עם תחילת הקורונה וסגירת כל המסעדות בארץ ובעולם, תחום משלוחי האוכל זכה לשגשוג שלא היה כמותו: מסעדות שנכנסו למשבר עם מערך משלוחים עצמאי ופעיל הצליחו לשרוד את התקופה המאתגרת, ואלה שלא - נאלצו להקים מערך משלוחים או שנעזרו בשירותיהן של חברות משלוחים שונות - וולט, משלוחה, תן ביס - תוך שהם משלמים אחוז מסויים, לא מבוטל בכלל, לחברת השליחות.
דבר אחד היה ברור, כבר אז, לכל מסעדן: בשביל לשרוד את השנה הראשונה של הקורונה ואת הסגרים שבאו במהלכה, מסעדות חייבות להתחיל לארוז אוכל בקופסאות. גם אם בתחילת 2020 עדיין לא היה ברור מה יהיו הרגלי הצריכה החדשים של הקהל בתום הסגרים, ואיך ישפיע משבר הקורונה על תדירות ההגעה למסעדות ועל האופן שבו אנשים יצרכו קולינריה, היה ברור לכל שדברים עומדים להשתנות, ושצריכה של אוכל במשלוח הביתה עתידה להתחזק ולגדול.
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה -  משלוחים
אילוסטרציה -  משלוחים
זה נוח, זה קל וזה מהיר: משלוחים
(צילום: shutterstock)


וזה אכן קרה: המציאות הכתיבה את חיזוק המגמה של משלוחי אוכל הביתה, וגם ב-2021 המשכנו להזמין אוכל, גם בשעה כשכל המסעדות כבר נפתחו להושבה. עכשיו כמעט ואין מסעדה חדשה שנפתחת שלא מבינה שהיא חייבת להשקיע באותה נשימה שבה היא משקיעה בחלל המסעדה, גם באוכל שמגיע הביתה ללקוחות - אם זה אריזות ממותגות או מנות ייעודיות למשלוחים. מגמת הזמנות האוכל הביתה לא רק שלא פחתה, אלא הגיעה השנה גם לשיאים חדשים.
"עד הסגר הראשון לא היו לנו משלוחים במגזינו למעט בקונדיטוריה", מספר טל שטרן, מבעלי קבוצת מגזינו הכוללת גם את רשת טוני וספה, טקאריה וזוזוברה, "ביום השני לסגר הראשון התחלנו לעבוד עם וולט, ובמהלך הקורונה עשינו משלוחים במשך תקופה ארוכה".
ועם פתיחת המסעדות עדיין יש עלייה בדרישה למשלוחים? "חד משמעית יש התחזקות בתחום המשלוחים, ויש גם עלייה בתקופה האחרונה, אין שאלה בכלל. העלייה הזאת היא עלייה דרמטית וזה משנה את השוק. אני חושב שהסיבה לזה היא שפשוט אנשים התרגלו לשבת בבית במשך שנה, ללחוץ על כפתור ולהזמין אוכל הביתה. זה זמין, זה קל וזה מיידי, וההרגל הזה נשאר איתנו. אני בעצמי הפכתי להיות מכור למשלוחים הביתה".

