כל אחד כמעט שואף לשלב מרכיבים בעלי ערך תזונתי גבוה במאכלים יומיומיים, אבל לא תמיד זה מצליח - אם זה בגלל חומרי גלם לא זמינים או הוראות הכנה מורכבות, שיכולות להיות מכשול בדרך. אבל במקום לוותר ולחסל (שוב) פיתה עם משהו ולסגור את הפינה, אפשר למצוא מנות טבעוניות שהן גם טעימות וגם מתאימות בול לארוחת צוהריים או ערב, במיוחד כשמזג האוויר בחוץ הולך ומתחמם כמו מנגל (טבעוני, כמובן). השף קובי אביטן מביא שישה מתכונים קלים, קיציים ובריאים, שכל אחד יכול להכין בבית בקלות.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

פשטידת תרד

המצרכים:
לירקות: 1 צרור גדול של מנגולד, שטוף היטב 1 צרור גדול של תרד טורקי, שטוף היטב וקצוץ גס 5 גבעולים גדולים של בצל ירוק, קצוצים גס מלח, פלפל שחור גרוס טרי 1 כפות שמן קוקוס שמן זית
לבלילה: 1 חבילה טופו, חתוך לקוביות גדולות 1 בצל סגול, קצוץ גס 1 כוס קמח חומוס 1 כפית גדושה אבקת אפייה 3/4 1 כוסות מים מלח, פלפל, אגוז מוסקט מגורד
6 צפייה בגלריה
פשטידה טבעונית תרד מנגולד
פשטידה טבעונית תרד מנגולד
(צילום: יח"צ)
אופן ההכנה:
  1. מפרידים את עלי המנגולד מהגבעולים וקוצצים את שניהם.
  2. מכינים את הירקות - מחממים שמן זית ושמן קוקוס במחבת רחבה. מוסיפים את הבצל הירוק וגבעולי המנגולד הקצוצים ומאדים כ-7 דקות.
  3. מוסיפים את עלי המנגולד ומאדים כ-6 דקות נוספות, עד שהעלים מתרככים ומתכווצים מעט.
  4. מוסיפים את התרד וממשיכים לאדות 3-4 דקות נוספות, עד שהעלים מתרככים ומתכווצים. מתבלים במלח ובפלפל, טועמים ומתקנים תיבול. מסננים מהנוזלים שהצטברו בתחתית המחבת ושומרים בצד.
  5. מכינים את הבלילה - טוחנים את הטופו עם הבצל הסגול במיקסר, עד לקבלת משחה חלקה. מעבירים לקערה ומוסיפים את קמח החומוס, אבקת האפייה והמים. טורפים עד לקבלת בלילה חלקה ודלילה. מתבלים במלח, פלפל ואגוז מוסקט.
  6. מחממים תנור ל-200 מעלות. מוסיפים לבלילה את התרד והמנגולד המסוננים ומערבבים היטב. יוצקים לתבנית מלבנית משומנת בשמן זית. מכסים בנייר כסף ואופים במשך כ-40 דקות, עד שהפשטידה יציבה למדי. מסירים את נייר הכסף ואופים 5-10 דקות נוספות עד להשחמה. מניחים להצטנן לפחות חצי שעה על מנת לאפשר לפשטידה להתייצב ומגישים.

פשטידת קינואה וגזר

המצרכים: 1 כוס קינואה לבנה, מסוננת ושטופה 1 בצל סגול, קצוץ דק 1 בצל לבן, קצוץ דק 3 גזרים גדולים, מגוררים הכי דק בפומפייה 3 קמח אורז מלא 2 כפות קמח תפוחי אדמה 1 כף קורנפלור (עמילן תירס) מומס עם 3 כפות מים פושרים 1 כף שמן זית כתית מעולה + 2 כפות שמן זית לטיגון הבצלים תבלינים לפי הטעם: חוויאג', מלח ים ופלפל גרוס
6 צפייה בגלריה
פשטידת קינואה
פשטידת קינואה
(צילום: יח"צ)
אופן ההכנה:
  1. מבשלים את הקינואה במים עד לריכוך.
  2. מטגנים את הבצלים במחבת עם 3 כפות שמן זית עד להזהבה.
  3. מערבבים את כל החומרים יחד בקערה, ומשטחים בתבנית משומנת או על נייר אפייה. מהדקים מעט ומיישרים, אופים בתנור ב-180 מעלות לכ-45 דקות, עד שהחלק העליון של הפשטידה מזהיב.

