בקומה השנייה של שוק נמל תל אביב, היכן שעד משבר הקורונה פעלה המסעדה הוותיקה "קיטשן מרקט", יפתח בעוד כשבועיים השף ענר בן רפאל מסעדה חדשה בשם "תריסר".
תריסר מגיעה אחרי כמה הרפתקאות קולינריות של בן רפאל, שלא צלחו - האחרונה הייתה מסעדת "אלטר" ברמת השרון, שנסגרה אחרי פחות משנה מהיום שקמה. קדמו לה מסעדת איגרא במשק שהוא פתח במשק מלמד בכפר הנגיד, איגרא רמא בתל אביב שנסגרה בקורונה וגם מסעדת מונאר שלא שרדה הרבה.
אבל לתריסר מגיע בן רפאל (נשוי + 3, גר בתל אביב) כשהוא זוכר בדיוק מה הוא פתח ומה הוא סגר. נראה שהוא מגיע בוגר יותר, בשל יותר וחדור מטרה - להצליח הפעם. בפוסט שפירסם בחשבון האינסטגרם שלו על הפתיחה ההולכת ומתקרבת, הוא כתב: "בשנים האחרונות הענקתי לעצמי את התואר המפוקפק סוגר המסעדות הטוב בישראל, אבל אני גאה בכל אחת ואחת מהן, ואני גאה להיות סך כל כישלונותיי".
הערב (ג') בן רפאל גם יככב בסדרה חדשה "ארוחה של החיים" בכאן 11 (בשעה 20:00).
2 צפייה בגלריה
ענר בן רפאל
ענר בן רפאל
"זה מקצוע שבוחר אותך". ענר בן רפאל
(צילום: באדיבות כאן)
"חיים לא קלים יש לנו", סיפר השבוע בן רפאל לשרון כידון וישי שנרב בתוכנית ברדיו ynet, "כשיש סרוויס עד מאוחר בלילה ישנים מעט, מתחילים מוקדם ומסיימים מאוחר. אבל אני ישן טוב, זו תכונה טובה שיש לי. לא משנה מה קורה, אני ישן טוב".
המסעדה החדשה שלך בנמל תל אביב תיקרא תריסר, והייתה לך גם את אלטר, איך אתה בוחר את השמות? "האמת היא שזה כל פעם מגיע ממקום אחר, אבל יש קו מנחה. הבישול שלי סובב סביב מקומיות, אז גם השמות של המקומות מתחילים תמיד מהשפה העברית. אני מחפש מילים שהן לא 'כבדות' אבל כאלה שכן יש להן משקל, מילים עתיקות".
יש משא כלכלי כבד בהקמת מסעדה חדשה ומתח וחווית אכזבות. איך לוקחים שוב החלטה כזו לפתוח מקום? "אני תמיד אומר שזה מקצוע שבוחר אותך. אני חייב שתהיה לי מסעדה, זה משהו שאני פשוט לא יכול שלא. זה יותר העניין מאשר רוצה או לא רוצה".
2 צפייה בגלריה
ענר בן רפאל
ענר בן רפאל
(צילום: באדיבות כאן)
עכשיו יש לך תוכנית אירוח קולנירית חדשה בכאן11, זה בטח קצת יותר בטוח מהמתח בפתיחת מסעדה. "על בטוח. יש פה קונספט נורא מעניין שכתב רן תלם, ובעצם אני מבשל בפעם הראשונה סיפורים, אבל הסיפורים הם סביב פארם טו טייבל, נוז טו טייל (שימוש בכל חלקי הבקר או הצאן) וכל מיני מגמות כאלו ואחרות. ופתאום אני מבשל סיפורים של אנשים, מזקק רגעים בחיים כמו פרידות קשות, סיפורי עלייה לארץ".
קראתי שיש לך אורחים כמו אקי אבני, סאבלימינל, יבגניה דודינה, אבל מעניינת אותי האורחת איילת שקד, איך לקחת את הסיפור האישי שלה לתוך מתכון? "זה נורא קשה לעשות שיפט ולבשל רגעים ורגשות וסיפורים. יש מנה על הרגע הזה שהיא הופכת להיות שרת המשפטים הצעירה ביותר בתולדותיה הקצרים של ישראל. הבנתי שזה רגע חשוב, ישבנו הצוות ואני ניסינו לחשוב מה מגדיר את הרגע הזה. אז שם הגענו למילה בוסר, שזה החוט שממנו משכנו את כל הפרק איתה".
לא תיתן לנו את המתכון? "אין מתכונים בתוכנית, זה מנות שנתפרות למידותיהם של האורחים והמתכונים די מסובכים. זה התפלצפות על רגעים וניסיון לתת מחשבה שמייצגת את הרגע הזה וממנו להתחיל לחשוב על המנה".