המינימום במשק וגם יותר גבוה ממקומות אחרים דומים, וזה בשביל שיוכלו לעשות את כל ההפרשות הדרושות בחוק. חשוב לנו שהשליחים יהיו מתוגמלים כראוי, ויש לנו רשימת המתנה של שליחים שרוצים לעבוד איתנו. שליחים מקבלים בממוצע 80 שקלים לשעה, וזה לא טריוואלי. כשאין לך התחייבות ואתה יכול לעבוד כמה שאתה רוצה ומתי שאתה רוצה - זה יתרון שהרבה אנשים מרוצים ממנו.
6. לגבי השירותים - במשרדים של החברה יש שירותים ופינת התרעננות עם מים וקפה, שמיועדים במיוחד לשליחים. השליחים יודעים את זה ויודעים שהם יכולים להגיע הנה. השירותים האלה ייעודיים לשליחים ויש להם כניסה נפרדת והם נבנו במיוחד בשבילם. הדלת פה פתוחה תמיד".