האם לחסן את הילדים או לא? הוויכוח מתנהל בימים אלה במלוא המרץ, ולפרופ' צחי גרוסמן, יו"ר האיגוד לרפואת ילדים, יש דעה נחרצת, שאותה הוא מביע היום (א') בריאיון לאולפן ynet: לחסן.
קראו עוד:
פרופ' גרוסמן סותר את הטענה שהילדים כמעט לא חולים בקורונה, ולכן אין צורך לחסן אותם נגד המחלה. "בשנה האחרונה היו יותר מ-1,000 אשפוזים של ילדים, וכמעט 150 היו במצב קשה, חציים בטיפול נמרץ", הוא אומר. "אף הורה לא היה רוצה לעבור עם הילד שלו את החוויות האלה של האשפוז, בוודאי לא בטיפול נמרץ. הקורונה היא סיכון אמיתי ומיידי לכל ילד באשר הוא.
"אנחנו אמנם בתקופה של ירידה בתחלואה, אבל צריך לזכור שהגישה לגבי חיסון לא ממוקדת בנקודות זמן. אם זה היה המצב, אפשר היה לשאול, מדוע צריך להמשיך להתחסן נגד חצבת, פוליו ועוד עשרות מחלות, למרות העובדה שהן בשפל".
לשאלה, האם מי שמדבר נגד החיסונים הוא דמגוג, השיב: "לא הייתי רוצה להיכנס לאמירות כאלה חדות, אבל בהחלט יש אי-דיוק ברציונל של ההתחסנות. יש מספיק סיכונים שיכולים לפגוע בילדים, ולכן חשוב לחסן אותם. מי שאומר שהקורונה מסוכנת לילדים פחות מאשר למבוגרים, אומר אמת, אבל מי שאומר שהקורונה כלל לא מסוכנת לילדים, אומר אמירה שקרית ודמגוגית".
1 צפייה בגלריה
חיסון ילדים קורונה
חיסון ילדים קורונה
נער אמריקני מתחסן נגד קורונה. "אף הורה לא היה רוצה לעבור עם הילד שלו את החוויות האלה של האשפוז"
(מתוך: NBCNews)
פרופ' גרוסמן התבקש לומר מה יכול לקרות אם הילדים הישראלים לא יחוסנו. תשובתו: "ברגע שתהיה חדירת מוטציה מנתב"ג, או כשיגיע גל קורונה בחורף - מאות אלפי הילדים הלא מחוסנים יהיו הראשונים שייפגעו. אנחנו לא רוצים שזה יקרה. אנחנו רוצים שהילדים יהיו זכאים להתגונן בדיוק כמו המבוגרים. זאת העמדה שלנו. אנחנו גם די רגועים לגבי הבטיחות של החיסון, אלא אם מינהל התרופות והמזון האמריקני (FDA) יחשוב אחרת. בינתיים נראה שהחיסון בטוח לילדים כמו למבוגרים.
"אני זוכר את החששות שהיו לפני חמישה-שישה חודשים, בזמן ההמתנה לאישור החיסון למבוגרים: עשרות אחוזים מהישראלים אמרו שהם לא יתחסנו, אלא יישבו על הגדר ויחכו שאחרים יתחסנו קודם. הטונים האלה חוזרים שוב כיום, לגבי החיסונים לילדים. אין לנו ספק שברגע שה-FDA יאמר את דברו, ויינתן אישור לחסן את הילדים, הגישה הכללית בציבור תהיה הרבה יותר חיובית".
"ברגע שתהיה חדירת מוטציה מנתב"ג, או כשיגיע גל קורונה בחורף - מאות אלפי הילדים הלא מחוסנים יהיו הראשונים שייפגעו. אנחנו לא רוצים שזה יקרה. אנחנו רוצים שהילדים יהיו זכאים להתגונן בדיוק כמו המבוגרים. זאת העמדה שלנו. אנחנו גם די רגועים לגבי הבטיחות של החיסון"
מתברר שכבר עכשיו הגישה היא חיובית למדי: סקר שערכה קופת חולים מאוחדת בקרב הורים לילדים בני 12 עד 16, הראה שיותר ממחציתם (51% עד 64%) מתכוונים לחסן את ילדיהם. כ-13% בלבד מההורים הצהירו כי אין בכוונתם לחסן את הילדים, מסיבות שונות, שהעיקרית היא חשש מפגיעה עתידית בבריאותם. 70% מהמתלבטים אם לחסן ציינו כי מחקרים על בטיחות החיסון יסייעו להם לקבל החלטה. 68% מההורים ציינו כי המלצת רופא הילדים שלהם משמעותית עבורם בהחלטה אם לחסנם בעוד ש-33% יעדיפו להמתין ולהיחשף למידע ולכתבות על החיסון. הסקר נערך על ידי צוות מחקר של מאוחדת בהובלת מלי קושא, אחות ראשית ומנהלת אגף הסיעוד.
לדעתו של פרופ' גרוסמן, אם מפסיקים לחסן נגד מחלה מסוימת, היא עלולה להתפרץ שוב. "לפני שנתיים היה גל של מחלת החצבת", הוא מדגים. "מדי פעם יש בעולם גלי תחלואה בחצבת. היו גם שני גלים של חשש מפוליו. המחלות האלה לא נכחדו: הן מרימות ראש ומורידות ראש. ברגע שמפסיקים לחסן נגדן, הן מרימות את הראש, מחכות מעבר לפינה, וברגע שאחוז ההתחסנות יורד, הן צפות. המחלה היחידה שנכחדה היא אבעבועות שחורות. כל השאר הן כמו גחלים לוחשות שמחכות לרגע ההתפרצות. אנחנו לא רוצים שהקורונה תצטרף אליהן ותחכה לשאננות שלנו".