הרשת מוצפת בהצעות ובהזמנות לפעילויות בקיץ, לאטרקציות שונות, סדנאות ובילויים. ההצעות מלוות בדרך כלל בהבטחה להנאה, לכיף, לחוויה בלתי נשכחת, למשהו שאסור לפספס. בתמונות של הפרסומים השונים נראים תמיד זוגות וילדים מחויכים, מבטיחים להורים חוויית אושר דומה.
אני רוצה להציע לכם להוריד קצת את הלהבות - קצת פחות ציפיות, קצת פחות התרשמות מתמונות, קצת פחות לחשוב שכולם עשו ואנחנו לא, קצת פחות לחפש בחוץ, קצת פחות מהכל.
4 צפייה בגלריה
מה כולם עושים?
מה כולם עושים?
מה כולם עושים?
(צילום: shuterstock)

רעב אינסופי להנאה

בפרסומים של אטרקציות רבות נראה בדרך כלל צבעוניות עזה, עומס של פעילויות ובדרך כלל גם קהל רב וצפוף. כאשר אנו מרגילים את הילדים שלנו מגיל צעיר ללכת לאותן אטרקציות גדושות, אנו משפיעים על היווצרותו של סף גירוי מאד נמוך.
סף גירוי שמהר מאד מקבל מענה על עניין, ממצה בילוי או עשייה, שמדפדף מהר. ההורים נדרשים כל העת להעלות את מידת המענה, להגביר את קצב הבילויים, לספק מענים אטרקטיביים יותר משום שאת האחרים הילדים כבר מיצו.
קראו עוד:
בכך הורים נכנסים למעגל אינסופי של צורך שהם מזהים בקרב ילדיהם וניסיון שלהם לתת לכך מענה. לא אחת אני שומעת מצד הורים אמירות כגון: "הלכנו כי הוא מהר מאד ממצה את זה", "שם כבר היינו, זה נמאס לה כבר". רעב אינסופי להנאה ובילוי ומרדף אינסופי של ההורים בניסיון לספק צורך זה.

פשוט להיות ביחד

זמן איכות של הורים וילדים לא חייב לכלול בתוכו אטרקציה או בילוי הכרוך בהוצאה כספית גבוהה. זמן איכות יכול להתבטא בכל פעילות של הורים וילדים בה הם נמצאים ביחד, ללא הסחות דעת חיצוניות, ללא טלפונים ועבודה.
זה זמן שעושים משהו ביחד והוא יכול להיות טוב, נעים ומספק גם אם הוא צנוע - הליכה משותפת, אפיה ביחד, בילוי בגינה השכונתית או קריאת ספר.
4 צפייה בגלריה
מטבח
מטבח
זמו איכות נטו, בלי טלפונים ועבודה
(צילום: shutterstock)
כאשר הורה מייצר בתוכו את אותה עמדה פנימית שזמן איכות עם ילדיו יכול להיות מועיל וטוב, גם כאשר אינו כרוך בביקור באטרקציה, גם ילדו יקבל זאת וייהנה מכך. יש סיכוי רב לכך שילדינו ישתפו עימנו פעולה כאשר לנו, ההורים, ברורה העמדה ביחס לאותו עניין.
בכך הורים יעזרו לילדים שלהם לחוות חוויה טובה, לחוות הנאה, עשייה, יצירה ואפילו "כיף", גם בפעילויות פשוטות וצנועות הנמצאות ממש קרוב אלינו.
אם אנחנו זוכרים כי ילדינו כל העת לומדים מאיתנו ודרכנו לומדים ומסיקים מסקנות על העולם, הרווחנו על הדרך עוד דבר - אנחנו מכוונים אותם להיות מבוגרים שיכולים למצוא הנאה ועניין גם בדברים ובפעילויות פשוטות.
בואו רגע נגלגל את גלגלי הזמן קדימה - ילד שבגיל ארבע הורגל לכך שכל בילוי חייב לכלול אטרקציה, ירצה בגיל שמונה פעילויות אטרקטיביות יותר ובגיל 14 כבר יהיה קשה מאד לספק את הצורך שלו או את הציפייה שלו.
אז מה כן עושים?

