צרפת תהפוך למדינת האיחוד האירופי הראשונה שתאסור על שימוש במילים כמו "סטייק, "נקניק" או "המבורגר" לתיאור אוכל מהצומח, כך על פי צו רשמי שפורסם בשבוע שעבר במדינה, על מנת למנוע בלבול לגבי מוצרי הבשר האלטרנטיביים. האיסור, אשר הוחלט לגביו כבר ב-2020, ייכנס לתוקף באוקטובר הקרוב וחברות המזון הצרפתיות ייאלצו בקרוב למצוא שמות חדשים למוצרי הבשר האלטרנטיביים, בלי להשתמש במילים הלקוחות מעולם החי.
3 צפייה בגלריה
תחליפי בשר המבורגר מהצומח
תחליפי בשר המבורגר מהצומח
עכשיו בצרפת צריכים למצוא שם אחר. המבורגר מהצומח
(צילום: Shutterstock)
צרפת היא יצרנית בשר הבקר הגדולה ביותר באיחוד האירופי והשביעית בגודלה בעולם. "לא ניתן יהיה להשתמש בטרמינולוגיה המזוהה באופן מסורתי עם בשר ודגים עבור מוצרים שאינם לקוחים מעולם החי, ושאינם ניתנים להשוואה עם מוצרים מן החי", נכתב בצו הרשמי. מוצרים מסויימים כמו חלב, חמאה וגבינה, כבר מוגנים ברמה האירופית ולא ניתן לקרוא בשמם למוצרים מקבילים מהצומח.
עם זאת, המילה "בורגר", המשמשת מותגים רבים ביניהם חברות כמו Beyond Meat, Impossible Foods ו-Burger King כדי למשוך צרכנים, עדיין תהיה מותרת לשימוש מכיוון שאינה מתייחסת ספציפית לבשר, כך על פי דובר איגוד הבשר הצרפתי, Interbev.
הרגולציה תחול רק לגבי מוצרים המיוצרים בצרפת, ועל פי לובי החוואים הגדול במדינה, FNSEA, היא לא מספיקה כיוון שלטענתם היא עדיין משאירה פתח למוצרים אלטרנטיביים המיובאים לצרפת. לדבריהם, יש לחוקק חוקים דומים ברמה האירופית, אולם האיחוד האירופי דחה הצעה דומה ב-2020. אי ציות לחוק עלולה להוביל לקנסות גבוהים של עד 300,000 אירו.
3 צפייה בגלריה
תחליפי בשר המבורגר מהצומח
תחליפי בשר המבורגר מהצומח
קנס של עד 300,000 אירו. נקניקייה מהצומח
(צילום: Shutterstock)
איגוד תעשיית הבשר הצרפתי Interbev בירך על החוק, שכאמור יצא לדרך כבר ב-2020, "זה צעד ראשון בשטח צרפת, שיש להרחיב ברמה האירופית", נכתב בהצהרה. "ההוראה היא צעד חיוני שיבטיח את שקיפות המידע שמגיע ללקוח, כמו גם שימור המוצרים והידע שלנו".
שוק מוצרי המזון הצמחוני והטבעוני נמצא בתנופה בשנים האחרונות, כשיותר ויותר אנשים המודאגים משינויי האקלים ומרווחת בעלי החיים מחליטים לפנות לתזונה צמחונית או טבעונית, וחברות המזון והפודטק משקיעות סכומים אדירים בפיתוח תחליפי בשר.
3 צפייה בגלריה
Impossible Burger
Impossible Burger
"בורגר" זה דווקא בסדר
(צילום: Shutterstock)
טבעונים בצרפת העלו בעבר השערה כי תעשיית הבשר הצרפתית מרגישה מאוימת מעליית הפופולריות של המזון הטבעוני בשנים האחרונות, ואחדים מהם אף הביעו ספק בכך שהצרכנים יתבלבלו בין המוצרים השונים: "זה מגוחך, אני יכול להגיד לך ששום אוכל בשר לא רכש נקניקיות טבעוניות וחשב שהוא קונה בשר", אמר אחד מהם.
"התיקון לחוק עבר בעקבות לחץ של לוביסטים המייצגים את ארגוני גידול הבקר במדינה", סיפרה בעבר אליס ברוזה מפריז, מייסדת סיור האוכל הטבעוני הראשון בעיר. "בפריז ובצרפת כולה, כמו בכל העולם, תעשיית המזון הטבעוני החלה לנגוס אט-אט ברווחיה של תעשיית המזון והם בלחץ". עוד הוסיפה ברוזה: "ומה יהיה על גורל המילים 'חמאת בוטנים' ו'קרם גוף'? גם אותם יוציאו מחוץ לחוק?"