הדבר החשוב ביותר בסופגניות, ובבצק שמרים בכלל, הוא התפיחה, האווריריות והקלילות של הבצק - שם הכל מתחיל. ישנם סוגים שונים ומגווונים של סופגניות, וסופגנייה טובה צריכה להיות קלה ואוורירית ולא ספוגה בשמן. הסוד הוא בבצק, בתפיחה ובטיגון.
עוד דבר חשוב זה הטמפרטורה של השמן - הטמפרטורה חייבת להיות 180-190 מעלות - לא פחות ולא יותר. הסופגניות צריכות להיות תפוחות וקלילות, ומהרגע הראשון שהן פוגשות את השמן (או את החמאה) הן צריכות לצוף ולא לשקוע לתחתית הסיר. אם הן שוקעות זה מעיד על כך שהן כבדות ולא תפוחות מספיק, ואז תקבלו גוש בצק לא אפוי וכבד.
4 צפייה בגלריה
הסופגניות של רפי כהן: מטוגנות בחמאה מזוקקת
הסופגניות של רפי כהן: מטוגנות בחמאה מזוקקת
הסופגניות של רפי כהן: מטוגנות בחמאה מזוקקת
(צילום: ירון ברנר)
הסוד במתכון הזה הוא הקוניאק וגם הטיגון בחמאה מזוקקת. כשעבדתי בצרפת אכלתי בצק בריוש מטוגן בחמאה מזוקקת, והשתגעתי מזה. אני זוכר שאמרתי לעצמי שזאת הסופגנייה הכי טעימה שאכלתי בחיים וגם הכי חכמה. כי אם כבר מטוגן אז למה לא בחמאה? זה הרבה יותר טעים. חוץ מזה שווה להשקיע עוד רגע ולהכין בעצמכם גם ריבת תות (מתכון בהמשך), עכשיו חורף והתות שדה בשיאו. שווה לנסות בבית.
4 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
4 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)

סופגניות חמאה

רפי כהן
המצרכים:
1 ק"ג קמח לבן רגיל 50 גר' שמרים טריים 6 חלמונים 1 ביצה 1/2 כף מלח 1 כף סוכר 200 גר' חמאה מעט רכה, חתוכה לקוביות 4 כפות קוניאק 1 כפית תמצית וניל איכותית 500-600 מ"ל חלב
לטיגון - 2 ליטר חמאה מזוקקת (מי שמחליט לוותר אפשר להמיר את החמאה המזוקקת בשמן תירס)
לקונפיטורת תות שדה - 1/2 ק"ג תות שדה טרי, חתוך לרבעים 3/4 כוס סוכר 1 כף מיץ לימון
להגשה - 1 כוס סוכר
4 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מערבבים בקערה קטנה את השמרים עם חצי כוס חלב וסוכר. מערבבים היטב ומניחים בצד לעשר דקות.
  2. מכניסים לבלנדר עם וו לישה את כל החומרים של הבצק, מלבד החמאה ומלבד הקערה הקטנה ששמנו בצד.
  3. לשים כשלוש דקות במהירות איטית. מוסיפים את תערובת השמרים ששמרנו בצד.
  4. תוך כדי לישה איטית מוסיפים בהדרגה את קוביות החמאה כך שיבלעו פנימה לגמרי. ממשיכים ללוש כ-5 דקות, עד לקבלת בצק מעט רך, אך לא רך מדי. אם הבצק רך מדי מוסיפים מעט קמח.
  5. מעבירים לקערה עמוקה ורחבה, מכסים בניילון נצמד ומתפיחים כשעתיים.
  6. מעבירים את הבצק למשטח מקומח ויוצרים בעזרת כפות הידיים, בתנועות גלגול לכיוון משטח העבודה, עיגולים בגודל כדור פינג-פונג.
  7. מניחים על תבנית אפייה שרופדה בנייר אפייה מעט מקומח, במרחק של 15 סנטימטר אחד מהשני. מכסים בעוד נייר אפייה, ומניחים במקום חמים לתפיחה של כשעה, עד אשר הכדורים משלשים את נפחם.
  8. בסיר עמוק ורחב מביאים את החמאה המזוקקת לטמפרטורה של 180 מעלות, ומטגנים את הסופגניות כשתי דקות בכל צד. מעבירים לנייר סופג.
  9. מכינים ריבת תות מהירה - מכניסים את כל החומרים לתוך מחבת רחבה ועמוקה, ומבשלים על להבה גבוהה מאוד, תוך כדי ערבוב, במשך כשבע דקות. מסירים מהכיריים ומניחים בצד לקירור.
  10. להגשה - מעבירים כוס סוכר לבן לתוך צלחת עמוקה. טובלים את הסופגניות, כשהן עדיין חמות, בסוכר, ומניחים בצד. מסדרים בכל צלחת סופגנייה, לידה כף ריבה, ומגישים.
פורסם לראשונה: 08:52, 16.12.22