1. צאו לטיולים בטבע

מסלולי טיול בהתאמה לגיל הילדים. באם מדובר בטיול של יום אחד, בחרו מסלול טיול אשר ההגעה אל נקודת היציאה אינה כרוכה בנסיעה של יותר משעה.
בחרו בקיץ מסלולי טיול מוצלים עם אפשרות לטבילה בנחל או בבריכת שכשוך. קל מאד לאתר ברשת מסלולים כאלה המתוארים באופן מפורט בליווי מפה והסבר אודות משך הטיול.
4 צפייה בגלריה
להכיר את הארץ ולהתמודד עם אתגרים
להכיר את הארץ ולהתמודד עם אתגרים
להכיר את הארץ ולהתמודד עם אתגרים
(צילום: shutterstock)
מה יוצא לילדים מזה? פעילות פיזית, הכרות עם אזורים בארץ והכרות עם צמחייה מגוונת. אפשר להצטייד במגדירי צמחים לפי צבעים והילדים יכולים לנסות ולזהות את הצמחים והפרחים שהם רואים בדרך. בנוסף הם חווים מפגש עם יכולות, התמודדות עם אתגרים - מסלולים בהם יש יתדות וסלעים שיש לעבור.

2. בקרו במוזיאונים לאומנות

מוזיאון תל אביב לאמנות מציע, בנוסף לתערוכות שונות, חלל ובו תערוכה ופעילות מותאמות לילדים. מוזיאון ארץ ישראל ברמת אביב מכיל אינספור אפשרויות לבקר בביתנים העוסקים בתחומים שונים, שדרה של מלאכות קדומות, עתיקות וגינת צמחים.
יש לעיתים נטייה לחשוב שמוזיאון לא מעניין ילדים ובכן, שוב, מדובר בשינוי העמדה ההורית - אם הורה יחשוב ויאמין שזה עשוי להיות מהנה ומעניין עבור ילדיו, יש סיכוי גובר שכך גם הילדים יחוו זאת.
הילדים רואים אומנות, צבעים וחומרים שונים. הם לומדים על הדרך בה יש להתנהל במוזיאון - בשקט, אסור לגעת. רואים עתיקות, מטבעות, בולים וכלי עבודה, ויש פה הזדמנות ללמידה.

3. לכו לבקר במפעלים

אם כבר אטרקציות - מפעלים רבים פותחים את שעריהם למשפחות לביקור. יש להם מרכזי מבקרים ובהם הזדמנות לראות את המפעל, את פסי הייצור ובדרך כלל להתנסות גם באיזושהי חוויה של יצירה.

4. מצפה הכוכבים והדרכות של בתי ספר שדה

בבתי ספר שדה ברחבי הארץ מוצעות פעילויות מגוונות למשפחות אשר משלבות טיול, למידה, צפייה בכוכבים, חיפוש חיות בטיול לילי. חפשו את הפעילויות האלה אשר מאפשרות לילדים לגלות עניין והנאה מהטבע הסובב אותם, מהכרות עם העולם בו הם חיים.
4 צפייה בגלריה
אפשר ליהנות גם מפעולות פשוטות
אפשר ליהנות גם מפעולות פשוטות
אפשר ליהנות גם מפעולות פשוטות
(צילום: shutterstock)

מה עומד מאחורי זה?

התנהלות הורית אשר משדרת לילדים ומאפשרת להם לגלות כי ניתן להפיק הנאה ועניין גם מפעילות פשוטה וצנועה. חוויה טובה יכולה להיות גם בבית, גם בגינה הסמוכה וגם בביקור במוזיאון.
ביכולתם של ההורים לבנות לילדיהם קשת רחבה של עניין, ציפייה וסיפוק שהיא ברת מימוש מבחינתם. שהיא מציאותית, שאינה בהכרח כרוכה בעלויות גבוהות ושהיא מתונה ואיטית יותר.

זמן איכות בבית

גם להישאר בבית זה לא דבר רע ונורא. טוב שהילדים ידעו איך להיות בבית עם החפצים שלהם, עם הפעילויות שניתן לעשות בבית ולהרגיש שגם זה מהנה ומספק.
היכולת של ההורים לשהות עם הילדים בביתם ולהרגיש שגם בבית ניתן לחוות חוויה טובה ונעימה היא למידה משמעותית עבור הילדים ותשפיע על יכולתם כמבוגרים לחוש סיפוק והנאה גם מבפנים וללא תלות בגירוי חיצוני.
הכותבת היא יועצת הורות ומשפחה, מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך