אצבעות שניצל טופו אפוי

דניאלה נויפלד
המצרכים: 300 גר' טופו קשה
למרינדה - 3 כפות סויה 2 כפות סירופ מייפל 1 כף חרדל
לטבילה - 1/2 כוס קמח 1/4 כוס קמח חומוס או קמח עדשים 3/4 כוס מים
לציפוי - 1 כוס פירורי לחם (אני השתמשתי בפירורי פנקו) 1 כפית פפריקה 1 כפית אבקת שום ספריי שמן
5 צפייה בגלריה
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. פורסים את הטופו למלבנים ברוחב של 1-1.5 ס"מ. עוטפים את אצבעות הטופו במגבת מטבח נקייה מאוד או מגבת נייר ולוחצים בעדינות על הטופו בכדי לנקז החוצה נוזלים מהטופו.
  2. בקערה שטוחה מניחים את החומרים למרינדה – סויה, סירופ מייפל וחרדל ומערבבים היטב. מניחים את אצבעות הטופו בתוך המרינדה ומשרים אותן במקרר לזמן של בין שעה ל-8 שעות, רצוי כמה שיותר. כדאי לסובב את אצבעות הטופו לפחות פעם אחת בזמן ההשריה על מנת שכל החלקים בו יספגו את המרינדה בצורה שווה.
  3. מחממים תנור לטמפרטורה של 200 מעלות. מכינים תבנית מרופדת בנייר אפייה או משטח סיליקון.
  4. מכינים שלוש קערות נפרדות. באחת מניחים קמח. בשנייה מניחים קמח חומוס או קמח עדשים יחד עם מים ומערבבים עד לקבלת תערובת חלקה. בקערה השלישית מניחים את פירורי הפנקו או פירורי הלחם, יחד עם פפריקה ואבקת שום, ומערבבים כך שהתבלינים יתערבבו בפירורי הלחם.
  5. לוקחים אצבע טופו מהמרינה וטובלים בקמח. מנערים היטב את שאריות הקמח וטובלים בבלילה של קמח החומוס או קמח העדשים. מעבירים לציפוי בקערת פירורי הפנקו או פירורי הלחם. את אצבע הטופו המצופה מניחים בתבנית וחוזרים כך עבור כל אצבעות הטופו. למרות הפיתוי, לא כדאי לדלג על ציפוי הקמח שעוזר מאוד לציפוי להישאר על הטופו גם לאחר אפייה. מרססים היטב את אצבעות הטופו בתרסיס שמן ומכניסים לאפייה.
  6. אופים בחום גבוה 10 דקות, מוציאים מהתנור והופכים את אצבעות הטופו לכיוון השני. מחזירים לאפייה של 7 דקות נוספות.

מקושקשת טופו עם בצל ופטריות

עדי כהן סימן טוב
המצרכים: מעט שמן (לשימון המחבת) 1 בצל סגול, פרוס דק 6-5 פטריות, פרוסות 1/2 חבילה (150 גר') טופו משי (באריזת קרטון ואקום) 2 כפות קמח חומוס 1/2 כפית מלח פחות מ 1/4 כפית כורכום, טחון 1חבילה (300 גר') טופו קשה פטרוזיליה קצוצה את עשב תיבול אחר
אופן ההכנה:
  1. משמנים את המחבת ומחממים אותה היטב, מטגנים בה את הבצל ואת הפטריות עד להזהבה קלה ושומרים בצד.
  2. טוחנים במעבד מזון טופו משי, קמח החומוס, המלח והכורכום עד לקבלת תערובת אחידה. מעבירים לקערה
  3. מגרדים בפומפיה גסה את הטופו הקשה ומוסיפים אותו לקערה. מערבבים בעדינות.
  4. משמנים מחבת, מחממים אותה היטב ומעבירים לתוכה את התערובת. מטגנים כמה דקות על להבה גבוהה, עד שפירורי הטופו מתייבשים ומשחימים מעט.
  5. מוסיפים את הבצל והפטריות, מקשטים בפטרוזיליה ומגישים מיד.

קארי מסמאן

תמר שוורצברד
המצרכים (ל-4 מנות): 1/4 כוס שמן קנולה 2 כפות מחית קארי מסמאן (אפשר למצוא בחנויות הטבע המתמחות) 800 מ"ל קרם קוקוס 1 כף סוכר 1/4 כוס סויה 2 כפות מחית תמרהינדי 4 תפוחי אדמה, חתוכים לקוביות 3 בצל סגול, פרוס לפרוסות דקות 500 גר' טופו חופן בוטנים חצויים, קלויים
5 צפייה בגלריה
קארי טופו
קארי טופו
(צילום: אנטולי מיכאלו)
אופן ההכנה:
  1. בסיר או במחבת רחבה מחממים את השמן, מוסיפים את מחית המסמאן ומטגנים כדקה או שתיים, עד שהממרח מתחיל להפיץ ריח.
  2. מוסיפים את קרם הקוקוס, מערבבים היטב ומבשלים עד לרתיחה על אש גבוהה. מוסיפים את הסוכר, הסויה והתמרהינדי ומרתיחים שוב.
  3. מוסיפים את תפוחי האדמה ומבשלים עד לרמת אל דנטה, בערך כ-10 דקות (חשוב לא לבשל יותר מדי על מנת שלא יתפרקו).
  4. אחרי 10 דקות, מוסיפים את הבצל הסגול, הטופו והבוטנים ומבשלים בין 10-7 דקות נוספות.
  5. מגישים לצד אורז לבן.

טופו מוקפץ עם פטריות וברוקולי

ילנה ויינברג
המצרכים (4-3 מנות): 1 ראש ברוקולי בינוני, מפורק לתפרחות קטנות 2 כפות שמן 2 שיני שום, פרוסות דק 1 כפית ג'ינג'ר כתוש או ג'ינג'ר לסושי, קצוץ 1 חבילת פטריות טריות מסוג שמפיניון, אנוקי או שיטאקי 300 גרם טופו קשה, פרוס לקוביות בגודל 1 ס"מ 4 גבעולי בצל ירוק, קצוצים גס 4 כפות רוטב סויה (אפשר גם נטול גלוטן) 2 כפות סירופ מייפל 1 כף חומץ לסושי או חומץ עדין אחר 1/4 כפית פתיתי צ'ילי או רוטב טבסקו לפי הטעם
אופן ההכנה:
  1. מרתיחים מים בסיר, מוסיפים מלח ואת תפרחות הברוקולי. חולטים את הברוקולי כשתי דקות, תלוי בגודלן. כדאי לעצור את הבישול כשהתפרחות עדיין בצבע ירוק בוהק. מוציאים, מסננים ושמים בקערה עם מי קרח למשך כמה דקות. מסננים שוב.
  2. מחממים את השמן בווק גדול. מוסיפים את השום ואת הג'ינג'ר ומערבבים.
  3. מוסיפים את הברוקולי ואת הפטריות ומקפיצים כשלוש דקות עד שהפטריות והברוקולי מצופים באופן אחיד.
  4. מוסיפים את קוביות הטופו ומקפיצים כשתי דקות נוספות.
  5. מוסיפים את יתר המרכיבים, מערבבים ומקפיצים עד לציפוי אחיד וצמצום הנוזלים. טועמים, מתקנים תיבול אם צריך ומורידים מן האש.

סלט אטריות שעועית עם טופו ופפאיה

זהר לוסטיגר-בשן
המצרכים (ל-4 מנות): 200 גר' אטריות שעועית 1/2 כוס אגוזי קשיו 3 שיני שום קלופות 1/2 פלפל צ'ילי אדום (או לפי מידת החריפות שאוהבים), חתוך גס 2 כפות סוכר קנים 3 כפות רוטב סויה 3 כפות שמן שומשום 6 כפות מיץ לימון 3 כפות שמן זית 200 גר' טופו, חתוך לקוביות בגודל ביס קטן 3 מלפפונים ירוקים, חצויים לאורכם ופרוסים 12 עגבניות שרי, חצויות 1/2 פפאיה כתומה, חתוכה לרצועות 1 כוס עלי כוסברה, קצוצים גס 1/4 כוס עלי נענע, קצוצים 1/4 כוס עלי בזיליקום, קצוצים
5 צפייה בגלריה
סלט אטריות שעועית ופפאייה
סלט אטריות שעועית ופפאייה
(צילום: דניאל לילה)
אופן ההכנה:
  1. משרים אטריות שעועית בשפע מים רותחים למשך 10 דקות, ומסננים.
  2. קולים אגוזי קשיו במחבת יבשה בין 4-3 דקות עד להזהבה.
  3. כותשים שיני שום, צ'ילי וסוכר עם סויה, שמן שומשום ומיץ לימון במכתש ועלי (או במעבד מזון) עד לקבלת מחית אחידה.
  4. מלהיטים ווק, מוסיפים שמן זית ומטגנים קוביות טופו במשך כמה שניות עד שהן מצופות בשמן. מוסיפים את מחית הצ'ילי, ומקפיצים יחד במשך 3 דקות עד שהטופו סופג היטב את הטעמים.
  5. שמים את אטריות השעועית והטופו המתובל בקערה גדולה. מוסיפים מלפפונים, עגבניות, פפאיה, עשבי תיבול ואת אגוזי הקשיו הקלויים, ומערבבים. אוכלים בטמפרטורת החדר או קר.
גיוונים: אפשר להחליף את המלפפונים בשעועית ירוקה חלוטה. אפשר להחליף את הפפאיה במנגו או באפרסמון.

אגדאשי טופו

ילנה ויינברג
המצרכים (2 מנות): 1 קוביית טופו (כ-300 גר') 5-4 כפות קורנפלור (לא חובה) שמן לטיגון 2 שיני שום מגוררות 1 חתיכת ג'ינג'ר טרי בגודל אגודל, מגוררת 3 בצלים ירוקים קצוצים דק, כולל החלק הלבן 1 קופסת שימורים של פטריות חתוכות, מסוננת היטב 1 גזר בינוני, מגורר או חתוך לרצועות דקות 1 כפית אבקת או גרגירי דאשי (להשיג בחנויות לאוכל אסייתי ובחלק מחנויות הטבע) או אבקת מרק בטעם עוף או פטריות, מהולה בכוס מים רותחים 4-3 כפות רוטב סויה שמן שומשום (לא חובה) מעט שומשום שנקלה מעט במחבת יבשה (לא חובה)
אופן ההכנה:
  1. חותכים את הטופו לקוביות בגודל של כ-1 ס"מ ומגלגלים בקורנפלור, לציפוי (טיפ: אפשר לשים את הקורנפלור וקוביות הטופו בשקית סנדביצ'ים נקייה ולנער. כך הקורנפלור לא ילכלך את המטבח והקוביות יצופו היטב).
  2. יוצקים מעט שמן למחבת ומחממים על אש גבוהה. מוסיפים את קוביות הטופו ומטגנים כ-5 דקות, עד שהן מזהיבות. בזמן הטיגון הופכים אותן, כדי שיזהיבו מכל הצדדים.
  3. מעבירים את הקוביות לצלחת שרופדה במגבות נייר לספיגת השמן.
  4. מחממים שמן בווק (או במחבת גדולה) ומטגנים בו כדקה את השום, הג'ינג'ר והבצל הירוק תוך ערבוב (יש להמשיך ולערבב במשך כל זמן ההכנה).
  5. מוסיפים את הפטריות ומטגנים כדקה. מוסיפים גם את הגזר ומטגנים עוד כדקה.
  6. מוסיפים את כוס המרק, רוטב הסויה, שמן השומשום ויתרת הבצל, ומבשלים 4-3 דקות. מורידים מהאש.
  7. מוסיפים את קוביות הטופו לווק, מערבבים ומגישים חם, מקושט בשומשום.

