ראש השנה ממש מעבר לפינה, ואם אתם מארחים או מתארחים בחג השנה, בטח כבר התחלתם לחשוב מה להגיש לארוחה ומה להכין לקינוח. אני אוהבת מאוד דובשניות - קטנות ומתוקות בציפוי מושלג לבנבן המסתיר פנים רך וענוג.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
מידי שנה לקראת ראש השנה, אני אופה המון עוגיות ומחלקת בשקיות צלופן קטנות למשפחה, לשכנים ולחברים, כחלק מברכת החג לשנה טובה ומתוקה.
4 צפייה בגלריה
קינוחים לראש השנה
קינוחים לראש השנה
(צילום: רונית שוורץ בן דוד)
הפעם החלטתי לשנות טיפה את מאזן הכוחות לטובת הסילאן ולהכין סילאניות. מי שרוצה גיוון לעוגת הדבש המסורתית ולא בא לו להשקיע בעוגה מתאמצת זה הפתרון האולטימטיבי - מדובר בעוגיות מתוקות, מתובלות ובעלות מרקם ממכר שמזכיר משהו בין עוגה בחושה לעוגייה שווה ביותר.
המתכון לטארט הוא מתכון חגיגי, עמוס שקדים ודבש שהשילוב המופלא ביניהם יוצר טעם עדין של מרציפן ואת כל העסק הזה עוטף בחגיגיות בצק פריך. אם עדיין לא הצלחתם להחליט איזו עוגה להכין לחג – הפאי הזה הוא בהחלט התשובה.
4 צפייה בגלריה
קינוחים לראש השנה
קינוחים לראש השנה
(צילום: רונית שוורץ בן דוד)
בכל מה שקשור לקינוחים, המשפחה שלי מתחלקת לשתי אסכולות - האחת חובבת עוגות קרם והשנייה חובבת עוגות יבשות. יש לנו במשפחה עוגת דבש קלאסית שהולכת אתנו שנים רבות, לכן הפעם חיפשתי להכין משהו אחר. אם אתם מחפשים עוגת דבש שמרים מרשימה וחגיגית שתשמח את שולחן החג אז מצאתם את המתכון הנכון. העוגה הזאת היא שילוב נהדר של שכבות בצק שמרים רך ועשיר וביניהן שכבות של מלית עשירה ומתוקה של קרם שקדים, משובצת בקוביות תפוחים מקורמלים עם מעט קינמון.
לפניכם אוסף קינוחים לראש השנה שייתנו לכם השראה לשנה מתוקה במיוחד. הלוואי שהשנה החדשה תהיה עם הרבה דבש ומעט לימון, שנצלח בקפיצות נינג'ה את כל האתגרים של החיים, שנהיה יותר סבלניים אחד לשני ובעיקר - שנהיה קשובים לעצמנו.

דובשניות סילאן

המצרכים (לכ-24 עוגיות): 100 גר' חמאה רכה 50 גר' (1/4 כוס) סוכר 60 גר' (1/4 כוס ) סוכר חום 60 גר' (4 כפות) סילאן 40 גר' ( 2 כפות) דבש 1 ביצה L 280 גר' (2 כוסות) קמח 1 כפית אבקת סודה לשתייה קורט מלח 1/4 כפית ג'ינג'ר 1/4 כפית ציפורן
ציפוי - 100 גר' אבקת סוכר 2-3 כפות מים
אופן ההכנה:
  1. בקערת מערבל עם וו גיטרה מערבבים חמאה, סוכר לבן וסוכר חום במהירות בינונית.
  2. מערבבים בקערה נפרדת את הקמח, תבלינים, מלח ואבקת סודה לשתייה, מנמיכים את מהירות המערבל ומוסיפים את היבשים.
  3. מוסיפים לקערת המערבל סילאן ודבש, מעבדים עוד דקה ומוסיפים את הביצה. מעבדים עד לקבלת בצק.
  4. מעבירים את הבצק למקרר לחצי שעה להתייצבות.
  5. יוצרים כדורים בגודל כדור פינג פונג בערך (אם אתם רוצים להיות סופר מדוייקים שקלו 25-30 גר' בצק לעוגייה). מניחים בתבנית מרודפת בנייר אפייה ושומרים במקרר עד לאפייה. מניחים את העוגיות בתבנית במרווחים גדולים כי הן מתרחבות באפייה.
  6. אופים בחום בינוני נמוך של 160 מעלות למשך כ-12 דקות. העוגיות אמורות להיות יציבות בצדדים ומעט רכות במרכז, לאחר צינון הן יתייצבו לגמרי. מצננים את העוגיות.
  7. מכינים את הציפוי - מערבבים אבקת סוכר ומים עד שמתקבל ציפוי סמיך יחסית אבל עדיין נוזלי. אם נראה לכם שהציפוי סמיך מאוד תוסיפו עוד כפית מים, אם הוא נוזלי מידי תוסיפו מעט אבקת סוכר.
  8. טובלים את העוגיות בציפוי ומניחים על רשת מעל מגש לייבוש.
טיפים:
  • העוגיות נשמרות בקופסה אטומה עד חמישה ימים בטמפרטורת החדר.
  • אפשר להכין את הבצק יום מראש ולשמור במקרר.
  • אפשר ליצור כדורים, להקפיא את הבצק ולהוציא כל פעם לאפייה רק כמה עוגיות.

