המעדניות היהודיות המזרח-אירופאיות בניו יורק החלו בכלל כדוכנים ניידים על רחובות המובלעות היהודיות העירוניות, ומכרו בעיקר קניש, בייגל ונקניקיות. אחרי שבעלי המעדניות האלה הבינו שהרבה אנשים רוצים גם אוכל חם, לאט לאט העסקים האלה התפתחו לחנויות קטנות ולמכולות שמכרו אוכל יהודי מזרח אירופאי כשר ומתועש.
2 צפייה בגלריה
מעדניות יהודיות ארצות הברית
מעדניות יהודיות ארצות הברית
המעדנייה של כץ: הדלי הכי מוכר בניו יורק
כבר כתבנו כאן על מותו של הדלי היהודי: המעדניות הולכות ונעלמות מהנוף האמריקאי, ולכן דווקא עכשיו כדאי יותר מתמיד להבטיח ביס - אולי אחרון - בפלא. כדי לעזור לכם לנווט במסע הקולינרי הזה בעיר, הנה 13 המעדניות היהודיות הטובות ביותר היום בניו יורק, בירת הדלי.
ביקור בדלי יהודי מסורתי בניו יורק ישאיר כמעט כל ישראלי ממוצע פעור פה, ולא דווקא מרעב. קניש, בבקה, שמאלץ, ביאלי, פירוגי, כריך רובן חם - אם המטבח הישראלי הוא "סיר היתוך", איך זה שנמנע מאיתנו בארץ כל הטוב הזה? המטבח הישראלי נצבע לאורך השנים בצבעים חד-גוניים, עד שהאוכל האשכנזי המופלא הזה כמעט ונעלם בתרבות הים-תיכונית המחוספסת שלנו. אבל האמת העגומה היא שהמצב הזה לא ייחודי רק לישראל. בכל העולם - אפילו במעוזים היהודים ביותר של ניו יורק - תרבות ה"ג'ויש דלי" הולכת ונעלמת.
2 צפייה בגלריה
כריך בריסקט: לרוב הפורמט הוא אוכל כשר
כריך בריסקט: לרוב הפורמט הוא אוכל כשר
כריך בריסקט: לרוב הפורמט הוא אוכל כשר
(צילום: ירון ברנר)
הסנדוויצ'ים הענקיים והדקדנטיים שאנחנו מכירים היום - ולראייה בהמשך, סנדוויץ' ב-218 שקלים - רחוקים מאוד ממה שהגישו המעדניות האלה בתחילת הדרך. המעדנייה היהודית המקורית מכרה רק בשרים כבושים ומבושלים, והמכולות עצמן מכרו דגים ומוצרי חלב תוך הקפדה על עקרונות הכשרות. היום, למרות שמעדניות רבות עדיין מגישות אוכל כשר בלבד, רובן אימצו את הגישה היהודית המודרנית של ארצות הברית, והן מגישות גם כריכי בשר מהבילים עם גבינה שוויצרית מותכת, רחמנא ליצלן.

מקום 1: Katz's Deli

אין מנוס מהבחירה הזאת. אבן יסוד בתרבות היהודית של ניו יורק, עוד הרבה לפני הסצנה המפורסמת מ"כשהארי פגש את סאלי". על אף השירות העצבני הנודע של הצוות, והמחיר המופרך של סנדוויץ' רובן (26.95 דולרים, כמעט 100 שקלים).
הטענה החוזרת ונשנית כאן היא שכל שקל שווה, כי אף אחד לא עושה פסטרמה כמו של כץ. וגם השירות קצר הרוח די מובן בהתחשב בכמויות הרי הבשר שיוצאות מהמטבח מדי יום. כמעט בכל אחר הצהריים נתון הצומת שכץ הפכה לבית מאז 1917 מלאה באנשים רעבים שהגיעו לטעום מהבשר הטוב ביותר שיש לתפוח הגדול להציע.
הקורנביף והפסטרמה של כץ מעושנים עד חודש לפני ההגשה ללקוחות והתהליך הארוך הזה מבטיח שהבשר ישמור על טעם מקסימלי. זה ניכר בכל ביס. תשאלו את סאלי.
205 E Houston St

מקום 2: Russ and Daughters

ניו יורק בלי ראס ובנותיו משולה לתל אביב בלי שיפודיית ג'סמינו - תרחיש בלהות שאנחנו לא מעוניינים להיכנס אליו, תודה. הלואר איסט סייד של מנהטן היה מרכז החיים היהודיים בניו יורק בתחילת המאה ה-20, כאשר ג'ואל ראס פתח את המעדנייה המצויינת שלו שהפכה למפורסמת ביותר בשכונה.
למרות שהיה נפוץ אז בקרב עסקים בניהול משפחתי להוסיף "ובניו" בסוף שם העסק, לג'ואל ראס היו רק בנות, וכך Rass & Daughters עשה היסטוריה כעסק הראשון בארה"ב שהוסיף את "ובנותיו" לשם.
אבל הסיבה שהוא הגיע למקום השני ברשימה שלנו היא כמובן לא בגלל השם שלו. למרות שפופולריות לא תמיד מעידה על איכות, התור הארוך שתמצאו מחוץ למקום ברוב הבקרים הוא עדות למסירות משפחתית בת ארבעה דורות שהשקיעו את כל כולן בניהול אחד המוסדות הטעימים ביותר בניו יורק, שהיום הפך ממש חלק מהמרקם העירוני שלה.
תושבי ברוקלין מכורים לכריכי הבייגל ה-to go שלוקחים על הדרך, הדגים המעושנים ושאר המעדנים היהודיים כבר עשרות שנים, ובית הקפה של המעדנייה, שנפתח ב-2014 במרחק של כמה רחובות משם, מגיש ארוחות ישיבה לסועדים שרוצים חוויה רשמית יותר.
179 E Houston St/127 Orchard St/141 Flushing Ave Building 77, Brooklyn ובקרוב ייפתח גם סניף רביעי בהדסון יארדס.

מקום 3: Barney Greengrass

יהודי גרמניה התחילו לנהור לשכונת האפר ווסט סייד של מנהטן בתחילת המאה ה-20, ובארני גרינגראס, שנפתחה ב-1908 סיפקה להם כל מה שהיו צריכים, כמו גם היום - יחד עם אלפי תיירים שעושים לכאן עלייה לרגל.
השף המנוח אנתוני בורדיין אמר שכאן מוגשת "ארוחת הבוקר הטובה ביותר ביקום", ואנחנו לא לגמרי חולקים עליו. המייסד בארני גרינגראס נודע כ"מלך החדקן" על שם נתחי הדג האיכותי שנמכרים במעדניה, ולמרות שהחדקן באמת טעים, יש כאן עוד הרבה אפשרויות אחרות מוצלחות כמו גרבלקס, דג פחם (סייבל), סלמון נובה סקוטיה, דג לבן והרינג קצוץ.
גם לקרניבורים צפויה כאן חגיגה לחיך, עם כל המנות היהודיות האהובות שיזרמו לשולחן: פסטרמה, קורנביף, לשון בקר, כבד עוף מעולה ועוד. ואם כבר השקעתם (זמן, ולא מעט כסף) והגעתם לארוחת בוקר - אל תפספסו את כריך הביצה, החדקן והסלמון המעושן (ותעצמו עיניים כשיגיע החשבון על סך 78 שקלים).
541 Amsterdam Ave

מקום 4: 2nd Ave Deli

כאן בפסגות מלאכת הרכבת הרשימה נהיית כבר ממש קשה. אבל מעדניית השדרה השנייה, שקרויה על שם המיקום המיתולוגי שלה בעבר - בלב "הברודווי היהודי" שנודע בגלל ריכוז התיאטראות היידיש ומוסדות התרבות שהיו בו בעבר - היא לא פחות ממוסד תרבות. כשהמייסד, אייב ליבוול, הגיע לניו יורק הוא לא ידע מילה באנגלית.
אחרי שעבד בכמה וכמה מעדניות יהודיות ברחבי העיר, הוא פתח בסופו של דבר את המעדניה שהפכה בין לילה לסיפור הצלחה בגלל תפריט מגוון של אוכל יהודי מסורתי וטעים. האחיינים של אייב פתחו את המסעדה במיקומה הנוכחי ברחוב 33 אחרי שהמעדנייה המקורית נסגרה ב-2006, אבל הם דאגו לשמור על קסם העולם הישן שהפך את 2nd Ave Deli לאחת המעדנייה היהודית האותנטיות והטובות ביותר בניו יורק.
תגיעו לכאן בשעות הבוקר והצהריים ובוודאי תבחינו בקהל הלקוחות הותיק בשולחנות הקבועים מעלעלים בעיתון הניו יורק טיימס, פותרים סודוקו ומורידים שוטים של ליקר שוקולד, כאילו אין מחר. המאכלים שמככבים בתפריט ונעדו בעבר להשביע את רעבונם של עניי מזרח אירופה כמו רגל קרושה (P'tcha) וקישקע ממולא בקמח מצות, שמאלץ ובשר בקר - עולים כאן היום ביוקר (22 ו-16 דולרים בהתאמה) - אבל אפשר גם להיצמד לקלאסיקות כמו מרק קניידלך וכריך פסטרמה.
162 East 33rd Street / 1442 First Avenue

מקום 5: Ben's Kosher Delicatessen

המעדניה הכשרה של בן היא לא רק מעדנייה, זה ״מבצע בבקה״ שלם. עם שלושה מיקומים בלונג איילנד, אחד בקווינס, אחד במרכז מנהטן (שנמצא כרגע בשיפוצים לקראת איחוד עם מעדנייה יהודית כשרה אחרת, Mr. Broadway) ואחד בבוקה רטון, פלורידה - בן לקח את המסורת של המעדנייה היהודית הניו יורקית הרבה מעבר לגבולות העיר. זה עסק משפחתי, אביו פתח בתחילת שנות ה-70 מעדנייה ברחוב 72, שם עבד עד שהצליח לפתוח מעדנייה משלו בלונג איילנד, והשאר היסטוריה.
בן, שירש את העסק, כנראה מאמין גדול במיזוגים ורכישות, וקנה את "לו ג'י סיגל", מעדנייה ומסעדה יהודית במרכז מנהטן, שהיתה בעסקים מאז 1917 - מה שהפך את המקום המחודש שלו לאחת המעדניות הוותיקות ביותר בניו יורק. התפריט כאן באורך כתבי טולסטוי ומכיל כמעט כל מעדן יהודי שהיה קיים אי פעם, אבל יש כמה פריטים שבאמת אסור לפספס - למשל הגפילטע פיש ומנת לשון הבקר החמה של המעדנייה שהפכו אותה לשם דבר.
הסניף במרכז מנהטן נסגר לרגל פתיחה מחודשת. עד אז תאלצו להרחיק עד לסניף בקצה רובע קווינס 211-37 26th Avenue, Bayside או לסניף המקורי בלונג איילנד.

מקום 6: David's Brisket House

אין שום דבר מתחכם בבית הבריסקט של דיוויד בשכונת בדפורד-סטיבסנט של ברוקלין, וזו הסיבה שאנשים כל כך אוהבים אותו. תפריט המעדנייה מציעה את הקלאסיקות: פסטרמה, קורנביף, הודו, וכמובן בריסקט (חזה בקר) מושלם ונימוח. יש בתפריט גם מנות דיינר טיפוסיות כמו צ'יזבורגר, כריכי הודו וצ'יפס - ואהודה במיוחד היא מנת הצ'יפס דינמיט (Dynamite Fries), פצצה הורסת של פרוסות תפוחי אדמה עבות שמטוגנות על המקום ומזולפות ברוטב בריסקט וגבינת צ'דר.
לדיוויד יש היסטוריה מורכבת: במקור המקום הוקם כמעדנייה יהודית מהאסכולה הישנה, נקנה על ידי ג'מייקים ולאחר מכן על ידי מוסלמים תימנים, שמפעילים את המסעדה היום, מה שמסביר מדוע יש מרק חרירה בתפריט. וזה כל היופי בעיר הזאת, איפה עוד חוץ מבניו יורק תוכלו למצוא מעדנייה יהודית המנוהלת על ידי מוסלמים תימנים שמכינים כריך בריסקט בשכונה בעיקר אפרו-אמריקאית? הבית של דיוויד הוא תמצית כל הסיפור.
533 Nostrand Ave, Brooklyn

מקום 7: Shelsky's Of Brooklyn

אם אתם מגיעים לברוקלין, עצרו את כל התוכניות ולכו אל מקדש הדגים המעושן והבייגל הטרי ההיפסטרי הזה של שלסקי. הוא נפתח רק בשנת 2011, ולמרות שאולי אין לו היסטוריה ארוכה ומפוארת - הוא מפצה על זה עם מרכיבים איכותיים והתמסרות נאמנה לאמנות הכנת כריך הבייגל. הבעלים פיטר שלסקי הוא יליד העיר עם היסטוריה מרשימה של עבודה בכמה ממוסדות האוכל הנחשבים כאן. לדבריו הוא פתח את שלסקי כדי "להחיות מסורת ישנה שמעולם לא מתה באמת".
מבחר הדגים המעושנים שלו כולל את הסוגים המוכרים כמו סלמון מעושן והרינג כבוש אבל גם דגים מוכרים פחות, לחובבי הז'אנר. את כל אלה תוכלו לקבל בין שני חצאי בייגל דחוסים תוצרת בית שלסקי בעצמו, שנאפים מדי יום בסניף הסמוך בפארק סלופ.
אפשר למצוא כאן כמובן גם כבד קצוץ, לשון בקר, קורנביף, פסטרמה, ומנת הדגל - כריך גבינה קצוצה (chop cheese) - לחמניית אצבע כפרית עשויה על גריל עם בשר בקר טחון, בצל וגבינה מותכת, ומוגשת עם חסה, עגבניות ותבלינים. זאת הגרסה הניו יורקית - ובוא נודה על האמת, הפחות מוצלחת - לפילי צ'יז סטייק של פילדלפיה, שם משתמשים בנתחי סטייק בקר ולא בבשר טחון.
141 Court St, Brooklyn

