"מצד אחד נראה עכשיו הדבקות - בעיקר של צעירים, ילדים ואנשים שלא רוצים להתחסן - ומהצד האחר נראה ירידה במספר המקרים הקשים ובתמותה", אומר הבוקר (ג') באולפן ynet פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן. "החיסון עובד, ואנחנו יודעים את זה", הדגיש. "נצטרך להתרגל לזה שיש הדבקות, אבל המשמעות שלהן על בתי החולים ועל מערכת הבריאות תהיה פחותה".
קראו עוד:
פרופ' כהן הסכים שיש לחשב מסלול מחדש עכשיו: גם אם מקדם ההדבקה הוא גבוה, צריך להמשיך בשגרת החיים. "הדרייב הראשוני שלנו הוא למנוע את ההדבקה, להגן על האוכלוסיות החלשות, אבל היום צריך לקבוע מדיניות לא על פי מספר ההדבקות בכלל אלא לפי מספר המקרים הקשים והאשפוזים", הסביר. "לזה יש משמעות. ברור שלמחלה יש משמעות גם בקרב אנשים צעירים, אבל כרגע אנחנו במצב שאנחנו צריכים לנהל את החיים, ויש לנו אפשרות לכך".
בתשובה לשאלה, כמה אנשים צריך לחסן בישראל כדי לנצח את הקורונה, אמר פרופ' כהן: "מבין הישראלים שלא חלו בקורונה ולא התחסנו, יש כ-5,000 אנשים שעדיין יכולים למות מקורונה. אם תיקח את בני ה-60 ומעלה, מדובר ב-93 אלף איש בסך הכול - כמות שיכולה להתחסן ביום אחד. אם תחסן אותם, תמנע מוות של יותר מ-4,000 איש מבין ה-5,000 שיכולים למות. אם נתרכז באנשים האלה - לדעתי, אנחנו נהיה במצב הרבה יותר טוב".
"מבין הישראלים שלא חלו בקורונה ולא התחסנו, יש כ-5,000 אנשים שעדיין יכולים למות מקורונה. אם תיקח את בני ה-60 ומעלה ותחסן אותם - מדובר ב-93 אלף איש בסך הכול - תמנע מוות של יותר מ-4,000 איש מבין ה-5,000 שיכולים למות"
"זה מה שאנחנו עושים", אמרה ד"ר גלית קאופמן, ראש מחוז צפון בקופת חולים מכבי, שנכחה גם היא באולפן. "אנחנו עכשיו מחפשים את האנשים האלה, עוברים אחד-אחד בקבוצות היעד, גם הצעירים וגם המבוגרים. זה עובד. עכשיו זה קצת יותר איטי, אבל זה עובד".
ד"ר קאופמן הסכימה עם פרופ' כהן שהחיסון יעיל, ואמרה שניתן להבחין בכך בנתונים. "רואים את זה בצורה מובהקת", הדגישה. "אנחנו רואים היום שיש תחלואה הרבה יותר נמוכה בקרב המבוגרים, בני ה-60 ומעלה. אנחנו רואים את הגרפים. לא משנה איזו קופת חולים חוקרת את זה, לא משנה איזו קופת חולים מראה את הנתונים - אלו אותם נתונים: יעילות החיסון מגיעה לרמה של 95%, רואים שהתחלואה יורדת, וזה מה שאפשר לנו להיות אופטימיים".