חביתה ומקושקשת כמעט כל ילד יודע להכין, אבל מה עם ביצים עלומות? אותן ביצים המבושלות במים ונחות על פרוסות בריוש עם רוטב צהבהב למעלה, שהפכו לכוכבות האמיתיות בארוחות בוקר ובראנצ'ים.
2 צפייה בגלריה
אגס בנדיקט, וולדרוף אסטוריה
אגס בנדיקט, וולדרוף אסטוריה
חמש גרסאות לאגס בנדיקט, מלון וולדרוף אסטוריה
(צילום: אורטל חזן)
הגרסאות בנוגע למקור המנה חלוקות - יש הטוענים כי היא נולדה במסעדת דלמוניקו'ס בניו יורק, כשהשף ניסה להרשים את גברת בנדיקט, לקוחה קבועה במסעדה, עם מנה חדשה ומפתיעה.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
גרסה נוספת גורסת כי המנה נולדה בכלל בצרפת, והגרסה המוכרת לשאלת מקור המנה היא זו שטוענת כי המנה נולדה לפני 100 שנה במלון וולדורף אסטוריה בניו יורק, כשברוקר ניו יורקי קיבל חמרמורת אחרי ליל שתייה פרוע, ונכנס למסעדה של המלון ובקש שיכינו לו ביצים רכות על טוסט עם בייקון ורוטב הולנדז. השף התרשם מהמנה המיוחדת שביקש האורח, והחליט להכניסה לתפריט ארוחות הבוקר של המלון ולקרוא לה על שמו. אגב, אותו מלון בדיוק גם הביא לעולם מנה בשם סלט וולדורף.
2 צפייה בגלריה
אגס בנדיקט, וולדרוף אסטוריה
אגס בנדיקט, וולדרוף אסטוריה
ביצה בנוסח בנדיקט: אפשר להכין גם בבית
(צילום: אורטל חזן)
אבל כך או כך, המנה הזאת הצליחה לחדור לתפריטים בכל רחבי העולם, וגם אצלנו. "מגישים את המנה עם בייקון או סלמון ורוטב הולנדייז", הסביר השף איציק מזרחי ברק, השף הראשי של מלון וולדורף אסטוריה בירושלים, בתוכנית הרדיו של דודו ארז ויואב רבינוביץ' ב-ynet radio. "ההולנדייז זה רוטב שמכינים בבאן מארי (אמבט אדים) עם ביצה, חמאה מומסת ויין לבן, שאת זה טורפים עד ליצירת אמולסיה".
ואיך מכינים ביצה עלומה? "מרתיחים מים בסיר, שמים מעט חומץ, שוברים לתוכם את הביצה, מבשלים שתי דקות במים וזה מוכן. יש כאה שלא מוסיפים חומץ אבל אני אוהב להוסיף כי החומץ יוצר תגובה כימית שבמהלכה החלבון של הביצה נאסף יפה מסביב לחלמון".
בשבועיים הקרובים (עד 27/4) יגיש השף מזרחי ברק כמה גרסאות שונות למנה הקלאסית של אגס בנדיקט - על ופל בלגי, על פנקייקס, בתוספת רוטב עגבניות, עם תפוחי אדמה ועוד. מי שרוצה להכין לבד בבית, הנה מתכון מושלם.

אגס בנדיקט

איציק מזרחי ברק
המצרכים (ל-4 מנות): 4 פרוסות לחם בריוש 4 ביצים 1 כף חומץ 100 גר' עלי תרד שטופים 80 גר' סלמון 40 גר' חמאה
לרוטב הולנדייז - 2 חלמונים 50 גר' חמאה מומסת 1 כף יין לבן חצי יבש 1 קורט מלח
אופן ההכנה:
  1. במחבת טפלון ממיסים 20 גרם חמאה, מניחים את הבריוש מצד אחד עד להזהבה והופכים לצד השני. מוציאים ומניחים במקום חם.
  2. באותה המחבת מוסיפים את שאר החמאה, ממיסים ומוסיפים את עלי התרד, מתבלים במלח ופלפל, מוציאים ומניחים במקום חם.
  3. מכינים ביצים עלומות - ממלאים סיר עמוק בגודל בינוני-קטן במים, מוסיפים מלח וכף חומץ ומביאים לרתיחה. שוברים את הביצים לתוך הסיר ומבשלים במים במשך שתי דקות.
  4. מכינים רוטב הולנדייז - מניחים קערה מעל סיר עם מים רותחים על להבה נמוכה, כך שהמים לא יגעו בקערה אלא רק יחממו אותה (באן מארי).
  5. מוסיפים את החלמונים, היין והמלח וטורפים באמצעות מטרפה, עד שהחלמונים נעשים בהירים יותר וסמיכים.
  6. מוסיפים את החמאה המומסת לאט לאט תוך כדי שממשיכים לערבב עד שהרוטב מסמיך.
  7. מרכיבים את המנה - לוקחים צלחת עמוקה, מניחים את הבריוש במרכז ומעליו את עלי התרד, ומעל סלמון מעושן. מניחים את הביצה העלומה ובוזקים את הרוטב.