ניר רוזנפלד ניהל שלוש מסעדות בשר ודגים מצליחות בישראל, ביניהן מסעדת הדגים הפופולרית 206 ומסעדת בר ים. במהלך השנים הוא עבר לגור בפרנקפורט וגם שם ניהל מסעדות מצליחות המבוססות על בשר ועל דגים, עד שיום אחד הוא נחשף להרצאה של גרי יורופסקי ביוטיוב, הרצאה ששינתה את חייו, ועוד באותו היום החליט להפוך לטבעוני.
8 צפייה בגלריה
ניר רוזנפלד
ניר רוזנפלד
מסעדה טבעונית כשרה במוזיאון היהודי. לייף דלי
(צילום: מתוך הפייסבוק)
הוא מכר את חלקו במסעדות ופתח במקומן מסעדות על טהרת הטבעונות, כולל פודטראק שמוכר המבורגרים ונקניקיות מהצומח לאוהדי כדורגל גרמניים. רוזנפלד הפך לאחד הפעילים המרכזיים בגרמניה למען זכויות בעלי החיים ובימים אלה מצטלם לסרט דוקומנטרי של במאי ישראלי שמגייס כסף בקמפיין הדסטארט על מנת להשלים את צילומיו.
"אנשים מתנגדים לאוכל טבעוני כי כשבנאדם יודע מראש מה הוא הולך לאכול הוא בראש כבר מצפה למשהו מסויים, אבל רוב הסיכויים שאם הוא לא ידע שהוא אוכל תחליף בשר אז הוא לא ישים לב. חוש הטעם של רוב האנשים הוא לא עד כדי כך מפותח"
"לתחום המסעדנות הגעתי בעקבות ההורים שלי שהיו מהבעלים של מי ומי, משחזר רוזנפלד. "אבא שלי היה אחד השותפים הבכירים וגדלתי לתוך זה. ההורים שלי פתחו את מסעדת 206 ואחרי זה את דגים 206 ואני המשכתי לעבוד בתחום ופתחתי גם את בר ים".
רוזנפלד, שעזב ב-2003 עם אשתו לפרנקפורט, החל לפתוח שם עסקים ובשיא היו בבעלותו תשע מסעדות. לפני חמש שנים וחצי, בעקבות ההרצאה הפופולרית של יורופסקי ביוטיוב, הוא החליט שמאותו הרגע לא רק שהוא יהיה טבעוני לשארית חייו, אלא שהוא גם משנה בעקבות כך גם את אופי המסעדות שניהל.
8 צפייה בגלריה
מסעדות טבעוניות ניר רוזנפלד פרנקפורט
מסעדות טבעוניות ניר רוזנפלד פרנקפורט
נקניקיות מהצומח לאוהדי כדורגל
(צילום: adamspy)
"כשהחלטתי באותו הערב שאני עובר לטבעונות היו לי עוד חתיכות בשר בין השיניים", הוא נזכר. "אשתי לא לקחה אותי ברצינות וכולם חשבו שאני הוזה. אמרו לי 'יופי, אתה טבעוני אבל אתה מתפרנס מהמסעדות' אבל אותי זה לא עניין. אנשים חשבו שלקחתי סמים, אמרו לי שלא נוגעים בפרנסה. כולם דאגו. השאיפה היתה להפוך את המסעדות שלי לטבעוניות אבל השותפים שלי לא התלהבו מהרעיון ולכן מכרתי את החלק שלי ופתחתי מסעדות טבעוניות. כרגע יש לי ארבע מסעדות, מסעדת מזון מהיר, פודטראק, חברת קייטרינג ועכשיו אני פותח מאפייה טבעונית".

חי את החלום

בין עסקיו של רוזנפלד בפרנקפורט נמצאות המסעדות כולי עלמא, דומיניון, צייל קיצ'ן, לייף דלי הכשרה במוזיאון היהודי, נענע אקספרס ופודטראק שמוכר בעיקר לאוהדי כדורגל מחוץ למגרשים.
