שתף קטע נבחר

חולי סוכרת? המדריך המלא לכל הזכויות שמגיעות לכם

הקלות ברכישת תרופות וציוד רפואי, זכאות לבדיקות שונות בחינם, קצבת נכות, נקודות זיכוי במס הכנסה, שירות צבאי מותאם ואפילו התאמה של הדירה. חולי סוכרת זכאים לשלל הקלות, אך קשה לדעת מה הן מאחר שהן ניתנות משלל גופים ורשויות. אלו הזכויות המגיעות לכם

יותר מחצי מיליון בני אדם בישראל סובלים מסוכרת ועוד חצי מיליון נמצאים במצב "טרום־סוכרת". לא רבים מהם יודעים שהם זכאים להקלות רבות - החל ממד סוכר רציף, דרך הקלות בבחינות פסיכומטרי, הנחה בארנונה והתאמת פתרונות דיור לסובלים מסיבוכים של המחלה.

 

סוכרת היא מחלה כרונית מורכבת, המאופיינת בערכי גלוקוז מוגברים. לטיפול במחלת הסוכרת יש השלכות ברמה הפיזית, הנפשית והכלכלית. ישנם שני סוגי סוכרת נפוצים:

  

סוכרת מסוג 1:

יכולה לפרוץ בכל גיל ונובעת מחוסר אינסולין כתוצאה מהרס תאי הבטא בלבלב, האחראיים על הפרשת אינסולין. המאובחנים בסוג הזה של סוכרת תלויים באופן מוחלט בקבלת אינסולין.

  

סוכרת מסוג 2:

זו מתפתחת לרוב בגיל מבוגר, אך יכולה להתפתח גם בגילי הילדות וההתבגרות. היא שכיחה יותר בקרב נשים, שכיחותה עולה בצורה ניכרת בנוכחות עודף משקל, ויש לה מרכיב תורשתי משמעותי. סוכרת זו נובעת מתנגודת גבוהה של הרקמות להשפעת האינסולין.

 

מטופלים המאובחנים עם סוכרת זכאים להיות תחת הגדרה של "חולה כרוני", כך שעלות התרופות שהם צורכים לא תעבור את התקרה בקופת החולים - סכום שנע בין 280 ל־300 שקל לחודש.

 

זכאים להיות תחת הגדרה של "חולה כרוני". חולי סוכרת (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
זכאים להיות תחת הגדרה של "חולה כרוני". חולי סוכרת(צילום: shutterstock)

  

חיפוש במקורות רבים

בשנים האחרונות נוספו לא מעט טיפולים חדשים לסל התרופות. אולם חלק מהתרופות עדיין לא ממומנות מהסל הציבורי, וניתן לרכוש אותן באופן פרטי או באמצעות הביטוחים השונים.

  

כדי לעשות סדר במידע הרב, רוכזו לראשונה הזכויות השונות של סוכרתיים ובני משפחותיהם באוגדן זכויות המטופל הסוכרתי בישראל, פרויקט מטעם מיזם "עוצמה" בשיתוף עם האגודה הישראלית לסוכרת, והאגודה לסוכרת נעורים (סוג 1) בישראל.

  

"אני מרבה לראות ביומיום מטופלים שמתקשים לדעת את מלוא זכויותיהם ולהתנהל באופן מוצלח ונכון במערכת הבריאות, כי ישנם גורמים מטפלים רבים: גם בתוך מערכת הבריאות - רופאים, אחיות, פקידים במרפאות ובמוקדים הטלפונים, אנשי סיעוד, דיאטנים ועוד - וגם מחוץ למערכת", מסבירה ד"ר ורדית קלמרו, רוקחת ובוגרת ההכשרה למחנכי סוכרת, מטעם מיזם "עוצמה" למניעת סוכרת ושיפור הטיפול בה.

 

"לפעמים קשה למטופל לדעת מי יכול לסייע לו במענה, מהן זכויותיו ולסייע לו במידע אמין ובמענה לשאלות כגון 'כמה אני נדרש לשלם בחודש על תרופות הסוכרת?' 'מיהו הגורם שיכול לסייע מול קופת החולים לשנות את כמות המחטים המוקצית בחודש, לשם מדידת רמת הסוכר בדם?', 'האם עלות רכישת הגלוקומטר נופלת על המטופלים, או שהיא על חשבון הקופה?' וכדומה".

  

ד"ר אורלי טמיר, מנהלת מיזם "עוצמה" לשעבר, מוסיפה: "סוכרתיים שביקשו עד היום לדעת מה הן זכויותיהם הרפואיות, הסוציאליות והאחרות, נדרשו לחפש במקורות רבים שונים, לשאול שאלות את הרופא המטפל בקופת החולים, לפנות לביטוח הלאומי, לברר ברשות המקומית, לחפש בעזרת מנועי החיפוש באינטרנט, בקיצור, ללכת לאיבוד. עד היום לא הייתה כתובת מסודרת, שריכזה את המידע המלא והעדכני, והקלה עליהם לדעת מהם זכויותיהם".

  

התרופות להן זכאים החולים בהתאם לסוג הסוכרת (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
התרופות להן זכאים החולים בהתאם לסוג הסוכרת(צילום: shutterstock)

 

אלה הזכויות שמגיעות לחולים

אביזרים מתכלים חולי הסוכרת זכאים לרכוש ציוד רפואי, הכולל, למשל, מחטים ומקלונים לבדיקה עצמית של סוכרת בדם, בהשתתפות עצמית של עשרה אחוזים, כאשר כמות המחטים היא לפי המלצת הרופא המטפל. יש הבדל בין חולי סוכרת 1 וסוכרת 2: חולי סוכרת 1 יקבלו בחודש חמש חבילות סטיקים, ואילו חולי סוכרת 2 זכאים לכמות מופחתת יותר.

  

מד סוכר רציף בעשור האחרון התפתחה טכנולוגיה המכונית "מד סוכר רציף" - מכשיר המודד את רמת הסוכר בדם לאורך כל היום. המכשיר מתאים בעיקר לחולי סוכרת מסוג 1, כי הוא מאפשר לגלות במהירות סטיות מסוכנות ברמות הסוכר. ילדים ובני נוער מגיל שמונה עד 18 זכאים לקבל את מד הסוכר הרציף במידה שחוו שני אירועים של היפוגליקמיה - ירידה קיצונית בערכי הסוכר בדם, מצב המסכן את חייהם.

 

ילדים מתחת לגיל שמונה יוכלו לקבל "מד סוכר רציף" במקרים הבאים: במידה שקיים קושי באיזון ערכי הסוכר בדמם (ולפי המלצת הרופא המטפל); במקרה שילד סובל מהיפוגליקמיה כתוצאה ממחלת אגירת גליקוגן (יחידות גלוקוז שמחוברות זו לזו); במקרים שבהם הילד סובל מעודף אינסולין מולד (תסמונת המכונה גם "היפראינסולינמיה מולד של הינקות"); או במקרים שבהם הילד סובל מהיפוגליקמיות חמורות ולא מודעות, וכתוצאה מהן נזקק להתפנות לחדר מיון או להזעיק אמבולנס באופן בהול.

  

גם מטופלות בהיריון עם סוכרת סוג 1, שאינן מאוזנות מבחינת רמות הסוכר בדם לפני ההיריון ובמהלכו, זכאיות לקבלת מכשיר לתקופה שאינה עולה על שנה וחצי, לפי המלצת רופא מטפל במרפאת סוכרת או רופא מומחה במרפאת היריון בסיכון גבוה.

  

חולי סוכרת סוג 1 בני 18 ומעלה, שחווים היפוגליקמיה לא מודעת או מתקשים להשיג איזון ברמות הסוכר בדמם, יהיו זכאים לקבל את מד הסוכר הרציף במידה שקיימת המלצת רופא מומחה (אין בסמכותו של רופא משפחה לתת המלצה שכזו).

  

משאבת אינסולין משאבות האינסולין מחקות את פעולת הלבלב ודואגות להפרשה תקינה של אינסולין במשך כל שעות היממה. הן נוחות לשימוש, קלות לתפעול ומאפשרות טיפול מיטבי בסוכרת. מטופל סוכרתי זכאי למשאבת אינסולין הכוללת ציוד מתכלה עבורה, כחלק מסל הבריאות, בהתאם לסוג הסוכרת ובתנאי שהוא עומד בקריטריונים שנקבעו.

 

קיראו עוד:

השיטה להעלמת סוכרת מסוג 2 בתוך 3 חודשים - למי מתאימה?

מותר לאכול מתוק? מדריך התזונה לחולי סוכרת

8 הפעולות שיאזנו את רמות הסוכר שלכם בדם

  

בדיקות רפואיות חולי סוכרת זכאים לבדיקות שונות - חלקן ללא עלות או במחיר של השתתפות עצמית בלבד.

בדיקת העמסת סוכר: מטרתה לאתר נשים בסיכון לסוכרת הריונית. במסגרת הבדיקה, נשים בין השבועות 24־28 להיריון מגיעות למרפאה, שותות 50 גרם סוכר ענבים שנמהל במים, ולאחר 60 דקות נלקחות מהן דגימות דם לבדיקת רמת הסוכר. נשים שמקבלות המלצה לבדיקה, יכולות לבצע אותה ללא השתתפות עצמית.

  

בדיקת המוגלובין מסוכרר: בדיקת דם שיכולה לאמוד את יעילותם של טיפולים לסוכרת, ואת יכולתם של החולים לשמור על רמה תקינה של סוכר בדם לתקופות ממושכות. הבדיקה יכולה גם לשמש בתהליך האבחון של המחלה. ילדים עד גיל 18 אשר נמצאים במעקב וטיפול במרפאות הסוכרת, זכאים לבדיקה מהאצבע (ולא מהווריד). הבדיקה ללא עלות.

  

בדיקת עיניים: סוכרת גורמת נזק לכלי הדם הקטנים בגוף, ובהם כלי הדם של העין. מעקב סדיר אצל רופא העיניים יאפשר אבחון מוקדם של השינויים הראשוניים ברשתית, בשלב שבו ניתן לטפל בהם ולמנוע את הסיבוכים המשניים. הבדיקה ללא עלות ובהפניה של הרופא.

  

בדיקת תפקוד כלייתי: אחת ההשפעות המשמעותיות של מחלת הסוכרת היא על הכליות. סוכרת ממושכת ולא מאוזנת גורמת בסופו של דבר לפגיעה בפעילות הכליות, אשר יכולה להגיע עד אי־ספיקת כליות. לכן, חולי סוכרת זכאים לעשות אחת לתקופה בדיקה למצב הכליות. הבדיקה ללא השתתפות עצמית ועל פי שיקול דעתו של הרופא.

  

ישנן בדיקות נוספות שחולי הסוכרת זכאים להן, כמו בדיקות שוטפות של לחץ דם, נוכחות זקפה לילית, בדיקה במעבדת שינה, בדיקה במעבדה לבדיקת תפקוד הלבלב ותנגודת אינסולין וכדומה.

 

דיאטנית ותזונאית התפריט של כל אדם צריך להתבסס על נתוניו האישיים: גיל, מין, משקלו הנוכחי, משקלו הרצוי ואורח החיים שלו. אצל אנשים עם סוכרת, צריך התפריט להביא בחשבון גם את המחלה ולסייע למטופל בהתמודדות היומיומית איתה.

 

התקף לב (צילום: shuttersrock)
תפריט דיאטטי המותאם לחולי סוכרת(צילום: shuttersrock)

 

כדי לבנות תפריט שמותאם לסוכרת, רצוי להיעזר בדיאטנית קלינית. בכל קופות החולים, מטופלי סוכרת זכאים ל־14 מפגשים בשנה עם תזונאית, ולשם כך יש צורך בהמלצה מרופא המשפחה. בנוסף, בחלק מהקופות קיימת אפשרות לייעוץ פרטני לבניית תוכנית מותאמת אישית, לפעילות גופנית עבור חולי הסוכרת. ניתן לקבל מידע על כך במכוני הפיזיותרפיה השונים.

   

במסגרת הניסיון לסגל אורח חיים בריא יותר, עומדים לרשות המטופלים בכל קופות החולים עובדים סוציאליים שיכולים לטפל בנושאי רווחה ולסייע בהתמודדות הרגשית עם המחלה. החולים אף זכאים לקבל מידע על זכויות ושירותים בקופה ובקהילה.

  

זכויות סוציאליות כל חולה סוכרת זכאי להגיש תביעה להכרה בנכות כללית במוסד לביטוח לאומי החל מגיל 18. ביטוח לאומי בודק מספר קריטריונים ראשוניים לאחר הגשת התביעה, ביניהם גילו של המטופל, אזרחותו ורף ההכנסות שלו בשלושת החודשים שקדמו להגשת התביעה. עקרונית, כדי לקבל הכרה, יש להוכיח שרף ההשתכרות עומד על פחות מ־60 אחוז מהממוצע במשק.

  

בביטוח לאומי בודקים את מצבו הרפואי של חולה הסוכרת, ולאור הבדיקות הרפואיות קובעים את אחוזי הנכות. מטופלים שעומדים בקריטריונים יכולים לקבל קצבת נכות כללית, קצבת שירותים מיוחדים, קצבת ניידות, גמלת ילד נכה, שיקום מקצועי והבטחת הכנסה.

 

קצבה, פטורים והנחות

נוסף לזכויות מביטוח לאומי, עומדים לרשות מקבלי קצבת הנכות זכויות, פטורים והנחות במוסדות שונים. למשל, מקבל קצבת נכות שנקבעה לו נכות רפואית של 90 אחוז ומעלה, זכאי להנחה במס הכנסה עד גובה התקרה כפי שנקבע בחוק. גם הורים לילד עם סוכרת סוג 1 שמקבלים קצבת ילד נכה זכאים לנקודות זכות במס הכנסה. הקצבה ניתנת רטרואקטיבית עד שש שנים. חולי סוכרת הזכאים לקצבת נכות, או הורים המקבלים קצבת ילד נכה, זכאים גם להנחות בארנונה בגובה שנקבע על ידי הרשות המקומית.

  

התאמת דירה מי שתנועתו או תפקודו מוגבלים עקב מחלה או פגיעה במערכת מוטורית, או שהינו חולה במחלה מתקדמת - מרותק לכיסא גלגלים, מתהלך בעזרת פרוטזות או קביים - ומוגבלותו נקבעה על ידי מוסד רפואי מוכר, יכול לקבל זכאות בסיוע בהתאמת הדירה לצרכיו. כך, למשל, ניתן לקבל סיוע להתקנת מעלון או לבצע שינוי פנים בדירה, על מנת לאפשר מעבר לכיסא גלגלים או מכשיר הליכה. במקרים מסוימים ניתן לקבל סיוע גם בביצוע שינוי מחוץ לבית, כמו הוספת שבילי גישה ורמפות.

  

הקלות במערכת החינוך חוזר מנכ"ל משרד החינוך מדגיש כי אסור להגביל את הילד הסוכרתי בהשתתפות בכל פעילות במערכת החינוך. במקביל, יש לאפשר לילד לבדוק את רמת הסוכר בדם במהלך הפעילות השגרתית בבית הספר. צריך גם לתת לו תוספת זמן בבחינה

  

אם הפסיד זמן עקב בדיקה או אכילה. בנוגע להשתתפות בפעילויות הדורשות מאמץ מיוחד, קיימות הנחיות של משרד החינוך.

  

מטופלי סוכרת מסוג 1 יכולים לקבל גם הקלות בבחינת פסיכומטרי ובבחינות במוסדות להשכלה גבוהה. במקרים כאלו ניתן לפנות ליחידה לבחינות מותאמות במרכז הארצי לבחינות והערכה, שלושה חודשים לפחות לפני הבחינה, להמציא אישור רפואי ולהגיש בקשה.

  

שירות צבאי מטופלים עם סוכרת סוג 1 מקבלים, לאחר ועדה רפואית, פטור מגיוס לשירות צבאי (פרופיל 21). עם זאת, קיימת אפשרות להתנדב לצה"ל. לשם כך יש להגיש למדור מתנדבים בלשכת הגיוס בקשה להתנדבות, מלווה בכל המסמכים הרפואיים הנדרשים, כולל בדיקות אחרונות. רק לאחר אישור ההתנדבות יתחילו מיונים בהתאם לנתונים האישיים שנקבעו בצו הראשון.

  

מחנכי סוכרת

הצורך בארגון כלל זכויות הסוכרתיים בארץ למסמך מסודר ונגיש לציבור, עלה במקביל למיסוד הכשרה חדשה בארץ למקצוע "מחנכי סוכרת". מדובר בהכשרה מקיפה של אנשי מקצועות הבריאות - רופאים, אחיות, דיאטניות, רוקחים, פיזיותרפיסטים ואנשי סיעוד מקופות החולים ומהקהילה - שמטרתה להיטיב את הטיפול הרפואי בישראל בסוכרת, למנוע סיבוכים של המחלה, לשפר את איכות חיי הסוכרתיים ולהקנות לאנשי מקצועות הבריאות מיומנויות וכלים לתמיכה במטופלים, על מנת לסייע להם לשמור על איזון במחלה.

  

עד היום הוכשרו כ־200 מחנכי סוכרת במרכז ההדרכה הארצי של משרד הבריאות, ובחדרי סימולציה בקריה האקדמית אונו, ותרומתם בשטח כבר ניכרת. מאחורי היוזמה להפקת אוגדן הזכויות לסוכרתיים והכשרת "מחנכי הסוכרת", עומד מיזם "עוצמה", אשר נסגר לאחרונה, ופעל לייצר בארץ תשתית מקצועית וארגונית למניעת סוכרת ושיפור הטיפול, באמצעות שיתופי פעולה עם משרד הבריאות, קופות החולים וגופים נוספים.

 

לקריאת האוגדן המלא בקהילת סוכרת ב"כמוני" - לחצו כאן

  

כך נראה יום בחיי חולה סוכרת:

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
סוכרת. איזה זכויות מגיעות לכם
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים