אחת השאלות הכי בוערות בסצנה הקולינרית בארץ היא למה אנחנו לא רואים משאיות אוכל שנעות ברחבי הערים בארץ ממקום למקום, כפי שנהוג בערים מרכזיות אחרות בעולם, ומוכרות אוכל שאותו מכינים במקום. ולא, אנחנו לא מתכוונים לטרנד הפוד טראקס שפקד אותנו בשנתיים האחרונות, במסגרתו העמידו דוכני אוכל נייחים, המעוצבים כמשאיות וינטאז', בירידים ופסטיבלים - כאן אנחנו מדברים על רוכלות לשמה - משאית אוכל שמוכרת אוכל בדומה למה שעושה אוטו גלידה.
השבוע, בצעד אמיץ ופורץ דרך, התירה עיריית ירושלים לשתי משאיות אוכל לפעול בכמה מקומות מרכזיים בעיר. המשאיות, האחת של רשת ההמבורגרים אגאדיר והשנייה של קייטרינג הגבינות הירושלמי גבינאז', ינועו בעיר בימים ראשון-חמישי בין השעות 24:00-12:00, ולשתיהן כשרות מלאה.
3 צפייה בגלריה
פודטראק אגאדיר
פודטראק אגאדיר
משאית האוכל של אגאדיר
(צילום: יח"צ )
"העירייה הוציאה קול קורא וניגשנו למכרז יחד עם עוד יזמים, השבוע התקבל ההיתר אחרי מסע ארוך", מספר איתן טרבלוס, הבעלים של רשת אגאדיר. המשאית של אגאדיר נבנתה למעשה הרבה לפני הקורונה, ושימשה את הרשת עד היום בפסטיבלים וירידים שונים ברחבי הארץ. המשאית נבנתה ושופצה ברוח ג'יפ GMC, והיא משאית סולארית שהבישול בה מתבצע על גז. בחלל הקטן של המשאית אפשר להכין עד 250 המבורגרים בשעה אחת. "זו פעם ראשונה שנותנים היתר לדבר כזה בארץ - משאית שגם נוסעת, גם מייצרת אוכל במקום וגם מוכרת. ירושלים אחרי טראומה מהקורונה, אחרי שנסגרו בה שכונות שלמות, ואנחנו מקווים שהדבר הזה יחזיר את האנשים לבלות ולאכול".
אתה שוקל לפנות לעיריות נוספות בבקשה לקבל היתר לנוע ברחבי העיר עם המשאית?
"בהחלט כן. בחודשים האחרונים היה ניסיון להפעיל את זה גם ברעננה וגם בבת ים, אבל בעלי העסקים בעיר התלוננו והפסקנו. אנחנו לא רוצים להפריע לאף אחד. אחרי שבעלי עסקים התלוננו בבת ים התקפלנו משם, וכך גם ברעננה - עמדנו במרכז מסחרי פרטי ואחרי כמה ימים זה הפריע לבעלי העסקים".
אנחנו צפויים למצוא בקרוב משאיות אוכל נוספות משוטטות בערים?
"אני משער שכן, למעט תל אביב כי ראש העיר, רון חולדאי, נגד זה כי תל אביב רוויה בעסקים. יפה שירושלים הרימה את הכפפה ובדקה אותנו כמה פעמים עד שקיבלנו את ההיתר. כאשר בוחנים את הרעיון בצורה מקצועית אז באמת עולה השאלה - למה לא? זה הכרחי במיוחד בתקופה של אחרי קורונה".
המשאיות יעמדו בשלב ראשון בשני מקומות בעיר - באזור ההי טק בהר החוצבים ובכיכר ספרא במרכז העיר, על רחוב יפו בסמוך לבניין העירייה. האישור שקיבלו שתי המשאיות - של אגאדיר ושל גבינאז' - הוא לחצי שנה בלבד, ומעיריית ירושלים נמסר כי בסוף השנה העירייה תשקול האם להאריך את המיזם.
3 צפייה בגלריה
פודטראק אגאדיר
פודטראק אגאדיר
יותר זול מלהקים מסעדה קטנה
(צילום: יח"צ )

התו הסגול תחת כיפת השמים

ברחבי ניו יורק ובמרכזי ערים נוספות בעולם, נפוצה, כאמור, תרבות משאיות האוכל ברחובות. שם, כל אחת מהמשאיות מציעה עולם קולינארי מקומי שלם - מנקניקיה לוהטת והמבורגר דרך פיצה ושווארמה עסיסית - ועד לפוד טראק שקשוקה במנהטן.
כל הטוב הזה לא קרה עד כה בישראל, בעיקר בשל הבירוקרטיה שמערימה קשיים עצומים על יזמים המעוניינים לפתוח דוכני אוכל על גלגלים ווסירוב הרשויות המקומיות לאפשר תנועה של משאיות כאלה ברחבי העיר - גם בשל שיקולים תברואתיים שונים וגם בשל רצונן של הרשויות שלא לפגוע בבעלי העסקים שבתחומן.
3 צפייה בגלריה
מתי בערים נוספות בארץ?
מתי בערים נוספות בארץ?
מתי בערים נוספות בארץ?
(צילום: shutterstock)
אם צמיחתן של משאיות האוכל בניו יורק נבעה גם כתוצאה מהמשבר הכלכלי הגדול של ארצות הברית בשנת 2008, הרי הקורונה היא סמן ימני למה שיכול לקרות גם כאן. אם עלות הקמה של מסעדה בינונית נעה בין 3-6 מיליון שקל, האפשרות לבניית פוד טראק מאפשרת ליזמים ולשפים עם תקציב צנוע בהרבה, להתפרנס בתחום האוכל.
חשוב לציין כי למעלה מ-40 שנה אף רשות מוניציפלית בארץ לא אישרה למשאיות אוכל לפעול בתחומה, והנושא גם הגיע עד לבג"צ, כשמסעדן בשם ליאור בן עדי פנה לעיריית תל אביב בבקשה להעמיד משאית אוכל בעיר, והעירייה סרבה.
לפני כשנה אישרה עיריית רמת גן להציב סמוך לכיכר אורדע בעיר שתי משאיות אוכל של השף גיא פרץ, אך המשאיות היו משאיות נייחות (דוכני אוכל מעוצבים), שלא נסעו ברחבי העיר, והפרויקט נמשך רק שלושה חודשים.
"פרויקט משאיות האוכל קודם לאור המשבר שפקד את ענף בתי האוכל בעיר בשל מגפת הקורונה", מסרה בתגובה עיריית ירושלים, "ומטרת הפרויקט כפולה - הן לסייע לבתי אוכל ירושלמים ולאפשר להם הכנסות נוספות ממיקום נוסף, והן לאפשר חזרה של הציבור לשוטטות במרחב הציבורי במגבלות התו הסגול תחת כיפת השמיים. יצוין כי מדובר בפרויקט ייחודי וחדשני של רוכלות מודרנית ושונה מהעבר, אשר שמה את העסקים הירושלמים במרכז, ומטרתה לקדם את העסקים הירושלמים ולהחיות את המרחב הציבורי והפארקים. בסיום התקופה אנו נבחן את הפרויקט ונחליט לגבי העתיד".