מאז ומתמיד התגאו תושבי עכו בדו קיום - מוסלמים, נוצרים ויהודים חיו שם בשכנות טובה ובחברות אמת. השיטה פשוט עבדה שם עד שהגיעו המהומות האחרונות שהפכו את העיר לשדה קרב של ממש, וכל אלה שהתפארו בחיים המשותפים בעכו - חטפו סטירה מצלצלת.
מסעדות, גלריות וחנויות נשרפו ואיתם גם הבזאר הטורקי שנשרף כולו במהומות. אבל בשבועות האחרונים עכו משתקמת מההרס: המבנים שנשרפו משתפצים, אורי בורי פתח מחדש את מלון האפנדי שהוצת ומתכונן לפתיחה של המסעדה שגם היא עלתה בלהבות, והבזאר הטורקי, שהיה אחת מנקודות הקולינריה המסקרנות של העיר העתיקה, עדיין סגור ונמצא בשיפוץ. גם כל אזור הנמל עובר שיפוץ מסיבי, כולל בניית מלון חדש ומדובר של האחים נקש במבנה ההיסטורי של חאן העמודים (הצפי לפתיחה: שנתיים).
16 צפייה בגלריה
עכו
עכו
מאפים בשוק של עכו
(צילום: תיקי גולן)
את סוד הקסם של הקולינריה כאן אפשר לייחס לכמה גורמים, בראש ובראשונה זה הקרבה לים ולדייגים: התוצרת הימית כאן מפוארת, ואם אתם מתלבטים בין מנה של דג או בשר, תבחרו בלי כל היסוס בראשונה. גורם נוסף שהופך את הקולינריה בעכו למסקרנת ומעניינת זה הקרבה לשוק, לתבלינים, לחומרי הגלם ולמאפיות. אם אתם מחפשים בימים אלה הרפתקאות קולינריות, השוק של העיר העתיקה זה המקום בשבילכם. עכשיו תוסיפו לכל זה את בליל הדתות וקיבלתם מטבח ערבי-ישראלי-מקומי במיטבו.
16 צפייה בגלריה
עכו
עכו
חאן אל שווארדה
(צילום: תיקי גולן)
אז מה אוכלים שם? מה לא: בגדול אפשר לחלק את האזור לכמה מתחמי אוכל שהמרכזיים שבהם הם מדרחוב אלג׳אזר, רחוב צאלח א-דין, השוק והנמל.

אוכלים על הדרך

בכניסה לבאזר הטורקי עומד דוכן מתוקים אותנטי ששייך לבחור בשם ג'ומעה, שסבא רבא שלו הגיע מסוריה ועד היום הם מכינים את המתוקים שלהם מאותם מתכונים. תמצאו שם פיצוחים עם דבש, מרמלדה צבעונית, קוקוס ורוד, חלביצה עם פירות יבשים, רחת לוקום וחלווה.
16 צפייה בגלריה
עכו
עכו
המתוקים של ג'ומעה
(צילום: תיקי גולן)
ממש לידו תמצאו דוכן מיץ שאסור לפספס - לצד משקאות טעימים כמו תמר הינדי, מיץ רימון, מיץ תפוח ולימון עם נענע, יש שם גם את הח'לטה העכואית, כפי שקוראים לזה במקום - מיץ שהוא ערבוביה של סלק, גזר, תפוח וג'ינג'ר. גם בריא, גם טעים וגם מעניין.
16 צפייה בגלריה
עכו
עכו
דוכן המיץ בכניסה לבזאר הטורקי
(צילום: תיקי גולן)
בהמשך על רחוב סאלח א-דין תמצאו שלל חומוסיות ופלאפליות. יש שם את מסעדת כף החומוס, אחת החומוסיות הותיקות בעכו בת 41 שנים. חוץ מחומוס יש כאן גם בשר על האש (על פחמים, ברור שעל פחמים), שווארמה עגל, פרגית והודו ועוד. החלק האחורי של החומוסייה פתוח גם לשוק הלבן, שהוא מעין האנגר שבו דוכני אוכל ומסעדות.
16 צפייה בגלריה
עכו
עכו
השוק הלבן
(צילום: תיקי גולן)
ליד כף החומוס חומוס נמצאת החומוסייה אבו סוהיל, שהיא אולי נקראת אבו סוהיל, אבל כולם יודעים שמי שבאמת מחזיק את המקום זאת סוהילה, בתו של אבו סוהיל, בלבוסטה אמיתית שמכינה אוכל מהנשמה. מה אוכלים? לפה באים בשביל החומוס (20 שקלים למנה), על אף שבתפריט תמצאו גם סלט טאבולה, לאבנה, צ'יפס ופלאפל (15 שקלים ל-12 כדורים).
16 צפייה בגלריה
סוהיליה, עכו
סוהיליה, עכו
סוהיליה, מסעדת אבו סוהיל
(צילום: תיקי גולן)
אוכל מהיר על הדרך אפשר למצוא בתוך השוק. המלצה שלנו - גם אם אתם לא רעבים תעשו סיבוב בשוק, אולי תצאו משם עם שקית של פיתות הביתה, עם קפה טחון על המקום או עם תבלינים אותנטיים שאין כדוגמתם. ודבר נוסף - אם אתם כן רעבים נסו להתאפק עם חומוס סעיד המפורסם ולהתנסות בדברים נוספים שיש לשוק הזה להציע.
