בדיוק לפני שנה, בשיא מגפת הקורונה, נסגרו סופית דלתות בית הקפה המיתולוגי בתל אביב, קפה מרסנד, שפעל באותה פינה - מפגש הרחובות פרישמן ובן יהודה - במשך 65 שנה. קפה מרסנד היה אחד מבתי הקפה האחרונים ששרדו בעיר ללא הפסקה - עוד קודם לכן נסגר בית הקפה (והמסעדה) של אורנה ואלה, קפה תמר משינקין, קפה ביאליק ועוד.
בעיר תל אביב, שהייתה מזוהה מאוד עם סצנת בתי הקפה שבה, לא נותרו הרבה מקומות (שהם לא רשתות גדולות כדוגמת ארומה, לנדוור וכיוצא בהן) שבהם אפשר פשוט לשבת ולשתות קפה. וזה לא קשור רק לקורונה: עוד הרבה לפני זה הנורמה להגיע עם המחשב לבית הקפה ולפתוח שם "משרד" הייתה נהוגה כדבר שבשגרה, מה שגרם לחוסר תחלופה סביר בבית הקפה. בעלים של מקומות שנסגרו סיפרו כי מקרים שבהם לקוחות היו יושבים סביב שולחן במשך שעות ארוכות, ולעיתים אף ימים שלמים, כשכל ההזמנה שלהם הייתה מסתכמת בכוס קפה, גרמו להפסדים. בדרך כלל בתי קפה כאלה גם סבלו ממטבחים קטנים מה שלא איפשר להם להציע תפריט מגוון והם נאלצו להסתפק בטוסט או בדברים פשוטים שאינם מצריכים אישורים מורכבים מהרשויות. ואז הגיעה הקורונה ובתי קפה רבים לא שרדו את הסגרים ואת מצוקת כוח האדם. בדיוק בשלב הזה גם קפה מרסנד נסגר.
4 צפייה בגלריה
בועז טרגרמן מפגש אסי
בועז טרגרמן מפגש אסי
בועז טרגרמן במפגש אסי
(צילום: יובל חן)
טרגרמן היה הבעלים של בית הקפה במשך 16 שנה (וגם הבעלים של קפה באצ'ו בקינג ג'ורג'), והוא שמר על העיצוב המקורי של המקום מאז פתיחתו. בית הקפה נפתח באמצע שנות החמישים, ולפני כשלוש שנים נמכר הנכס על ידי יורשיו של מייק מרסנד (בנו של מי שהיה הבעלים הקודמים של המקום ובנו של מייסד הקפה - וולטר מרסנד). הבעלים החדשים של הנכס דרשו להעלות את שכר הדירה, טרגרמן סירב, והסוף ידוע.
במשך חודשים ארוכים חיפש טרגרמן נכס חדש להעביר אליו את המקום, אך אחרי שהבין שזה לא ממש זמן טוב להשקיע בעסק חדש, הוא בחר ברעיון המקורי - לנדוד בין עסקים שונים בתל אביב, במתכונת של פופ-אפ. כחודשיים אחרי הסגירה קפה מרסנד נפתח כפופ-אפ בבר מיני-בר ברחוב מרמורק. עד השעה 18:00 פעל החלל של הבר כקפה מרסנד - עם אותם הכריכים ואותו הקפה, ובשעות הערב הוא חזר למתכונת הבר. כך זה החזיק כחודשיים, ועכשיו טרגרמן וקפה מרסנד מצאו לו בית חדש - מפגש אסי ברחוב נחלת בנימין בתל אביב, שנפתח לפני כחצי שנה כמקום להנצחת מורשתו של דיין.
"אנחנו קפה בלי בית", מסביר טרגרמן, "אנחנו מחפשים לנו בתים, ובינתיים חווים תקופה של שיתופי פעולה מעניינים. בשלב זה אנחנו לא יודעים כמה זמן יימשך שיתוף הפעולה עם מפגש אסי, נכנסו בלי דד ליין ובלי תאריך סיום מוגדר, וכרגע כל עוד זה מגניב אנחנו ממשיכים".
4 צפייה בגלריה
(צילום: טל שחר)
4 צפייה בגלריה
מפגש אסי מארח את קפה מרסנד
מפגש אסי מארח את קפה מרסנד
מפגש אסי מארח את קפה מרסנד
(צילום: טל שחר)
מה קרה לסצנת בתי הקפה בהמהלך הקורונה? "סצנת בתי הקפה שהייתה בתל אביב בשיא ובפריחה מוחלטת לפני שנתיים, מתה ועברה מהעולם. האבולוציה של הדבר הזה שנקרא בית קפה משתנה היום, כי היום כולם מבינים שבשביל שתהיה מלצרית שתגיש לך את הקפה לשולחן צריך לשלם הרבה כסף וזה מעלה את המחירים. המחיר של כוס קפה הוא סביר, אבל אם את מצרפת לזה מלצרים שיגישו את הקפה - כוס הקפה כבר עולה כפול".
מה עוד השתנה? "היום יש הרבה יותר בתי קפה בשירות עצמי. גם דברים שהיו נמכרים בצלחת מגיעים בתור סנדוויץ' או סלט ארוז ופחות רואים צלחות, קערות וטקס של כלים. הדברים היום הופשטו מאוד ואיתם התפעול. כל בתי הקפה הגדולים והחזקים כבר לא רלוונטיים לתקופה. היום המודל שעובד זה חנות קטנה עם רחבה גדולה, והכול בכוסות נייר. היום מוכרים סנדוויצ'ים שאפשר לקחת לספסל או לגינה ולשבת לאכול אותם שם".
חשבת לפתוח בית קפה אחרי שסגרת את מרסנד, מה קרה עם זה? "נכון, חיפשתי מקום קבוע שאני אוכל לקרוא לו בית כי הנדודים זה קשה, אני פליט בעיר. הלוואי שאמצא כאן את הבית כאן אצל אסי דיין ונסתדר יחד כמו שותפים בדירה. אני סוליסט ובחיים לא עבדתי עם שותפים, אבל גם זה חלק מהאבולוציה כי היום אני מבין שלא הכול אני יכול לעשות לבד".
4 צפייה בגלריה
קפה מרסנד
קפה מרסנד
קפה מרסנד
(צילום: תיקי גולן)
מה יישאר מהאופי של קפה מרסנד במפגש אסי? "קבלות שבת יהיו גולת הכותרת, וזה מה ששיכנע אותי סופית לבוא ולעשות את זה פה, כי הרחוב הופך למדרחוב ויש תפאורה מדהימה בשביל זה כאן. התערובת המיוחדת של הקפה שלנו הולכת איתנו גם לכאן ויהיו פה את הסנדוויצ'ים של נילי כהן מינץ בשילובים שלנו ממרסנד כמו סלמון עם ביצת עין הפוכה בקרואסון ובוקר טוניסאי. יהיו גם ספיישלים מהמטבח היהודי כמו קורקבנים בפיתה ועוד מאכלי עדות".
מפגש אסי, נחלת בנימין 21 תל אביב, 03-5241343