במשך 63 שנים הייתה מסעדת "הניצחון" באשקלון מסעדה מיתולוגית שהאכילה דורות של משפחות דרומיות וגם אורחים צפוניים יותר שהגיעו לסעוד את ליבם במאכלים הרומניים המשפחתיים. בשנת 2019 סגרה המסעדה את שעריה, אך המורשת והזיכרונות המשיכו לפעום בליבם של הלקוחות. באפריל האחרון הגשימה חני הייניק, בתם של השותפים המקוריים של המסעדה, חלום, ועם בת זוגה, דפי רוטנברג, פתחה מחדש את המסעדה הרומנית האהובה בפאתי שוק אשקלון.
אבל ב-7 באוקטובר המסעדה נסגרה שוב, אחרי שנה בלבד, עם פרוץ המלחמה. יומיים אחר כך, האובדן הלאומי התערבב עם האובדן הפרטי של חני, בעקבות מותו של ראובן, אחיה הרפתן, שנרצח על ידי מחבלים ב־9 באוקטובר, כשהלך לבדוק את שלום הפרות שלו. רק בימים אלה חזרו חני ודפי להפעיל את המסעדה.
הייניק היה מנהל הרפת המיתולוגי של כיסופים ב־15 השנים האחרונות, שמתגורר באשקלון ואהב מאוד את עבודתו. הוא השיג אישור כניסה, נסע לרפת של כיסופים ב־9 באוקטובר מתוך דאגה לפרות, שלא אכלו כבר שלושה ימים, ושם ארבו לו שני מחבלים. הייניק הסתתר ברפת, אבל המחבלים מצאו אותו, ורצחו אותו במקום. בצהריים המשפחה כבר קיבלה את הידיעה הקשה שהאח האהוב והרפתן המסור, איננו עוד.
5 צפייה בגלריה
מסעדת הניצחון של חני
מסעדת הניצחון של חני
דפי (מימין) וחני, "מסעדת הניצחון של חני"
(צילום: אפרת לובל)
בבוקר הזה עוד הספיק ראובן לפגוש את אמרי, האחיין שלו, בנה של חני, ששירת כחייל בגזרת כיסופים, ושניהם עוד הספיקו לשלוח סלפי שמח לחני. ראובן היה נשוי לדורית ואב לשלוש בנות, עדי, נטע ויובל. הוא היה איש אהוב ואהוד באשקלון ובדרום, חובב ספורט מושבע ששיחק כדורגל בצעירותו, ואף זכה בגביע הטוטו עם הפועל אשקלון. הוא אהב אנשים וחברה טובה, והיה איש שורשי שטייל הרבה בארץ בג'יפים ובאופנועים, ולצד זה גם ניגן לחברים באקורדיון משירי ארץ ישראל.

השניצל של ראובן

מסעדת הניצחון של חני פתוחה רק בשעות הצהריים, ורצוי להזמין מקום מראש. בתפריט יש כבד קצוץ, חציל רומני או פלפל בחומץ, המוגשים עם לחם אחיד של פעם, שמשלים את החוויה הנוסטלגית. ויש כמובן את הקבב הרומני, שמכינים כאן ביד אמן, וגם הכרוב הממולא והממליגה. הכל טעים כאן. עכשיו, נוספה לתפריט גם מנה חדשה - "השניצל של ראובן", לאות זיכרון והנצחה, כי זו המנה שהוא תמיד רצה שתהיה חלק בו.
5 צפייה בגלריה
yk13748925
yk13748925
ראובן הייניק ז"ל
5 צפייה בגלריה
מסעדת הניצחון –  חני וראובן ז"ל
מסעדת הניצחון –  חני וראובן ז"ל
חני הייניק ואחיה ראובן ז"ל
ראובן אהב לאכול ובעיקר אהב בשר, והפך ממש מומחה בתחום, לצד תפקידו הלא־רשמי כ"טועם הראשי" של אחותו, חני. ראובן ממש רצה שחני תכניס שניצל עגל לתפריט, וחני נמנעה מכך בגלל העלות הגבוהה של בשר איכותי והרצון לשמור על תמחור סביר בתפריט. אבל עכשיו, כשראובן איננו, היא החליטה להנציח את זכרו עם השניצל הזה שראובן כה אהב, שניצל גדול וטעים מאוד. אגב, שמה המקורי של המסעדה הוענק לה לזכר הניצחון על הנאצים. לחני יש מסר לכולם: "גם אחרי 7 באוקטובר לא ינצחו אותנו".
5 צפייה בגלריה
מסעדת הניצחון של חני
מסעדת הניצחון של חני
מסעדת הניצחון של חני: מנות נדיבות
(צילום: אפרת לובל)
האווירה כאן חמה, נדיבה ומשפחתית, וחלק מהאורחים מבקשים מתכונים מחני ודפי בזמן שאחרים מספרים סיפורים נוסטלגיים על קהילת יוצאי רומניה. והתחושה שכולם עסוקים בלאכול, ליהנות ולהשמיע בקול את שביעות רצונם, ממש סצנה שכבר בקושי רואים בנוף המסעדות המקומי, וזה מחמם את הלב ומכניס קצת נחמה בזמנים כאלה.
5 צפייה בגלריה
מסעדת הניצחון
מסעדת הניצחון
מסעדת הניצחון בשנות ה-70 באשקלון
(צילום: אלבום פרטי)
חני ודפי מוזגות בירות וצ'ייסרים של וודקה או של צויקה, אותו כהיל רומני המופק משזיפים שמביני העניין כאן מבקשים. שתיהן מחוברות למקום ועשו דרך ארוכה עד לפתיחתו, כולל מספר שנים שבהן בישלו ואירחו בבית. חני אוהבת את אשקלון ומחוברת אליה מאוד.
אל תוותרו כאן על הפפאנש, קינוח רומני קלאסי של סופגנייה עם שמנת חמוצה וריבה. כאן מגישים אותו עם ריבת ענבים שעושים במקום. אי־אפשר להפסיק לאכול את זה, והוא לבטח הטוב ביותר שאכלתי.
הניצחון של חני, יכין 1255, אשקלון, 050-2005810
פורסם לראשונה: 00:00, 08.01.24