חומוס שמסייה היא אחת החומוסיות המשפחתיות שנמצאות במעמקי השוק. יש להם חומוס, פלאפל, סלט ירקות שחתוך על המקום וגם שווארמה. אם המשפחה מנהלת את המסעדה ויש גם מקומות ישיבה.
16 צפייה בגלריה
עכו
עכו
(צילום: תיקי גולן)
16 צפייה בגלריה
עכו
עכו
שמסייה, במעמקי השוק של העיר העתיקה
(צילום: תיקי גולן)
ממש ממול שמסייה יש חנות תבלינים מטורפת שלא כדאי לדלג עליה, וממש לידה דוכן של ממתקי קאשי שם תמצאו כנאפה ובקלאווה. בהמשך יש מקום חדש שנפתח ממש עכשיו ויש לו פיתות עם זעתר ושאר פחמימות טעימות. חנות תבלינים נוספת נמצאת ממש ליד סעיד, תבליני שמעון, השייכת לבחור יהודי.
16 צפייה בגלריה
עכו
עכו
תבליני שמעון
(צילום: תיקי גולן)
מי שבעניין של מתוקים ישמח לגלות שם שני דוכנים של הבנים של עאדל. לפני הרבה מאוד שנים האבא היה מכין בעצמו את המתכונים ומוכר אותם על עגלות ברחבי העיר העתיקה, ועכשיו הבנים שלו התמקמו שם עם שני דוכנים וכל אחד מהם מוכר מתוקים אחרים.
לחובבי הקפה כדאי להיכנס לקפה באדר שנחשב על פי מקומיים לאלוף הקפה כאן. הוא קולה במקום, טוחן במקום ויכול לעשות לכם את התערובת שמתאימה לכם בדיוק. כאן אפשר לקנות גם אביזרים לקפה.
ביציאה מהשוק (או בכניסה, תלוי מאיפה אתם באים) תפגשו את פלאפל עראפה, חביב הקהל המקומי. רוב הזמן משתרך שם תור ארוך בכניסה, אבל שווה לחכות בסבלנות בשביל מנה אותנטית בפיתה.

מסעדות שכדאי להגיע אליהן במיוחד

פלוקה
בחלל של מסעדת סבידה שנסגרה, נפתחה מסעדת פלוקה. המקום שייך לבחור בשם סעיד שאמי, שפתח את המקום רק שנה לפני שפרצה הקורונה. בשביל להגשים את חלום המסעדה הוא מכר את הבית שלו והקים את המקום. סעיד הוא בכלל מורה, שמלמד טבחות באורט עכו ועובד עם נוער בסיכון, והמסעדה בשבילו היא הרבה יותר ממקום עבודה.
16 צפייה בגלריה
פלוקה, עכו
פלוקה, עכו
סרדינים טריים מהדייגים, פלוקה
(צילום: תיקי גולן)
16 צפייה בגלריה
פלוקה, עכו
פלוקה, עכו
טרידי, פלוקה
(צילום: תיקי גולן)
המלצה שלנו: תעזבו את התפריט הקבוע ותבקשו מסעיד את הדברים המיוחדים שיש באותו היום. תוכלו לאכול כאן סרדינים טריים, ראשי קלמארי על פריקי, קובה שטוחה ממולאת בבשר כבש ברוטב יוגורט, ואדפטציה של סעיד למנה מסורתית שנקראת טרידי - מנה שאוכלים בדרך כלל ברמאדן והיא מבוססת על "שאריות" של ארוחת האיפטר - קלמארי בגריל ולחם דרוזי עם יוגורט וגרגירי חומוס.
סלאח א-דין 14, 050-8919370
טורקיז
מסעדה ביתית ומשפחתית חדשה שנפתחה בקורונה. המסעדה, בת שתי קומות, ונמצאת קרוב לנמל ושם תמצאו מבחר סלטים, פירות ים, דגים ושימו לב לזה - גם את הכנאפה הכי טעימה בעולם. לא מאמינים? נסו בעצמכם.
16 צפייה בגלריה
כנאפה במסעדת טורקיז בעכו
כנאפה במסעדת טורקיז בעכו
הכנאפה הכי טעימה בעולם, טורקיז
(צילום: תיקי גולן)
סמיר, הבעלים של המקום, התפרנס כל חייו מצילום, אבל תמיד אהב את המטבח, ובסטודיו צילום שלו היה מטבחון ושם הוא היה מבשל לעתים קרובות ומאכיל את כל החברים והשכנים. לפני שנתיים הוא רצה לשנות פאזה והחליט לפתוח מסעדה - וטוב שעשה כך כי האוכל של סמיר משגע.