טארט דבש ושקדים

המצרכים (לתבנית פאי מתפרקת בקוטר 22-24 ס"מ):
לקלתית בצק פריך - 150 גר' (1 כוס + 1 כף) קמח 50 גר' (1/2 כוס) אבקת סוכר קורט מלח 100 גר' חמאה 1 חלמון 1-2 כפות מים קרים
למלית - 50 גר' חמאה 100 גר' (1/2 כוס) סוכר 180 גר' (1/2 כוס) דבש 1/2 כפית מלח 3 ביצים 125 מ"ל (1/2 כוס) שמנת מתוקה 200 גר' (3 כוסות) שקדים פרוסים
לקישוט - אבקת סוכר
4 צפייה בגלריה
קינוחים לראש השנה
קינוחים לראש השנה
(צילום: רונית שוורץ בן דוד)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הקלתית - במעבד מזון עם להב פלדה מעבדים יחד קמח, אבקת סוכר ומלח. מוסיפים חמאה ומעבדים עד שנוצרת תערובת פירורית דמויית חול.
  2. מוסיפים חלמון וממשיכים לעבד רק עד שנוצרים גושי בצק. אם הבצק לא מתאחד, מוסיפים 1-2 כפות מים וממשיכים לעבד.
  3. מעבירים את גושי הבצק למשטח העבודה, מאחדים בידיים, משטחים לדיסקית ועוטפים בנילון נצמד. מצננים במקרר כשעה.
  4. על משטח מקומח מרדדים את הבצק לעלה בעובי של כ-3 מ"מ ומרפדים תבנית או רינג משומן קלות. מצננים כחצי שעה במקפיא.
  5. מחממים תנור ל-170 מעלות.
  6. אפייה עיוורת - מניחים יריעה של ניילון נצמד עמיד בחום או נייר אפייה על גבי הקלתית הקפואה וממלאים בקטניות יבשות או משקלות מיוחדות לאפייה. אופים בצורה זו במשך 12-14 דקות. מסירים את הניילון והמשקלות וממשיכים לאפות עוד 6-10 דקות, עד שהקלתית מקבלת גוון זהוב בהיר. מצננים מעט בטמפרטורת החדר.
  7. מכינים את המלית - ממיסים את החמאה. מוסיפים את הסוכר, הדבש והמלח וטורפים לאיחוד. טורפים פנימה את הביצים. מוסיפים את הוניל, השמנת והשקדים הפרוסים. יוצקים את הבלילה על הקלתית החצי אפויה ומכניסים לתנור החם. אופים כ-30 דקות, עד שהטארט משחים והמרכז טיפה רוטט.
  8. מצננים לחלוטין לטמפרטורת החדר. מגישים עם קצפת או גלידה ומתענגים על כל הטוב הזה.