פשטידת בצל

המצרכים: 2 בצלים גדולים קצוצים 1 כוס גרגרי חומוס מבושלים 1/4 כוס שמן זית 1/4 כוס מים 1/2 כוס קמח כוסמין או קמח לבן 1/2 כפית אבקת אפייה 1/2 כפית מלח
6 צפייה בגלריה
פשטידה טבעונית בצל
פשטידה טבעונית בצל
(צילום: יח"צ)
אופן ההכנה:
  1. מניחים את הבצלים הקצוצים עם שמן זית במחבת עמוקה או בסיר ומאדים 12 דקות עד הזהבה קלה.
  2. מחממים את התנור ל-180 מעלות.
  3. מניחים את גרגירי החומוס המבושלים בקערה ומועכים עם מועך תפוחי אדמה או מזלג. מוסיפים את המים, אבקת האפייה, הקמח, המלח והבצל המאודה עם השמן ומערבבים היטב.
  4. מרפדים תבנית קטנה בנייר אפייה, מעבירים את העיסה לתבנית ומיישרים. אופים כ-50 דקות עד השחמה והתמצקות.
  5. ממתינים כחצי שעה עד להצטננות ומגישים.

סלט בורגול עם פירות יבשים

המצרכים: 1/2 כוס בורגול עבה, מושרה במים חמים חצי שעה מלח ופלפל צרור פטרוזיליה, קצוצה חופן נענע, קצוצה 3 עלי קייל צרור בצל ירוק, קצוץ כוסברה, קצוצה שומר, קצוץ חופן אגוזי קשיו, קלויים וקצוצים 1 כף חמוציות, קצוצות 1 פלפל צ'ילי, קצוץ 1 אננס טרי, קצוץ 1 כפית זרעי צ'יה 1 כף גוג'י ברי פלח רימון מגורען
לרוטב - 2 כפות שמן זית מיץ מ-1 לימון מלח ופלפל לפי הטעם 1/4 כוס שמן זית טחינה גולמית לקישוט
6 צפייה בגלריה
סלט בורגול
סלט בורגול
(צילום: יח"צ)
אופן ההכנה:
  1. קוצצים הכל לקוביות של חצי ס"מ. קוצצים את הירוקים דק.
  2. מערבבים הכל יחד ומזלפים טחינה מעל. ניתן לזרוק מעל כמה פלחי צנונית ליופי.

תבשיל פטריות וגרגירי חומוס

המצרכים: 4-5 יח' מכל סוג פטריות: שימגי, פטריות מלך יער, פטריות פורטבלו ופטריות יער 10 עלי מנגולד, חתוכים לרצועות צרור סלרי, קצוץ צרור בצל לבן, קצוץ 4 שיני שום, קצוץ חופן כוסברה חופן פטרוזיליה 200 גר' (1 כוס) גרגרי חומוס לאחר בישול 2 ענפי טימין שמן זית מלח פלפל 2 תרמילי הל
6 צפייה בגלריה
מנגולד חומוס
מנגולד חומוס
(צילום: יח"צ)
אופן ההכנה:
  1. מקפיצים את השום והבצל במחבת עם שמן זית עד להזהבה.
  2. מוסיפים את הפטריות, החומוס, המנגולד, והסלרי להקפצה. לקראת סיום, מוסיפים גם את הכוסברה והפטרוזיליה, מתבלים במלח, פלפל, הל וטימין ומגישים.

כרובית וברוקלי בתנור

המצרכים: 1 כרובית טרייה, מפורקת לפרחים 1 ברוקולי טרי, מפורק לפרחים 1/4-1/3 כוס שמן זית 1 כף שטוחה שום גבישי 1 כף פפריקה מתוקה 1 כף אבקת מרק עוף ללא מונוסודיום גלוטמט (אפשר להחליף בכפית מלח) 1 כפית מלח 1 כפית פלפל שחור 1/2 כפית פפריקה חריפה לאוהבי החריף (לא חובה)
6 צפייה בגלריה
כרובית וברוקולי בתנור
כרובית וברוקולי בתנור
(צילום: יח"צ)
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור אפייה ל-180 מעלות טורבו.
  2. מרתיחים מים עם כף מלח, מוסיפים את פרחי הברוקולי ופרחי הכרובית לבישול של 7 דקות. מסננים היטב, ומקררים למשך כמה דקות.
  3. מעבירים את פרחי הברוקולי והכרובית לקערה גדולה, מוסיפים את השמן, התבלינים ומעסים היטב בעדינות עם הידיים, ככה שפרחי הברוקולי והכרובית ייעטפו היטב בתבלינים ובשמן.
  4. מעבירים לתבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה ואופים כ-30 דקות. בודקים בעזרת סכין חדה שהברוקולי והכרובית אפויים היטב. מגישים עם טחינה ירוקה מעל.
קובי אביטן הוא שף מלון Vert לגון בנתניה