גלידה עד הבית

חברת המשלוחים "תן ביס" מפרסמת את רשימת המנות המבוקשות ביותר להזמנות במהלך השנה האחרונה: המבורגר עם צ'יפס, פיצה מרגריטה וגלידה בטעם בייגלה - אלה היו המנות שהוזמנו הכי הרבה במהלך 2021 בקרב ישראלים. על אף פתיחת המשק והמסעדות, ישראלים רבים ממשיכים להזמין משלוחי אוכל הביתה ומספר המשלוחים עלה השנה בצורה משמעותית, כך נמסר מהחברה.
3 צפייה בגלריה
גלידת שטפן
גלידת שטפן
גלידה בייגלה מככבת
(צילום: אנטולי מיכאלו)
נתוני ההזמנות מראים כי המנות המבוקשות ביותר בשעות הצהריים שונות מעט מהמנות הפופלאריות בערב: בעוד שבצהריים המנות הכי מוזמנות הן סלט - שנמצא במקום הראשון, ואחריו שניצל והמבורגר וצ'יפס, בערב המנות הכי מוזמנות הן המבורגר או צ'יזבורגר וצ'יפס במקום הראשון, גלידה במקום השני, מוקפץ במקום השלישי ופיצה מרגריטה במקום הרביעי.
אבל עם כל הכבוד להמבורגר ופיצה, המוצר שעשה את הקפיצה המשמעותית ביותר בהזמנות היה ללא ספק - גלידה. המוצר הזה, שעד לפני פרוץ הקורונה אף אחד לא האמין שהוא יכול להגיע הביתה בלחיצת כפתור בסמארט פון, עשה כניסה מרשימה ביותר. מ"תן ביס" מוסרים כי טעמי הגלידה האהובים ביותר השנה היו בייגלה, שוקולד חלב, קינדר בואנו וקרמל מלוח.
טרנדים נוספים שהראו מגמת עלייה בביקוש בשנה האחרונה, הם קערות הפוקי למיניהן ועוף מטוגן, אשר הזמנותיהם קפצו במאות אחוזים. בלט במיוחד השנה גם טרנד הטבעונות שבא לידי ביטוי בעלייה של כעשרה אחוזים. המנות המובילות בקטגוריה זו הן: אטריות סובה, כריך מקושקשת טופו ושווארמה כרובית.

ובינתיים באירופה

מתנתונים שנמסרו מחברת "תן ביס" עולה כי באירופה המצב די דומה: בגרמניה משלוחי ההמבורגר הצליחו לנצח כל משלוח אחר, ובאיטליה ובשוויץ זאת דווקא הפיצה שמככבת.
חברת Just Eat Takeaway ההולנדית מוסרת כי בגרמניה המנות הכי אהובות היו צ'יזבורגר, באטר צ'יקן ופיצה - כשפיצה סלמי ופיצה מרגריטה היו המבוקשות ביותר. בצרפת, כיכבו בהזמנות השנה הטאקוס, ואחריהם באטר צ'יקן, המבורגר ונאגטס. באיטליה, באופן לא מפתיע, שומרים על עקביות וגם כאן מוסרים כי פיצה דיאבלו ופיצה מרגריטה מככבות בשני המקומות הראשונים במערך ההזמנות של החברה. מיד אחרי הפיצה נמצאים באיטליה הספרינג רול והסופלי - חטיף איטלקי מטוגן שמצופה בפירורי לחם וממולא בכדור אורז, שמגיע עם רוטב עגבניות וגבינת מוצרלה.
3 צפייה בגלריה
Otto
Otto
פיצה מככבת במשלוחים באיטליה - אבל לא רק שם
(צילום: גיל אבירם)
בהולנד המנות המוזמנות ביותר השנה היו מנות מוקפצות למיניהן, פיצה מרגריטה, והקפסלון המקומי - מנת צ'יפס עם בשר, גבינת גאודה וירקות. במקום הרביעי בהולנד מככבת מנה של צלעות חזיר. המנה המבוקשת ביותר השנה בשוויץ הייתה פיצה מרגריטה ומיד אחריה המבורגר - גם המבורגר קלאסי וגם צ'יזבורגר וצ'יפס. לעומת זאת, בראש הטבלה בפולין נמצאים הבאטר צ'יקן, צלעות חזיר, עוף קראנצ'י ועוף ויטנאמי.
ויש גם הפתעה לצמחונים ולטבעונים: אם עד לא מזמן ישראל הייתה מובילה וחלוצת דרך בעולם הטבעונות והצמחונות, השנה, בדומה לישראל, גם באירופה ניכר גידול בביקוש למנות צמחוניות וטבעוניות, וחברות המשלוחים מדווחות על גידול דרסטי שמסתכם בעשרות אחוזים של משלוחים מן הצומח, בהשוואה לשנה החולפת.