ביום חמישי הקרוב יגיע לבתי הקולנוע הסרט השערורייתי בבילון, המתרחש בשנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת בארצות הברית, בתקופה בה העניים לא הצליחו להשיג פת לחם, אך העשירים חגגו במסיבות רוויות חשק, סמים ואלכוהול.
8 צפייה בגלריה
בבילון
בבילון
(צילום: יח"צ)
בהשראת הסרט חזרנו אל התקופה המרתקת בארצות הברית, המכונה תקופת היובש, בה אסור היה לייצר או למכור אלכוהול. תקופת היובש (באנגלית: Prohibition) נמשכה בין השנים 1920 ועד 1933 ובמהלכה נאסר בכל רחבי ארצות הברית על מכירה, ייצור, יבוא והעברה של משקאות חריפים מסיבות של בריאות ומוסר הציבור.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם:
עם זאת, האלכוהול זרם בחופשיות בסמטאות האחוריות, בברים אפלוליים ומחתרתיים (בזמנו פעלו בין 30,000 ל-100,000 מוסדות בלתי חוקיים למכירת משקאות חריפים אשר כונו "ספיק איזי", משום שאסור היה לדבר עליהם והם היו סודיים ועברו ב"לחישה" מפה לאוזן) ובאזורים הכפריים של אמריקה. למעשה, רבים מהקוקטיילים שאנו שותים כיום, הומצאו בשנים היבשות הללו ושרדו בגלגולם המקורי, או בגרסה משודרגת.
אולי זו הייתה תקופה של אלכוהול רע, אבל הברמנים לא נתנו לכהילים הנוראיים למנוע מהם ליצור קוקטיילים מדהימים. אפשר אפילו לטעון, שבגלל תקופת היובש והאיסור על מכירת אלכוהול, רבים מהקוקטיילים הקלאסיים נמצאים כיום בראש התפריט של כל בר בתל אביב, ובכל העולם המערבי
שנית, לא כל המשקאות מתקופת היובש נוצרו בפועל בין 1920 ל-1933, מאחר שחלקם מתוארכים עוד מסוף המאה ה-19. חובבי האלכוהול בעידן הג'אז, כינוי נוסף לאותה התקופה, הצליחו למצוא אותם כיוון שידעו היכן המקומות שהסוו ומזגו את המשקאות האסורים, או היו עשירים מספיק כדי לרכוש ישירות מהספקים הלא חוקיים.

אלכוהול רע, קוקטיילים טובים

בתקופת היובש לא היה מבחר גדול מדי של ברנדי, ג'ין, רום או וויסקי, כמו בימינו כשכל בר בעיר מתהדר במדפים ארוכים ומלאים במגוון משקאות. באותה תקופה אנשים רבים נאלצו לשתות רק את מה שהם הצליחו להשיג, בין אם זה היה רום שהוברח מהאיים הקריביים ובעיקרם קובה, חיקוי לוויסקי (או יותר נכון בורבון) המופק במדינות הדרומיות בארצות הברית וזכה לכינוי "מונשיין" (נעשה בסתר לאור ירח), או ג'ין שהוכן באמבטיה ביתית והאיכות לא תמיד הייתה ערבה לחיך.
8 צפייה בגלריה
קוקטייל
קוקטייל
איך אתם אוהבים את הקוקטייל שלכם?
(צילום: Shutterstock)
הקוקטיילים שנוצרו ממשקאות אלו הצילו את היום, וכמובן את הלילה, והפכו את מה שאולי היה משקה חריף בלתי ניתן לשתייה למשקה כוהלי שכל אחד יכול ליהנות ממנו. אפשר גם למצוא דפוס החוזר על עצמו באופן הכנת המשקאות הפשוט ובערבולם, אשר כלל פירות בטעמים, ממתיקים מלאכותיים, הרבה מאוד סודה ותבלינים כמו מנטה או נענע.
אולי זו הייתה תקופה של אלכוהול רע, אבל הברמנים לא נתנו לכהילים הנוראיים למנוע מהם ליצור קוקטיילים מדהימים. אפשר אפילו לטעון, שבגלל תקופת היובש והאיסור על מכירת אלכוהול, רבים מהקוקטיילים הקלאסיים נמצאים כיום בראש התפריט של כל בר בתל אביב, ובכל העולם המערבי.
8 צפייה בגלריה
ברמן
ברמן
הכל בגלל התיקון ה-18 לחוקה האמריקאית
(צילום: shutterstock )
אז האם היינו שותים כיום קוקטיילים כמו ג'ין ריקי או סייד-קאר, אלמלא התיקון ה-18 בחוקה האמריקנית שבסופו של דבר איפשר לחזור ולייצר אלכוהול באופן חוקי בארצות הברית? לעולם לא נדע.

הגירת הברים

תקופת היובש גם שיחקה תפקיד בהפצת סצינת הקוקטיילים של אמריקה לשאר העולם. עם עבודה קשה למצוא ברים מחתרתיים (כאמור, ספיק-איזי) עבור חובבי האלכוהול, ברמנים רבים בחרו לעזוב ואפילו לברוח מארצות הברית. חלקם, כמו הארי מקלהון, נסעו לאירופה. הוא השתכן בצרפת והקים לעצמו בר בפריז המכונה "הבר של הארי בניו יורק" (Harry's New York Bar), שם לפי הדיווחים הוא יצר והמציא משקאות מעולים, כמו למשל הבולווארדייה. עד היום הבר נחשב לאחד המקומות המשעשעים ביותר בעיר האורות.
חלק ניכר מפעילות הברמנים עברה גם מסע יותר קצר - לקובה. שם, חובבי אלכוהול עשירים יכלו לבלות סופשבוע קצר וליהנות מכמה קוקטיילים, ללא איום של פשיטה משטרתית, וברמנים יכלו להפעיל את הקסם שלהם וליצור משקאות ללא כל מחסומים. זו הייתה התקופה שבה נוצרו הדאקירי, מוחיטו וקוקטיילי רום אהובים אחרים, שהציעו הפוגה זמנית מהצרות בבית.
8 צפייה בגלריה
בבילון
בבילון
הבר של הארי
(צילום: יח"צ)
הברים המחתרתיים נעלמו במידה רבה לאחר סיום האיסור ותקופת היובש בשנת 1933. הטרנד בסגנון ה"ספיק איזי" חזר לאופנה רק בשנת 2000 בערך, עם פתיחת הבר "מילק אנד האני" בניו יורק (ללא קשר למזקקת הוויסקי הישראלית). כיום, אפשר למצוא גם בארץ מבחר ברים שמציעים קוקטיילים קלאסיים בסגנון שנות ה-20 וה-30, כאשר חלקם הגדול לוקחים את המשקה הקלאסי ומוסיפים שדרוג יצירתי ומקומי.

המשקאות הקלאסיים שהומצאו בתקופת היובש והקוקטיילים

מי שרוצה להחזיק קוקטייל ביד בזמן שהוא צופה בבראד פיט נופל ממרפסת, הנה כמה רעיונות לקוקטיילים ביתיים של משקאות שמופיעים בסרט והומצאו בתקופת היובש. מה שלא תעשו חשוב שתדעו - שהיום פשוט הרבה יותר למצוא מרכיבים איכותיים.

המילה האחרונה | The Last Word

בין המשקאות שנוצרו על פי הדיווחים במהלך תקופת היובש היה קוקטייל המילה האחרונה. הטעם אולי הסתיר בזמנו היבטים פחות נחשקים של ג'ין שנעשה באמבטיה של בית מלון, אבל מיץ הליים, שארטרז ירוק והמרסקינו (ליקר דובדבנים) משלימים בצורה מושלמת את הג'ין של היום.
המרכיבים: 20 מ"ל ג'ין 20 מ"ל שרטרז ירוק 20 מ"ל ליקר דובדבנים 20 מ"ל מיץ ליים, סחוט טרי קישוט: דובדבן (לא חובה)
8 צפייה בגלריה
קוקטיילים
קוקטיילים
(צילום: Shutterstock)
אופן ההכנה:
  1. מוסיפים את הג'ין, השרטרז הירוק, ליקר דובדבנים ומיץ הליים לשייקר עם קרח ומנערים עד שהם מתקררים היטב.
  2. מסננים לכוס שמפניה (קופה) צוננת ומקשטים עם דובדבן (לא חובה).

מארי פיקפורד | Mary Pickford

רום היה אחד הסחורות החמות ביותר בתקופת היובש ואחד הקוקטיילים החמים היה מרי פיקפורד (בהשראת שחקנית הקולנוע המפורסמת מאותה תקופה). הקוקטייל אשר נוצר בקובה אכן מתוק וטרופי, ובו יש לערבב רום בהיר, מיץ אננס וגרנדין – כך שנוצר משקה ורוד ויפהפה.
8 צפייה בגלריה
קוקטיילים
קוקטיילים
(צילום: Shutterstock)
המרכיבים: 45 מ"ל רום לבן 45 מ"ל מיץ אננס 1 כפית גרנדין 6 טיפות ליקר דובדבן
אופן ההכנה:
  1. מוסיפים את הרום הלבן, מיץ האננס, הגרנדין וליקר הדובדבן לשייקר קוקטיילים עם קרח ומנערים עד שמתקרר היטב.
  2. מסננים לכוס קוקטייל צוננת.

ג'ין ריקי | Gin Rickey

קריר ומרענן כפי שהיה בשנות ה-20, הג'ין ריקי הוא משקה נצחי. עבור המתכון הזה, פשוט תפרגנו עם הג'ין הביתי שלכם, והוסיפו על זה מיץ ליים וסודה. זה מתערבב תוך דקה וגורם לכם לרקוד, או להירגע תוך זמן קצר.
המרכיבים: 60 מ"ל ג'ין 15 מ"ל מיץ ליים, סחוט טרי השלמה של סודה עד למעלה קישוט: חישוק ליים
אופן ההכנה:
  1. ממלאים כוס הייבול בקרח ומוסיפים את מיץ הג'ין והליים. מוזגים על למעלה עם סודה.
  2. מקשטים בחישוק ליים.