המבורגר מחומוס וטופו

חגי לפלר
המצרכים: 150 גר' טופו (1/2 חבילה), מגורד דק בפומפייה 2 כוסות חומוס מבושל (אפשר גם קפוא או מקופסת שימורים) 4 כפות קמח מלא (אפשר גם קמח חומוס) 2 כפות רוטב ברביקיו 3 שיני שום כתושות 4 כפות שמן זית 1 כפית כורכום 1 כפית פפריקה 1 בצל, פרוס לפרוסות 1/2 כוס בירה בהירה
5 צפייה בגלריה
המבורגר טבעוני
המבורגר טבעוני
(צילום: חגי לפלר)
אופן ההכנה:
  1. במעבד מזון טוחנים את החומוס ומעבירים לקערה יחד עם הטופו.
  2. מחממים במחבת כף שמן זית אחת, מטגנים את הבצל עד להזהבה ומעבירים לקערה.
  3. מוסיפים את שאר המצרכים (מלבד שמן הזית), ומערבבים היטב עד לקבלת בלילה אחידה וללא גושים.
  4. מכסים את הקערה בניילון נצמד, ומעבירים לשעה למקרר כדי שכל הטעמים יתמזגו.
  5. בעזרת ידיים רטובות קורצים קציצות שטוחות, ומניחים על גבי נייר אפייה. מזלפים את שארית שמן הזית על הקציצות, ואופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות במשך 20 דקות. מוציאים ושומרים בצד (אפשר גם להקפיא).
  6. לפני ההגשה - מחממים מחבת פסים או את המנגל, משמנים כל קציצה היטב בשמן זית וצולים על המחבת החם במשך 3-2 דקות מכל צד. מגישים חם.

קציצות טופו רכות

דרור ינאי
המצרכים: 1 ק"ג טופו אורגני רך 4 כפות גדושות קארי אדום מעט כורכום 1/2 כוס שבבי קוקוס יבש 3 בצלי שאלוט גדולים, קלופים, פרוסים דק ומטוגנים לפריכות 2 כפות ג'ינג'ר טרי, קלוף וקצוץ דק מאוד
אופן ההכנה:
  1. בקערה מפוררים היטב את הטופו לפירורים קטנים. מוסיפים את שאר המרכיבים. מערבבים היטב עד אחידות, מוסיפים מעט רוטב סויה במידת הצורך. במידה והתערובת רטובה מידי ליצירת קציצות אפשר להוסיף עוד קוקוס יבש.
  2. נותנים לתערובת לנוח במקרר שעתיים עד לילה.
  3. בידיים לחות יוצרים קציצות שטוחות וצורבים במחבת חמה עם מעט שמן. הופכים, צורבים את הצד השני ומגישים מיד.

קציצות טופו ברוטב עגבניות

זהר לוסטיגר בשן
המצרכים (ל-25-20 קציצות):
לקציצות - 600 גר' (2 חבילות) טופו קשה 1 גזר קלוף ופרוס לטבעות 1 שן שום קלופה חופן עלי פטרוזיליה או כוסברה 1/2 כוס קמח עדשים כתומות 1/2 כוס פירורי לחם או ציפוי לשניצלים ללא גלוטן 1 כפית מלח פלפל שחור גרוס 3 כפות שמן זית ועוד כף שמן זית לשימון התבנית
לרוטב - 2 כפות שמן זית 1 בצל קצוץ 1 גזר קלוף וחתוך לקוביות קטנות 2 גבעולי סלרי פרוסים דק 2 שיני שום קצוצות 4 כוסות רוטב עגבניות חלק (פסאטה) 3 כפות רסק עגבניות 1 כפית מלח פלפל שחור גרוס 1 כפית פפריקה מתוקה 1 כפית סוכר קנים 10 עלי בזיליקום או פטרוזיליה קצוצים (לא חובה)
אופן ההכנה:
  1. מכינים קציצות טופו: מחממים תנור ל-180 מעלות. מרפדים תבנית תנור בנייר אפייה ומשמנים אותו בשמן זית.
  2. שמים את כל חומרי הקציצות במעבד מזון וטוחנים לתערובת אחידה. אם התערובת נוזלית מדי, מוסיפים מעט קמח עדשים או פירורי לחם. התערובת צריכה להיות רכה אבל מספיק יציבה כדי שתוכלו ליצור ממנה קציצות.
  3. בידיים רטובות יוצרים קציצות פחוסות בקוטר 4 ס"מ ומניחים בתבנית. הופכים את הקציצות בתבנית כדי שיהיו מרוחות בשמן בשני הצדדים. לחילופין מרססים בשמן זית.
  4. אופים 25 דקות עד שהקציצות מתייצבות. אם לא מבשלים מייד ברוטב, אפשר לשמור את הקציצות במקפיא עד 3 חודשים.
  5. מכינים רוטב: מחממים שמן זית בסיר רחב ונמוך (סוטאז') ומטגנים בצל, גזר וסלרי 12-10 דקות על להבה בינונית, עד שהבצל מזהיב.
  6. מוסיפים שום ומטגנים חצי דקה עד שהשום מעלה ניחוח. מוסיפים את יתר חומרי הרוטב ו-2 כוסות מים ומביאים לרתיחה. מנמיכים את הלהבה, מכסים ומבשלים 10 דקות לאיחוד טעמים. מתקנים תיבול עם מלח וסוכר.
  7. מבשלים את הקציצות ברוטב ומגישים: מעבירים את הקציצות האפויות לרוטב, מכסים ומבשלים 10 דקות על להבה בינונית-נמוכה בבעבוע עדין. מנענעים מדי פעם את הסיר כדי שהקציצות יעטפו היטב ברוטב. אם רוצים להסמיך מעט את הרוטב אפשר לבשל עוד 5 דקות ללא כיסוי.
  8. מגישים על אורז, קינואה, קוסקוס או פסטה. הקציצות בתוך הרוטב יישמרו עד 5 ימים במקרר ועד 3 חודשים במקפיא.
  9. גיוון: לגרסה לא טבעונית מוסיפים ביצה ומפחיתים כף שמן זית.

כנאפה טבעונית

דניאלה נויפלד
המצרכים (ל-מחבת בקוטר 24 ס"מ): 200 גר' שערות קדאיף, מופשרות לפי הוראות היצרן 4 כפות שמן קוקוס + מעט לשימון המחבת 340 גר' טופו רך (טופו משי) 120 גר' "גבינת" סויה רכה בטעם טבעי
למי סוכר - 1 כוס מים 1 כוס סוכר 1 כפית מי זאהר
להגשה - חופן פיסטוקים קלויים, קצוצים גס
5 צפייה בגלריה
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את מי הסוכר – בסיר קטן מניחים מים וסוכר. מביאים לרתיחה ומבשלים למשך 5-7 דקות עד שהסוכר נמס והסירופ מסמיך מאוד. מורידים מהאש ומוסיפים כפית של מי זאהר. מערבבים ומניחים להצטנן.
  2. בקערת ערבוב גדולה מניחים את שערות הקדאיף המופשרות, ובעזרת ידיים נקיות מפרידים היטב את השערות קדאיף אחת מהשנייה. מוסיפים שמן קוקוס בצורתו הנוזלית (אם שמן הקוקוס מוצק – מחממים מספר שניות במיקרוגל) ומערבבים היטב בעזרת הידיים עד שכל שערות הקדאיף מכוסות היטב בשמן קוקוס.
  3. משמנים מחבת במעט שמן קוקוס. מניחים כמחצית משערות הקדאיף במחבת ומשטחים אותן לשכבה אחת. מפזרים פרוסות של טופו משי, ומעליו, בעזרת כפית מפזרים גם את גבינת הסויה. מסדרים מעל בשכבה אחת את שערות הקדאיף שנותרו, ובעזרת כף עץ דוחפים ומקפלים פנימה את שערות הקדאיף בקצוות.
  4. מטגנים על להבה בינונית במשך 10 דקות, עד שניתן לראות את שערות הקדאיף משחימות בשכבה התחתונה. מניחים מעל למחבת צלחת שטוחה שגדולה במעט מקוטר המחבת, ובזהירות ובזריזות הופכים את הכנאפה על הצלחת. אחר כך, מחליקים את הכנאפה בחזרה למחבת, כך שהטיגון מתבצע עכשיו בצדו השני. מטגנים שמונה דקות נוספות ומעבירים לצלחת הגשה.
  5. יוצקים בנדיבות על הכנאפה את מי הסוכר, מפזרים פיסטוקים קצוצים ומגישים חם.