לקח לי המון זמן להתגבר על הרעיון שאם אין בזה שוקולד אז זה לא קינוח. זה חלילה לא מתוך זלזול או חוסר עניין בקינוחים אחרים שהם לא שוקולדיים, אלא מהמחשבה שבאמת שאין דבר יותר מנחם, מענג ונוסטלגי משוקולד חם ונוזלי על הצלחת.
אני חושב שהאשם העיקרי בתפיסה הזו הוא פונדנט השוקולד שגדלתי עליו, זה שהגישו במסעדת פינגווין הוותיקה שבנהריה. אמנם קראו לו שם בטעות סופלה ולא פונדנט, אבל אין ספק שהעוגה השוקולדית והקלאסית הזו השפיעה רבות על החך המתוק שלי ושל ישראלים רבים.
אבל אחת ולתמיד, מה בעצם ההבדל בין סופלה לפונדנט? הסופלה היא עוגה אפויה, קלילה ואוורירית המורכבת לרוב מבסיס של רפרפת חלמונים המקופלים לתוך קציפת חלבונים שמעניקים לו באפייה את הגובה. לבסיס הזה לרוב מוסיפים מרכיב נוסף, מתוק או מלוח.
בניגוד אליו, הפונדנט הוא עוגה אפויה למחצה, כבדה יותר ודחוסה בשוקולד נוזלי. הבסיס של עוגת הפונדנט הוא פשוט יותר מזה של הסופלה – תערובת של שוקולד עשיר בקקאו, ביצים, סוכר וקמח.
3 צפייה בגלריה
(צילום: מורן גיל)
לקינוח ששלט פה בשנות ה-90 שמות שונים וסיפורים שונים על אודות מקורותיו. בצרפתית מכנים אותו Mi-Cuit (חצי אפוי), באנגלית Molten Lava Cake (עוגת לבה מותכת) ורק אצלנו הוא נקרא פונדנט שוקולד.
מחד, השף האמריקאי ז׳אן-ז׳ורז׳ וונגריכטן טוען שהמציא את עוגת הלבה בסוף שנות ה-80 בניו יורק, כאשר הכין עוגת ספוג שוקולדית והוציא אותה לפני תום האפייה מהתנור. וונגריכטן לא התאפק, טעם את העוגה השוקולדית הנוזלית, התענג על המרקם החיצוני הלח והאפוי, התפעל מהמרקם השוקולדי המעניין שקיבל במרכז העוגה, והחליט להגיש אותה בדיוק כך ללקוחותיו. מאידך, הצרפתים בכלל טוענים שהעוגה נמצאת כבר שנים רבות על מדפי הקונדיטוריות הפריזאיות.
אבל אמריקאי או צרפתי, זה לא באמת משנה לנו. כל מה שחשוב זה להתארגן שוקולד מריר איכותי, ולנסות להפתיע את מי שאתם אוהבים עם המתכון המהיר והקל הזה לפונדנט שוקולד שאתם פשוט חייבים לנסות.
3 צפייה בגלריה
(צילום: מורן גיל)
לפני שמתחילים: את הפונדנטים הכנתי ברינגים עגולים ממתכת בקוטר 7 ס"מ ובגובה 3 ס"מ. אם אין לכם רינגים כאלה בדיוק, אפשר להשתמש בכל קערה קטנה שמתאימה לאפייה בתנור, רק שימו לב שאם גודל הקערה שונה מהגדלים שציינתי, ייתכן שזמן האפייה ישתנה בהתאם.
המצרכים (ל-4 יחידות):
100 גר' שוקולד מריר איכותי (לפחות 70%) 110 גר' חמאה 1 כף רום כהה 60 גר' אבקת סוכר 50 גר' קמח לבן 3 ביצים M
3 צפייה בגלריה
(צילום: מורן גיל)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור ל-190 מעלות על מצב טורבו. ממיסים את השוקולד המריר והחמאה בקערה במיקרו, בפולסים קצרים של 30 שניות, שלא ישרף (אפשר גם בבן מארי). מערבבים היטב במטרפה כדי לקבל ממרח שוקולד נוזלי ומבריק. מוסיפים כף רום כהה לתערובת השוקולד, ומשאירים בצד.
  2. בקערה נפרדת טורפים היטב את הסוכר והקמח עם הביצים - חשוב מאוד לשים לב שלא נשארים לנו גושים קטנים של אבקת סוכר. אם כן, ממשיכים לטרוף עד שמתקבלת מסה חלקה. אם צריך אפשר גם לסנן דרך מסננת צפופה.
  3. מאחדים בין שתי המליות - מניחים את קערת תערובת הביצים על מגבת לחה או סמרטוט (כדי שהקערה לא תזוז בעת הערבוב). ביד אחת מחזיקים מטרפה וביד השנייה את קערת תערובת השוקולד. שופכים לאט לאט זרם דק מתערובת השוקולד לתוך תערובת הביצים, ומערבבים היטב, עד ששתי התערובות מתאחדות.
  4. מניחים את הרינגים בתבנית אפייה ישרה שעליה הנחנו נייר אפייה. משמנים במעט חמאה את הדפנות הפנימיות של הרינגים. ממלאים את הרינג עד לקצה.
  5. מכניסים את התבנית עם הפונדנטים לתנור לארבע דקות בדיוק. מוציאים את התבנית, מסובבים אותה ומכניסים שוב לארבע דקות נוספות. סך הכל זמן אפייה שמונה דקות.
  6. לאחר האפייה מניחים לפונדנט להתקרר כ-20 דקות בטמפרטורת החדר. בעזרת סכין חדה ולא משוננת מחלצים אותם בעדינות מהרינגים. כעת, כל מה שנותר הוא להרחיק את כל מי שרוצה לחסל לכם את זה, ולהתענג על השוקולד שנשפך ממרכז הפונדנט.
לעמוד האינסטגרם של מורן גיל