סייד-קאר | Sidecar

מעט קוקטיילים יכולים להתחרות בסייד-קאר האיקוני, המופיע כיום בכל בר בארץ, וזהו גם אחד המשקאות החמצמצים הגדולים שנמצאים בכל מדריך ברמנים. המשקה שהוא למעשה ברנדי סאוור, מוגש לעתים קרובות עם קוניאק, ליקר תפוזים ומיץ לימון. בצורה האמיתית כפי שהוגש בשנות ה-30, הוסיפו שולי סוכר סביב הכוסית כדי ליצור ניגודיות מתוקה.
המרכיבים: 45 מ"ל קוניאק או ג'ין 22 מ"ל ליקר תפוזים (כגון קואנטרו) 22 מ"ל מיץ לימון סחוט טרי קישוט: חישוק תפוז כתום קישוט: סוכר סביב שפת הכוסית (לא חובה)
8 צפייה בגלריה
קוקטיילים
קוקטיילים
(צילום: Shutterstock)
אופן ההכנה:
  1. צפו את שפת כוסית השמפניה (קופה) בסוכר, אם רוצים, והניחו בצד.
  2. הוסיפו את הקוניאק או הג'ין, ליקר התפוזים ומיץ הלימון לשייקר עם קרח ונערו עד שהם מתקררים היטב.
  3. סננו לתוך הכוס המוכנה. קשטו בחישוק תפוז.

פרנץ' 75 | French 75

כאשר שמפניה הגיעה לארצות הברית בזמן תקופת היובש, גם הגיע הזמן ליצור את פרנץ' 75. הקוקטייל הזה שהמוצא במלחמת העולם הראשונה בצרפת, קיבל שינוי בארצות הברית, ומיזג בין היין המבעבע המפורסם בעולם וקצת ג'ין, כשעליו הוסיפו קצת לימון וסירופ מתקתק. למרות שהמשקה נוצר במקור בצרפת עם קוניאק, האמריקנים העדיפו אותו עם ג'ין (כמובן יותר זול), והביאו בהירות ופרחונית, לעומת הקוניאק שמוסיף עומק וחמימות לחודשים הקרים יותר. ללא קשר למשקאות האלכוהוליים שתבחרו, תמיד הוסיפו יין מבעבע יבש – כך שתכולת הסוכר לא תגבר על פרופיל הטעמים של המשקה.
8 צפייה בגלריה
קוקטיילים
קוקטיילים
(צילום: Shutterstock)
המרכיבים: 30 מ"ל ג'ין 15 מ"ל מיץ לימון סחוט טרי 15 מ"ל סירופ פשוט (כמו גרנדין) 90 מ"ל שמפניה (או יין מבעבע אחר) קישוט: חישוק לימון
אופן ההכנה:
  1. מוסיפים את הג'ין, מיץ הלימון והסירופ הפשוט לשייקר עם קרח ומנערים עד שהם מתקררים היטב.
  2. מסננים לתוך כוסית שמפניה גבוהה, ומוזגים את השמפניה עד קצה הכוסית. מקשטים בחישוק לימון.

מחייה הגופות מס' 2 | Corpse Reviver No. 2

לבסוף, קוקטייל מיוחד שמופיע בסרט ומושך את העין: כדי להמשיך במפגשים הפרועים של הדמויות ב"בביליון", לילה אחר לילה, הדמויות מסתמכות על תערובות של תרופות לחמרמורת (להעביר את ההנגאובר כדי שיוכלו לשתות מחדש שוב למחרת), ואחת מהן היא "מחייה הגופות מס' 2". משמעות השם היא להחיות את המתים, או במקרה הזה, להחיות מישהו מהנגאובר .
המורכבות של ההדרים והצמחים בו הופכים אותו למשקה מושלם לאחר מסיבה (או לאחר הצפייה בסרט הצבעוני והמופרע). מלבד התכונות העפיצות שלו – ומייבשות את האלכוהול מהגוף, הוא גם קוקטייל ג'ין פנטסטי שמאוזן בעדינות ובאופן מפתיע לא חזק מדי - אפילו עם תוספת של אבסינת'. רק שתו בזהירות, כי אם תשתו יותר מדי - אתם עלולים להפוך לגופה שוב, ואז שוב תצטרכו את המשקה.
המרכיבים: אבסינת' לשטיפה 22 מ"ל ג'ין יבש לונדוני 22 מ"ל לילט לבנה 22 מ"ל ליקר תפוזים (כמו קואנטרו) 22 מ"ל מיץ לימון סחוט טרי
אופן ההכנה:
  1. שטפו את החלק הפנימי של כוס שמפניה (קופה) או באבסינת' צונן, שפכו והניחו את הכוס בצד.
  2. מוסיפים את הג'ין, לילט לבן, ליקר התפוזים ומיץ הלימון לשייקר עם קרח ומנערים עד שהם מתקררים היטב. מסננים לתוך הכוס המוכנה.