מקום 8: Pastrami Queen

הפסטרמה כאן אכן מלכה. עצמו עיניים ודמיינו לעצמכם פרוסות עבות של פסטרמה מלוחה ושמנמנה שנעשו בעבודת יד, נופלות בזו אחר זו על פרוסת לחם שיפון טרי. החלום הזה הוא פחות או יותר מה שתקבלו באחד מהמקומות האהובים על תושבי ניו יורק כשזה נוגע לסנדוויץ' הפסטרמה האייקוני של ניו יורק.
המיקום הנוכחי של המלכה עבר לכאן ב-1998, אחרי 42 שנות פעילות בשכונת קיו גרדנס בקווינס, והתיאבון הבלתי נדלה של הניו יורקרים לסנדוויץ' הדקדנטי הזה הוביל גם לפתיחת מיקום שני, גדול ומרווח יותר מעברו השני של הפארק, באפר ווסט סייד.
ולא על הפסטרמה בלבד - יש כאן גם הרבה רוסטביף, לשון בקר כבושה, סלמי, כבד קצוץ ומגוון שלם של קנישים, כולל פטריות, כוסמת, תרד או קניש מטוגן. והמלכה הזאת כשרה לחלוטין אז אל תצפו לפגוש כאן צ'יזבורגר או כריך רובן.
1125 Lexington Ave # 2

מקום 9: Frankel's Delicatessen & Appetizing

קהל הלקוחות שעומד בתור לפרנקל׳ס בשכונת גרין פוינט בברוקלין הוא צעיר ונכון במיוחד. למרות שאולי אין למעדנייה את המורשת הנכבדת של כמה מהוותיקות ברשימה, פרנקל'ס נכנסה לרשימת הפנתאון כבר כשנפתחה ב-2016.
האחים פרנקל, שגדלו באפר ווסט סייד במנהטן, חלמו להביא לעיר טוויסט עכשווי למעדניה הקלאסית, וזה מורגש היטב כבר בכניסה למקום - עם עיצוב מודרני לקירות האריחים הלבנים הרגילים, הויטרינות המקררות ומנורות הזכוכית שתלויות מהתקרה.
והאוכל תואם את העיצוב - למשל, פרשנות יהודית לא הלכתית במיוחד לכריך ארוחת הבוקר האהובה על הניו יורקים: בייקון, ביצים וגבינה מותכת על פיסת חלה. לאלה שלא אוהבים שמשחקים להם בקלאסיקות מומלץ ללכת על "בייגל דג מעושן קלאסי" עם לקס מנובה סקוטיה, מעושן בכבישה קרה, גבינת שמנת, עגבניות, בצל וצלפים. שווה להחליף את הבייגל הקלאסי בבייגל מחיטה מלאה, ולו בשל מראה הפחם-שוקולד שיגרוף צפיות בסטורי.
631 Manhattan Ave, Brooklyn

מקום 10: Sarge’s Delicatessen & Diner

כבר למעלה מ-55 שנה המעדנייה הזאת מגישה למביני עניין מעדנים קלאסיים כמו כריך פסטרמה ובריסקט (חזה בקר). לאוהבי הדגים, בתפריט של סרג' יש אגף שלם המוקדש להרינג מיובא ועוד אחד לפלטות דגים מעושנים.
מנת סנדוויץ' מופרכת במיוחד היא "המפלצת": תמורת 59.95 דולר (כ-218 שקלים) תוכלו (לנסות) לנגוס בפלא הארכיטקטוני הזה שנערם בצורה אבסורדית על גבי שכבות של פסטרמה, קורנביף, רוסטביף, הודו טרי צלוי, סלמי, חסה ועגבניות מפלצתיות מזן Beefsteak.
חובה להשאיר מקום לתפריט הקינוחים המרשים, שכולל עוגות בבקה ועוגיות שחור-לבן מסורתיות, כמו גם פודינג, פשטידות, טארטים ותפוח עץ אפוי בתנור. המקום אהוד במיוחד על תיירים שמחפשים חוויה של דיינר ניו יורקי קלאסי עם מנורות הטיפאני המרהיבות שמשתלשלות מהקיר וספות הקיר המרופדות. העיצוב כאן השתנה מעט מאוד מאז נפתחה המסעדה לקהל הרחב ב-1964.
548 3rd Ave

