המסעדן ישראל בויקו, מי שהקים וניהל את מסעדת "הסינית האדומה" בתל אביב, נפטר אתמול (רביעי) בביתו בגיל 75.
"הסינית האדומה" פעלה במשך 40 שנה בקצה של רחוב דיזנגוף. בויקו הקים אותה בסוף שנות ה-70, הרבה לפני שהז׳אנר האסייתי השתלט על הקולינריה בארץ, אחרי שניסה את מזלו עם עוד ארבע מסעדות אחרות בתל אביב - כולן אסייתיות, ואף אחת מהן לא שרדה יותר משלוש שנים. באוכל סיני הוא התאהב אחרי שבגיל 20 חברה לקחה אותו לאכול במסעדה חדשה בעיר התחתית בחיפה שהייתה שייכת לקפטן שעבד בצים. לפני כן מעולם לא טעם אוכל סיני.
3 צפייה בגלריה
ישראל בויקו במסעדה
ישראל בויקו במסעדה
ישראל בויקו במסעדה
המסעדה נפתחה בשם "המסעדה הסינית", והשם "הסינית האדומה" הוא בכלל שיבוש שנולד אחרי שאנשים נהגו לספר שאכלו ב"סינית האדומה" כי כל העיצוב היה, ונשאר עד הסגירה, אדום. "המסעדה לא אדומה בגלל שאני אוהד הפועל", סיפר בעבר, אלא רק בגלל החלטה של מי שעיצב את המסעדה, שזה היה אחד האומנים הגדולים בארץ, אריק סמית. זה היה מקרי, אבל זה יצא טוב עם הפועל".
מיום פתיחתה ועד לסגירה, לא עברה המסעדה שיפוץ, והיא נשארה בדיוק כפי שהייתה, למעט "טיפולים קוסמטיים" נקודתיים, והחלפה של ציוד במטבח כתוצאה מבלאי. היא נחשבה למוסד תל אביבי. "בשנות השמונים אי אפשר היה להשיג שם מקום, כולם אהבו אותה, כולם דיברו עליה, כולם הלכו לאכול שם. זה היה ה-מקום", סיפר בעבר השף חיים כהן. "המסעדה הזאת הייתה גם מוקד עלייה לחגיגות. כל אחד שהיית שואל אותו איפה חגגת יומולדת, היה עונה 'בסינית האדומה'. 'הסינית האדומה' היא חלק ההיסטוריה הקולינרית בתל אביב של פעם".
3 צפייה בגלריה
הסינית האדומה
הסינית האדומה
"הסינית האדומה"
(צילום: אבי מועלם)

3 צפייה בגלריה
הכינוי הפך לשם המסעדה
הכינוי הפך לשם המסעדה
הכינוי הפך לשם המסעדה
ב-2017 נסגרה "הסינית האדומה" בעקבות תמ"א בבניין שבו שכנה. מאז סגירתה בויקו הלך ודעך, ובשנים האחרונות היה חולה והמעיט לצאת מהבית.
בריאיון שנתן בויקו ל-ynet עם סגירתה של המסעדה אמר: "זה מפעל החיים שלי, אני מרגיש רע מאוד. איך מרגיש אדם כשהוא גוסס? בדיוק ככה אני מרגיש. אין הרבה מסעדות בארץ שפתוחות 40 שנה".