איך היה לעבור מלבשל בשר ודגים ללבשל אוכל טבעוני? "זה היה מאתגר. הגעתי לטבעונות בגיל 50 אחרי שנסעתי למסעדות הכי טובות בעולם ואכלתי בשרים ודגים. הגעתי כבר לשלב שלא הצלחתי לחדש יותר מדי ופתאום כשעברתי לבשל טבעוני חזר לי הברק של הגסטרונומי, פתאום להבין איך מוציאים מנה של שיפוד בשר בלי בשר. חייתי את החלום של מסעדן מצליח ופתאום זרקתי את הכול. אומרים לי שאני אמיץ, אבל ברגע שאתה הופך לטבעוני מטעמי מוסר, אי אפשר לתמוך בזה יותר".
8 צפייה בגלריה
מסעדות טבעוניות ניר רוזנפלד פרנקפורט
מסעדות טבעוניות ניר רוזנפלד פרנקפורט
בשר או לא בשר? המבורגר במסעדה של ניר רוזנפלד
(צילום: adamspy)
נשמע מפחיד. "כשהפכתי את המסעדה לטבעונית רעדו לי הביצים לפני הפתיחה. אבל ראיתי שכשעושים את המוצר נכון, אנשים באים ונהנים. אנשים מתנגדים לאוכל טבעוני כי כשבנאדם יודע מראש מה הוא הולך לאכול הוא בראש כבר מצפה למשהו מסויים, אבל רוב הסיכויים שאם הוא לא ידע שהוא אוכל תחליף בשר אז הוא לא ישים לב. חוש הטעם של רוב האנשים הוא לא עד כדי כך מפותח. הם מקבלים את אותו הדבר בדיוק, רק שבמקום קציצה של עגל מת יש קציצה טבעונית.
"יש אנשים שיש להם רתיעה מטבעונות כי הם חושבים שזה לא טעים או שהיתה להם פעם אחת נפילה עם מנה לא טעימה. אני מנסה להסתיר שמדובר באוכל טבעוני עד כמה שאני יכול, בלי לעבור על החוק".
8 צפייה בגלריה
מסעדות טבעוניות ניר רוזנפלד פרנקפורט
מסעדות טבעוניות ניר רוזנפלד פרנקפורט
מלאה בכל ערב. מסעדת כולי עלמא של רוזנפלד בפרנקפורט
(צילום: Stephan Maka)
האנשים שיושבים אצלך במסעדה לא יודעים שהם מזמינים אוכל טבעוני? "נכון להיום בגרמניה אני לא חייב לכתוב על כל מנה שהיא טבעונית. כתוב בתפריט שכל המזון הוא על בסיס צמחי, אבל אנשים לא מסתכלים על מה שכתוב בקטן, הם פותחים את התפריט ועוצרים לקרוא במנה. המחוקק לא מחייב אותי לכתוב שזה טבעוני וברגע שזה יקרה תהיה לי בעיה. הלקוחות לא יודעים שהמקום לא מוכר בשר, הם חושבים שהם אכלו המבורגר".
הם לא מרגישים שרימו אותם? "יש כאלה שאומרים את זה אבל מי שעובד על מישהו פה זה תעשיית המזון מהחי שעובדת על הצרכנים. למשל על קרטון חלב רואים פרה נחמדה וצוחקת וזה שקר - אין פרה שצוחקת. כולן בוכות, כולן נאנסו, לכולן חטפו את הילדים ואת כולן הרגו בגיל חמש, ואת זה לא מעזים לספר.
"אנשים מבוגרים הם מספיק חזקים ללמוד על דברים לא נעימים כמו שלומדים על היסטוריה, אז בוא נספר לאנשים את הסיפור האמיתי. למה לא מספרים שהשניצל הגיע מבעל חיים שהכניסו אותו לתא גזים והוא צרח עד השמיים? אני בא וכותב על פי חוק בסוף התפריט שהמזון הוא על בסיס צמחי ואז שואלים אותי למה אני לא מספר את האמת.
