אין הרבה פוליטיקאים ישראלים שמעוררים אמוציות יותר מאשר רוה"מ לשעבר בנימין נתניהו. בין אם אתם בעד או נגד, אוהבים או סולדים, קשה להישאר אדישים לשם "ביבי". ויש גם מישהו שלקח את זה צעד אחד קדימה: במקביל לפריחה בסצינת הקולינריה בדובאי שמתרחשת גם בעקבות זכייתן של 11 מסעדות בעיר בכוכבי מישלן, ובתזמון מושלם עם הבחירות ההולכות וקרבות, נפתח בימים אלה בדובאי בית קפה חדש וכשר שנקרא בשם המחייב - "קפה ביבי". אז מי עומד מאחורי השם, למה דווקא ביבי ולמה דווקא בדובאי?
3 צפייה בגלריה
אפרים קמיסר קפה ביבי
אפרים קמיסר קפה ביבי
פעם בשבוע מגיע לדובאי. אפרים קמיסר בבית הקפה
(צילום: מתוך טוויטר)
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
כמו הרבה עסקים אחרים שנפתחו בשנה האחרונה, גם כאן הכל התחיל בקורונה - אפרים קמיסר, היזם והבעלים שעומד מאחורי בית הקפה, בכלל ניהל בעבר סוכנות נסיעות. כשמצא את עצמו במהלך הסגר הראשון ללא עבודה, הוא הבין שהוא צריך לחשב מחדש את המסלול שלו.
"יש בי הכרת טובה גדולה מאוד כלפי ביבי נתניהו, אני אמנם חרדי ולא מצביע לו, אבל בשנתיים האחרונות אני מתפרנס בזכות ההסכם שהוא הביא ומקור הפרנסה שלי הפך להיות דובאי. אז כן, קצת השתמשתי בזה לצורך יחסי ציבור"
כשנה לאחר מכן, כשנחתם הסכם השלום עם דובאי במסגרת הסכמי אברהם, החל קמיסר להדריך קבוצות של ישראלים לטיולי מדבר בדובאי, ובשל השתייכותו למגזר החרדי דאג למטיילים לאוכל כשר בלב המדבר. משם הדרך לפתיחת בית הקפה החלבי הכשר הראשון בדובאי היתה קצרה. עכשיו הוא משיק את קפה ביבי, אותו הוא פתח יחד עם מספר שותפים שבבעלותם מסעדות נוספות בדובאי ובירושלים.
"כבר שנה וחצי שאני מפעיל בדובאי טיולי מדבר כשרים לקהל שומרי הכשרות, וזה כולל גם מחנה שיש בו אירוח גלאט כשר באמצע המדבר", מספר קמיסר, שנמצא על קו ישראל-דובאי, "ועכשיו פתחתי עם השותפים את קפה ביבי שהוא המקום החלבי הכשר הראשון בדובאי, שזה סוג האוכל שהיה הכי מבוקש כאן".
ואיך התגובות? "אנחנו כרגע עדיין לא בשיא העונה, פתחנו בכוונה ביולי כדי להיכנס לעניינים לאט וללמוד את העסק, כך שבאוקטובר, כשהעונה בשיאה, הכל יעבוד כמו שצריך. אנחנו מופתעים מהתגובות של האנשים, אומרים לנו שחיכו שתהיה כאן פיצה כשרה. הבנו שיש לזה ביקוש גבוה ועכשיו אנחנו מכפילים את מצבת כוח האדם במקום".
3 צפייה בגלריה
שלב ההוכחות במשפט נתניהו - המשך עדות שלמה פילבר
שלב ההוכחות במשפט נתניהו - המשך עדות שלמה פילבר
"אנשים שואלים אם תהיה גלידת פיסטוק". קפה ביבי
(צילום: יונתן זינדל)
למה דווקא בדובאי? "מאז ספטמבר 2020 העברתי את כל הפעילות שלי לדובאי ואני פה כל הזמן. לפני זה הייתי סוכן נסיעות והיה לי משרד נסיעות גדול ואז הגיעה הקורונה והבנתי שצריך לעשות דברים גם אחרים. כשחתמו על ההסכם עם דובאי הבנתי שזהו - זה המקום ופה אני צריך להיות. אני מניח שאני הישראלי שטס הכי הרבה לדובאי, כעת זו הפעם ה-45 שלי כאן, כולל סגרים, אומיקרון ודלתא. כל שבוע אני פה".
איך התגלגלת מקריירה של סוכן נסיעות לקריירה של מסעדן בדובאי? "אבא שלי עסק בתחום האוכל כל החיים שלו, והבטחתי לעצמי שאני לא אעסוק בתחום, אבל בסוף הגעתי לזה דרך התיירות. את הטיסה הישירה הראשונה לדובאי אני הוצאתי, וכשהגעתי עם אשתי היא אמרה שחייבים שיהיה כאן מקום כשר במדבר. זה אמנם התחיל מקטע תיירותי, אבל ככה התגלגלנו לעניין האוכל. יש לנו במסעדה צוות מנפאל, מבנגלדש, מלבנון ומסוריה, ומנהל הקייטרינג שמאכיל את כל היהודים בטיול המדבר שלי, הוא בכלל סורי. כשהוא נסע לבקר את אבא שלו בסוריה הוא אמר לי: 'למה הפצצתם את שדה התעופה, זה סיבך לי את הדרך חזרה'. מכאן רואים דברים אחרת".
מה מגישים בקפה ביבי? "יש ארוחת בוקר כשרה, למשל. כשהגעתי לדובאי לא היה פה שום דבר כשר לאכול בבוקר, אז אנחנו מגישים ארוחת בוקר הכי ישראלית שיש. בצהריים יש פיצות ופסטות, למשל פיצה 'ירושלים של זהב' שמוגשת על מגש זהב עם פירורי זהב אכיל מלמעלה, זו מנה שאנשים רצים לצלם לאינסטגרם, ויש קינוח מיוחד בשם 'בורג' אל וופל' שזה מגדל גלידה עם ופל בלגי".
3 צפייה בגלריה
דובאי
דובאי
היעד הראשון של מישלן במזרח התיכון. דובאי
(צילום: Shutterstock)
מי קהל היעד של המקום, אתם פונים רק ליהודים או גם לתושבים מקומיים? "הקהל שלנו זה קהל אוכלי כשר מכל רחבי העולם, ויש כמובן גם את הגימיק הישראלי, אז מגיעים אלינו גם יהודים מהעולם, שבדרך כלל לא אוכלים כשר אבל רוצים לנסות את החוויה, להתחבר. השם שלנו הופך את המקום למסקרן. יש היום ארבע מסעדות בשריות כשרות בדובאי ואנחנו המקום החלבי הראשון בכשרות של חב"ד בדובאי. אמנם לא כללנו בתכנית העסקית תושבים מקומיים, אבל בגלל שבדרך כלל מקום שהוא כשר הוא גם יותר מפוקח, לפעמים זה מושך גם מקומיים".
ומאיפה הגיע השם "קפה ביבי"? "זו היתה הברקה שלי, חיפשתי שם שיגרום לכל הדבר הזה לקרות. יש בי הכרת טוב כלפי ביבי נתניהו, אני אמנם חרדי ולא מצביע לו, אבל בשנתיים האחרונות אני מתפרנס בזכות ההסכם שהוא הביא ומקור הפרנסה שלי הפך להיות דובאי. אז כן, קצת השתמשתי בזה לצורך יחסי ציבור".
איך אנשים מגיבים לשם הזה? "אפשר לראות ברשתות שאנשים חוגגים על העניין - יש כאלו שרצו לוודא שיש לנו גלידת פיסטוק, היה אחד ששאל אם יש גם מנה על שם ליברמן - קולה זירו. מיד ברגע שהמקום נפתח ראינו את השיח שמתעורר ברשתות. המקום נמצא ברחוב הראשי, בכביש הראשי של דובאי שהוא כמו נתיבי איילון, ויש בו שני שלטים ענקיים שעליהם כתוב בעברית 'קפה ביבי'.
"כשהחלטנו על השם, דאגתי שקודם כל לפני כולם, זה יגיע לביבי עצמו. אפשר לראות לפי האנשים שסביבו שמצייצים שהם נהנים מהרעיון. פעם היה לי קטע עם ביבי - נכנסתי למונית אובר, זה היה לפני שכל הישראלים הגיעו לכאן, והנהג שמע שאני מישראל והתחיל לספר לי שהוא מת על ביבי. פתחתי מצלמה וצילמתי סרטון שבו הוא מספר כמה שהוא אוהב את ביבי, העליתי את זה לרשת ותוך 24 שעות זה הגיע לפייסבוק של בנימין נתניהו".