"הייתה הזדמנות לעשות טיפול ממוקד במוקדי התחלואה - איבדנו שליטה על הנגיף": כך אומר הבוקר (א') פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן. זאת על רקע מבצע חיסוני הקורונה שהחל היום ובו מתחסנים הסגלים הרפואיים בבתי החולים ובקופות החולים.
"ברגע שעוברים בישראל את סף ה-1,500 נדבקים חדשים ליום, מאבדים שליטה על הנגיף. הגענו לנקודה הזאת וכרגע הנגיף מאוד מפושט בישראל וקצב העלייה גבוה. אנחנו רואים התפרצות של ממש בחברה החרדית, עם הכפלה של מספר המאומתים כל חמישה ימים. לאורך שבועות ארוכים התרענו שצריך לטפל באמצעות בדיקות וחקירות אפידמיולוגיות", אומר פרופ' סגל באולפן ynet.
"אם לא היו חיסונים, סגר היה בלתי נמנע ועדיף מוקדם מאשר מאוחר. היום, להבדיל מהגל השני של ההתפרצות, החיסונים כבר כאן, ולכן אנחנו מעריכים שאם מבצע החיסונים יהיה מוצלח, כלומר יכלול לפחות 60 אלף חיסונים ביום ו-800 אלף חיסונים בחודש, נוכל לראות ירידה גדולה בתחלואה.
"עם זאת, יש עוד חודש וחצי לפחות עד שנראה השפעה כלשהי על התחלואה. בחודש וחצי האלו חייבים להטיל הגבלות. כבר הטלנו הגבלות בעבר ואנחנו יודעים שהן עוזרות להוריד את התחלואה. אם אכן מטילים אותן, צריך לתכנן לטווח הארוך מתווה יציאה אחראי. ככל שנחכה יותר עם ההגבלות אנחנו נשלם על זה אחר כך".
לדבריו של פרופ' סגל, האופציה החלופית להגבלות היא לחכות, אך "צריך להבין שיש להחלטה כזאת מחיר מבחינת חיי אדם. יכול להיות שניתן לצאת מהאירוע בלי סגר, אבל זה יכלול הרבה חוסר ודאות ועלייה נוספת בתחלואה".
2 צפייה בגלריה
חתונה המונית במודיעין עילית
חתונה המונית במודיעין עילית
"התפשטות של ממש בחברה החרדית"
(צילום: אתמר קירשבוים)
מגרף של מכון ויצמן למדע שהציג פרופ' סגל, נראית עלייה מתונה במספר הנדבקים בנגיף הקורונה באוכלוסייה הכללית והערבית, ועלייה חדה מאוד בקרב החרדים. "את ההשפעות של חנוכה על התחלואה בישראל אנחנו רק מתחילים לראות עכשיו, וזה בגלל שלא היו הגבלות במהלך החג", מסביר פרופ' סגל. "בכל המגזרים היו אירועים ומפגשים, בתי המסחר פתוחים, ואנחנו בתקופה של חורף בה יותר אנשים מתקהלים במקומות סגורים. העלייה בתחלואה קורת גם באירופה בגלל החורף, ואין ספק שכרגע הצעד הזהיר והשקול הוא להטיל הגבלות. אם עושים זאת, חשוב להסביר את זה בצורה טובה לציבור, שהמטרה היא לתת מכה לתחלואה ובעזרת החיסונים להגיע לירידה בתחלואה בפברואר, ובהדרגה לסיים את האירוע הזה".
הגרף שמראה את ההתפרצות החריפה במגזר החרדי:
בתוך כך, 1,866 ישראלים אובחנו אתמול עם קורונה. מנתוני משרד הבריאות הבוקר עלה כי מתוך כ-62 אלף הבדיקות שבוצעו - 3.1% חזרו עם תוצאה חיובית. 447 חולים מאושפזים במצב קשה, מהם 110 מונשמים. מפרוץ המגפה נפטרו 3,074 חולי קורונה.
לנוכח נתוני התחלואה, הערים האדומות החדשות החל מהבוקר הן אלעד, ביתר עילית, בני ברק, גבעת זאב, יפיע וכמה שכונות בירושלים. בינתיים הלימודים ביישובים הללו יימשכו, אך אם הם יישארו אדומים גם בימים הקרובים ייתכן כי הדבר ישתנה: נתוני הרמזור נגזרים באופן קבוע ביום רביעי בשבוע, ומובאים לאישור בקבינט הקורונה. הנתונים הנגזרים ביום רביעי משמשים כציון הקובע לסיווג הרשות עבור פתיחת החינוך ברשות למשך כלל השבוע העוקב.