במיוחד בחורף, בו אנו נוטים לבלות יותר זמן בחללים סגורים ופחות בחוץ באוויר הפתוח, שאלת ההימנעות מהידבקות בנגיף הקורונה מקבלת משמעות חדשה. עם זאת, קיימים צעדים פשוטים שיכולים לעזור לאוורר את המקומות הסגורים הללו, ויעזרו להפחית את הסיכוי להידבקות בקורונה.
נגיף הקורונה, או בשמו המדעי SARS-CoV-2, מדביק לרוב באמצעות רסס שנפלט לאוויר מגופו של האדם החולה בנגיף, נוחת על משטחים בסביבתו של האדם או נשאף דרך האף והפה אל גופו של אדם בריא. הרסס הנפלט מגופו של האדם החולה יכול להיות באמצעות טיפות כבדות שנוחתות כאמור על משטחים, או באמצעות רסיסי רוק מיקרוסקופיים שמסוגלים להישאר באוויר לאורך זמן. כך, במקומות סגורים בהם לא קיים אוורור טוב, קיימת סכנה גבוהה להדבקה בנגיף.
צפו: חלה קשה בקורונה - והחלים: "אל תזלזלו"
ההמלצה של משרד הבריאות לבלות יותר זמן בחוץ ולאוורר מקומות סגורים לעתים קרובות, מגיעה בדיוק בגלל זה - אוויר נקי שנכנס מבחוץ אל תוך חלל סגור הוא דרך חשובה במניעת התפשטות מחלות ויראליות. אוורור החללים יכול להוריד את הסיכון לכך שאדם שנדבק בקורונה - בין שהוא מגלה תסמינים ובין שלא - ידביק אחרים.
מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה של אמ"ן הזהיר כי הסיכון להדבקה בחללים סגורים צפוי לגבור עם בוא החורף. באמ"ן המליצו להימנע מפעילויות "מפיצות נגיפים" בחלל סגור ובין היתר קבעו כי עדיף להפחית שיחות פרונטליות או טלפוניות בעת נסיעה ארוכה בתחבורה הציבורית (רכבות ואוטובוסים), וכן להימנע מדיבור בקול רם או צעקות בעת דיונים או שיעורים.
2 צפייה בגלריה
 אוטובוס תחבורה ציבורית קורונה מסכה מסכות טלפון טלפונים
 אוטובוס תחבורה ציבורית קורונה מסכה מסכות טלפון טלפונים
עדיף להפחית שיחות פרונטליות או טלפוניות בעת נסיעה בתחבורה ציבורית
(צילום: shutterstock)
בהיעדר מערכות אוורור מתקדמות שמסוגלות להזרים אוויר נקי מהסביבה החיצונית אל אותם חללים סגורים במרבית הבתים ומקומות העבודה בישראל, חמשת הצעדים הבאים, לצד עטיית מסכות ושטיפת ידיים מרובה, יעזרו לכם להימנע מהידבקות בנגיף הקורונה:

1. פתחו את החלונות והדלתות

הדרך הטובה ביותר, הן במקומות העבודה והן בבתים, היא פשוט לפתוח את החלונות והדלתות בבית כאשר הרבה אנשים מתכנסים במקום אחד, למשל בחג החנוכה או בעת ארוחה משפחתית. אם מזג האוויר לא מאפשר יציאה החוצה - וודאו שאתם יושבים ליד החלונות ונושמים אוויר צח מבחוץ.

2. היעזרו במזגן

עם ההגדרות הנכונות, גם המזגן בבית או במקום העבודה יכול לעזור. זכרו שהמטרה העיקרית היא לא "למחזר" את האוויר הקיים בתוך החלל, אלא להזרים אוויר חדש אל תוך החללים הסגורים. אם המזגן שלכם מאפשר זאת, הגדירו אותו כך שיזרים פנימה אוויר מבחוץ ויחליף את האוויר שנמצא כבר בחדר. במערכות מיזוג גדולות שנמצאות במקומות עבודה, ניתן גם להגדיר את קצב חלופת האוויר לגבוה יותר. האידאל הוא לספק 60 ליטר בשנייה של אוויר נקי לאדם.
עם זאת, כשמיזוג האוויר לא פועל כראוי, הוא יכול להיות דווקא זרז להידבקות בנגיף הקורונה. לרוב, מזגנים "ממחזרים" את האוויר הקיים בחדר ומוציאים אותו בחזרה אל החדר כשהוא חם יותר או קר יותר. הדבר מסוכן ביותר כאשר מדובר במיזוג האוויר במסעדות, בקניונים ובמקומות הומי אדם.

3. השתמשו במאווררים

המרכז האמריקני לבקרת מחלות הכריז כי מאווררים המוצבים ליד חלונות פתוחים יכולים להגביר את תחלופת האוויר בחדרים. ההמלצה היא לוודא שיש מאוורר פועל בכל זמן נתון כאשר שוהים כמה אנשים בחדר אחד.
לעומת זאת, במזגנים נמצאה אופציית האוורור כמסוכנת, משום שהיא "דוחפת" את האוויר מאדם אחד לאחר. זכרו שמטרת הצבת המאוורר ליד חלונות פתוחים היא להכניס אוויר חדש אל תוך החדר, ולא ליצור רוח.

4. ותרו על סננים "מתקדמים"

עם תחילת מגפת הקורונה, שווקו מערכות לסינון וטיהור אוויר בתוך מזגנים, ככאלה שיכולות להשמיד חיידקים ווירוסים. עם זאת, יעילות הסננים הללו מושפעת מגורמים רבים, ביניהם צורת החלל אותו הן מאווררות ומספר האנשים הנמצאים באותו החלל.
לא קיימות הוכחות חותכות בנוגע ליעילותן של מערכות סינון האוויר הללו. הפתרון הטוב ביותר הוא הזרמת אוויר חדש מבחוץ פנימה, ובכל מצב שבו זה מתאפשר - בילוי באוויר הפתוח ולא בחלל סגור.

5. בתחבורה הציבורית - שמרו על פתחי אוויר

עוד בראשית המגפה, התחבורה הציבורית סומנה כמוקד הדבקה מרכזי בנגיף הקורונה. כך למשל בסין נרשם מקרה בו אדם נסע בשני אוטובוסים והדביק רבים ששהו איתו באותה נסיעה, במקומות שונים של האוטובוס.
גם במקרה הזה כלל החלונות הפתוחים חל. חלונות סגורים ומיזוג אוויר ש"ממחזר" את האוויר שבאוטובוס, יוצר מצב אידאלי לאותם רסיסים לזרום מגופו של אדם חולה או מאומת לנגיף הקורונה אל גופו של אדם בריא. בתחבורה ציבורית כמו אוטובוסים ומוניות, חשוב להקפיד על חלונות פתוחים וגם על עטיית מסכה. במקרה של רכבות, בהן אי אפשר לפתוח חלון, חשוב להקפיד על עטיית המסכה על האף בכל זמן נתון.