מאז פרוץ הקורונה עולם האוכל עבר שינוי דרמטי - גם בדפוסי הבילוי של הסועד הישראלי וגם במפה הקולינרית שהשתנתה לבלי הכר. הקורונה, שבעקבותיה נסגרו מסעדות רבות, דייקה את החוויה, הן של הלקוח והן של המסעדן - מצד אחד הקהל מחפש חוויה קלילה, זורמת ולא מחייבת, ומצד שני הקהל כן מחפש את תחושת הבילוי. מקומות שהשכילו לשלב בין השניים הם המקומות שלפי ההערכות יוכלו לשרוד בתקופה המאתגרת הזאת.
האזינו לפודקאסט: איך השתנה עולם המסעדות אחרי הקורונה
בתוך כך חשוב לזכור שגם המגמה של מעבר לצריכה ביתית של חוויות קולינריות (בישול ביתי או משלוחים) התחזקה, והיום כמעט שאין מקומות חדשים שנפתחים מבלי שכבר בשלב השיפוץ הוקצה שטח מיוחד למשלוחים או למוצרי מעדנייה שאפשר לקחת הביתה.
אז מה חדש בקולינריה? לא מעט, ואלה הם המקומות החדשים ששווה לבקר בהם.

מסעדות חדשות בתל אביב

האוזן השלישית - קפה ובירה

שתי קומות של תקליטים, פטפונים, סרטי קולנוע ומרצ'נדייז לא הספיקו לבעלי האוזן השלישית, ועכשיו אחרי שיפוץ רציני במקום נפתח שם גם בית קפה ובירה הפונה לרחוב קינג ג'ורג' ולשער של דיזנגוף סנטר, ומתפקד כמעין נקודת התרעננות יעילה המציעה כל מה שצריך בשביל לשרוד יום במרכז העיר - קפה, כריך ובירה מיוחדת. הקונספט הזה פופולרי בחו"ל, אבל לא מצליח להיכנס לתבניות שמוכרות לנו כאן בארץ, ואולי מכאן גם הכוח שלו כמיזם מקורי ששם את תרבות המוזיקה מעל הכול.
13 צפייה בגלריה
האוזן השלישית, תקליט וכריך
האוזן השלישית, תקליט וכריך
(צילום: יובל חן)
13 צפייה בגלריה
האוזן השלישית, תקליט וכריך
האוזן השלישית, תקליט וכריך
האוזן השלישית, תקליט וכריך
(צילום: יובל חן)
אבל אין מוזיקה בלי קצת נשנושים: המקום מנסה לייצר בילוי בוגר ואיכותי - בכניסה ניצב מקרר בירה שבו נעשתה עבודת אוצרות מרשימה ועולם שלם של ז'אנרים נמצא בתוכו - כמעט כל הבירות המיוחדות הן בירות בוטיק נישתיות, מבירה עם שוקולד טוני'ס ועד בירה מעוננת עם גויאבה או בירות חמוצות לאמיצים. וכמו במוזיקה - במקרר הזה יש גם כמה בירות מיינסטרים לכאלה שלא מחפשים הרפתקאות.
בתפריט תמצאו סנדוויץ' קורנביף, סנדוויץ' קממבר וארטישוק, סנדוויץ' טופו כבוש, טוסט קרואסון עם גבינה ונקניק וגם פקאצ'ה (44-28 שקל). מקומות הישיבה על הרחוב הצבעוני, האווירה בחינם.
קינג ג'ורג' 48 (מול שער 7 של דיזנגוף סנטר) תל אביב, ראשון-חמישי 22:00-8:00, שישי 17:00-8:00, שבת 22:00-16:00

