מבצע החיסונים הגדול ביותר בתולדות ישראל החל הבוקר (א'), כשעשרות אלפים צפויים להתחסן מדי יום בחיסוני פייזר, ובהמשך גם בחיסוני מודרנה. זאת לאחר ששתי החברות קיבלו אור ירוק מה-FDA האמריקני, ומשרד הבריאות הישראלי.
מבצע החיסונים החל. צפו:

אז מה בעצם ההבדל בין שני החיסונים, מי מביניהם עשוי להתאים לכם יותר והאם כדאי לחכות לחיסון של מודרנה או לחיסונים הבאים בתור?
ראשית, החיסון היחיד שמוצע כרגע בישראל הוא זה של פייזר. החיסון של מודרנה יגיע על פי התחזיות רק במרץ 2021, כך שעד מועד זה, החיסון שתקבלו יהיה רק זה של פייזר.
אחרי מרץ-אפריל, כשיהיו בארץ שני חיסונים - אולי תוכלו לבחור בין השניים, זה כבר תלוי בנהלי הקופה אליה אתם משתייכים. וגם אם לא, לפחות תדעו איזה חיסון קיבלתם. לא כי האחות תספר לכם, אלא תדעו זאת על-פי מועד המנה השנייה שנקבע לכם - בחיסון פייזר תקבלו אותה אחרי 21 יום, במודרנה - אחרי 28 יום.
מבחינת יעילות החיסון - התוצאות כמעט זהות (94.1% למודרנה, 95% לפייזר). בנוסף, את החיסון של מודרנה לא צריך לאחסן בהקפאה של מינוס 70 מעלות, כמו את החיסון של פייזר, אלא בטמפרטורה של מינוס 20 מעלות. זה כמובן הופך את האחסון והשינוע של חיסון מודרנה לקל הרבה יותר, אולם למתחסן עצמו - הבדל זה אינו רלוונטי.
הבדל נוסף הוא גיל תחילת ההתחסנות. בזה של פייזר יוכלו להתחסן בני 16 ומעלה, עם החיסון של מודרנה יתחסנו רק מגיל 18. קראו כאן על שאר ההבדלים בין החיסונים:


שם החיסון: BNT162b2
החברה: פייזר היא חברת התרופות הגדולה ביותר בעולם, המוכרת בעיקר מהתרופה הפופולרית ויאגרה. לאחר שפרצה מגפת הקורונה, החלה פייזר לפתח את חיסון ה- mRNA יחד עם חברת הביוטכנולוגיה הגרמנית BioNTech.
טכנולוגיית החיסון: בסיס החיסון של פייזר היא מולקולת ה-mRNA המוזרקת לשריר ופוקדת על הגוף לייצר חלבון דמוי מעטפת הקורונה. מערכת החיסון "חושבת בטעות" שמדובר בנגיף אמיתי לכאורה שחדר לגוף, ויוצרת נוגדנים ותאי T נגד החלבון. מולקולת ה-mRNA מושמדת תוך זמן קצר, אינה חודרת לגרעין התא ואינה משנה דבר בתאים קיימים.
היכן מתבצע הייצור? התרכיבים לישראל מיוצרים במפעלי חברת BioNTech בגרמניה ובבלגיה.
איך מחסנים? החיסון ניתן בהזרקה לתוך השריר פעמיים, בהפרש של21 ימים זו מזו.
איך משמרים? החיסונים נשמרים בטמפרטורה של מינוס 70 מעלות. ניתן לשמור את התרכיבים במקררי חיסונים רגילים בטמפרטורה של 2 עד 8 מעלות צלזיוס, למשך 5 ימים בלבד. החיסונים שורדים בטמפרטורת החדר למשך 6 שעות.
כמה השתתפו בניסוי של שלב 3? 43,448 נבדקים בגילאי 16 עד71, בהם כ-46% הסובלים ממחלות רקע כולל מחלות לב, יתר לחץ דם, נשאי HIV, חולי איידס וחולי כבד.
מה היעילות? 95% במניעת הדבקה בקורונה ועד 100% יעילות במניעת תחלואה קשה.
מהן תופעות הלוואי שנמצאו? מרבית הנבדקים סבלו מתופעות לוואי השכיחות לאחרי חיסונים שחלפו תוך מספר שעות ובהן חום, כאבי שרירים, חולשה, עייפות, אודם מקומי ונפיחות באזור ההזרקה.
שתי מחוסנות בבריטניה ואחד נוסף באלסקה, לקו בתגובה אלרגית בינונית שהצריכה אשפוז, לפחות שניים מתוך השלושה היו בעלי רקע של התקפי אלרגיה קשים. כולם החלימו תוך מספר שעות. במהלך המחקר דווחו שישה מקרי תמותה, ארבעה בקבוצת הפלצבו שקיבלה חיסון דמה (פלצבו), ושניים בקבוצת המתחסנים שנפטרו מהתקף לב, הבדיקה הראתה כי אין קשר בין החיסון למקרי התמותה.
למי אסור להתחסן? בשלב זה לא יוכלו להתחסן צעירים עד גיל 16 שנים, נשים בהיריון ונשים מיניקות, משום שאין עדיין מספיק נתונים אודותיהם. לאחרונה החלה פייזר לשתף במחקר גם בני 12 שנים ומעלה, אולם טרם התקבלו תוצאות.
תוך כמה זמן מתקבלת ההגנה? שבוע לאחר המנה הראשונה יש הגנה של כ-60%, שבוע אחרי המנה השנייה (כלומר חודש אחרי הזריקה הראשונה) מגיעה ההגנה ל-95% ומעלה.
3 צפייה בגלריה
פייזר מודרנה חיסון קורונה
פייזר מודרנה חיסון קורונה
השויינו בין החיסונים. פייזר מול מודרנה
(צילום: רויטרס, AFP)

שם החיסון: mRNA-1273
החברה: מודרנה היא חברת תרופות וביוטכנולוגיה אמריקנית מקיימברידג' שבמסצ'וסטס. היא הוקמה בשנת 2010 ומאז החלה לפתח חיסונים המושתתים על mRNA (רנ"א שליח). המנהל הרפואי של החברה הוא הרופא הישראלי, פרופ' טל זקס, מומחה לרפואה פנימית ולאונקולוגיה.
טכנולוגיית החיסון: בסיס החיסון של מודרנה היא מולקולת ה-mRNA המוזרקת לשריר ופוקדת על הגוף לייצר חלבון דמוי מעטפת הקורונה. בדיוק כמו בחיסון של פייזר, מערכת החיסון "חושבת בטעות" שמדובר בנגיף אמיתי לכאורה שחדר לגוף, ויוצרת נוגדנים ותאי T נגד החלבון. מולקולת ה-mRNA מושמדת תוך זמן קצר, אינה חודרת לגרעין התא ואינה משנה דבר בתאים קיימים.
היכן מתבצע הייצור: התרכיבים לישראל מיוצרים במפעלי חברת מודרנה בשווייץ.
איך מחסנים? החיסון ניתן בהזרקה לתוך השריר פעמיים, בהפרש של 28 יום זו מזו.
איך משמרים? החיסונים נשמרים בטמפרטורה של מינוס 20 מעלות. ניתן לשמור את התרכיבים במקררי חיסונים רגילים בטמפרטורה של 2 עד 8 מעלות צלזיוס, למשך חודש. החיסונים שורדים בטמפרטורת החדר למשך מספר שעות בלבד.
מה היעילות? 94.1% במניעת הדבקה בקורונה ועד 100% יעילות במניעת תחלואה קשה.
מהן תופעות הלוואי שנמצאו? מרבית הנבדקים סבלו מתופעות לוואי השכיחות לאחרי חיסונים שחלפו תוך מספר שעות ובהם חום, כאבי שרירים, חולשה, עייפות, אודם מקומי ונפיחות באזור ההזרקה.
למי אסור להתחסן? בשלב זה לא יוכלו להתחסן צעירים עד גיל 18 שנים, נשים בהיריון ונשים מיניקות, משום שאין עדיין מספיק נתונים אודותיהם.
תוך כמה זמן מתקבלת ההגנה? נתוני מודרנה מגלים כי כבר שבוע לאחר המנה הראשונה קיימת הגנה של מעל 80% אך ההגנה מגיעה ל-94.1% שבוע לאחר המנה השנייה. לפיכך נדרשות שתי זריקות.
שני החיסונים, הן של פייזר והן של מודרנה, דומים מאוד ואף כמעט זהים במידת הבטיחות שלהם ובמידת היעילות (ההבדל בין יעילות של 95% בחיסון פייזר לבין 94.1% של מודרנה היא זניחה וחסרת משמעות רפואית). לפייזר חיסרון קל בשינוע החיסונים, הדורשים טמפרטורה קיצונית ושורדים רק 5 ימים במקררי חיסון רגילים, בעוד שהחיסון של מודרנה מאפשר אחסון במשך חודש במקרים רגילים, לאחר אחסון של מינוס 20 מעלות. עם זאת, גם על הקושי הזה התגברו בעולם, ונערכו לשינוע נכון של החיסונים.
ועל אף הדמיון, את פירות ביצת הזהב של מודרנה, הראשונה ש"עלתה" על פטנט ה- mRNA, נתחיל לראות בקרוב: החברה עומדת לצאת עם שלל חיסונים נוספים, נגד מחלות ויראליות קשות ביותר.