למינרל המגנזיום תפקיד מרכזי בשמירה על בריאותנו והוא שותף למאות תהליכים בגוף, החל בייצור ושימור האנרגיה בתאים, דרך הרפיית השרירים, העברת אותות עצביים ועד לאיזון לחץ הדם.
כמות המגנזיום המומלצת ביום עומדת על בין 300 ל-400 מיליגרם. אמנם קשה לאמוד את כמות המגנזיום בדמנו, שכן רובו מרוכז ברקמות שונות, בשלד ובשרירים ולא בדם, אך ידוע כי אצל רוב אוכלוסיית העולם המודרני שינויים בצריכת המזון הובילו למחסור משמעותי במינרל.
2 צפייה בגלריה
איש מדוכא
איש מדוכא
פחות פעילות גופנית, אכילת יתר וסטרס: השפעות הקורונה
(צילום: shutterstock)
מציאות הקורונה משפיעה גם היא על נוכחות המגנזיום בגופנו. שגרת החיים המשתנה, הפכה במקרים רבים לפסיבית יותר וכוללת כיום פחות פעילות גופנית, אכילת יתר ומתח, המובילים כולם לעלייה בלחץ הדם. בתקופות של סטרס הגוף שלנו זקוק ליותר מינרלים כדי שיוכל לתפקד בצורה יעילה ולהתגבר על המשבר, ולמגנזיום עצמו יש תפקיד תמיכה מהותי בזמני סטרס, לרבות הרפיה ורגיעה.
כך למשל, מגנזיום מסייע ביצירת נוגדי חמצון בגוף כנגד תהליכי חמצון מוגברים המתרחשים בתקופות של מתח וגורמים לנזק בתאים. המגנזיום מסייע בייצור חנקן חד-חמצני המסייע בהרפיית הגוף, בהפחתת רמות הקורטיזול - הורמון המתח המופרש במצבי מתח מתמשך - וכן מסייע ביצירה של סרוטונין ודופמין האחראיים על שיפור מצב הרוח, שיפור הריכוז והזיכרון ותורמים לשינה טובה יותר. המגנזיום תורם לאין-ספור תהליכים נוספים בגוף גם בימים שבשגרה:
1. לב וכלי דם מחקרים רבים עוסקים בתרומתו של המגנזיום לבריאות הלב. כך למשל, בעוד שמחסור במגנזיום מוביל לעלייה בלחץ הדם, מחקרים הראו כי מתן מגנזיום משפיע על ירידה בלחץ דם.
כמו כן, מאחר שהמגנזיום הוא אנטי-דלקתי, הוא נמצא כשומר על כלי הדם מפני התחמצנות הרקמות, ובכך מאפשר התרחבות יעילה וזרימת דם טובה יותר. כפי שהוא מסייע לספורטאים להרפיית השרירים, כך הוא גם חשוב להרפיית שריר הלב וכלי הדם, ומסייע בכיווץ נכון של הלב ובשמירה על קצב לב תקין.
2. בריאות העצם בעוד שכולנו יודעים עד כמה חשוב הסידן לבריאות העצם, על תפקידו המשמעותי של המגנזיום בעצמותינו כמעט ואיננו שומעים. המגנזיום הוא מינרל חיוני עבור התאים האחראיים על בניית העצם, ובכך לוקח חלק מהותי בתהליכים אלו, ומלבד זאת הוא חיוני לקליטה של סידן בעצמות. כידוע, עם הגיל תהליכי בניית העצם הולכים ונחלשים, ועל כן לצריכת המינרל ברמות מספקות יש חשיבות רבה כדי לשמור על העצמות ולמנוע אוסטאופורוזיס.
3. בריאות המוח כאמור, למגנזיום חלק חשוב בהפרשת ההורמונים דופמין וסרוטונין, ובכך הוא מסייע בהתמודדות עם מצבים של חרדות ודיכאון ובהתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז. מחקרים רבים הצביעו על קשר בין המגנזיום לשיפור יכולת הזיכרון ויכולת הלמידה, בין היתר גם בשל תרומתו לזרימת דם טובה יותראל המוח ובתוכו. תכונה זו קשורה גם בתרומת המגנזיום להורדת הסיכון לפגיעה בכלי הדם במוח ולשבץ מוחי. קיימים אף מחקרים שבוחנים את הקשר בין מגנזיום לאלצהיימר.

היכן נמצא מגנזיום?

מגנזיום נמצא בשפע במזונות שונים כמו פירות, ירקות, אגוזים ודגנים, אך קיימת ירידה משמעותית בצריכתו. הסיבה לכך נעוצה במעבר למי שתייה מותפלים ובתזונה המודרנית, המלאה במזון מעובד ומבושל. בבישול המזון, למשל, אובדים 70% מתכולת המגנזיום הקיים בו. בנוסף, שתיית קפה מרובה ומחלות שונות מעכבים גם הם ספיגת מגנזיום.
כדי להצליח להתגבר על המכשולים הללו, חשוב לשים לב לתזונה היומית ולהקפיד על מזון מגוון ועשיר במינרלים. בנוסף, יש להרחיק את מועד שתיית הקפה משעת הסעודה, דבר שיאפשר ספיגה טובה יותר של המגנזיום בגוף.
2 צפייה בגלריה
טבעונות
טבעונות
ירקות לא מבושלים, אגוזים ודגנים: דרכים טובות לשלב באמצעותן מגזניום בגוף
(צילום: shutterstock)
הקפדה על צריכת מגנזיום מספקת היא חשובה, אך שילוב של המגנזיום עם ויטמינים ומינרלים שונים חשוב לא פחות – כדי להעצים את השפעתו. כיום ניתן למצוא בבתי הטבע השונים מוצרים המשלבים את המגנזיום עם ויטמינים ומינרלים חיוניים.
מומלץ לצרוך תוסף משולב עם ויטמין B6 - מחקרים שבחנו שילוב של מגנזיום עם ויטמין B6 מצאו כי הוא מסייע לשיפור תהליכי הלמידה בזכות פעילות מוחית טובה יותר. מלבד זאת, ויטמין B6 ומגנזיום פועלים יחדיו בהרבה מאוד תהליכים בגוף כמו בהפרשת הסרוטונין והדופמין במוח ובהרפיית כלי הדם והשרירים. אשלגן שותף גם הוא למגנזיום בתהליכים שונים כמו איזון לחץ הדם, בריאות הלב ובריאות העצם, ועל כן שילוב בין המינרלים יכול להעצים את השפעתם על הגוף.
יגאל קוטין הוא נטורופת והרבליסט קליני ב'ברא צמחים'