הדור חדש של תרופות ההרזיה מעורר הדים בכל העולם, וגם בישראל: שבוע חלף מאז אישר מינהל התרופות והמזון האמריקני (FDA) להשתמש בזריקה המהפכנית "ווגובי", הזהה ל"אוזמפיק" שניתנת בארץ לחולי סוכרת הסובלים מהשמנת יתר - וכבר חל זינוק בבקשות למרשמים ובניסיונות לרכוש את הזריקות. אחרי שקופות החולים הבחינו כי רופאי משפחה החלו לנפק מרשמים לזריקה הישראלית עבור חולי סוכרת, הורו להם להפסיק זאת מיד.
קראו עוד:
מה ההבדל בין הזריקות השונות? למי הן מיועדות, איך בכל זאת תוכלו להשיג את המרשם המיוחל, באילו תנאים, מהן תופעות הלוואי, וכמה באמת תרדו במשקל? אספנו את כל השאלות שהפניתם אלינו מאז הפרסום הראשון שלנו כאן ב-ynet, והנה התשובות.

על אילו זריקות מדובר?

יש שלוש זריקות המיועדות לירידה במשקל, כולן מבוססות על דמוי הורמון הקיים באופן טבעי בגוף ומהווה משתתף מרכזי במנגנון הירידה במשקל. התרופה הוותיקה ביותר הניתנת בזריקה יומית היא סקסנדה, המאושרת בישראל לירידה במשקל. התרופה החדשנית יותר היא אוזמפיק הניתנת אחת לשבוע ומאושרת בארץ רק לחולי סוכרת. התרופה ווגובי זהה לאוזמפיק אבל במינון גבוה ואושרה בשבוע שעבר על ידי FDA.

מה ההבדל בין הזריקות?

סקסנדה מאושרת בישראל לירידה במשקל בלבד, והיא ניתנת אחת ליום בהזרקה עצמית לבטן או לזרוע באמצעות עט עם מחט דקיקה. התוצאה: ירידה של 8 עד 11% ממשקל הגוף בתוך שנה. אוזמפיק ניתנת במינון של 0.5 עד 1 מ"ג אחת לשבוע בהזרקה עצמית. התרופה המקבילה "ווגובי", שהיא למעשה אותו תכשיר רק במינון גבוה יותר של 2.4 מ"ג, נחקרה בארה"ב והביאה לירידה במשקל של עד 20% ממשקל הגוף בשנה. היא לא צפויה להגיע לישראל בקרוב, שכן היצרנית שלה, נובו נורדיסק, לא הגישה למשרד הבריאות בקשה לאישורה.

איך עלה הרעיון לפיתוח הזריקות?

תרופה בשם סמגלוטייד נועדה לטיפול לחולי סוכרת, אלא שעם תחילת הטיפול הבחינה חברת התרופות כי אלה שקיבלו אותה, החלו לרדת במשקל. בדיקות נוספות העלו כי התרופה פועלת לא רק על הלבלב והכבד, אלא גם על הקיבה: היא מאטה את התרוקנותה ומשפיעה גם על מרכז השובע במוח, ובכך תורמת לירידה מהירה במשקל.
4 צפייה בגלריה
אוזמפיק
אוזמפיק
אוזמפיק. גורמת לירידה במשקל של עד 20% בשנה

איך פועלות התרופות?

מדובר בתרופות מקבוצת האנלוגים להורמון בשם GLP1, המחקה את פעילותו. GLP1 מיוצר ומופרש מתאי המעיים אל הדם, כשהייצור וההפרשה מתבצעים בגוף בתגובה למזון המגיע למערכת העיכול.
המולקולה GLP1 פועלת באופן רב מערכתי, וכך גם התרופה הדומה לה. התרופה מעלה את הפרשת האינסולין מהלבלב בהתאם לרמת הגלוקוז בדם. הפעילות מתאפשרת רק בנוכחות גלוקוז: כשרמות הגלוקוז בדם יורדות, הפרשת האינסולין יורדת, וכשהרמות עולות, הפרשת האינסולין מהלבלב עולה.
התרופה פועלת במנגנון נוסף שבו היא מקטינה את הפרשתו של הורמון בשם גלוקגון, המגביר את ייצור הגלוקוז ואת שחרורו לדם ממחסני הגלוקוז בכבד. הורמון זה בדרך כלל פועל בגוף כשרמות הגלוקוז יורדות, והגוף מגן על עצמו בכך שהוא משחרר את הגלוקוז מהכבד אל הדם.
במנגנון שלישי, שהוביל לירידה המסיבית במשקל אצל המטופלים, התרופה מאטה את התרוקנות הקיבה ומביאה בכך לדיכוי התיאבון ולעלייה בתחושת השובע באמצעות השפעה על מרכז הרעב המוח. היא גם מפחיתה את הכמיהה למזונות עתירי שומן.

בתוך כמה זמן משפיעה התרופה?

