שלא תתייבשו: האם למים יש טעם? אם תשאלו את מרטין ריז, סומליה המים מהמובילים בעולם, התשובה היא בהחלט כן. וכן, יש מקצוע כזה. כחלק מהתפקיד, ריז טועם מים מרחבי העולם ומגלגל אותם בפה, ממש כמו מומחי היין.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
אז איך הוא עושה את זה? "אני כמעט לועס את המים", סיפר ריז ל-ABC News, "אני מעביר את המים בכל החך, אני רוצה שהמים יגיעו לכל מקום שבו הלשון שלי יכולה לזהות טעם ואז אני מוסיף חמצן".
3 צפייה בגלריה
מים
מים
מי גשמים טסמניים שיתאימו לקינוח
(צילום: Shutterstock)
ריז וטועמי מים נוספים מרחבי העולם נפגשו לפני כשלושה חודשים בפסגת המים שהתקיימה באתונה, במהלכה הם שפטו כמאה סוגים שונים של מים, על פי קטגוריות שנעות בין "מים דלי מינרלים" ועד "מים מוגזים בעלי מינרליות גבוהה". אם גם לכם זה נשמע מופרך, מומחי המים טוענים שיש במים יותר ממה שאתם חושבים.
"מים יכולים להיות פירותיים, קלים, נגישים ועד ל-'אלוהים, מה קורה בכוס שלי?"", טוען ריז, כמו למשל מים מוגזים טבעיים מספרד, שנובעים באופן טבעי עם בועות. בין שאר הגורמים הקובעים את טעמם של המים, יש למשל מינרלים, המשתנים ממקום למקום, שמעניקים למים את טעמם הייחודי. המים שהוצגו בכנס מגיעים עם תוויות המפרטות את הפרופיל המינרלי שלהם.
"מים הם לא רק מים - וגם להם, בדומה ליין, יש טרואר. מים יכולים להעביר חוויה", טוען מייקל מאשה, מייסד חברת Fine Water, ארגון שמסמיך סומליה מים ומארח את הפסגה השנתית.
אז מה זה בדיוק סומליה מים ולמה צריך אותו? סומליה מים יכול להתאים לכם את סוג המים לארוחה ולהמליץ לכם, למשל, על מי גשמים טסמניים פרחוניים שילכו נהדר עם הקינוח. קרלוס קרספו לורנצו יצר עבור מסעדה בספרד את תפריט המים הגדול בעולם שכולל 150 סוגי מים מ-33 מדינות שונות, במחירים שנעים בין 8 ל-17,000 דולר לבקבוק.
3 צפייה בגלריה
מים
מים
(צילום: Shutterstock)
עם כל הכבוד לטעמי המים, המומחים האלו מודעים גם לכך שכל העניין עלול להצטייר בעיני הציבור כמנותק, למשל העובדה שהם מייבאים מי קרחונים ומי גשמים ממדינות רחוקות לבדיקת טעימה ביוון, בעוד שכשני מיליארד איש ברחבי העולם עדיין חיים כיום ללא גישה למי שתייה נקיים.
"בעיניי זה מעלה את המודעות למים באופן כללי", טוען ריז, "אני אוהב את התשוקה שבה אנשים אומרים לי שזה מגוחך שאני שותה מים בטעמים שונים בזמן שלאנשים אחרים אין אפילו גישה אליהם. מעולה, בואו נדבר על זה, בואו נראה מה קורה על הכדור הזה".

יש בכלל הבדל?

אז האם אנינות הטעם הזאת יכולה לתפוס גם בישראל המתייבשת? שאלנו את יוסי בן אודיס, סומליה יין והבעלים של מסעדת הטרקלין בתל אביב, שאף החזיק בעבר בתואר סומליה מים.
"אין הרבה סומליה מים בעולם", מספר בן אודיס, "התחלתי לחקור את הנושא וגיליתי עולם שלם ומטריף, ובניתי תפריט מים עם 18 סוגי מים מינרלים מהארץ ומהעולם. גיליתי מלא דברים שהדהימו אותי, כמו למשל העובדה שבישראל אין באמת מים מינרליים, שבהגדרה אלו מים שנשאבים מהאדמה לבקבוק.
"לפני למעלה מעשור היה ריקול של בקבוקי מים מינרליים כי מצאו בהם חול ומאז שינו את ההגדרה בחוק של מה זה מים מינרליים. בישראל המים יכולים לעבור סינון ולהיחשב למים מינרליים למרות שבשאר העולם זה נקרא 'מים מסוננים' ולא 'מינרליים'".
3 צפייה בגלריה
מים
מים
מייבאים מי קרחונים לטעימות ביוון
(צילום: Shutterstock)
מה קובע את הטעם של המים? "מה שקובע את הטעם זה כמות הסידן והנתרן במים. המים של אוויאן הם מים מתוקים יותר כיוון שיש בהם יותר סידן, ויש מים עשירים בנתרן, כמו בורג'ומי, שהם מים מלוחים בטירוף - אלו מי מעיינות מגיאורגיה שמגיעים מלוחים. יש אנשים שזה בריא עבורם לשתות מים עם אחוז נתרן גבוה כדי להוסיף מלחים לגוף, ומבחינת טעמים זה יכול להתאים לפירות ים או לבשר".
למה המקצוע הזה לא תפס אצלנו? "לפני 25 שנה אמרתי שיבוא יום ואנשים שיזמינו יין יבקשו איזה זן של יין הם רוצים ולא רק יין אדום או לבן. זה לקח שנים, אבל היום כל ילד יודע לבקש זן ספציפי של יין והטרנד הכי חם היום זה ברי יין. הערכתי שיבוא היום שהמסעדות יציעו כמה סוגי מים ולא רק מוגזים ולא מוגזים. היום אין לכך מספיק ביקוש אבל לא רחוק היום.
"פעם היינו נכנסים לסופר והיה מערום של מים מינרלים ומה שנמכר זה מה שבעל העסק הציע עליו דיל טוב יותר. היום כבר יש היצע אפילו בסופרים השכונתיים ויש בחירה, יש מי עדן, נביעות ועין גדי ואפשר למצוא בקבוקים של אוויאן ובדואה, מי מעיינות צרפתיים מוגזים באופן טבעי".
אם תהיתם איך תוכלו להתמקצע כסומליה מים בעצמכם, בן אודיס מספר כי "הברון רוטשילד אמר שכדי להבין ביין טוב צריך לשתות אלף יינות גרועים ואלף טובים. אז חשוב להתנסות, אבל עם מים זה קשה כי צריך לעשות טעימות השוואתיות. רוב האנשים שקוראים את זה כנראה יצחקו על הפלצנות, אבל ברגע שהם ייקחו שלושה סוגים של מים ויטעמו אחד כנגד השני, אז אנשים בעצמם יטעמו את ההבדל".