אחרי שהציוץ הראשון בטוויטר נמכר בפלטפורמת NFT בסכום סנסציוני של 2.9 מיליון דולר, ובעקבותיו נכסים דיגיטלים נוספים ברשת, הייתה זו רק שאלה של זמן עד שהמוח הישראלי של השפים - או של מי שמנהל אותם - יתעורר וייצור אחד משלו: אמש (א', 19:00 שעון ישראל) עלה לאוויר ה-NFT (ראשי תיבות של Non-fungible token) הראשון של שף בארץ.
השף החלוץ הוא בינו גבסו, המוכר יותר בתואר דוקטור שקשוקה, שמציע למכירה מם פופולרי שלו, שעלה בשנה שעברה לחשבון הפייסבוק, ואותו שיתפו אותו עשרות אלפי חשבונות ברחבי העולם. בעקבות המם אף היו ניסיונות שונים לשחזר את הקולאז', אבל אף אחד מהם לא היה מוצלח כמו המקור.
1 צפייה בגלריה
מם של דוקטור שקשוקה למכירה ב-NFT
מם של דוקטור שקשוקה למכירה ב-NFT
מם של דוקטור שקשוקה למכירה ב-NFT
(צילום: Avira)
אבל לפני שנמשיך - מה זו בעצם הפלטפורמה של NFT ואיך כל הסיפור הזה עובד? את ההסבר המפורט תוכלו למצוא בכתבתה של הגר בוחבוט, שפורסמה לפני כחצי שנה בערוץ הדיגיטל של ynet, ובה היא מסבירה את כל מה שרציתם לדעת על הפלטפורמה שממשיכה להסעיר את עולמות התרבות, האומנות והדיגיטל. בקצרה נסביר כי למעשה מדובר על מכירה של יצירות דיגיטליות - החל, כאמור, מהציוץ הראשון בטוויטר ועד לגיף של חתול שעלה ליוטיוב לראשונה ב-2011, ונמכר במחיר שערורייתי לא פחות מהציוץ הראשון - 600 אלף דולר.
במם של הדוקטור המוצע למכירה מופיע גבסו בתוך קולאז' של 16 תמונות שלו, והחיבור של כולן יחד יוצרת צורה של לב. המחיר שנקבע ליצירה הוא 1 אתריום (המטבע הדיגיטלי השני בגודלו בעולם אחרי ביטקוין), שזה שווה ערך לכ-3,150 דולר (נכון לרגע כתיבת שורות אלה). ברגע שהאדם הראשון שיהיה מעוניין ביצירה ילחץ על כפתור הרכישה, תתחיל ברשת מכירה פומבית שתימשך 24 שעות, והיצירה הדיגיטלית תימכר למרבה במחיר.

מה עושים עם כל הכסף הזה

אבל לא רק היצירה היא מה שמעניין כאן בסיפור, אלא דווקא מה יעשה הדוקטור עם הכסף: כל ההכנסות, בניכוי ההוצאות, יועברו לטובת הוצאות המשפט והמאבק, שגבסו מנהל בשנים האחרונות מול קבוצת יזמים שרכשה את מתחם השוק היווני ביפו, הנמצא סמוך לכיכר השעון. היזמים מבקשים לפנות מהמתחם את העסקים הוותיקים, ובהם גם מסעדת דוקטור שקשוקה, ולבנות במקום מתחם יוקרתי.
מסוכנות הקריאייטיב אווירה, מי שחתומה על היצירה הדיגיטלית ועל הניהול הדיגיטלי של השף, נמסר: "אחרי שכבש את הרשת בשנים האחרונות, זה היה רק עניין של זמן עד שבינו ימלוך גם בשוק ה-NFT. עכשיו יש לנו הזדמנות לעשות זאת באופן שיסייע לו במערכה החשובה מול האיום הגדול על מפעל חייו. אנו מקווים, שממש כמו ביצירה עצמה, הרשת תוכל להתגבש ללב אחד גדול כמו שהיא יודעת, ולהרעיף חזרה אהבה על הדוקטור, שמרעיף אותה עלינו כבר 69 שנים".