"זה כמו שלקח לתעשיית הסיגריות 100 שנה לספר שזה מסרטן. בגלל שאני גם אקטיביסט, אני הולך עם חולצות שכתוב עליהן מסרים נגד אכילת בשר ואז ניגשים אליי לקוחות שאכלו אצלי ואומרים שזה סותר את מה שהם אכלו אצלי. משקרים לנו כל הזמן ולא לספר הכל זה חלק מתהליך השיווק".
8 צפייה בגלריה
מסעדות טבעוניות ניר רוזנפלד פרנקפורט
מסעדות טבעוניות ניר רוזנפלד פרנקפורט
מסעדת דומיניון הטבעונית בפרנקפורט
(צילום: Stephan Maka)
למה פתחת מסעדות בפרנקפורט ולא בארץ? "כשהפכתי לטבעוני, תל אביב כבר היתה מעצמה בתחום הטבעונות ובפרנקפורט לא היה כלום. לקחתי על עצמי כפרויקט שאני אהפוך את פרנקפורט לטבעונית. היום פרנקפורט נמצאת במקום הראשון בגרמניה בטבעונות, אפילו לפני ברלין. חוץ מהמסעדות שבהן אני מאכיל כ-1,000 איש ביום, המון מסעדות צמחוניות קיבלו ביטחון בעקבות ההצלחה שלי והוציאו את הביצים ומוצרי החלב מהתפריט.
"המשימה שלי היא להגיע לכמה שיותר מסעדנים ולהראות שאם אני הצלחתי גם הם יכולים. אני עושה הכל בדיוק אותו הדבר כמו קודם. בסוף האוכל צריך להיות טעים - אני מפתח מתכונים וחושב איך לעשות את זה יותר טעים ואנשים חוזרים".
אבל עם כל הכבוד לטבעונים, רוזנפלד מספר כי הוא פונה דווקא לקהל הלא טבעוני. "אם יש לי רק שולחן אחד פנוי, ברור שאני אעדיף למכור ללא טבעוני, כי במקום זה הוא ילך ויאכל סטייק. כשאני עושה מבצע של מנה ביורו אני מפסיד כסף על כל מנה, אבל המטרה היא להביא את מי שיאכל נקניקייה אם הוא לא יאכל אצלי".
איפה קל יותר להיות טבעוני, בישראל או בגרמניה? "ישראל היא מעצמה ותל אביב היא גן עדן לטבעונים ומפחיתנים. בגרמניה זה יותר בערים הגדולות. אבל בסוף זה יתאזן וכל העולם המערבי ילך לאותו כיוון ויסחוף את העולם הלא מערבי. אני לא יכול לבוא למקום שבו לאישה אין זכות לבחור ולדבר על זכויות בעלי חיים, כי אז יסתכלו עליי כאילו נפלתי מהירח. בשביל רוב בני האדם זה 'רק בעלי חיים', אבל גם אנחנו בעלי חיים. זה שאנחנו טיפה יותר אינטליגנטים לא נותן לנו זכות לפגוע בהם. היינו צריכים לעשות הכל כדי לשמור על החלש, כמו ששומרים על הנכה או על האוטיסט".
8 צפייה בגלריה
ניר רוזנפלד
ניר רוזנפלד
(צילום: מתוך הפייסבוק)
אוכלי בשר טוענים לעיתים כי לטבעונים אכפת ממצבם של בעלי החיים יותר מאשר מבני האדם, אבל אצל רוזנפלד הם הולכים יד ביד והוא מקפיד לתרום אוכל לנזקקים, אותם הוא מאכיל במאות מנות מהצומח מדי יום. "שריר החמלה התפתח אצלי אחרי המעבר לטבעונות", הוא מספר. "כשאני רואה אדם בלי אוכל ברחוב זה הרבה יותר כואב לי היום. יש ארגונים שנותנים לנזקקים אבל על חשבון בעלי החיים ואמרתי שאני אתן אוכל לנזקקים לא על חשבונם. כשהגעתי לשם הלב שלי נשבר. אני יוצר קשר עם ארגונים שמאכילים פליטים מהבוקר עד הלילה והיום אני מאכיל אותם קודם כל כדי לעזור".