גרקו שוק יווני

המסעדן צביקי עשת לא נח: בזמן שהוא מכין לפתיחה את גרקו אילת, הוא פותח מעדנייה יוונית בקצה השני של הארץ, במקום שבו הכל התחיל - בחלל שבו הייתה מסעדת גרינברג במתחם המסחרי של שכונת אזורי ח"ן. תחת קורת גג אחת פועלים במקום מסעדה, בית קפה, בייקרי יווני, דוכני אוכל ומעדנייה עם אוכל מוכן וכלי בית.
13 צפייה בגלריה
גרקו דלי
גרקו דלי
(צילום: אורי עשת)
עשת יצר את הקונספט הנכון כרגע למקומות חדשים בתקופת הפוסט קורונה - מקומות המשלבים כמה סוגים של חוויה בחלל אחד, ומציעים אוכל הביתה לצד נשנושים במקום.
בין המנות תמצאו שם לחמים בסגנון יווני, קפה יווני המבושל בפינג'אן קטן על חול מיוחד, מאפים מלוחים ומתוקים, מאפי פילו, כריכים פתוחים והלהיט - לוקומדס - אותם כדורי בצק קטנים ומטוגנים המוגשים במקום עם שלל רטבים. במקרר יש יוגורט, בשר ודגים כבושים. לאכול במקום, לקחת הביתה או במשלוחים.
אורי צבי גרינברג 25 תל אביב, 03-6703626, ראשון-חמישי 24:00-11:00, שישי ושבת 24:00-10:00

אותלו ג'לטו

רגע לפני הקיץ רשת הגלידריות אותלו פותחת סניף חדש בנקודה אסטרטגית בנמל תל אביב (ממש על הכיכר שבכניסה הראשית) ומשיקה מספר טעמים חדשים של גלידת פיסטוק המתווספים לטעם הפיסטוק הטהור המוכר של הרשת. הסניף החדש מושקע ומעוצב ברוח של חופש וים ושואב את השראתו מבתי נופש של מהגרים איטלקיים המתגוררים באיי יוון.
13 צפייה בגלריה
אוטלו
אוטלו
(צילום: רעות סהר)
בסניף הנמל יציגו לראשונה ברז שוקולד חדש בטעם פיסטוק, שיתווסף לברזים הקיימים כבר בטעמי שוקולד חלב 41%, לבן 29% ומריר 63%. השוקולד נמזג לתוך הגביעים של אוטלו לפני שמניחים בתוכם את הגלידה בצורה סיבובית וייחודית לאוטלו.
מבחינת טעמים חדשים, מתווסף לתפריט טעם קרם לימון פיסטוק ובתפריט הספיישלים יככבו במהלך הקיץ טעמי פיסטוק עם ריבת פירות יער ושוקולד לבן עם קרם פיסטוק ושבבי פיסטוק מלוח. כמו כן, לאחר מחקר מעמיק של שנים, משיקה הרשת טעם של וניל "פלאניפוליה" שזהו למעשה שמו של הזן הספציפי של מקלות הווניל בהם משתמשים באותלו. למחלקה הטבעונית יצטרף טעם חדש: "וויילד בריז" - מיקס של פטל אדום ושחור, דומדמניות שחורות ודובדבן מורלו.
יורדי הסירה 1 נמל תל אביב, 03-6584242. לא כשר

תומר תומס בפיתה

השף, הבלוגר וכוכב האינסטגרם תומר תומס, שפתח לאחרונה שתי מעדניות במבשרת ציון ובשוהם והשיק ליין בשרים ברשת חמנייה הארצית, הגיע לתל אביב עם מקום חדש שבו הוא מציע פיתה שף. המקום נפתח בחלל שאיכלס את הפיתה של בשארה חינאווי - מקום שנפתח ממש עם תחילת הקורונה ולא הצליח לשרוד.
את הרעיונות לתפריט במקום הוא קיבל כששיחזר מתכונים מבית סבא, במיוחד את הבשר עם תערובות התבלינים המיוחדות בלחם של פעם. מכיוון שתומס הוא איש של בשר, הוא מגיש בתוך הפיתות כמות בשר נדיבה במיוחד בלי הרבה תוספות, כדי שלא להסיט את תשומת הלב מטעם הבשר.
13 צפייה בגלריה
קבב השף
קבב השף
(צילום: דוד מויאל)
לצד הפיתות יש גם תבשילים ביתיים שהעוקבים האדוקים אולי יזהו מהרשת, חלקם מתאימים לצמחוניים, וכל פיתה מקבלת חותמת של סיגר מטוגן נעוץ במרכזה. יש פיתה מרגז (40 שקלים), פיתה טחול ממולא (52 שקלים), אסאדו מפורק בבישול ארוך בפיתה (52 שקלים), שווארמה כרובית המפורסמת של תומס (38 שקלים) ועוד.
אליפלט 26 תל אביב, כשר