16 צפייה בגלריה
טורקיז, עכו
טורקיז, עכו
סלט עשבי תיבול ורימונים
(צילום: תיקי גולן)
כל הירקות מגיעים מהשוק וליד המסעדה יש חמש חנויות דגים שמקבלות את הסחורה יש מהדייגים בנמל, אז בכל הנוגע לדגים ופירות ים - סמיר מסודר. איתו במטבח אשתו והשניים גרים עם ילדיהם והחתולים שלהם ממש מעל המסעדה. בתפריט יש מבחר סלטים בעבודת יד שלא כדאי להתפוצץ מהם כי עוד מחכה לכם שם בתפריט עולם ומלואו: קלמארי ממולא אורז, דגים בטאבון וכנאפה, שאנחנו משערים שעוד ידובר בה רבות.
יוליוס קיסר 11, 04-6021200
סמא
הרוף טופ המדובר של האחים מרוואן וחמודי ברגוט, ילידי עכו שעשו מעשה והחליטו לפתוח מסעדה עם וייב סוער שמוכרת גם אלכוהול ומתנהגת כמו בר. המסעדה נפתחה בין הסגר הראשון לשני ורק עכשיו היא מתחילה להמריא. המסעדה ממוקמת במבנה עתיק בן שלוש קומות ועל אף שיש לה חלל לאונג' סגור, כל הקסם מתרחש שם על מרפסת הגג המשקיפה לחאן אל שווארדה, חאן מהמם מהמאה ה-18 (שגם בו יש כמה בתי קפה ומסעדות).
16 צפייה בגלריה
סאמא
סאמא
חלוואת אל ג'אבן, סמא
(צילום: אפיק גבאי)
השף חמודי עוקלה (כוכב "משחקי השף") הוא הליהוק למטבח ובתפריט שלו תמצאו דגה מקומית של דייגי העיר לצד אוכל גלילי-ערבי כמו קובה בורגול ממולא בשרימפס, עלי גפן ודג נא עם יוגורט עיזים, קובנייה צמחונית עם סשימי, עראייס ועוד מטעמים. לקינוח מגישים כאן את הקינוח הערבי המפורסם חלוואת אל ג'אבן, והאווירה כל כך מזמינה ונעימה שלא תרצו לעזוב כל כך מהר.
סלאח א-דין 14, 04-6527739
ארוחת בוקר בעכותיקה
בשנים האחרונות הפך להיות פופולרי ז'אנר חדרי האירוח ומלונות הבוטיק בעיר העתיקה, אבל רובם לא נישאים לגובה והחדרים שלהם פרוסים לרוחב על פני הסמטאות. עכותיקה הוא בדיוק כזה: מלון בוטיק בן שש שמציע חדרים שפזורים בסמטאות הסמוכות למבנה המרכזי, המשקיף לים. בקומת הגג יש חלל אינטימי פתוח ובו מוגשות ארוחות בוקר - לאורחי המלון אבל גם לאלה שלא.
16 צפייה בגלריה
עכותיקה, עכו
עכותיקה, עכו
ארוחת בוקר בעכותיקה
(צילום: תיקי גולן)
מחירה של ארוחת הבוקר הוא 75 שקלים, והיא כוללת קפה, מאפים, סלט ירקות, ממרחים וביצים לבחירה. האוויר הנעים והנוף לים הם הבונוס.
ההגנה 10, 04-6511663
קרמל
הסיפור של הקונדיטוריה של מחמוד וחנין הוא מסוג הסיפורים שמרגשים כל קורא: המקום, נפתח בשנת 2019 כמאפייה רגילה שמכרה כנאפה, עוגות ושאר מאפים.
יום אחד, כשנה אחרי הפתיחה, הגיעה לבקר במקום קבוצה של ילדים ובה היתה גם ילדה אחת רגישה לגלוטן, שלא יכלה לחגוג עם שאר חבריה על המטעמים של חנין ועמדה בצד עצובה. המראה הזה נגעה לליבה של חנין, והיא החליטה לעשות מעשה. בהתחלה היא רק הכניסה מנה אחת של כנאפה שפיתחה בעצמה ללא גלוטן, אבל תוך פחות משנה מאז המקרה החליטו בני הזוג שהם הופכים את כל המקום לנקי מגלוטן.
16 צפייה בגלריה
קרמל, בית קפה ומאפייה ללא גלוטן
קרמל, בית קפה ומאפייה ללא גלוטן
קרמל, בית קפה ומאפייה ללא גלוטן
(צילום: תיקי גולן)
בסגר של הקורונה הם התארגנו מחדש ופתחו שוב את המקום - עכשיו כשהוא נקי מגלוטן. השמועות על המעשה האצילי הזה פרסו כנפיים בקרב הצליאקנים והנמנעים מגלוטן, שמאז מרבים לפקוד את המקום.
כל התוצרת הנמכרת במאפייה נעשית בעבודת יד, ויש שם פיתה זעתר, פיצה, חלה קטנה עם שניצל או חביתה, חלה עם שווארמה או קבב, וגם פלאפל מפורק שמגיע בצלחת עם פיתה ליד והסועד צריך להרכיב אותה בעצמו. יש כאן גם ארוחות בוקר וגם כנאפה אורגנלית בסגנון שכם. עוד בתפריט: קטאיף עם אגוזים וקינמון, קובה בשר וקובה דג.
כיכר ונציה, נמל עכו