מקום 11: Gottlieb's Restaurant

אצל גוטליב בטוח לא תמצאו גבינה בכריך הרוסטביף שלכם, ולא שום דבר אחר שאינו כשר לצורך העניין. "המסעדה של גוטליב" ממוקמת בדרום שכונת וויליאמסבורג בברוקלין, אזור עם אחת האוכלוסיות הצפופות ביותר של חרדים בניו יורק, ובהתאם פונה לקהל היעד המקומי אבל גם לכל מיני גויים סקרנים שרוצים את הגרסה האותנטית למנות המוכרות ביותר של המטבח היהודי.
המסעדה היא עסק משפחתי שעבר בירושה מזה שלושה דורות מאז שנפתחה לראשונה ב-1962 על ידי זולטן גוטליב, ניצול שואה הונגרי. ההגעה לכאן היא כמו מסע אחורה במנהרת הזמן: במרחק הליכה מהמסעדות המפונפנות של מייקל סולומונוב, באזור שהפך שם נרדף להתחדשות עירונית.
אבל כאן אצל גוטליב לא הרבה השתנה במשך 50 השנים האחרונות - הם עדיין מגישים כאן את אותם מאכלים יהודיים, וגם מנות ותיקות מהמטבח ההונגרי כמו גולאש בקר ומרק דובדבנים - לצד כמה תוספת חדשה ומפתיעה לתפריט, שלא לומר תלושה - מנת לו מיין נודלס עוף. יש בתפריט גם לא פחות משישה סוגים שונים של קוגל נודלס, כולל ירושלמי קלאסי, בטטה ומלח-פלפל.
352 Roebling St #6240, Brooklyn

מקום 12: PJ Bernstein

התפריט המגילתי של פי.ג'יי. ברנשטיין באפר איסט סייד במנהטן מכיל את כל מה שרק אפשר לבקש ממעדנייה יהודית. המסעדה שהוקמה ב-1965 מגישה מאכלים מזרח אירופאים כמו פירוגי (כיסוני בצק ממולאים, הגרסה האשכנזית לדמפלינג) ובלינצ'ס, לצד מעדניה יהודית מסורתית עם גפילטע פיש תוצרת בית ולטקס עם שמנת חמוצה ורסק תפוחים.
מנה מומלצת במיוחד כאן היא "מצה בריי", (מצה מרוסקת שמתרככת לזמן קצר במים או בחלב ולאחר מכן מתחברת עם ביצים וחלב ומקושקשת במחבת או מטוגנת כמו פנקייק. מי שגדל על הגרסה הקלאסית של המנה ימצא את הגרסה הזאת אמריקאית - כלומר מתוקה - במיוחד. תוצר כלאיים בין פסח לבית הפנקייק.
1215 3rd Ave, New York

מקום 13: Mile End Delicatessen

המעדנייה הקרויה על שם השכונה היהודית בעבר "מייל אנד" שבמונטריאול נותנת פייט לבייגל הניו יורקי בעזרת הבייגלים הקנדים המתקתקים שלה, שמזכירים קצת בייגלה ירושלמי בגרסה דחוסה יותר. אפשר להכניס אליו את התוספות היהודיות הקלאסיות כמו סלמון מעושן, חזה בקר (בריסקט) או סלט דגים (Whitefish Salad - גרסה משודרגת לסלט טונה).
אם יהיה לכם בכלל מקום לשבת במעדנייה האלגנטית הקטנטנה הזאת שיש בה ניחוח צרפתי-קנדי, תוכלו להזמין כמה מנות יצירתיות על התפר שבין ארצות הברית, ישראל וקנדה כמו נגיסי "משה בתיבה" בזיגוג סירופ מייפל (כאן הם נקראים Hoty Dog in Blankets), סלט ״Jew-lius Caesar" (פרפרזה על חביב היהודים, יוליוס קיסר), מרק קניידלך וגם ״שניצל-פוטין״ (המאכל הקנדי, לא הדיקטטור) עם זעתר או רוטב JewBQ (רוטב שטוב לברבקיו יהודי). לא נגענו.
המעדנייה אגב נחשבת לאחד המקומות הטובים ביותר לפוטין באמריקה, ומגישה לא פחות משישה סוגים של תלולית הצ'יפס הזאת שמכוסה ברוטב ובכל טוב.
97 Hoyt St, Brooklyn