שיפודיית דלידה

דלידה, המסעדה בשוק לוינסקי, פותחת שיפודייה חדשה עם מנות אותן יצר במיוחד שף חמודי אבולעפיה יחד עם שף מסעדת דלידה, ג'ייק סייטוביץ. מחלון הפונה אל הרחוב, יהיה ניתן להזמין מהמטבח בטייק אוויי פיתות של שני שיפודים (33 שקלים) עם פרגיות, קבב, כבד עוף, מרגז, סטייק אנטרקוט (69 שקלים) או עראייס כרובית. בתוך הפיתה יש טחינה, חריף, בצל סגול, סלסת עמבה, עגבנייה ובצל שרופים.
13 צפייה בגלריה
שיפודי דלידה
שיפודי דלידה
(צילום: יהונתן בן חיים)
ניתן גם להזמין מתפריט השיפודייה בישיבה במסעדה, להזמין שני שיפודים עם סלטים (55 שקלים) שיצר אבולעפיה בסגנון לבנטיני כמו כרובית בטחינה, סלט ג'סר ביוגורט או מסבחה מפורקת. יש גם משלוחים בוולט ותן ביס.
זבולון 7 תל אביב, 03-536-9627, שני-חמישי 15:00-11:00, לא כשר

עיסא פישמרקט

כבר מגיל צעיר עיסא זיותי היה יוצא לעבוד עם הדייגים ביפו ואת הידע והאהבה לים הוריש לבנו יעקוב, שגם הוא דג ועובד עם סוחרי הדגים בעיר מאז שהיה בן 8. הקשר המשפחתי העמוק לים ולדגים הוביל לפתיחת עסק משפחתי חדש, חנות ומסעדת דגים שנקראת עיסא פישמרקט.
בחנות אפשר למצוא דגים ופירות-ים טריים שהביאו הדייגים לצד מוצרים קפואים, תבלינים, רטבים מיוחדים ועוד. הכי כיף לבוא ולבחור מהויטרינה של הדגה הטרייה ולקבל את זה אפוי בתנור, מטוגן או צלוי ולשבת לאכול במקום.
13 צפייה בגלריה
עיסא פישמרקט
עיסא פישמרקט
(צילום: אסמא ג'באלי)
התפריט במקום מבוסס על מתכונים משפחתיים ומציע מנות כמו שרימפס וקלמרי בחמאה ושום בתוספת צ'יפס (60 שקלים); חוושי - עראייס דגים (40 שקלים); פיש טורטייה עם דג בתיבול הבית מוגש עם צ'יפס (45 שקלים), שווארמה סלמון וצ'יפס (50 שקלים), פיש אנד צ'יפס (45 שקלים); פילה לברק מטוגן או על הפלאנצ'ה עם צ'יפס (70 שקלים) ועוד.
סלמה 3 פינת בן עמי 9 יפו, 03-7446527. לא כשר

Plantx

רשת הסופר סטורס העולמית שמציעה מוצרים צמחיים בלבד פותחת סניף ראשון במזרח התיכון. בתוך הסופרמרקט הטבעוני יש גם בית קפה עם תפריט שעליו אמון גבי זילבר עם מנות יומיות מתחלפות, כריכים, קינוחים ומאפים.
13 צפייה בגלריה
plant x
plant x
(צילום: חיים יוסף)
בין המוצרים יש למשל כריך שניצל טופו אבוקדו ( 22 שקלים), כריך "סלמון" עם ממרח סלמון פרוביוטי מהצומח (22 שקלים), בוריטו חלבון עם בשר טחון מהצומח, שעועית אדומה וצ'ילי (18 שקלים), קנלוני ממולא בשר מהצומח ברוטב עגבניות ופרמזן צמחי (38 שקלים) ועוד. בחנות ניתן למצוא חומרי גלם, גבינות, חטיפים, יינות, משקאות, מוצרים משלימים לספורטאים ומאפים ללא מוצרים מהחי ובנוסף מחלקת קוסמטיקה וצמחים לבית.
צ'לנוב 22 תל אביב, 054-4604886. לא כשר

ללה דלי בר גיאורגי

לפני שלוש שנים פתחה לילי בן שלום את החמארה הגיאורגית שלה בשוק הכרמל שבה היא מגישה מאפים מסורתיים באווירה בלקנית שמחה. השבוע, ממש בהמשך הרחוב, היא פתחה מקום חדש - מעדנייה, דלי ומסעדה עם מטעמים מכל אזור הים השחור. המנות, המעדנים והמוצרים במקום מגיעים מטורקיה, יוון, בולגריה, רומניה, רוסיה וכמובן גאורגיה.
13 צפייה בגלריה
ללה דלי המסעדות החדשות
ללה דלי המסעדות החדשות
(צילום: אפיק גבאי)
החוויה משלבת קנייה בחנות וישיבה על בר סביב מטבח פתוח ממנו אפשר להזמין סלטים, כיסונים, סנדוויצ'ים ומטעמים הנעשים כולם בעבודת יד. בחנות שבכניסה למקום יש מקררים עם בצקים ומאפים, סלטים ארוזים ומטעמים נוספים לרכישה והכנה ביתית. לצד אלו, מדפים עמוסים בחמוצים, ממרחים, רטבים אלכוהול ודברי מתיקה.
פינת הכרמל 9 פינת חבשוש, שוק הכרמל תל אביב. לא כשר

The Golden Burritos

על הקמת הגולדן בוריטס אמונים בעלי הסטריטס נדב נאמן, רני עופר ויונתן גרינברג. מדובר בבוריטו מסוג אחר, לאו דווקא מקסיקני אלא משוחרר ואינטואיטיבי בהשראת סגנונות הבוריטו שחצו את הגבול לחוף המערבי של ארה"ב ומחוצה לו. כל בוריטו מוגש עם חלבון לבחירה – תבשיל בקר, תבשיל עוף, שרימפס, רידיפיין מיט (בשר חדש- טבעוני) או קריספי צ'יקן. הבוריטוס מוגשים בטורטיית חיטה גדולה ובשרנית עם רטבים נוספים בצד.
13 צפייה בגלריה
גולדן בוריטו
גולדן בוריטו
גולדן בוריטו
(צילום: ליאל זנד)
בין הטעמים ניתן למצוא בוריטו קלאסי, בוריטו בסגנון מקסיקו עם אורז אדום, תבשיל שעועית שחורה, סלט עגבניות עם בצל וכוסברה וחסה, בוריטו קליפורניה עם צ'יפס, כרוב לבן וכרוב סגול, גבינת צ'דר, מיונז צ'יפוטלה ורוטב חלפיניו ליים ואפילו בוריטו קוראני שכולל אורז מתובל, קימצ'י הבנרו, חסה, סלט כרוב בשמן סומסום, מיונז צ'יפוטלה ורוטב ברבקיו קוראני. לצד הבוריטוס מנות כגון גולדן נאצ'וס- נאצ'וס מטורטיות תירס, יוקה ופלנטיין עם מגוון רטבים, צלעות תירס חריפות וסלט גולדן איירון.
אבן גבירול 114 תל אביב, משלוחים דרך וולט ותן ביס

מסעדות חדשות מחוץ לתל אביב

מסעדת LA CAPPA

פיצרייה חדשה שנפתחה בכפר סבא מציעה פיצה רומאית אמיתית אבל לא רק. לה קאפה היא פיצה רומאית אותנטית עשויה בצק אוורירי ופריך מתערובת של ארבעה סוגי קמחים איטלקיים שעובר התפחה של 72 שעות לפני שנכנס לאפייה בתנור אבן מסורתי. הפיצה יוצאת מהתנור על משוט עץ ונמכרת לפי משקל (11 שקלים ל-100 גרם), עם מגוון תוספות שמרכיבות לא פחות מ-20 סוגי פיצות שנמכרים במקום, ואפשר לקנות קופסה עם שורה מכל סוג פיצה.
13 צפייה בגלריה
פיצה לה קאפה
פיצה לה קאפה
(צילום: דוד מויאל)
יש גם קינוחים כמו ספוליאטלה או קלצונה פיסטוק נוטלה, אלכוהול וכריכי פניני איטלקיים. את המקום פתחו מורן מילמן ושותפו טל חיימוביץ שהביא את הידע והנסיון האיטלקיים שלו ממקומות כמו קפה איטליה ומגזינו. כייף בכפר סבא.
ויצמן 62 כפר סבא. לא כשר

מוג'וסאן

במתחם פיאנו בשכונת עיר ימים בנתניה פתחה קבוצת MOJO סניף ראשון של מה שמתכונן להיות רשת בת: MOJOSAN - מסעדה אסיאתית בשירות עצמי, עם עמדות "קיוסק" להזמנה עצמית ולאיסוף. התפריט יתבסס על מנות מוכרות מהמטבח האסיאתי ומנות חדשות שיוצרו במיוחד עבור מוג'וסאן: סושי טרי בהגשה מקורית, לחמניות באן ממולאות, מנות ווק, כמה סוגים של דים סאם ועוד.
13 צפייה בגלריה
מוגו'סאן
מוגו'סאן
(צילום: שני בריל)
במקום מבחר מרשים של מנות טבעוניות וצמחוניות, סלטים, ארוחות ילדים ועוד. קטגוריה שלמה בתפריט מציעה מוצר חדש שנקרא sushi-rap, שילוב של בוריטו מקסיקני וסושי יפני, עשוי מדף אורז, שכבת אורז דקה וממולא דגים טריים, בשר או ירקות. מקרר מיוחד של באבל טי יציע לא פחות מחמישה סוגי תה קר עם פניני טפיוקה ויש גם קוקטיילים מבוקבקים, אגוזי קוקוס טריים לשתייה, סאקה, בירות תאילנדיות ומוצ'י בטעמים שונים לקינוח. החלל מעוצב בצורה מינימליסטית יפנית עם שולחנות עץ קטנים, שרפרפים וספות לישיבה נעימה.
מתחם פיאנו עיר ימים נתניה, 09-7415555. כשר

אצל בר וגרי

ברברה וגרי טראסיק, עולים חדשים מארגנטינה ותושבים חדשים של העיר חיפה, פתחו בשוק תלפיות מסעדה ארגנטינאית צמחונית. העסק הזוגי החדש מבוסס על האוכל שמקורו בטוקומן, העיר ממנה הגיעו מארגנטינה, אבל בכיוון אחר ואמיץ - נטול מוצרים מן החי ובשימוש מרכיבים נטולי סבל, כפי שהם מכנים זאת. יש למשל אמפנדס צמחוני, כריכים צמחוניים מלחם ארגנטינאי מיוחד שנקרא פאן דה מיגה, מרקים, קיש מיוחד שנקרא פסקוליאנה ועשוי מבצק פריך ומנגולד וקינוחים כמו דוניה פסטה פרולה שהוא טארט ריבת חבושים, עוגת גבינה ממתכון של סבתא ודולצ'ה וקאיוטה שזה קינוח המבוסס על דלעת. המקום קטן, משפחתי ואינטימי וכבר נדמה שהם חלק בלתי נפרד מהשוק.
סירקין 22 חיפה, 052-2563659. לא כשר

זית זיתון

מסעדה חדשה בשוק תלפיות בחיפה בשם זית זיתון - "שמן זית" בערבית, השייכת לחיתאם נעאמנה ובעלה לואי גואברה, מהנדס מזון ומסעדן מנוסה. הזוג הטרי, גם הם תושבים חדשים בחיפה, החליטו לפתוח יחד מסעדה בה יגישו אוכל ערבי מקומי ומגוון, מנות בשריות וטבעוניות, אוכל ביתי, מסורתי, עם עשבים שהם מלקטים בעצמם בעונה. בתפריט אפשר למצוא מסחאן עוף (59 שקלים), סלט פאתוש (38 שקלים), מנסף כבש על אורז צנוברים ושקדים (99 שקלים), סינייה קבב בטחינה (69 שקלים) ועוד.
סירקין 33 חיפה. לא כשר

נור המסעדה

בסמה הינו כיכבה בתוכנית "הקינוח המושלם" וזכורה כמי ששכלה את בעלה במסגרת פעילות צבאית, ופתחה לפני ארבע שנים את בית הקפה נור בג'וליס' הקרוי על שם בנה, נור. במסעדה החדשה, בניגוד לבית הקפה, מגישה בסמה תבשילים מהמטבח הדרוזי הגלילי, מנסף, מטאבאק, קובה נייה, מנות בשרים, דגים וסלטים, הכל מעשה ידיה המוכשרות.
13 צפייה בגלריה
נור מסעדות חדשות
נור מסעדות חדשות
(צילום: יח"צ)
את המסעדה פתחה לאחר שבבית הקפה היתה דרישה גבוהה לאוכל מבושל, ולאחר עבודה של חצי שנה על המקום החדש שממוקם גם הוא במרכז העיר, ממש בסמוך לבית הקפה. המסעדה נפתחה להרצה בסוף השבוע האחרון.
ליד קפה אניל כפר ג׳וליס, 050-6522280. לא כשר

המחלבה הקטנה

מחלבת בוטיק חדשה שפתחו בני הזוג תמיר פרץ ודנה טל, במקום הו היתה המחלבה הקיבוצית הישנה שנסגרה, ובה הם מייצרים גבינות איכותיות בתהליכי ייצור מסורתיים. פרץ וטל נסעו לאיטליה כדי להתמחות במחלבות מקומיות מסורתיות, טל הגדילה לעשות ולמדה גסטרונומיה בברה. כשחזרו לארץ הם הרגישו מוכנים לפתוח מקום משלהם בו הם מייצרים גבינות מחלב בקר כמו "נעמי" - גבינת עובש כחולה, "נילי" - גבינה המיושנת בכיכרות ענקיים, "גלי" המזכירה גבינת תום או גבינת "נוגה" - גבינה שעוברת תהליך הכנה איטי ומיוחד והיא רכה מאוד עם בטעם של דבש.
גבעת חיים איחוד, 054-6410424, כשר

מקס ברנר

רשת מקס ברנר מרחיבה את קהל הלקוחות ופותחת סניף כשר ראשון מסוגו בפתח תקווה: הסניף הוא הראשון ברשת שמחזיק בתעודת כשרות - בימים אלה תעודת הכשרות היא של הרבנות פתח תקווה והחל מחודש אפריל הסניף יהיה בכשרות מהדרין. בסניף אפשר יהיה למצוא קינוחי שוקולד כמו פונדו, קרפים, פיצה שוקולד, וופל בלגי ומארזי שי.
השחם 30 פתח תקווה, כשר למהדרין