עוגת תלישה תפוחי עץ קרם שקדים ודבש

המצרכים (ל-2 עוגות אינגליש קייק):
לבצק שמרים - 500 גר' (1/2 3 כוסות) קמח 8 גר' (2 כפות) שמרים יבשים או 20 גרם שמרים טריים 1/2 כפית מלח 100 גר' (1/2 כוס) סוכר 2 ביצה L 100 גר' חמאה מומסת 180 מ"ל (3/4 כוס) חלב
למלית - 45 גר' חמאה 50 גר' (5 כפות) סוכר 2 כפות דבש 4 תפוחים קלופים, מגולענים וחתוכים לקוביות קטנות 1 כפית וניל 1/2 1 כפיות קינמון גרידת לימון
לקרם שקדים - 100 גר' חמאה רכה 100 גר' (3/4 כוס) אבקת סוכר 100 גר' אבקת שקדים 1 ביצה 10 גר' (1 כף) קורנפלור 1 כף ליקר אמרטו
לציפוי - שקדים פרוסים
לזיגוג - 50 גר' (4 כפות) מים 15 גר' (2 כפות) דבש
4 צפייה בגלריה
קינוחים לראש השנה
קינוחים לראש השנה
(צילום: רונית שוורץ בן דוד)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הבצק - מערבלים בקערת מיקסר עם וו לישה קמח, שמרים, מלח וסוכר במהירות נמוכה עד לקבלת תערובת אחידה. מוסיפים ביצים וממשיכים לערבל עד שהם נטמעים בתערובת.
  2. מערבבים בקערה חמאה מומסת וחלב. מוסיפים את תערובת החמאה לקערת המיקסר. מערבלים במהירות בינונית כ-8 דקות עד לקבלת בצק אחיד הנפרד מדפנות הקערה. משמנים בתרסיס שמן (למניעת התייבשות), מכסים בניילון נצמד ומניחים לתפיחה כשעה עד להכפלת הנפח.
  3. מכינים את מלית התפוחים - ממיסים סוכר במחבת עד קבלת קרמל בהיר מוסיפים חמאה ומערבבים יחד.
  4. מוסיפים קוביות תפוחי עץ, דבש ווניל ומערבבים הכל ביחד עד שכל תפוחי העץ מתכסים בתערובת הקרמל. מבשלים על להבה נמוכה כ-5 דקות עד שתפוחי העץ מתרככים אבל לא מאבדים צורה. מקררים לגמרי לפני לשימוש.
  5. מכינים קרם השקדים - מערבבים בקערית היטב את כל מרכיבי הקרם עד קבלת תערובת אחידה.
  6. מרכיבים את העוגה - מעבירים את הבצק התפוח למשטח מקומח ומרדדים למלבן בעובי 1/2 ס”מ.
  7. מורחים את הבצק בקרם השקדים ומפזרים מעל את מלית התפוחים. חותכים את הבצק ל-5 רצועות ארוכות ברוחב של 6-7 ס”מ , ומניחים אותן אחת על השנייה. חותכים את מגדל רצועות הבצק במרווחים של 4 ס”מ.
  8. מעמידים את חתיכות הבצק בתבנית אינגליש קייק משומנת, צמודות אחת לשנייה, כשהחתך כלפי מטה. חשוב להקפיד על הכיוון, אחרת לא יתקבל אפקט ה”משוך-אותי! הבצק אמור למלא בצפיפות את כל רוחב התבנית אבל רק חצי מגובה הדפנות. אל דאגה – אחרי התפיחה והאפייה העוגה תצא גבוהה. מרכיבים באותו אופן את העוגה השנייה.
  9. מניחים לתפיחה עד להכפלת הנפח (העוגות ימלאו את התבנית כמעט עד הסוף). מפזרים שקדים פרוסים.
  10. מחממים תנור ל-170 מעלות. אופים 35-30 דקות, עד שהעוגות זהובות, יציבות ועדיין רכות ללחיצה (מומלץ להציץ בסכין בין הקפלים ולוודא שהבצק אפוי גם בפנים).
  11. מכינים סירופ דבש - מביאים לרתיחה דבש ומים וממשיכים לבשל כ 5 דקות נוספות. מניחים לסירופ להתקרר. לאחר הוצאת העוגות מהתנור מספיגים אותן בסירופ ומניחים להן להתקרר.
רונית שוורץ בן דוד היא קונדיטורית ובעלת הבלוג Sugareat