בניגוד לפרסום קודם ועל רקע בלבול בקרב הציבור, משרד הבריאות מחדד ומבהיר כעת שניתן לעשות פעילות ספורטיבית מחוץ לבית ללא מסכה. ל-ynet נודע כי בעקבות לחצים שהופעלו על המשרד הוחלט לחדד את ההנחיות בנוגע לעטיית מסכה בזמן פעילות ספורטיבית, זאת לאחר שמוקדם יותר היום (א'), מומחים מתחו ביקורת על חובת עטיית מסכות בעת פעילות ספורטיבית, וטענו כי הנוהל עשוי לסכן את המבצעים פעילות גופנית בציבור.
"פעילות גופנית מאומצת תחת מסיכה תוביל לעלייה בשאיפת פחמן דו-חמצני ואף לירידה בריכוז החמצן בדם", הסביר ד"ר דני הדס, מנהל המרכז לקרדיולוגיית ספורט בביה"ח אסף הרופא, "ירידה בכמות החמצן ועליה בכמות הפחמן הדו-חמצני, עלולים לגרום לחוסר יכולת לספק חמצן בכמויות הדרושות למוח ולסכנת איבוד הכרה". כך למעשה, בעת פעילות גופנית צריכת החמצן גבוהה יותר, ולמולקולות חמצן זמן קצר יותר להיקלט מנאדיות הריאה אל זרם הדם. התוצאה היא שפחות דם מחומצן מגיע לאיברי הגוף, ובהם לרקמה הרגישה ביותר לתצרוכת החמצן – המוח".
על פי מגבלות המרחק, מותר להתרק עד 100 מטר ממקום המגורים במרחב הציבורי, ולבצע פעילות ספורט במרחק של עד 500 מטר מהבית, ביחידים או בזוגות. במסמך פנימי של משטרת ישראל כבר הודו כי אי אפשר יהיה לאכוף תקנה זו. על פי התקנה שאושרה, תותר פעילות ספורט של יחיד עם אדם קבוע אחד בלבד, או של אנשים הגרים באותו מקום. מוקדם יותר היום הובהר כי מאמן יוכל לעבוד עם מתאמן אחד קבוע. מנגד, יש להדגיש, על פי הנהלים הפארקים וגני השעשועים יישארו סגורים, ולא תותר כניסה גם לחופי-ים ולמתקני ספורט עירוניים.
1 צפייה בגלריה
פעילות גופנית עם מסכה - מסכנת
פעילות גופנית עם מסכה - מסכנת
משרד הבריאות מחדד: מותר לבצע פעילות גופנית ללא מסכה
(ShutterStock)
"פעילות גופנית אירובית אינטנסיבית עלולה להיות קשה ואף מסוכנת לאנשים לא מאומנים", הסבירה הפרופ' נעמה קונסטנטיני, מנהלת היחידה לרפואת ספורט בביה"ח שערי צדק, "שימוש במסכה מגביל ברמת מאמץ גבוה, ועל כן מומלץ להתחיל בפעילות קלה תחת מסכה, ולבחון כמה המסכה מקשה על הנשימה ועל רמת המאמץ הנדרשת. את העומסים יש להעלות מאוד בהדרגה".