הזריקות מגיעות מאזור ההזרקה (לרוב באזור הבטן) למחזור הדם ומתחילות להשפיע בתוך יום עד שלושה ימים מרגע ההזרקה ולמשך כשבוע. הן ניתנות בזריקה תת עורית פעם בשבוע. הטיפול מתחיל במינון נמוך שמועלה בהדרגה, בשל תופעות הלוואי שנגרמות בתחילת הטיפול. מדובר בתופעות הקשורות למערכת העיכול: שלשולים, גזים, בחילות ואי נוחות בבטן. חלק מהמשתמשים מדווחים על רתיעה ממזונות מסוימים כמו עתירי שומן ומלוחים ועל כמיהה למזון מתוק.

מדוע התרופה גורמת לתופעות לוואי במערכת העיכול?

תופעות כמו שלשולים וגזים יכולות להיות קשורות להשפעה על התנועתיות של מערכת העיכול. תופעות הלוואי בדרך כלל חולפות לאחר חודשי הטיפול הראשונים.

כיצד ניתן להקל על תופעות הלוואי?

מומלץ לאכול ארוחות קטנות יותר בתדירות גבוהה יותר ובאיטיות, לשתות הרבה מים, להימנע ממזונות מתובלים, מטוגנים או מתוקים מדי ולהימנע מאכילה ליד ריחות בישול חזקים.
4 צפייה בגלריה
אחת מתופעות הלוואי הנפוצות: אי נוחות בבטן
אחת מתופעות הלוואי הנפוצות: אי נוחות בבטן
אחת מתופעות הלוואי הנפוצות: אי נוחות בבטן
(צילום: shutterstock)

איזה בדיקות צריך לבצע בזמן נטילת התרופות?

חולי סוכרת צריכים להמשיך לבצע את הבדיקות התקופתיות השגרתיות. למטופלים הסובלים מהשמנת יתר אין הנחיות מיוחדות, מלבד המשך מעקב אצל רופא המשפחה.

איך מזריקים את התרופות?

סקסנדה ואוזמפיק משווקות בארץ בצורת עט עליו מורכבת מחט חד-פעמית דקה. ההזרקה היא פשוטה, מבוצעת לאזור הבטני, והיא אינה מורגשת ואינה גורמת לכאב.

לכמה זמן צריך ליטול את הזריקות?

אין מגבלה על משך הזמן: זה תלוי במשקל היעד הרצוי. ניתן להפסיק את הטיפול בתרופה בתוך התייעצות עם הרופא המטפל, ולפי הצורך לחזור לטיפול.

האם צריך לשנות את התפריט התזונתי?

אף תכשיר אינו מהווה תרופת קסם לטיפול בהרזיה, כך שמומלץ שהטיפול ילווה בתפריט תזונתי מתאים. באמצעות התרופות החדשות תהליך ההרזיה עשוי להיות קל יותר בזכות תחושת השובע המשמעותית.

האם מותר להמשיך ולבצע ספורט?

אין מניעה לשלב פעילות גופנית בטיפול, והדבר גם מומלץ בדרך כלל, אבל כדאי להתייעץ בנושא עם הרופא המטפל.

מאיזה גיל מותר להשתמש בתרופות?

התרופות מיועדות למבוגרים מגיל 18 ומעלה. אין מגבלת טיפול בקשישים, אבל לגבי מטופלים בני 75 ומעלה המידע מצומצם.

האם הטיפול מותר רק ממשקל מסוים?

לא. יעילות התרופה גם אינה מושפעת מגיל, ממין, מגזע, ממוצא או מתפקוד כלייתי (המשמעותי אצל חולי סוכרת).

מי אינו מתאים לטיפול?

הטיפול ניתן רק תחת מרשם ומעקב הרופא המטפל. אין להשתמש בתרופות אם יש רגישות לאחד המרכיבים בתרופה. הטיפול גם אסור במהלך היריון והנקה ובמצבים רפואיים מסוימים כמו אי ספיקת כליות.

איך משיגים מרשם לזריקות?

הרופאים המנוסים ביותר בטיפול בתרופות הללו הם אנדוקרינולוגים, הרגילים לרשום אותן לחולי סוכרת. עם זאת, כל רופא רשאי לרשום את התרופות אבל אינו מחויב לכך. סקסנדה ניתנת בהנחה למטופלים הסובלים מהשמנת יתר בחלק מהקופות, והרופאים ממשיכים לתת אותה גם עכשיו. אוזמפיק ניתנת דרך קופות החולים בהנחת "מושלם" רק לחולי סוכרת מבוגרים הסובלים מהשמנת יתר. אלה יכולים לקבל את המרשם גם עכשיו. מטופלים אחרים יכולים לרכוש את הזריקות רק באופן פרטי, דרך מרשם פרטי ובעלות מלאה. מי שאינם יכולים להתחיל טיפול הם חולים בעלי בעיות כליות או לבלב.

כמה זה עולה?

מחירה של אוזמפיק להשמנת יתר באופן פרטי עומד על כ-500 שקל לחודש. סקסנדה עולה כ-1,200 שקל, דרך ביטוחי ה"מושלם" העלות המופחתת היא 300 עד 600 שקלים. ווגובי אינה משווקת בישראל.