בימים האחרונים הלחץ של אזרחי ישראל נמצא בסימן עלייה: המצב הביטחוני מתוח, הלילות לא שקטים ויש אי-ודאות כללית. כולנו מושפעים מזה, אבל מי שעלולים להינזק במיוחד הם חולי סוכרת, שכן הלחץ יכול להחמיר את מחלתם: הוא מעלה את רמות הסוכר בדם, מפעיל תאי שומן, פוגע בסבילות לגלוקוז, מגביר את עמידות האינסולין ומשפיע על לחץ הדם. הלחץ מחמיר כך את מצב הסוכרת, מה שגורם ללחץ נוסף, וחוזר חלילה.
קראו עוד:
מסיבות שונות, הלחץ גורם לסוכר בדם לעלות גם אם לא צרכנו מזון קודם לכן. הסיבה העיקרית לכך היא שהלחץ גורם לגוף לשחרר קורטיזול – הורמון שעוזר לגוף לעבור מצבים קשים.
3 צפייה בגלריה
סוכרת גבר חולה סוכרת
סוכרת גבר חולה סוכרת
עם הזמן, יתר לחץ דם עלול להחמיר רבים מסיבוכי הסוכרת, כולל מחלות עיניים וכליות
(אילוסטרציה ShutterStock)

הנזקים של הקורטיזול

כשהקורטיזול מופרש למחזור הדם, קצב הלב והנשימה מואץ, מה שגורם למאגרים של גלוקוז וחלבון לזרום לדם מהכבד כדי לייצר לשרירים אנרגיה זמינה. הגוף משחרר סוכר לדם כדי שהאנרגיה תוכל להיות זמינה, וכתוצאה מכך, רמות הסוכר בדם עולות.
הקורטיזול גם מעורר בתאי השומן אנזים המסייע בהעברת שומן ממאגרי אחסון באזורים שונים בגוף למרבצי תאי שומן בעומק הבטן, כך שלחץ ומתח יכולים לגרום לאנשים לצבור יותר שומן בבטן. ככל שהלחץ רב יותר, כמות הקורטיזול שבגוף גדלה, ובמקביל גדלה כמות השומן בבטן. מחקרים הוכיחו שתאי השומן הללו מהווים גורם סיכון לא רק למחלות לב, אלא גם לסוכרת. אם האדם כבר סובל מסוכרת, המצב יכול להחמיר בגלל רמת המתח הכוללת של לחץ וקורטיזול בגוף.
ככל שהלחץ רב יותר, כמות הקורטיזול שבגוף גדלה, ובמקביל גדלה כמות השומן בבטן. מחקרים הוכיחו שתאי השומן הללו מהווים גורם סיכון לא רק למחלות לב, אלא גם לסוכרת. אם האדם כבר סובל מסוכרת, המצב יכול להחמיר
ביכולתו של הקורטיזול גם להגביר את התשוקה למזון, מה שמקשה על ניהול התזונה. הוא גם מקשה על הלבלב להפריש אינסולין, הנדרש כדי להעביר סוכר מהדם לתאים לצורך אנרגיה ולייצב את רמות הסוכר בדם. עם הזמן הלבלב נאבק כדי לעמוד בקצב הביקוש הגבוה לאינסולין, רמות הסוכר בדם נשארות גבוהות, והתאים לא יכולים להשיג את הסוכר הדרוש להם. כל אלה תורמים לעמידות לאינסולין, שעלולה להחמיר את המצב.
3 צפייה בגלריה
לחץ ומתח יכולים לגרום לאנשים לצבור יותר שומן בבטן
לחץ ומתח יכולים לגרום לאנשים לצבור יותר שומן בבטן
לחץ ומתח יכולים לגרום לאנשים לצבור יותר שומן בבטן
(צילום: shutterstock)
אחד התפקידים הנוספים של הקורטיזול הוא לכווץ את העורקים בכל הגוף על מנת לאפשר שאיבה חזקה ומהירה יותר דרך שאר החלקים. לחץ תמידי לאורך זמן שומר על כיווץ כלי הדם וגורם ללחץ הדם להישאר גבוה. עם הזמן, יתר לחץ דם עלול להחמיר רבים מסיבוכי הסוכרת, כולל מחלות עיניים וכליות.
למעשה, אנשים רבים הסובלים מסוכרת מפתחים בסופו של דבר לחץ דם גבוה, ולכן חשוב לעקוב אחר המדדים.
ביכולתו של הקורטיזול להגביר את התשוקה למזון, מה שמקשה על ניהול התזונה. הוא גם מקשה על הלבלב להפריש אינסולין, הנדרש כדי להעביר סוכר מהדם לתאים לצורך אנרגיה ולייצב את רמות הסוכר בדם
ואם כל הנזקים הללו, שנגרמים מלחץ, אינם מספיקים, הרי שלעיתים קרובות הלחץ גם מגביר את החרדה ועלול לגרום לבעיות שינה. מחקרים רבים הראו כי למחסור בשינה יש השפעות שליליות רבות על הבריאות: בחלקם נמצא כי שינה של פחות משש שעות בלילה גורמת לפגיעה בסבילות לגלוקוז – מצב שלעיתים קרובות מקדם או מחמיר התקדמות של סוכרת מסוג 2.
אנשים עייפים גם נוטים לאכול יותר, בניסיון להשיג את האנרגיה שחסרה להם. בדרך כלל הם צורכים סוכר או מזונות שיכולים לגרום לרמות הסוכר בדם לעלות בצורה משמעותית.
3 צפייה בגלריה
תמונת אינסומניה
תמונת אינסומניה
בחלק מהמחקרים נמצא כי מחסור בשעות שינה גורם לפגיעה בסבילות לגלוקוז – מצב שלעיתים קרובות מקדם או מחמיר התקדמות של סוכרת מסוג 2
(צילום: Shutterstock)

אז איך להתמודד עם מצבי לחץ?

חשוב לאמץ גישה חיובית. כשנראה כי הדברים משתבשים, יש נטייה לראות את הרע במקום את הטוב. מומלץ למצוא את הטוב בכל תחום חשוב בחיים: עבודה, משפחה, חברים – וכמובן בריאות. חשיבה טובה יכולה לעזור לעבור את התקופות הרעות.
צריך לקבל את מה שאי אפשר לשנות. עבור אותם מצבים או בעיות מלחיצות שלא ניתן לפתור אותם, קיימת תוכנית פעולה פשוטה. שואלים שלוש שאלות: האם זה יהיה חשוב בעוד שנתיים? האם יש לי שליטה על המצב הזה? האם אוכל לשנות את מצבי? כשמגלים שהתשובות הן שליליות, קל יותר להשלים עם המצב.
חשוב לשתף. לא לשמור הכול בבטן. אפשר לדבר עם בן משפחה או חבר קרוב או עם יועצים, פסיכולוגים ואנשי מקצוע אחרים שהוכשרו לספק תמיכה.
בצעו פעילות גופנית. היא נותנת תחושה של רווחה ועשויה להקל על תסמיני לחץ.
בצעו תרגילי הרפיה. תרגילי הרפיה של שרירים, נשימה עמוקה, מדיטציה או הדמיה יכולים לסייע בהפחתת סטרס.
הכותב הוא מנהל יחידת הסוכרת במרכז רפואי וולפסון ורופא בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת