"קשה לקלוט את המספרים האלה", אומרת הבוקר (ב') לאולפן ynet ד"ר דורית ניצן, מנהלת אזור אירופה בארגון הבריאות העולמי על מספר המתים מקורונה ברחבי העולם, שהגיע ליותר משלושה מיליון. "בתחילת המגפה אי אפשר היה לדמיין את זה אפילו בחלומות השחורים".
קראו עוד:
לדבריה, בארגון הבריאות העולמי מודאגים מאוד ממה שקורה כיום במדינות מסוימות, בעיקר בהודו ובברזיל. "יש מדינות כמו ישראל, שהטילו סגרים ובמקביל פתחו במבצעי חיסונים, וכך הצליחו לשוב לחיים, וזה מעודד", היא אומרת. "מצד שני, אנחנו רואים את הסבל במדינות אחרות, וזה לא פשוט".
לשאלה אם מדובר בגל נוסף של המגפה, השיבה בחיוב. "אנחנו רואים עלייה בכל העקומות", אמרה. "יש עכשיו עלייה רצינית בתחלואה במספר רב של מדינות, וזה מדאיג מאוד. העלייה הזו מגיעה במקביל להתפתחות וריאנטים חדשים".
1 צפייה בגלריה
קורונה הודו
קורונה הודו
בית חולים בהודו בשבוע שעבר. "אנחנו עוקבים בעניין רב אחרי הווריאנט ההודי ומנסים ללמוד אותו"
(צילום: AP)
ד"ר ניצן התבקשה לפרט מה ידוע עכשיו על הווריאנט ההודי, שבשבוע שעבר אותר גם בישראל. "אנחנו עוקבים אחריו בעניין רב ומנסים ללמוד אותו", אמרה. "אנחנו יודעים שיש לו 15 מוטציות, מתוכן כמה שנמצאות גם בווריאנטים אחרים. כשאנחנו בודקים את טביעת האצבע הגנטית שלו, אנחנו לומדים שהוא נוצר באופן עצמאי משאר הווריאנטים. הוא מין שבט עצמאי, לבדו, לא תערובת או בן כלאיים של שניים-שלושה וריאנטים. אנחנו גם רואים שהוא מידבק ומתפשט במהירות בקרב המשפחות שבהן הוא נוגע, וזה מזכיר מאוד את הווריאנט הבריטי".
לשאלה אם החיסונים יעילים נגדו, ענתה: "אנחנו עוד לא יודעים. אנחנו מקווים שנדע את זה בעשרת הימים הקרובים. ברגע שנדע, נאמר".
"במדינות מסוימות החליטו לא להשתמש בחיסונים אחרי שהתוודעו לתופעות הלוואי שלהם. במדינות אחרות אין בכלל נגישות לחיסונים, או נגישות מאוד קטנה - רק דרך הפלטפורמה שהארגונים הבינלאומיים מציעים. הקצב מאוד איטי"
עוד אמרה ד"ר ניצן כי בארגון הבריאות העולמי מודאגים מאוד מקצב ההתחסנות האיטי באירופה. "החיסונים לא מתקדמים בקצב הרצוי", אמרה. "במדינות מסוימות החליטו לא להשתמש בחיסונים אחרי שהתוודעו לתופעות הלוואי שלהם. במדינות אחרות אין בכלל נגישות לחיסונים, או נגישות מאוד קטנה - רק דרך הפלטפורמה שהארגונים הבינלאומיים מציעים. הקצב מאוד איטי".
על המצב בישראל אמרה: "המצב יוצא מגדר הרגיל, ואנחנו מאוד מעודדים מזה, מאוד מעריכים את המבצע הישראלי, לומדים ממנו הרבה מאוד. זה ממש אור לגויים. עכשיו הגיע הזמן לפתוח קצת את היד ולעזור לסובבים אותנו כמו שצריך".