הדרך שעשה המטבח הישראלי היא אולי לא כל כך ארוכה בהשוואה למסורות אוכל אחרות בעולם, אבל היא ללא ספק מעניינת. המטבח הישראלי נמצא בשיאו בעולם, וההתעניינות באוכל שלנו מגיעה מכל העולם, ואולי דווקא החיבור הכמעט בלתי אפשרי הזה שאינו נשען על מסורת אחת אלא על בליל שפות ומסורות - מלבנון ועד פולין - יוצר את הייחודיות ומעורר את הסקרנות בקרב שפים ופודי'ס בעולם.
אמש ננעלו אירועי פסטיבל המטבח הישראלי בטקס פרסים שהתקיים בתל אביב: פרס "המסעדה המצטיינת של המטבח הישראלי", אחד הפרסים המשמעותיים של הערב הוענקו דווקא למסעדה לא מוכרת ורחוקה ממרכז הסצינה הקולינרית בארץ - מסעדת רוטנברג, השוכנת בקיבוץ גשר הישנה בעמק בית שאן. המסעדה צמודה לגבול עם ירדן ומרוחקת מרחק של שעתיים נסיעה לפחות מכל אחת מהערים הגדולות בארץ, ושייכת לבני זוג - הילה ויזהר סהר.
5 צפייה בגלריה
טקס פרסי המטבח הישראלי
טקס פרסי המטבח הישראלי
למעלה: מסעדת רוטנברג, למטה: הילה ויזהר סהר בטקס פרסי המטבח הישראלי
(צילום: איל מרילוס)
השניים מבססים את כל התפריט של המסעדה על מרכיבים מקומיים לצד טכניקות של התססה של חומרי גלם ושחזור מתכונים עתיקים; בפרס "השף המצטיין של המטבח הישראלי" זכה השף הצעיר רז רהב ממסעדת OCD ביפו, שיצר שפה קולינרית משמעותית בנוף הישראלי. רהב, חגג יומולדת 30 רק לפני כחודש, אבל בחמש השנים שבהן הוא פועל במסעדה שלו הוא כבר הצליח לקטוף לא מעט פרסים ותארים נחשבים. בקרוב יפתח רהב בר יין ואוכל בשוק לוינסקי, ומאפיית בוטיק ביפו; בפרס אוכל הרחוב הישראלי זכתה מסעדת "הקוסם", ובפרס המוסד הקולינרי זכתה מסעדת חנן מרגילן מתל אביב, מסעדה בוכרית המגישה אוכל ביתי. השף ישראל אהרוני העניק לבעלי המסעדה את הפרס.
5 צפייה בגלריה
טקס פרסי המטבח הישראלי
טקס פרסי המטבח הישראלי
השף רז רהב ממסעדת OCD ביפו
(צילום: איל מרילוס)
אבל עם כל ההתרגשות מהזכיות והפרסים, את שיא הערב גנב השף שלום קדוש (74), שהגיע לאירוע יחד עם משפחתו וקיבל פרס השראה על מפעל חיים. השף קדוש שנפצע במהלך שוד בתחנת דלק ביום חתונתה של ביתו, אושפז בבית החולים הדסה הר הצופים, והיה מורדם ומונשם במשך שבועות ארוכים. באוגוסט האחרון הוא שוחרר לביתו ונמצא בתהליך שיקום. השף קדוש נראה בריא ומאושר, וחוש ההומור שלו והיכולת להפליג בסיפורים - לא עזבו אותו. קדוש שימש שגריר נאמן לקולינריה המקומית הרבה לפני שזו הפכה למוכרת ואופנתית, ובמטבחו עברו שפים גדולים ומוכרים כמו רפי כהן, יונתן רושפלד, אביב משה, יובל בן נריה וירון שלו.
5 צפייה בגלריה
טקס פרסי המטבח הישראלי
טקס פרסי המטבח הישראלי
מרגש: השף שלום קדוש ורעייתו זוהרה
(צילום: איל מרילוס)
קדוש נולד בעיירה קטנה ליד מרקש, מרוקו, ובגיל 14 עלתה משפחתו לארץ. את קריירת הבישול החל באוניות נוסעים, ומשם המשיך לתפקיד סו שף במלון "שרתון פלאזה", וכעבור שנה הפך לשף של המלון - תפקיד אותו מילא עד תחילת משבר הקורונה, במשך 43 שנים.

עוד ברשימת הזוכים

את פרס השף המבטיח של המטבח הישראלי אספו השפים אביעד פלד ואורי שטיינברג ממסעדת פרא בתל אביב, שהצליחו בזמן קצר מאוד של פעילות לייצר שפה אישית ומיוחדת; המסעדה החדשה המצטיינת של המטבח הישראלי היא מסעדת אלטער ברמת השרון של השף ענר בן רפאל, שסגר בתחילת הקורונה את מסעדת איגרא רמא בתל אביב; אוכל הרחוב המצטיין של המטבח הישראלי ניתן למסעדת הקוסם בתל אביב; בתואר המסעדה הכשרה המצטיינת של המטבח הישראלי זכתה מסעדת דריה, הממוקמת במלון הילטון בתל אביב.
5 צפייה בגלריה
טקס פרסי המטבח הישראלי
טקס פרסי המטבח הישראלי
השף הלל תווקולי, מסעדת דריה הכשרה
(צילום: איל מרילוס)
אבל לא רק מסעדות ושפים זכו אמש בפרסים: את פרס המצוינות לחקלאי ישראלי קיבל הדיי עפאים ממשק עפאים; פרס מצוינות ליצרן ארטיזנלי ישראלי הוענק לפתורה (שמן זית ודבש) ופרס מצוינות בתחום ייצור היין, הבירה והאלכוהול הוענקו למזקקת יוליוס של מבקר המסעדות לשעבר, יובל (ג'וב) הרגיל.
הפרס המפתיע היה פרס הוקרה מיוחד שהוענק לארגון הכשרות צהר, על תרומה יוצאת דופן להתפתחות עסקי המטבח הישראלי. בשנה האחרונה חלה עלייה משמעותית במספר העסקים אשר מחזיקים בתעודה של "צהר" וכיום יותר מ- 10% מהמסעדות הכשרות בירושלים ובתל אביב מחזיקות בתעודה אלטרנטיבית – ביניהן מסעדות רבות שלא החזיקו בעבר בתעודת כשרות "רשמית". יו"ר ועדת השופטים של התחרות, עמית אהרנסון הסביר: "כשנדמה לפרקים שהפילוג בין חלקיה השונים של החברה הישראלית מצליח להיכנס אפילו לצלחת, בחרנו להעניק את פרס ההוקרה השנתי ליוזמה מקרבת זו. אנחנו מאמינים כי שבירת המונופול של הרבנות הראשית על הכשרות ויצירת אלטרנטיבה שקופה, נגישה ומכבדת הינה צעד משמעותי בקיצור הדרך שבין המטבח הכשר לבין המטבח הישראלי החדש – קיצור דרך מתבקש והכרחי".