תפתח מתישהו מסעדה טבעונית גם בארץ? "אני לא חושב לפתוח בארץ כי אני לא מסעדן של רשתות, אני מסעדן של לעשות הכל קרוב לאיפה שאני נמצא. אולי מתישהו, אם יהיה חיבור עם מישהו שיודע לעשות את זה. אני יודע להיות בעסק ולדבר עם העובדים ועם הלקוחות ולעשות הכול מהלב".
8 צפייה בגלריה
מסעדות טבעוניות ניר רוזנפלד פרנקפורט
מסעדות טבעוניות ניר רוזנפלד פרנקפורט
רוב הסועדים לא יודעים שהאוכל שהם אוכלים הוא טבעוני. מסעדת צייל
(צילום: Stephan Maka)
חן גוסלר, במאי הסרט וטבעוני מזה כעשר שנים, נתקל בפוסטים של רוזנפלד בפייסבוק ולפני כשלוש שנים נוצר ביניהם הקשר, אז עלה הרעיון לצלם סרט אודותיו. "לפני כשלוש שנים רציתי לצלם סרט קצר על ניר אבל בגלל הקורונה זה היה בהולד", מספר גוסלר. "בשנה שעברה צילמתי אותו במשך שבוע, עד אז חשבתי שמדובר במסעדן אקטיביסט ואז גיליתי שיש מערכות מטורפות סביבו - הוא תורם לעמותות, תומך בארגונים אקטיביסטים והוא כל היום חושב מה אפשר לעשות עוד כדי להציל בע"ח. אפילו פגשתי נאצי לשעבר שנהייה טבעוני והפסיק לשנוא יהודים - הוא התחיל להרצות נגד אנטישמיות וקנה עם אמא שלו חווה ענקית כדי להציל בעלי חיים וניר תורם לחווה שלהם אוכל וכסף. ניר זה מערכת מדהימה של תרומה לבעלי חיים ולבני אדם.
"95 אחוז מהלקוחות שלו לא יודעים שזה אוכל טבעוני בכלל. אוכלים שם שניצל, המבורגר וקבב שאי אפשר להסביר איך זה טבעוני מרוב שזה טעים. הבנתי שאני חייב לעשות סרט באורך מלא ולצלם עוד שבוע. אני גם אפנה לקרנות והמטרה היא להפיץ אותו ולמכור אותו לנטפליקס למיליוני אנשים, זה סרט שיכול להשפיע על אנשים לא טבעונים להפסיק לפגוע בבעלי חיים שזה גם טעים וגם שווה".
8 צפייה בגלריה
מסעדות טבעוניות ניר רוזנפלד פרנקפורט
מסעדות טבעוניות ניר רוזנפלד פרנקפורט
(צילום: adamspy)
בינתיים הקמפיין גייס רק כרבע מהסכום, הקהילה הטבעונית מנמנמת? "הטבעונים לא תרמו בינתיים. כשמסעדת 416 נשרפה הם גייסו 600 אלף שקל תוך חודש, ולי כרגע יש 81 תומכים. אני לא יודע למה הקהילה הטבעונית לא מתגייסת, אבל צריך להמשיך ולפעול. אומרים שזה בגלל שזו התקופה הכלכלית הכי קשה לגיוס והמדינה עסוקה בהפגנות ובמחאה ורעידות אדמה ופיגועים אבל אני צריך לעשות הכל כדי לעשות את הסרט הזה. אפילו גרי יורופסקי איחל לי בהצלחה".