רשימת 100 המסעדות הטובות ביותר של "הניו יורק טיימס" לשנת 2024 פורסמה השבוע, וגם הפעם הנציגה הישראלית הבולטת היא פלאפלייה מברוקלין, שעד לפני שנה הייתה סוד למביני עניין בלבד. "פלאפל תנעמי" של בני הזוג הישראלים גלית ורונן (יוני) תנעמי הגיעה למקום ה-65 ומתוארת על ידי מבקר המסעדות הנחשב של העיתון, פיט וולס, כ"טיטאן". לא פחות. בשנה שעברה נכנסה לראשונה לרשימה והגיעה למקום ה-68. את המקום הראשון קטפה גם השנה מסעדת "טאטיאנה". שמשלבת בין מטבח אפריקאי, קאריבי וקריאולי.
"בונקר הבטון המוזר שמתנשא מעל הרחוב נראה מוזר אף יותר כעת, לאחר שמרפסת עץ פשוטה נמזגה יחד איתו", כתב וולס על "פלאפל תנעמי", "עם זאת, המבנה הבלתי מרשים הזה הוא טיטאן בסצנת הפיתות-סנדוויץ' התחרותית ביותר של שכונת מידווד". אין כאן שווארמה או שניצל כמו אצל המתחרים, כותב וולס, "וזה מאפשר לתנעמי להתרכז בפיתה המופלאה שלו ובפלאפל שלו, עם קליפה מטוגנת פריכה המגנה על פנים לוהט ירוק עז עם עשבי תיבול. המספר העצום של כלי מתכת עם ירקות חתוכים וסלטים יכול לעורר התקפי פאניקה, ולקוחות רבים פשוט מבקשים הכול. פס צהוב זועק של רוטב עמבה הוא כנראה חובה".
3 צפייה בגלריה
פלאפל תנעמי ניו יורק
פלאפל תנעמי ניו יורק
"פלאפל תנעמי" בניו יורק
(צילום: גלית תנעמי)
גלית תנעמי אומרת שגם השנה היא קיבלה את הבשורה לגמרי בהפתעה: "לקוח בא ואמר לי - 'תקשיבי אני גאה בך, באתי מקווינס במיוחד כדי להגיד לך שראיתי את הכתבה'. אמרתי לו שאין לי מושג על מה הוא מדבר, אבל אז נכנסתי לאינסטגרם ופתאום אני רואה שיש לי מלא עוקבים חדשים. אמרתי לבעלי יוני, נראה לי עוד פעם התחיל משהו טוב. תמיד זה נופל שבועיים לפני פסח, כשאני מפוצצת בהזמנות ואין לי זמן לנשום. זה פשוט מטורף שאנחנו מובילים ברשימה. לפעמים אני אומרת - מה הביג דיל, כולה פלאפל. אבל בינינו, וואלה הוא טעים. כשאני רעבה אני אוכלת אותו ואז אפילו מפתיעה את עצמי".
3 צפייה בגלריה
פלאפל תנעמי ניו יורק
פלאפל תנעמי ניו יורק
"אני מפוצצת בהזמנות"
(צילום: גלית תנעמי)
אבל דבר אחד כן השתנה מהשנה שעברה: "מאז ה-7 באוקטובר החיים שלנו לא אותו דבר. אנחנו שומרים בחוץ על פרופיל נמוך אבל מי שנכנס למסעדה אין לו הרבה לאן לברוח: דגל ישראל, להיטים ישראלים ברקע, עם ישראל חי, רואים את אייל גולן בטלוויזיה, כרזות של החטופים, מזוזה בכניסה. אני תולה את כרזות החטופים על העמודים באזור, ושלחתי 1,500 מנות לחיילים. אמא אחת הראתה לי את התמונות של הבן שלה החייל בעזה אוכל את הפלאפל שלנו והלב שלי נקרע".
היא מספרת שגם העסק שלה, כמו מסעדות רבות בבעלות ישראלית או יהודית, סבל מהשחתות ואיומים: "היו אנשים שאיימו עלינו, שברו לי את החלון בעסק, אבל למחרת באתי וסידרתי אותו, והמשכתי לשים את תמונות החטופים. אף אחד לא יכול עלינו, אנחנו עם חזק. ויש גם פלסטינים שאוכלים אצלי ואומרים לי שהם מאוד מצטערים על כל מה שקורה".
המצב לא השפיע על המכירות, ובני הזוג מתכננים לפתוח אחרי פסח סניפים נוספים ברחבי העיר, אבל סגירת המעגל האמיתית, אומרת תנעמי, תהיה "כשבעזרת השם נפתח סניף בארץ".
3 צפייה בגלריה
פלאפל תנעמי ניו יורק
פלאפל תנעמי ניו יורק
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק פלאפל תנעמי)
מלבד תנעמי, נציגה ישראלית חדשה ברשימה היא מסעדת Foxface Natural של המסעדנים אורי קושניר וסיון להט, שהגיעה למקום ה-81. "בטח שמעתם ש-Foxface Natural היא מסעדה צרה ורועשת שבה יכולים להגיש לב של צבי או צלעות של איילים או קנגורו בכל לילה נתון", כותב וולס. "אבל Foxface הוא לא רק ספק של מינים מוזרים; התכונה המגדירה של המסעדה עשויה להיות הרדיפה שלה אחר מרכיבים. אז כשהשף, דיוויד סנטוס, מבשל תמנון בולונז, התמנון יהיה לכוד בסיר חרס של דייג ספרדי. כשהוא יצלה לפת, זו תהיה לפת שבמשך עשרות שנים טופחה באופן בלעדי וסודי על ידי חקלאי בוורמונט שסירב לחלוק את ההיסטוריה שלה או את זרעים שלה עם אף אחד".
מקומן של המעדניות היהודיות לא הופקר גם השנה. בארני גרינגראס נכנסה שוב לרשימה, למקום ה-66, ומעדניית S&P Lunch נמצאת במקום ה-78. המסעדה הפלסטינית Ayat, שעלתה לכותרות השנה עם תפריט "מהנהר לים" וכתובות "סיים הכיבוש" על שקיות המשלוחים שלה, נכנסה למקום ה-74 - עלייה של שישה מקומות לעומת שנה שעברה. בעקבות הביקורת בינואר האחרון הזמינו בעלי המסעדה, בני הזוג עבדול אלאני ואיאת מסעוד, את תושבי העיר היהודים להצטרף אליהם לארוחת שבת חינם שמשכה למעלה מ-1,300 אנשים.