דור הולך ונעלם: עזרא שרפלר, מי שהקים את מסעדת עזורה בשוק מחנה יהודה בירושלים ומי שהיה אחת מהדמויות הבולטות והמוכרות בשוק, הלך הלילה לעולמו. שרפלר, שהיה בן 90 במותו, פתח את מסעדת "עזורה" בירושלים בתחילת שנות ה-50 של המאה הקודמת. עם השנים המסעדה גדלה, עברה מקום וגם פתחה מסעדה נוספת בשוק. לפני כשבע שנים פתח הבן הצעיר של שרפלר סניף של מסעדת עזורה בתל אביב, המנוהל היום על ידי שניים מבניו. אלרן שרפלר מחזיק היום במסעדת "אבן עזרא" בתל אביב, הנקראת על שם אבא שלו.
4 צפייה בגלריה
אלרן שרפלר ועזרא שרפלר, עזורה
אלרן שרפלר ועזרא שרפלר, עזורה
עזרא שפלר (משמאל) ובנו הצעיר אלרן, עזורה
(צילום: ענר גרין)
עזרא שרפלר נולד בשנת 1933 בדיארבקיר בטורקיה, ונפטר בירושלים. הוא היה אחד מהאבות המייסדים של המטבח הירושלמי, שמבוסס בין היתר על האוכל של דרום מזרח טורקיה. המיקום שלה בשוק העיראקי במחנה יהודה, קיבץ אליה לאורך השנים ערב רב של סועדים - מעובדי ניקיון של העירייה ועד פוליטיקאים בכירים. יוסי בנאי התפייט בשירו "עזורה" על המסעדה ועל הסירים שעד היום מתבשלים על פתיליה.
אבל עזורה לא הייתה המסעדה הראשונה של שרפלר: בשנות העשרה לחייו הוא הקים יחד עם רחמו את מסעדת רחמו בשוק. רחמו תפעל אז קיוסק קטן ליד תחנת המוניות והיה מוכר חביתה וקפה. אחרי מספר שנים רחמו החליט להפוך את הקיוסק למסעדה אבל הוא לא ידע לבשל, אז שרפלר הגיע לעבוד במטבח, כשהוא בן 17 בלבד. מקורבים מספרים כי ברגע ששרפלר רצה לפתוח מסעדה משלו באותו השוק, הוא ביקש קודם לכן את ברכתו של רחמו, ורק אחר כך פתח את מסעדת עזורה.
4 צפייה בגלריה
עזורה, שוק מחנה יהודה בירושלים
עזורה, שוק מחנה יהודה בירושלים
עזורה, שוק מחנה יהודה בירושלים
(צילום: תיקי גולן)
בראיון שפורסם ב-ynet לפני כשבועיים, אמר אלרן שרפלר - הבן הצעיר שלו ומי שפתח את מסעדת "אבן עזרא" בדרום תל אביב: "כל מה שאני יודע, למדתי מאבא שלי. עוד כשהייתי נער הייתי קם כל יום בשעה ארבע לפנות בבוקר, ואבא ממש היה מושך אותי מהגרון לשוק. היינו מבשלים יחד את כל האוכל, ובסוף היום היינו עורכים קניות ליום שלמחרת, וחוזר חלילה. אבא היה הלקוח הראשון, פתחתי במיוחד בשבילו. רציתי לפתוח כבר, כי הוא היה במצב בריאותי לא משהו הוא כבר בן 90, יש לו דמנציה והוא לא כל כך איתנו. הוא לא היה במצב לזהות מה טוב ומה לא טוב ולתת לי הערות על האוכל כמו שהיה נותן לי במשך 30 שנה. כשאבא שלי התחיל לבשל אפשר היה לספור על כף יד אחת את המסעדות שהיו בירושלים. השפים הכי גדולים היו באים ואוכלים את מנת הזנב שור שלו עם העצם, ורק הרבה שנים אחר כך לקחו זנב והכניסו אותו לרביולי".
4 צפייה בגלריה
עזרא שרפלר במטבח של עזורה
עזרא שרפלר במטבח של עזורה
עזרא שרפלר במטבח של עזורה
(צילום: רפרם חדד)
השף הירושלמי רפי כהן, חבר קרוב של המשפחה, ספד לו: "עזרא היה אדם טוב עם לב זהב, והוא היה אחד מחלוצי האוכל הירושלמי בארץ. הוא תמיד היה עומד על הסירים, כל יום משעה ארבע לפנות בוקר, הוא היה מכין הכל ומוזג ללקוחות, עבד מאוד קשה והשאיר לילדים שלו מורשת גדולה וגם לכל מדינת ישראל".
ההלוויה של עזרא שרפלר תתקיים היום (ד') בירושלים.
4 צפייה בגלריה
שירו של יוסי בנאי על מסעדת עזורה
שירו של יוסי בנאי על מסעדת עזורה
שירו של יוסי בנאי על מסעדת עזורה