בעולם ממתינים לשלב חסינות העדר מהקורונה, שאמור להגיע אחרי חיסוני הילדים, וההתחלה שלו כנראה מתקרבת: חברת פייזר התחילה לסכם מבדק שנערך לפני כחודש שכלל חיסוני מאות ילדים. חברת מודרנה מתחילה לגייס תינוקות מגיל חצי שנה למבדק דומה. בארץ כבר חוסנו עשרות ילדים – והמצב של כולם טוב מאוד.
קראו עוד:
חסינות העדר אמורה להגיע כשהאוכלוסייה במדינה מסוימת תגיע לכיסוי חיסוני של כ-90% מהתושבים. במצב כזה צפוי לצנוח משמעותית מקדם ההדבקה. גם אם תהיה הדבקה של 10% מהאוכלוסייה, זה לא יביא לקריסתה של מערכת הבריאות, וקצב היווצרות המוטציות יהיה איטי יותר מהיום.
"אנחנו נמצאים במצב קריטי כרגע", אמרה הבוקר (א') לאולפן ynet ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות. "מצד אחד, יש לנו חיסונים שבאמת יחוללו מהפכה ונותנים תקווה מאוד גדולה. מצד שני, החיסונים האלה הם לא אפוד קרמי. זה לא אומר שבן אדם לא יכול לחלות אם הוא מחוסן - אלא שהסיכון שלו יותר נמוך. גם מחוסנים חייבים להמשיך בינתיים לעטות מסכה ולשמור על ריחוק, כי הקורונה עוד לא מאחורינו".
בישראל כבר חוסנו כחמישה מיליון איש במנה הראשונה, וכשלושה מיליון וחצי במנה השנייה. חסינות העדר תגיע רק כשיסתיים השלב של חיסוני הילדים. מנתונים שהגיעו ל-ynet עולה שנכון להיום חוסנו לפחות 200 ילדים באישור חריג ממשרד הבריאות, הניתן לילדים או למשפחות הנמצאים בסיכון גבוה לתחלואה קשה. מצבם של כל המחוסנים טוב, ולא דווח על תופעות לוואי חריגות. בקופת חולים מאוחדת חוסנו כ-90 ילדים, ובלאומית 25. מכבי וכללית סירבו למסור את מספר הילדים המדויק, אולם ל-ynet נודע שמדובר ביותר מ-100 בשתי הקופות יחד.
בקופת חולים מאוחדת חוסנו כ-90 ילדים, ובלאומית 25. מכבי וכללית סירבו למסור את מספר הילדים המדויק, אולם ל-ynet נודע שמדובר ביותר מ-100 בשתי הקופות יחד
הילדים שחוסנו בישראל, בני 12 עד 16, קיבלו המלצה מרופא הילדים המטפל; ההמלצה הועברה לאישור ההנהלה הרפואית של הקופה, ומשם לאישור נוסף של משרד הבריאות. רק לאחר קבלתם של שני האישורים החיסון מתאפשר. הילדים שחוסנו סובלים ממחלות רקע כמו יתר לחץ דם, השמנת יתר קיצונית, פגיעה בתפקודי הריאה, מחלת דיכוי חיסוני, סרטן תחת טיפול כימותרפי או סוכרת לא מאוזנת. במקרים אחרים יש במשפחה חולה בסיכון גבוה.
1 צפייה בגלריה
חיסון ילדים פייזר
חיסון ילדים פייזר
ה-FDA צפוי לתת אישור גורף לחיסוני ילדים לקראת מאי
(צילום: Shutterstock)

שיעור ההתאבדויות עלה משמעותית

במשרד הבריאות מעדיפים לא לפרסם בצורה נרחבת את נושא אישור החיסונים החריג, מחשש להתנפלות מצד הורים שיבקשו לחסן את ילדיהם, ולכן ניתן "אישור שקט". במשרד גם חוששים מביקורת בחו"ל על כך שבמדינות רבות אין מספיק חיסונים לאוכלוסייה הקשישה, ואילו בישראל כבר מחסנים ילדים. ביקורת כזו עלולה להרגיז את חברת פייזר ולגרום לה להתנות את המשך אספקת החיסונים לישראל בצמצום חיסוני הילדים.
בינתיים מתקדמת פייזר לקראת אישור גלובלי לחיסוני ילדים: בעוד כחודשיים צפויה החברה להגיש למנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) בקשה לחסן את כלל הילדים מגיל 12 ומעלה. זאת, בתום מחקר שערכה ושכלל 2,200 ילדים. לרשות פייזר יעמדו גם הנתונים של משרד הבריאות הישראלי, שאיפשר חיסוני ילדים באופן חריג בלי שהגיעו דיווחים על תופעות לוואי חמורות. ה-FDA צפוי לאשר את החיסון לקראת מאי.
האיגוד האמריקני לרפואת ילדים פנה לבית הלבן בדרישה להאיץ בדחיפות את אישור חיסוני הקורונה בילדים. האיגוד התלונן שלא ננקטים צעדים מהירים מספיק כדי להבטיח את אישור החיסון, בעוד מיליוני ילדים נדבקים, ובארה"ב בלבד מתו עד כה 247 מקורונה
גם חברת מודרנה נערכת לחיסוני הילדים, אולם בשלב מאוחר יותר: החברה סיימה לגייס כמה מאות ילדים בני 12 עד 16 למחקר, אולם התוצאות צפויות רק לקראת הקיץ. אסטרהזניקה הבריטית נערכת גם היא לתחילת מחקר בילדים בני חמש ומעלה.
בישראל ממתינים לתוצאות של פייזר, החברה המרכזית שמנפקת את החיסונים לישראל. אם היא תקבל אישור, זה יאפשר למשרד הבריאות להתחיל בחיסוני הילדים גם כאן.
האיגוד האמריקני לרפואת ילדים, הנחשב לגוף המוביל בעולם בהתוויית מדיניות בתחום, פנה בסוף השבוע לבית הלבן בדרישה להאיץ בדחיפות את אישור חיסוני הקורונה בילדים. האיגוד התלונן שלא ננקטים צעדים מהירים מספיק כדי להבטיח את אישור החיסון, בעוד מיליוני ילדים כבר נדבקים בקורונה, ובארצות-הברית בלבד מתו עד כה 247 ילדים מהמחלה. באיגוד טענו כי בנוסף להשפעות הגופניות הקשות של הנגיף על הילדים, הבידודים, הקשיים הכלכליים ומקרי המוות גורמים נזק לבריאותם הנפשית, ושיעור ההתאבדויות בקרב ילדים עלה משמעותית.